Moro. Tarvitsisi rakennella tuollainen mk2 keulalla oleva 1.6 kone uudestaan.
Ikinä en ole koneremonttia viellä joutunut tekemään ja nyt tarvitsisi hieman apua.
Eli lähtökohtana tuollainen xxx kilsoilla oleva 1.6td kone. Tehot tallella mutta huohottaa öljyä hieman. Ei sekoita nesteitä ja muutenkin ihan hyvävointinen. Kilometreistä en osaa varmaksi sanoa mutta epäilen erittäin vahvasti että 300-400tkm väliin tipahtaa. Kone seissyt noin 10 vuotta elämästään jonka jälkeen heitetty keulalle joten uskoisin että huohottaminen johtuu kuolleentuneista männänrenkaista ja/tai venttiilivarren kumeista.
Budjetti on intin takia erittäin rajallinen ja koneesta ei olla rakentamassa mitään älyttömän voimakasta. Lähinnä käyttöiän ja varmuuden parantamista. Myös huohotus saatava loppumaan. Mitkä olisi sellaisia pakollisia uusittavia ja mitä voisi jättää budjetin nimissä välistä?
Mitä muuta kannelle olisi hyvä tehdä kun vaihtaa ventiilivarren kumit ja kannentiiviste?
Nostajille (hydr) jotain uusimista? Tarviiko kannenpultteja väkisin vaihtaa? Onko tuollaista konetta mitään järkeä kasata vain uusilla männänrenkailla ja hoonauksella? Mitenkäs kampuran ja kiertokankien laakerit?
Kannattaako kampuraa edes käyttää suotta irti? Männäntapit? Onko jotain ihan pakollisia koneistushommia tiedossa?
Vähän tällänen neuvokaa tyhmää mallinen postaus tuli nyt mutta pakko sitä on jostain aloittaa..
1.6td remontointia
Valvoja: ffp jäsenet
Miten huohotus ilmenee, öljyt lentää joka välistä ulos vai kun täyttökorkin avaa tulee kevyttä sumua ulos?
Paljonko ajettu sen jälkeen kun kone on otettu seisonnasta ja onko sen jälkeen ajettu millaisilla öljyillä ja vaihtoväleillä?
Jos kerran rahaa ei paljoa ole ja kone toimii niin miksi tehdä mitään muuta kuin perushuollot?
Paljonko ajettu sen jälkeen kun kone on otettu seisonnasta ja onko sen jälkeen ajettu millaisilla öljyillä ja vaihtoväleillä?
Jos kerran rahaa ei paljoa ole ja kone toimii niin miksi tehdä mitään muuta kuin perushuollot?
Pelkät venttiilivarren kumit voi myös vaihtaa ja vieläpä kantta irrottamatta. Jos hävittää öljyä kumeista, pitäisi nimenomaan käynnistäessä tulla sinertävä pöllähdys ja käryä. Ohivirtaus männänrenkaissa aiheuttaa sinertävää savuamista käytön aikana ja sitä huohotusta. Tästä voi sitten puntaroida mikä on pääasiallinen öljyn häviämisreitti.
Sinänsä kumpikaan noista ei ole kovin vaarallista lyhyellä aikavälillä, joten Tapsaa kompaten suosittelen harkitsemaan remontin lykkäämistä, esim. parempaa likviditeettitilannetta odottamaan. Männänrenkaat voivat olla myös ihan vaan jumiin karstoittuneet. N. 30 euron (plus öljyjen) hintainen riskisijoitus on tehdä koneelle Forte-huuhtelu, joka voi saada männänrenkaat liikkeelle. Öljytilaa voisi huuhdella ihan vaan polttoöljyllä tai dieselillä. Siitä on jonkin verran juttua ollut täälläkin joskus muinoin.
Jos nyt kuitenkin koneen päädyt avaamaan, niin apuakselin laakerit voisi olla hyvä vaihtaa. Niitä saa valmiiksi koneistettuina ja raakileina.
Sinänsä kumpikaan noista ei ole kovin vaarallista lyhyellä aikavälillä, joten Tapsaa kompaten suosittelen harkitsemaan remontin lykkäämistä, esim. parempaa likviditeettitilannetta odottamaan. Männänrenkaat voivat olla myös ihan vaan jumiin karstoittuneet. N. 30 euron (plus öljyjen) hintainen riskisijoitus on tehdä koneelle Forte-huuhtelu, joka voi saada männänrenkaat liikkeelle. Öljytilaa voisi huuhdella ihan vaan polttoöljyllä tai dieselillä. Siitä on jonkin verran juttua ollut täälläkin joskus muinoin.
Jos nyt kuitenkin koneen päädyt avaamaan, niin apuakselin laakerit voisi olla hyvä vaihtaa. Niitä saa valmiiksi koneistettuina ja raakileina.
Eli huohotus on sellasta että tulee savua ja öljyroisketta kannen huohottimesta iha reippaasti. Öljy tosin tulee varmaan vaan paineen takia venttiilikopasta. Myös öljytikun lävestä nostattaa öljyä. Mitään ei ihmeemmin taida savuttaa muutakun pölläyttää käynnistäessä sinistä.
Koneella ajettu noin 5tkm seisonnan jälkeen. Jotai ihan perus täyssynteettistä halpaöljyä sinne on laitettu..
Koneella ajettu noin 5tkm seisonnan jälkeen. Jotai ihan perus täyssynteettistä halpaöljyä sinne on laitettu..
Samoilla linjoilla edellisten kanssa. Kun tuon avaa niin sen jälkeen ei ole halpaa enää olemassakaan jos otetaan huomioon mitä sillä kohden kannattaa tehdä= kannentiiviste, kannen oikaisu, venttiilien koneistus yms.yms. Eli jos ajatuksena tehdä hyvä kerralla ei toimintatonni saata riittää. Itse ajelisin kunnon öljyillä ja seuraisin tilannetta mihin suuntaan se kehittyy.
Koneen kun avaa niin hintaa tulee heti. Kansipultit on pakko vaihtaa, tiivisteet kannattaa vaihtaa, kannentiiviste on pakko vaihtaa, jakohihna kannattaa vaihtaa täydellisenä samointein.. Lisäksi parit pinnapultit menee poikki, jotain tippuu lattialle ja hajoaa, rystysten akuuttiin verenvuotoon tarvii vähintään korjaussarjan illan lätkämatsia tuijottaessa..
Remppasin just 1.9 tdi:n, itse tehtyä kaikki muu paitsi kannen koneistamokäynti ja touhutonni ei "aivan" riittänyt.
Kanteen tehtiin: puhdistus, oikaisu, venttiilityöt (hionnat ja koneistukset uuteen korkeuteen), uudet nostajat, uudet ohjurit, uudet venttiilinvarren tiivistekumit ja koeponnistus. Hintaa tuli.
Toki täytyy muistaa, että 1.6 dieseli on erilainen rakenteeltaan. Kannen suoruuden tarkistus ei koneistamolla varmaan kauheita maksa. 1.6 -koneessahan taitaa olla niitä pintahalkeamia kannessa? En tiedä miten vaikuttaa koneistamokäyntiin.
Itse sylinterit eivät varmaan mitään outoutta tarvitse. Oon nähnyt pari oikein reilustikin ajettua konetta, joissa sylinterit ihan täysin kunnossa, hoonausjälkiä myöten. Eli uusilla renkailla ja hoonauksella pääsee pitkälle, melko vähän nuo kuluvat. Se Forte-käsittely tai sen perään jopa RVS-käsittely olis oikeasti aika halpoja konsteja päästä alkuun. Pääsee reilulla satasella ja hyvällä tuurilla voi saada pitkänkin pätkän ajoaikaa.
Remppasin just 1.9 tdi:n, itse tehtyä kaikki muu paitsi kannen koneistamokäynti ja touhutonni ei "aivan" riittänyt.
Kanteen tehtiin: puhdistus, oikaisu, venttiilityöt (hionnat ja koneistukset uuteen korkeuteen), uudet nostajat, uudet ohjurit, uudet venttiilinvarren tiivistekumit ja koeponnistus. Hintaa tuli.
Toki täytyy muistaa, että 1.6 dieseli on erilainen rakenteeltaan. Kannen suoruuden tarkistus ei koneistamolla varmaan kauheita maksa. 1.6 -koneessahan taitaa olla niitä pintahalkeamia kannessa? En tiedä miten vaikuttaa koneistamokäyntiin.
Itse sylinterit eivät varmaan mitään outoutta tarvitse. Oon nähnyt pari oikein reilustikin ajettua konetta, joissa sylinterit ihan täysin kunnossa, hoonausjälkiä myöten. Eli uusilla renkailla ja hoonauksella pääsee pitkälle, melko vähän nuo kuluvat. Se Forte-käsittely tai sen perään jopa RVS-käsittely olis oikeasti aika halpoja konsteja päästä alkuun. Pääsee reilulla satasella ja hyvällä tuurilla voi saada pitkänkin pätkän ajoaikaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa