Transporter 2.5Tdi vikoja -ei meinaa käynnistyä-hehkuissako?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

aemk89
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.4.2015 22:33

Transporter 2.5Tdi vikoja -ei meinaa käynnistyä-hehkuissako?

ViestiKirjoittaja aemk89 » 27.4.2015 22:48

Toivottavasti nyt kyselen oikeasta paikasta. Pakko kysyä uudella keskustelulla koska en vikoihini löytänyt vastauksia en sitten millään. Löysin keskusteluja aiheista muttei kukaan ollut kertonut kuinka onkelmat oli ratkottu vai oliko kulkine jo romuutettu.

Siis. Mulla on nyt työ autona Transporter 2,5 Tdi 75kw malli. 1997vm.

Autossa on muutama vika.

Kaikki alko ku vuoden ajelun jälkeen tajusin että tämähän on laiskempi ku mun vanha 2.4d vapari vaikka ajattelis lastutettuna olevan enemmänkin vetoja. ei kärryä jaksanut vetää niin että olis isoja määriä esim. puuta kehdannut vetää. Kylmällä koneella, tai aamulla yön seisomisen jälkeen toimii erittäin hyvin ja vetää oikeinkin makosasti.

Tutkin siis kaikki letkut ahtimelta n75 venttiilille ja edellinen omistaja oli ihan itse asentanut ylipainekellon ohjautumaan alipaineella ja kaikkea muuta vastaavaa joten jouduin vetelemän kaikki pikkuletkut uusiksi. tarkistelin ja mittailin sen venttiilin toimii, asensin kunnollisen mittarin jolla seurata ahtoja kabiinissa, kyllä ahtaa(vähän tosin). egr ei ole käytössä, maf.sta en ole varma voiko sitä edes mitenkään mitata vähän tarkistelin ja hypistelin sitä.

Joka tapauksessa missä ihmeessä tämän auton vedot ovat lämpimällä koneella.

2vika
Sitten käytin auton alla 3 johtoista liitintä, josta lähti kahdelle "anturille" johdot niin irti. ja sen jälkeen auto ei meinannut lähteä edes käyntiin. jurnutti tyhjäkäynnillä 500 kierrosta ja sammui eikä vastannut kaasuun. vaihdoin polttoainesuodattimen ja ongelmat siltä osin katosi pariksi tunniksi.

Nyt auto sammuilee kesken ajon. ajaa mitä vauhtia tahansa millä kierrosalueella tahansa sammuu kuin seinään. virta pois ja starttaus käynnistyy ja taas mennään muutama sata metriä. mistä moinen vika voi johtua?
Ja mitä ne "anturit" sielä auton alla on. 3 johtoinen liitin. yhdestä johdosta "ryöstetty" johto menemään sinne pineen "lastu" boxiin joka on isomman johtosarjan välissä.

Toivottavasti tästä nyt jotain ymmärtää ja saisi asiallisia vastauksia.

Ei haluttaisi vaihdella osia summa mutikassa ku halvemmaks saattaa tulla hakea uus auto jos tolle linjalle mennään.

kiitoksia jo etukäteen.


EDIT: niin ja vikakoodeja luettu välillä. anto koodin että imuilman lämpöanturi olis rikki. johdot oli myös miten sattuu edellisen asetajan toimesta ja se oli niissä se vika. eli toistaiseksi ei mitään koodia.
Viimeksi muokannut aemk89, 4.5.2015 19:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 28.4.2015 16:23

" maf.sta en ole varma voiko sitä edes mitenkään mitata vähän tarkistelin ja hypistelin sitä."

Helpoin testata ota liitin irti ja käynistät, käy kyllä ilman isoja tehoja, putsailleet ja mittausarvojakin löytyy ja ohjeita netistä.

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 28.4.2015 17:17

Taitaa mennä limppiin jos kylmänä vetää hyvin, vikakoodi todennäköisesti silloin ahtopaineen säädöstä.
Mitä tuossa on maksimi ahdot? LT:n 2,5tdi on lähes sama kone jollei jopa sama, se jää yleensä 0,9-1,1bar.
Mutta kokeile ilman sitä "tehoboksia".

aemk89
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.4.2015 22:33

ViestiKirjoittaja aemk89 » 29.4.2015 22:06

ilmamassa mittari testattu juuri johtoa nyppäämällä. Hypistelyllä tarkoitin että pyörittelin katselin ja putsasin melkolailla.

Noh vika löydetty. Vetelin kytkentäkaavion kanssa ahtopaineen säätimelle uudet piuhat koska joku oli vetänyt ilmeisesti egr piuhan imunlämpöanturille ja anturin piuhan ahtosäätimelle ja säätimen johdon poikkaissut.

Välillä toimivuuteen vastaus oli nähtävästi välillä toimiva kcr huippu teholaatikko johtosarjassa joka on nyt tallin miljoonalaatikossa.

Kylläpäs tuntu niinku ois uudella autolla ajanu ku sai pelaamaa.

Kiitoksia vaivautuneille. Hyvät vaput :)

aemk89
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.4.2015 22:33

ViestiKirjoittaja aemk89 » 29.4.2015 22:10

Onko muuten kellään tietoa mitä tämä kcr tehoboxi tekee muutaku säätää syöttöjä?

Boxin kyljessä talttapäiselle ruuvarille paikka josta pystyi aina toimiessaan säätämään mustaa putkesta.

Mietin että onko tosiaan ylihintainen evrymod vai mikä sen idea on. Avasin sen laatikon ja sielä meni pääsääntöisesti johdot läpi ja oli se säätöpotikka piirilevyn tapaisessa levyssä kiinni. Oli niin täynnä jotai ihmeen liima pa××aa etten vielä aivan täyttä selvyyttä saanut mittarin kanssa.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 30.4.2015 7:52

Muistaakseni kusettaa polttoaineen lämpötilaa tuossakin.

VCDS:llä vois katsoa polttoaineen lämpötilan boksin ollessa paikallaan ja kokeilla säädön vaikutuksen ecun saamaan lämpötilatietoon.

aemk89
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.4.2015 22:33

ViestiKirjoittaja aemk89 » 4.5.2015 19:41

Muuten sain toiminaan ja kas kas nyt ei meinaa lähtee millää käyntii. Saa hinkata akkukaupalla ja antaa vikakoodia hehkureleen kela. Eli mitä tämä mahtaa tarkottaa onko muille tullu samaa?

Käyntii lähtiessää tuprauttaa mahtavat kaasut pihaa ja sitte toimii. Tämä aamulla. Avasin hehkun releen ja laitoin paikalleen ja se napsahtaa navat kiinni ja aukaisee samantien. Virtaa ku pitää päällä 10sekuntia niin hehkunvalo syttyy ja releessä napsahtaa navat kiinni. Mitä tämän kanssa ny pitäis tehä? Vaihtaa merkkiä vai koittaa vaa saada joskus tämä kuukauden kestävä pikane huolto loppuun.

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 4.5.2015 20:57

Taitaa se hehkurele ottaa enemmän virtaa mitä ecu antaa syöttää, eli ecussa menee oikosulku suojaus päälle, sen takia vetää mutta aukeaa heti. Vai antaako se tarkempaa tietoa vikakoodista?

aemk89
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.4.2015 22:33

ViestiKirjoittaja aemk89 » 4.5.2015 21:16

siis vikakoodi on hehkureleen kela. vika maadoituksessa tms. en tarkasti muista. tulostin sen paperin se on tuola tallissa. Mitä tämä nyt sitte tarkottaa tää että ottaa enemmän virtaa?
siis kuuluuko tuon toimia siten että navat yhdessä hehkuttaa? Onko kukaan koskaan ottanut sitä releestä muovikoteloa pois ja katsonut miten se toimii kun hehkuttaa?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 4.5.2015 21:48

Näillä keleillä hehkuja ei kuitenkaan tarvitse enää käynnistykseen ja hehkutus on tyyliin max 1s. Starttiongelmaa pitää mielestäni etsiä nyt muualta kuin hehkutuksesta.
Onko pumpun ajoitusta katsottu, myöhäisellä ollessaan voisi olla moista ongelmaa että saa sahata kauemmin kuin laki sallii ja käynnistyessään on todella sankat dieselinkatkuiset käryt pihalla.

aemk89
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.4.2015 22:33

ViestiKirjoittaja aemk89 » 4.5.2015 22:20

minäki mietin sitä ajoitusta. en oo ikinä perehtyny siihe milläänlailla että olisiko jotai vinkkiä siihe tarkisteluun että kuinka sen katson. tokihan sen vaa rassaamalla saa mutta vinkit aina nopeuttaa asiaa. kiitoksia etukätee.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 4.5.2015 22:30

VCDS on oikeastaan se järkevin tapa saada tietoon mikä pumpun perusennakko on. Ei muuta kuin katsomaan olisiko alueella auttajaa jos ei itse omaa kaapelia..

aemk89
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.4.2015 22:33

ViestiKirjoittaja aemk89 » 5.5.2015 13:13

No joo en kyllä omista moista kuapelia. kirjotellaa nyt tänne välissä ku kerra toimii mukavasti päiväkirjana :D Huomasin tuossa että käynnistyy nihkeästi myös lämpöisenä, eli ei räjähdä käyntiin kuten kunnossa ollessaan. eli nähtävästi tämä jako on mennyt päin persettä?

Onko mitään yksinkertaista konstia tarkistaa jakoa että onko edes sinnepäin ettei nyt tarvi lähtee ajelemaa tolla rynttämyllyllä sitä mittakelloo maailman ääristä?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 7.5.2015 10:55

http://translate.google.fi/translate?hl ... 42597.html

Tuolla ohjeita, pumpun alapyörällä ei kiristinpyörä voi säätää ajoitusta vähän niin tiedät auttaako mitään, itse laitan perusajoituksen "korvakuulolla" toiset mittaa mittakellolla ja lopuksi tietokoneella, säädä ensin aikaisemmalle ja kokeile.

aemk89
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.4.2015 22:33

ViestiKirjoittaja aemk89 » 25.5.2015 18:42

Sain ku sainkin sen säädettyä mauserin kans sen verran lähelle että sain käymää. Ehkä vähä tehoton on nyt mutta kattoo mikä vielä kiikastaa. lähti ku palmun alta ku vetelin virtalukokoon ja kaikkii liittimii vähä puhistus töfnää ja annoin vaikuttaa sen aikaa ku hain starttilaturin kaupoilta.

Eli nyt ei sitte tiiä onko sielä jossai jotai häverikkiä.

Alko meinaa vilkuttamaa hehkun valoo n.10-20s käynnistyksen jälkee. Mitähä tämä tarkottaa?

mites vastaako teidän 2.5tdi.t sillee "räjähtävästi" kaasuun vai onko ne vähä mopoja paikallaa kaasuteltaessa?

Kiitoksia kaikille avuista :))

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 25.5.2015 18:58

Ei se ole mikään vanha transitti. Säädä tietokoneen avulla se ennakko niin tiedät miten sen kuuluu lähteä käyntiin. Kyllähän se hehkun valoa alkaa vilkuttaan ku jossain on vikaa. Roikan nokkaan se auto jo.

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 26.5.2015 7:45

Taitaa olla pumpun ajoitus metsässä vieläkin ja sen takia vilkuttaa hehkun valoa. Vikamuistin luvulla tietysti sekin selviää. Ja tosiaan testerin kanssa ajoitus kohdilleen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa