Satunnaisesti aaltoileva käynti -09 T5 Transporter 2.5tdi

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

Satunnaisesti aaltoileva käynti -09 T5 Transporter 2.5tdi

ViestiKirjoittaja Toitsu » 14.7.2015 8:21

Ajossa välillä alkaa kierrokset soutamaan n. 100 - 150 rpm pientä humpausta mittarin mukaan. Tämän kyllä huomaa auton vedossa ja se häviää kun muuttaa kaasun asentoa.

Vikakoodeja ei ole. Oire tulee satunnaisesti ja menee nopeasti poiskin kaasun asentoa muuttamalla. Vika ilmenee todella satunnaisesti. Joskus voi mennä 500 - 700km eikä oiretta ilmene, toisinaan samana päivänä parikin kertaa.

Polttoainesuodin on alkuvuodesta vaihdettu, lienee olisi syytä lähteä siitä liikkeelle kuitenkin?

Voisko olla joku anturi, joka ei aiheuta vikakoodia?

Auto on automaattilaatikolla ja aluksi luulin sen johtuvan siitä, että vaihto olisi jotenkin "rajalla", mutta pari kertaa tämä on nyt tapahtunut moottoritienopeudellakin.

Kampiakselin asentotunnistin on vaihdettu keväällä, joka muuten voisi oireilla näin.

Mielestäni oire tuli ensimmäisen kerran, kun tankkasin vahingossa virossa statoililta jotain diesel+ -kamaa. Liekö olisi irroittanut likaa tankista ja tukkisi tuota suodatinta?

Olisi hyvä löytää vika, ennen kuin koko auto pysähtyy jonnekin.

Onko jollain ollut vastaava oire?

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 14.7.2015 8:26

Olisko kyse hiukkassuodattimen regeneroinnista? Testerillä pystyy tarkastamaan edellisen regeneroinnin ajankohdan, suodattimen täyttöaste kannattaa myös ajoittain tarkastaa.

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

ViestiKirjoittaja Toitsu » 14.7.2015 8:32

Eli se "polttotapahtuma"? Sitä ei varmaan tehdä ihan hitailla kierroksilla kaupunkiajossa?

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 14.7.2015 15:15

Se regenerointi pitäisi olla ihan automaattista. Käyntiäänestä sen kuulee; ruiskutusennakkoa ja -määrää lisätään suodattimen kuumentamiseksi. Tyhjäkäyntikierrokset nousevat noin 100-150 rpm.
Flekti menee päälle.

Jos pitää ajaa ns. regenerointiajo, syynä on yleensä toistuvat keskeytykset regeneroinnissa, tai sitten joku vika kyseessä.

Regenerointiajon ohjeet löytyvät käyttöohjekirjasta, muistikuvan mukaan 4-5 vaihteella noin 60-70 km/h. Ei tyhjäkäyntiä eikä kaasu pohjassa. Ajo saattaa kestää puolen tunnin luokkaa, jopa hieman enemmänkin.

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

ViestiKirjoittaja Toitsu » 14.7.2015 16:42

Ok, en usko että kyse on tuosta. Kierrokset todellakin humpaavat selvästi ja yleensä alueella 2600 <> 2750. - Humpaaminen on aaltomaista vajaan sekunnin syklillä. Ei siis ole kyse pelkästä kierrosten nousemisesta korkeammaksi joksikin aikaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa