ALH Suutinten päivitys

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Anselmo
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.6.2015 13:27

ALH Suutinten päivitys

ViestiKirjoittaja Anselmo » 14.7.2015 15:34

Miten mahtaa toimia ALH motissa isommat suuttimet, noin niinku esim. AEL:n kärjet muuten vakio kokoonpanolla? Saako iq:ta säätämällä vielä "normaali-ajettavan"?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 14.7.2015 16:43

Kyllähän tuon kokoisten vielä pitäisi toimia ihan hyvin. IQ:lla sitten vähän alaspäin jos savuttaa liikaa. Toki ohjelman päivitys olisi hyödyksi niin saa ahdot ja syötöt sopivaan suhteeseen. Arviolta jotain 140-150 hv sieltä kai olisi saatavilla järkevästi, ahdinta päivittämällä vähän enemmänkin....
Itsellä saman suuntaisia ajatelmia ollut jo kauan ja vähän jo osiakin tullut haalittua muutoksiin kun tuo mun AGR on pienemmällä ahtimena kuin ALH :)

Anselmo
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.6.2015 13:27

ViestiKirjoittaja Anselmo » 15.7.2015 9:30

Ilmeisesti kuitenkin audin 2.5tdi kärjet ovat täysin yhteensopivat alh:n alkup. runkoihin? Onko operaatiossa muuta erityistä huomioitavaa? Auto olisi tarkoitus käyttää dieselpajalla jossa katsovat avautumispaineet ym. Entäs audin rungot sitten? Eli jos löytyy kokonaiset suutinrungot käykö ne ongelmitta boraan?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 15.7.2015 10:53

Täysin yhteensopivat keskenään. Täällä AEL:n päät runkoineen kiinni ja ei niillä kyllä savua tule yhtään peilistä kuikuilemalla. IQ siinä kolmosen pintaan, pieni ero persdynolla vakioihin. EVRY lähellä "rynkytysrajaa" sitten eroa hieman tuntuvammin mutta savuakin tulee vain pikkusen ennen kuin ahdot nousee. Jälkikäteen olen katunut monasti että ei mennyt suoraan pykälää isompiin, esim HFLOX 2.30.

Anselmo
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.6.2015 13:27

ViestiKirjoittaja Anselmo » 16.7.2015 12:32

Tämä tavallaan liittyy aiheeseen; tutkin vcds-litellä ahtoja vnt-mekanismin puhdistuksen jälkeen (mr muscle), kuuluuko näyttää ahtoja tyhjäkäynnillä 996mb, motti heitti kuitenkin tyhjäkäynnin rynkytyksen & tyhjäkäynti-vislailun pois joka aiemmin vaivasi. Paljonko kuuluis olla normi ahto tyhjäkäynnillä? Olis hyvä tietää ennen kuin alkaa suuttimien kokoa kasvattaan.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 16.7.2015 12:50

950-1050 väliin.

Anselmo
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.6.2015 13:27

ViestiKirjoittaja Anselmo » 16.7.2015 12:56

Kiitos vastauksesta. Toiminta on normaalia nyt vaan tuo luku arvelutti, että onko mahdollisesti ahtoja nostettu joskus. Mut hyvä näin jos normaali rajoissa, pääsee asiassa jälleen eteenpäin.

Anselmo
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.6.2015 13:27

ViestiKirjoittaja Anselmo » 3.9.2015 3:02

Väliaika-tietoja: isommat 0.216 reikäkoon suuttimet kiisseli-huollossa tarkastuksessa, soittivat että kaikki kusee, tarvii uudet kärjet. Ehdottivat p502, jotka nyt sitten varmaan tulevat, hinta muistaakseni runkoihin paikoilleen laitettuina + säädettynä n.300e. Mites muualla Suomessa, onko hintatasossa eroja?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 3.9.2015 19:49

P502 = 0.216mm suutin.

Hintataso on kohdallaan.

Anselmo
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.6.2015 13:27

ViestiKirjoittaja Anselmo » 4.9.2015 19:45

No niin, ensi savut otettu. Iq 5.0mg ja p502 paikallaan. Sehän suorastaan ampuu kun nilkan oikaisee. Ei menny raha hukkaan suutinten laitossa. Ei savuta näillä säädöillä, kaasuvaste herkähkö, kytkin meinaa luistaa vaan.

Anselmo
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.6.2015 13:27

ViestiKirjoittaja Anselmo » 6.9.2015 10:41

Pieni korjaus paikallaan; eihän se iq arvo pysynyt samana, vcds:n mukaan näytti 1.8mg isommilla kärjillä. Ahdot piikkaa melko hervottomasti 2- ja 3 vaihteilla käy yli 2400mbar, 5-vaihteella pitemmässä vedossa yli 2000mbar asettuu sitten johonkin 1800n paikkeille ja kun kaasun päästää laskee kyllä välittömästi pyydetylle tasolle.
Pienensin iq:n 3.6mg, ei savua eikä eroa kiihtyvyydessä, kaasuvaste meni ehkä miellyttävämmäksi ilman sellaista "nykäisyä" aiheuttavaa pykälää. Olisko neuvoja miten voisin olla tappamatta turboa näillä 0.216 kärjillä?

Edit: ei mene limppiin

Edit-edit: minkälaisia arvoja teillä on ollut ahdoissa jos on samantyyppinen konfigurointi kyseessä, ja ovatko nuo jo ahtimen elinikää huomattavasti lyhentäviä lukuja?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 6.9.2015 11:04

Koita jatkaa vnt-tankoa josko saisit piikkaamiset hallintaan.

Anselmo
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.6.2015 13:27

ViestiKirjoittaja Anselmo » 6.9.2015 11:11

samanlaista vinkkiä saanut jo aiemminkin, häätyy ottaa työn alle. Mikähän lie vielä siedettävä raja-alue tolle vnt-15 piikkausten suhteen? Muistaakseni kohosi se vähän vakio suuttimillakin.

Anselmo
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.6.2015 13:27

ViestiKirjoittaja Anselmo » 6.9.2015 11:57

eli kumpaa tankoa pidennetään, sitä alipainekellolta tulevaa vai sitä mekanismin topparia ku siinäki kait on säädettävä se ruuvi mikä pysäyttää liikkeen?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 6.9.2015 13:10

Alipainekellon tankoa.

Anselmo
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.6.2015 13:27

ViestiKirjoittaja Anselmo » 6.9.2015 13:35

Homma selkeni. Sain lukkomutterin auki ja siitä pyälletystä säätöosasta pyörittelin pitemmäksi. Osimoilleen 5-6 kierrosta pidensin, mikä tuntuu aika paljolta. Olisiko joku entisistä omistajista joskus pyöritelly lyhyemmäksi..... Nyt mitattuna: lusikka pohjassa pyynti 1948mbar, piikkaa 2000mb ja laskee melkein heti pyydetylle tasolle. Pienemmissä vedoissa käy toteutunut ahto 30-40mbar korkeampana ja laskee välittömästi pyydettyyn. Väittäisin että se on siinä. Yhtälailla kiihtyy, ehkä vedon aikainen ääni muuttui, pörinä väheni. Kiitoksia vinkeistä jälleen

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 6.9.2015 13:40

Juuri näin.

Tuota vakioahdinta ei kannata kiusata yli 1.2-1.3bar ahdoilla, jos sen haluaa kestävän ja toimivan vielä jonkunlaisella hyötysuhteella.

Anselmo
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.6.2015 13:27

ViestiKirjoittaja Anselmo » 6.9.2015 13:52

Mitä sille voisi tehdä, tarvii ilmeisesti ohjelmointi tehä? Kun ecu pyytää esim. 1948mbar, vai mites tuota muuten saa "kestävälle pohjalle"?

Edit: ja voiko savusta päätellä mitään kestävyyden suhteen? IQ nyt 1.8mg eikä savuta yhtään

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 6.9.2015 13:56

Onko sulla vielä gt-15vnt ahtimena? Eikä gt1749v....

Anselmo
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.6.2015 13:27

ViestiKirjoittaja Anselmo » 6.9.2015 13:57

tjaa, pitäs olla vnt-15 jos ei entinen omistaja ole vaihtanut jossakin välissä. Näkeekö turbosta konehuoneen puolelta mitään merkintöjä kumpi on?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 6.9.2015 14:15

Kompurakotelon kyljessä pitäis olla kyltti tai kaiverrus josta tiedot näkyy.
Sitä en tiedä onko niillä mitään käytännön eroa kumpi siellä on...

Noita molempia noissa on vakiona ollut, mulla on hyllyssä puhdistettuna tuo gt-1749v odottamassa töihin pääsyä tuon hukkispillerin (gt-1544s) tilalle.
Viimeksi muokannut pete73, 6.9.2015 14:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Anselmo
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.6.2015 13:27

ViestiKirjoittaja Anselmo » 6.9.2015 14:20

Mites ne eroaa toiminnaltaan toisistaan? Mulla oli joskus pumppari-pasuunassa muistaakseni vnt-15 ja sille oli määritelty tosiaan keston kannalta joku 1.3bar ahtoja max. Tosin se söi jo ennen 300tkm öljyä samaan tahtiin naftan kans. Mutta liikkui kohtuudella. Onko tuo gt1749v sitten kestävämpi? ja pystyykö vcds:llä päätteleen lukuarvoista kumpi puhallin siellä on? Tuonne konehuoneeseen ku ei turbolle oikein meinaa nähä.

Anselmo
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.6.2015 13:27

ViestiKirjoittaja Anselmo » 6.9.2015 14:32

Ja mites muilla alh-motin omaavilla, onko ahdot yhtä korkealla kuin tässä? Mietin että onko tälle joskus jotain piristystä tehty.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 6.9.2015 14:42

En osaa yksityiskohtaisia eroja sanoa se jääköön "viisaammille"
Hyvin lähellä toisiaan kuitenkin ovat ,1749v käsitääkseni hieman uudempi kehitysversio ja ehkä hivenen isompi. -VA (130hv) ja -VB (150hv) versiot sitten hieman isommilla siivillä

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=18095
Tuolla noista on juttua....

Anselmo
-
Viestit: 38
Liittynyt: 15.6.2015 13:27

ViestiKirjoittaja Anselmo » 6.9.2015 15:16

Tää on vähän "noob" kysymys.. Ei oo tullu näiden turbojen kans ihmeemmin puuhasteltua, mut jos tyhjäkäynti-kuormalla ahdot on 999.6mbar onko se tavallaan hitusen alipaineen puolella? Ja kuormitettuna vaikka 2000mbar, on todellisuudessa vasta 1bar yliahtoja? :)

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 6.9.2015 15:20

Juuri noin


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa