AFN apuakseli jumissa?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

AFN apuakseli jumissa?

ViestiKirjoittaja rr » 7.4.2015 20:29

Ajossa hervoton käry ja savutus konehuoneesta, öljynpaineet katos samalla. Sammutin koneen heti ja hinaamalla kotiin. Lähempi tarkastelu paljasti, että jakoremmi sulanut lähes olemattomaksi jumittavan apuakselin vuoksi. Ajoitukset oli kuitenkin kohdallaan. Mikä tuolla apuakselilla pettää ja kannattaako korjaus? Koneella ja autolla ajettu 475 tkm.

Kuva

Nostanko koneen pois ja korjaan vai laitanko koko auton varaosiksi?
Viimeksi muokannut rr, 15.6.2015 17:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 7.4.2015 20:38

Tuurissansa on. Apuakselin laakerit saattaa olla paskana, öljypumppu saattaa olla rikki, alipainepumppu tai sen ratas saattaa olla rikki; öljynpainetta ei kuitenkaan ole jos apuakseli ei pyöri.

Turbo ja kansi taitaa olla ensimmäiset seurannaisvaurioituvat osat.

Meni miten meni, remontoiminen on auton kaupalliseen arvoon nähden kallista.

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 7.4.2015 20:55

Samaa vähän tuumin, että tonnin autoon ei kannata kovin suuria summia sijoittaa.

Otan kuitenkin koneen pois ja tutkin vauriot. Kohtapa selviää, mitä on hajonnut.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 8.4.2015 9:48

Veikkaan että öljypumppu on vain jumissa, apuakselin laakerit tuskin menee sellaiseen jamaan että jumittaa akselin. Saattavat ajan saatossa väljistyä kylläkin ja sitä kautta kadottaa öljynpainetta.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 8.4.2015 11:03

Onhan noita murentuneita apuakselin laakereita ollut joissakin moottoreissa, joskin itse törmännyt vain bensa-koneissa. Liekkö irtoava murunen voisi öljypumpun jumia. Mene ja tiedä.

Voin erittäin halvalla ostaa tuon rikkoontuneen moottorin pois jos vaihdat ehjän tilalle.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 8.4.2015 13:39

Hmm, minulta löytyy muuten sitten Jyväskylästä edullisesti myös tuollanen pitkittäinen ehjä moottori rr:n mahdollisesti rikkoontuneen tilalle, jos tarvetta tulee! :)

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 8.4.2015 14:39

Jos tänään sais motin irti ja huomenna moottoripukkiin kiinni.

Jos tuho on laajempi, kiinnostaa toki vastaava perusmoottori ostaa. Ylijääviä osia myyn sitten pois. Nurkkiin en jätä pyörimään :-)

Linkkejä, mistä osia saa tilattua kätevästi. Esim. Saksasta?

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 10.4.2015 20:32

Nyt on mylly moottoripukissa kiinni. Muutama tunti meni irrotusjumppaan, ku eka kertaa tällasesta passatista konetta lusikoin pois.

Kuva

Miten syöttöpumpun irrotus? Merkataanko asento jotenkin?
Viimeksi muokannut rr, 15.6.2015 17:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 10.4.2015 20:35

Naftapumpun hihnapyörässä on reikä ajoitustapille. Ei siis tarvitse merkitä.

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 10.4.2015 20:39

Sitä vaan mietin, ku puran koneen ihan osiksi ja kun kasaan, miten saan pumpun ennakon kohdalleen. Onko siinä joku perusasento, että auton saa käyntiin ja VAG-COMilla loput? Eli tuo hinhapyörän kohdistusko riittää?

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 10.4.2015 20:50

Vauhtipyörän merkki kohdalleen, nokka-akselin takapäässä on ura ajoitustyökalua varten, pumpun hihnapyörään tappi.

Pitäisi käynnistyä. Hienosäätö sitten lämpimällä koneella testerin avulla.

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 11.4.2015 14:11

Nyt kone purettu. Ainaki öljypumppu tuntuu jumittavan. Apuakseli on ehjä, samaten sen laakerit. Turbossa ei vikaa, kansi ja nokka ehjä. Runkolaakerit ja kk-laakerit vielä tarkistamatta.

Uusi öljypumppu, kannen kunnostus, turbon huolto, ehkä alakerran laakerit ja tietysti uusi jakopää ja kaikki tiivisteet. Muutaman illan saa askarrella tuon motin kans :-)

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 11.4.2015 17:05

Pistä osiksi se öljypumppu; mikä sen jumimisen on aiheuttanut?
Mulla on halvalla 300 tkm ajettu ehjä öljypumppu jossain laatikossa, jos kiinnostaa.

Apuakselin laakerit kannattaa uusia, jos niitä ei ole uusittu. Nyt se on helppoa.

- Onko alipainepumppu kunnossa?

Miten meinasit turbon huoltaa? Järkevintä on vaihtaa esim. KKK BV43-ahdin (Audi 2.0 tdi 170 hv). Menee suoraan paikalleen ja tehoreservi kasvaa yli 200 hv:n.
Noita tai vastaavia löytynee esim. Finturbolta

Venttiilinohjurit ja nostimet kannattaa uusia kanteen.

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 11.4.2015 17:53

Merkillistä... öljypumpussa ei ole näkyviä vaurioita, ei myöskään alipainepumpussa. Kuitenki molemmat pyöri tahmeasti ennen irrotusta. Samaten apuakseli jumitti. Voiko olla joku voiteluongelma, joka ensimmäisenä jumitti näitä? Öljy oli karvan yli 10t ajettu ralliformula ja oli riittävästi. Laakereita en oo vielä aukonu.

Jakoremmi on sulanu lankoja myöten. Täydellinen tuho oli lähellä. Ainoat kunnon viat, mitä nyt löytyny:

- tehostimen pumppu hajoamassa
- kompuran remmin kiristinrullan laakeri vaihettava
- ylävesiletkun muovinen lähtö kannesta vuotaa
- huohottimen muovinen liitos lohkon päästä halakeillu

Kansi nyt ainaki katotaan kuntoon, ku on aukastu. Turbossa ei oo välyksiä ja johdinsiivet liikkuu. EGR häipyy.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 11.4.2015 18:26

Jos ne apuakselin laakerit ja apuakseli ovat kuluneet riittävästi, saattaa öljynpaine päästä karkaamaan välistä. Silloin apuakseli leikkaa kiinni.

Viimeistään 400 tkm oli korjaamolla ohjeistuksena apuakselin laakerin vaihdolle, sille hihnapyörän puoleiselle siis. Konetta purkamatta sen koneen takapään puoleisen laakerin vaihto ei ole ihan helppoa.

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 11.4.2015 18:31

Vaihan molemmat. Akseli on kunnossa. Noiden laakereiden hankinta taitaa olla vaikeaa?

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 12.4.2015 6:24

Yhteen väliin noita ei kuulemma saanut, olisko ollut 2007.
Sitten tuli koneistamolta tieto, että taas normaalisti saatavissa.

Elikä tuttuun koneistamoon yhteys, luultavasti saavat hommattua.

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 12.4.2015 11:52


rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 13.4.2015 14:14

Minkä merkkiset kannattaa hankkia:

- paininkupit
- tiivisteet moottoriin
- ohjaustehostajan pumppu

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 13.4.2015 14:15

INA nostajat. Victor Reinz- tiivisteet.

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 13.4.2015 14:27

ZF taitaa olla varmin pumppu

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 18.4.2015 7:55

Tähän on nyt tulossa:

- runkolaakerit
- kk-laakerit
- apuakselin etumm. laakeri
- öljypumpun akselin laakeri
- kansityö: Oikaisu, ohjurit, istukoiden ja ventt. koneistus
- paininkupit
- jakopääsarja
- tiivisteet

Kulumista ei alakerrassa ole. Kannessa on, ohjurit väljät.

Imukanavat on aika tukkoset, taitaa EGR lähtä kierrätykseen. Turbossa ei oo välyksiä ja siivet liikkuu kuten pitääki. Tähän on uudesta asti vaihettu öljyt 15 tonnin välein ja kaikki merkitty huoltokirjaan. Tavotteena ois saada kone nippuun ja paikalleen toukokuun aikana. Laitan pari kuvaa, kunhan ehdin.

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 18.4.2015 13:10

Muutama kuva osien pesun jäliltä

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 20.4.2015 20:11

Näyttäis olevan alipainepumppu, mikä jumitti. Tämä sitten pysäytti apuakselin, joka tuhosi nokkaremmin. Öljynpaineen lasku oli niin lyhytaikanen, että mitään laakerivaurioita ei ehtinyt syntyä.

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 24.4.2015 12:23

Tuli sitte tilattua uutta osaa siinä määrin, että pitäs moottorin kestää toiset puolimiljoonaa. Alakuviikosta pääsen kokoamaan.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 24.4.2015 19:27

Totta männänrenkaat uusit samalla?

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 24.4.2015 20:32

Männänrenkaat, öljypumppu ja alipainepumppu...

Kuva Kuva
Viimeksi muokannut rr, 15.6.2015 17:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 25.4.2015 9:31

Muutama kuva lisätty...

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 2.5.2015 7:26

Vähitellen edistyy tämä homma. Kone nipussa ja paikallaan. Käy kuin kello... ainakin vielä :-D

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 3.5.2015 14:53

Turbon vois vaihtaa seuraavaksi. Samaten tuo postimerkin kokonen cooleri isommaksi. Sitte varmaan suutinkärjet ja pientä säätöä :-D

Sopiiko tämän koneen kaveriksi 3BG:n 6-vaihteinen laatikko?

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 3.5.2015 19:14

Siinä oli joku juttu että ei suoraan käy. Se vakio laatikko kestää kyllä voimaa, että sen takia ei tartte miettiä. Et saa rikki voiman takia.

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 4.5.2015 15:52

Ei laatikossa mitään vikaa ole.

Kuva

Kone oli helppo rempata. Osien tiskaaminen ei ehkä niin hauskaa ole, mutta puhtaista palikoista on mukava kasata.
Viimeksi muokannut rr, 15.6.2015 17:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 7.5.2015 5:53

Nyt reilu parisataa kilsaa ajettu remontin jälkeen. Uusin lähes kaikki peruspalikat männänrenkaita myöten. Alkuperäseen tilanteeseen nähen kone käy nyt todella nätisti. Saa nähä, syökö öljyä tai vuotaako mitään pitemmän päälle. Eka kertaa dieselkonetta remppasin, bensakoneita tullu niputettua aiemmin.

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 20.5.2015 18:59

Tuhannen kilsaa ajettu ja öljy vaihettu. Käy edelleen sievästi, eikä syö öljyä tms.

Kuva


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 69 vierailijaa