Tuli tänään vaihdettua 2001 vuosimallin Golf IVseen kuskinpuolen sisempi vetarin suojakumi. Siinä alapallon purin irti (niistä kolmesta pultista, koska en saanut kartiota irti, kun murtohaarukka oli lainassa kaverilla), ja irroitin raidetangonpään. Samalla vaihdoin vakaajatangon "koiranluun". Käytin siis pöydällä koko vetoakselin ja sitten kuminvaihdon jälkeen takaisin paikoilleen.
Pistin osat kasaan, ja lähdin koeajulle. Kapunkinopeuksissa, pienikin mutka väläyttää jo ESP valoa mittaristossa ja ihan suoralla tielläkin rupeaa yhtäkkiä vänkärin etusta jurnuuttamaan jarrulle ja ESP valo vilkkuu mittaristossa. Ajusta ei tullut yhtään mitään, ennenkuin kytki ESPin pois päältä.
Alapalloa en saanut samaan kohti takaisin, mitä se oli 4pyöräsuuntauksen jäljiltä, ja rattikin jäi aivan vinoon. Voiko tämä aiheuttaa, että esim ABSin anturi näyttää "vikalukemaa" ja sen takia ESPi hyppii silmille.
Pitää huomenna käyttää vielä rengas irti ja tutkailla ABSin anturi ja kehä, mutta en mielestäni koskenutkaan niihin. Mitään vikavaloja ei mittaristossa kyllä näy, mutta voisihan tuon huomenna vikakooditkin samalla katsoa VCDSllä. Vai onko jostain syystä joku anturin kalibrointi mennyt vääräksi (liian herkälle) tuon remontin yhteydessä, uskomattomalta kyllä tuntus, mutta näitten kanssa kaikki on mahdollista :)
Golf IV 4motion ESP ongelma
Valvoja: ffp jäsenet
Joo, näinpä ajattelinkin asian, että ratin asentoanturi saa "virheellistä" tietoa, verrattuna ABS anturin tietoon jnejne. Eli pitää hieman aamulla väännellä alapalloa oikeeseen asentoon, kun muuta kulmiin vaikuttavaa en säätänyt/päästänyt irti.
Raidetangon pään käytin vaan kartiostaan irti, eli raidetangonpään säädöt on kohdillaan.
Nelipyöräsuuntaukseen vien jokatapauksessa tuon, kunhan arki koittaa ja saan ajan varattua.
edit. Ja olisihan tuo tosiaan pitänyt tajuta, että ratin asentoanturihan se siellä nyt "temppuilee", kun rattikin on vinossa. Joskus oli sivuttaiskiihtyvyysanturissa vikaa, eikä sen takia ESP toiminut, eli on tullut ESPin toiminta kyllä tutuksi vuosien varrella, mutta nyt ei ajatus kulkenut, enkä tajunnut tuota ratin asentoanturia. Mutta kiitos selvityksestä, tästä se homma rupeaa pelaamaan huomenna.
Raidetangon pään käytin vaan kartiostaan irti, eli raidetangonpään säädöt on kohdillaan.
Nelipyöräsuuntaukseen vien jokatapauksessa tuon, kunhan arki koittaa ja saan ajan varattua.
edit. Ja olisihan tuo tosiaan pitänyt tajuta, että ratin asentoanturihan se siellä nyt "temppuilee", kun rattikin on vinossa. Joskus oli sivuttaiskiihtyvyysanturissa vikaa, eikä sen takia ESP toiminut, eli on tullut ESPin toiminta kyllä tutuksi vuosien varrella, mutta nyt ei ajatus kulkenut, enkä tajunnut tuota ratin asentoanturia. Mutta kiitos selvityksestä, tästä se homma rupeaa pelaamaan huomenna.
No nyt on autoa käytetty ilmassa ja tutkailtu, että miksi ratti on nuinkin paljon vinossa. No eipä siinä ihmeellistä vikaa tosiaan tarvinnut kun huomasi, että alapallonivel oli vain yhden pultin varassa kiinni :D
Kaikki pultit olin kummiskin kirinyt paikalleen kunnolla, mutta alapallonivel ei ollut mennyt ihan kokonaan alatukivarren hahloon sisälle. No pultit irti ja alapallo alatukivarteen kunnolla paikalleen ja auto taas toimii niinkuin pitääkin.
4pyöräsuuntauksessa tuo on nyt jokatapauksessa käytettävä, että saa kulmat täysin oikein, mutta siihen asti pystyy taas ajelemaan normaalisti ilman ESPin ruttuutusta. Opiksi otettu ja tulevaisuudessa tulee tarkastettua kaikki kolmeen kertaan, että kaikki on kiinni ja niinkuin pitääkin olla.
Kaikki pultit olin kummiskin kirinyt paikalleen kunnolla, mutta alapallonivel ei ollut mennyt ihan kokonaan alatukivarren hahloon sisälle. No pultit irti ja alapallo alatukivarteen kunnolla paikalleen ja auto taas toimii niinkuin pitääkin.
4pyöräsuuntauksessa tuo on nyt jokatapauksessa käytettävä, että saa kulmat täysin oikein, mutta siihen asti pystyy taas ajelemaan normaalisti ilman ESPin ruttuutusta. Opiksi otettu ja tulevaisuudessa tulee tarkastettua kaikki kolmeen kertaan, että kaikki on kiinni ja niinkuin pitääkin olla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa