AFN apuakseli jumissa?
Valvoja: ffp jäsenet
AFN apuakseli jumissa?
Ajossa hervoton käry ja savutus konehuoneesta, öljynpaineet katos samalla. Sammutin koneen heti ja hinaamalla kotiin. Lähempi tarkastelu paljasti, että jakoremmi sulanut lähes olemattomaksi jumittavan apuakselin vuoksi. Ajoitukset oli kuitenkin kohdallaan. Mikä tuolla apuakselilla pettää ja kannattaako korjaus? Koneella ja autolla ajettu 475 tkm.
Nostanko koneen pois ja korjaan vai laitanko koko auton varaosiksi?
Nostanko koneen pois ja korjaan vai laitanko koko auton varaosiksi?
Viimeksi muokannut rr, 15.6.2015 17:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuurissansa on. Apuakselin laakerit saattaa olla paskana, öljypumppu saattaa olla rikki, alipainepumppu tai sen ratas saattaa olla rikki; öljynpainetta ei kuitenkaan ole jos apuakseli ei pyöri.
Turbo ja kansi taitaa olla ensimmäiset seurannaisvaurioituvat osat.
Meni miten meni, remontoiminen on auton kaupalliseen arvoon nähden kallista.
Turbo ja kansi taitaa olla ensimmäiset seurannaisvaurioituvat osat.
Meni miten meni, remontoiminen on auton kaupalliseen arvoon nähden kallista.
Nyt on mylly moottoripukissa kiinni. Muutama tunti meni irrotusjumppaan, ku eka kertaa tällasesta passatista konetta lusikoin pois.
Miten syöttöpumpun irrotus? Merkataanko asento jotenkin?
Miten syöttöpumpun irrotus? Merkataanko asento jotenkin?
Viimeksi muokannut rr, 15.6.2015 17:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt kone purettu. Ainaki öljypumppu tuntuu jumittavan. Apuakseli on ehjä, samaten sen laakerit. Turbossa ei vikaa, kansi ja nokka ehjä. Runkolaakerit ja kk-laakerit vielä tarkistamatta.
Uusi öljypumppu, kannen kunnostus, turbon huolto, ehkä alakerran laakerit ja tietysti uusi jakopää ja kaikki tiivisteet. Muutaman illan saa askarrella tuon motin kans :-)
Uusi öljypumppu, kannen kunnostus, turbon huolto, ehkä alakerran laakerit ja tietysti uusi jakopää ja kaikki tiivisteet. Muutaman illan saa askarrella tuon motin kans :-)
Pistä osiksi se öljypumppu; mikä sen jumimisen on aiheuttanut?
Mulla on halvalla 300 tkm ajettu ehjä öljypumppu jossain laatikossa, jos kiinnostaa.
Apuakselin laakerit kannattaa uusia, jos niitä ei ole uusittu. Nyt se on helppoa.
- Onko alipainepumppu kunnossa?
Miten meinasit turbon huoltaa? Järkevintä on vaihtaa esim. KKK BV43-ahdin (Audi 2.0 tdi 170 hv). Menee suoraan paikalleen ja tehoreservi kasvaa yli 200 hv:n.
Noita tai vastaavia löytynee esim. Finturbolta
Venttiilinohjurit ja nostimet kannattaa uusia kanteen.
Mulla on halvalla 300 tkm ajettu ehjä öljypumppu jossain laatikossa, jos kiinnostaa.
Apuakselin laakerit kannattaa uusia, jos niitä ei ole uusittu. Nyt se on helppoa.
- Onko alipainepumppu kunnossa?
Miten meinasit turbon huoltaa? Järkevintä on vaihtaa esim. KKK BV43-ahdin (Audi 2.0 tdi 170 hv). Menee suoraan paikalleen ja tehoreservi kasvaa yli 200 hv:n.
Noita tai vastaavia löytynee esim. Finturbolta
Venttiilinohjurit ja nostimet kannattaa uusia kanteen.
Merkillistä... öljypumpussa ei ole näkyviä vaurioita, ei myöskään alipainepumpussa. Kuitenki molemmat pyöri tahmeasti ennen irrotusta. Samaten apuakseli jumitti. Voiko olla joku voiteluongelma, joka ensimmäisenä jumitti näitä? Öljy oli karvan yli 10t ajettu ralliformula ja oli riittävästi. Laakereita en oo vielä aukonu.
Jakoremmi on sulanu lankoja myöten. Täydellinen tuho oli lähellä. Ainoat kunnon viat, mitä nyt löytyny:
- tehostimen pumppu hajoamassa
- kompuran remmin kiristinrullan laakeri vaihettava
- ylävesiletkun muovinen lähtö kannesta vuotaa
- huohottimen muovinen liitos lohkon päästä halakeillu
Kansi nyt ainaki katotaan kuntoon, ku on aukastu. Turbossa ei oo välyksiä ja johdinsiivet liikkuu. EGR häipyy.
Jakoremmi on sulanu lankoja myöten. Täydellinen tuho oli lähellä. Ainoat kunnon viat, mitä nyt löytyny:
- tehostimen pumppu hajoamassa
- kompuran remmin kiristinrullan laakeri vaihettava
- ylävesiletkun muovinen lähtö kannesta vuotaa
- huohottimen muovinen liitos lohkon päästä halakeillu
Kansi nyt ainaki katotaan kuntoon, ku on aukastu. Turbossa ei oo välyksiä ja johdinsiivet liikkuu. EGR häipyy.
Jos ne apuakselin laakerit ja apuakseli ovat kuluneet riittävästi, saattaa öljynpaine päästä karkaamaan välistä. Silloin apuakseli leikkaa kiinni.
Viimeistään 400 tkm oli korjaamolla ohjeistuksena apuakselin laakerin vaihdolle, sille hihnapyörän puoleiselle siis. Konetta purkamatta sen koneen takapään puoleisen laakerin vaihto ei ole ihan helppoa.
Viimeistään 400 tkm oli korjaamolla ohjeistuksena apuakselin laakerin vaihdolle, sille hihnapyörän puoleiselle siis. Konetta purkamatta sen koneen takapään puoleisen laakerin vaihto ei ole ihan helppoa.
Tähän on nyt tulossa:
- runkolaakerit
- kk-laakerit
- apuakselin etumm. laakeri
- öljypumpun akselin laakeri
- kansityö: Oikaisu, ohjurit, istukoiden ja ventt. koneistus
- paininkupit
- jakopääsarja
- tiivisteet
Kulumista ei alakerrassa ole. Kannessa on, ohjurit väljät.
Imukanavat on aika tukkoset, taitaa EGR lähtä kierrätykseen. Turbossa ei oo välyksiä ja siivet liikkuu kuten pitääki. Tähän on uudesta asti vaihettu öljyt 15 tonnin välein ja kaikki merkitty huoltokirjaan. Tavotteena ois saada kone nippuun ja paikalleen toukokuun aikana. Laitan pari kuvaa, kunhan ehdin.
- runkolaakerit
- kk-laakerit
- apuakselin etumm. laakeri
- öljypumpun akselin laakeri
- kansityö: Oikaisu, ohjurit, istukoiden ja ventt. koneistus
- paininkupit
- jakopääsarja
- tiivisteet
Kulumista ei alakerrassa ole. Kannessa on, ohjurit väljät.
Imukanavat on aika tukkoset, taitaa EGR lähtä kierrätykseen. Turbossa ei oo välyksiä ja siivet liikkuu kuten pitääki. Tähän on uudesta asti vaihettu öljyt 15 tonnin välein ja kaikki merkitty huoltokirjaan. Tavotteena ois saada kone nippuun ja paikalleen toukokuun aikana. Laitan pari kuvaa, kunhan ehdin.
Nyt reilu parisataa kilsaa ajettu remontin jälkeen. Uusin lähes kaikki peruspalikat männänrenkaita myöten. Alkuperäseen tilanteeseen nähen kone käy nyt todella nätisti. Saa nähä, syökö öljyä tai vuotaako mitään pitemmän päälle. Eka kertaa dieselkonetta remppasin, bensakoneita tullu niputettua aiemmin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa