1.6TD kampiakselin ajoitus ilman kytkinkoppaa miten?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

ladvagen
-
Viestit: 88
Liittynyt: 6.1.2013 17:58

1.6TD kampiakselin ajoitus ilman kytkinkoppaa miten?

ViestiKirjoittaja ladvagen » 5.4.2015 14:26

Ostin purkaamolta pelkän koneen (89-mallin passatista) ja kun yritin irrottaa kampiakselin kiilahihnapyörää niin avasin turhaa keskipultin ja tietysti hammashihnapyöräkin irtos ja jako karkas. Nyt ku ei ole kytkinkoppaa mulla tuohon niin missähän asennossa kampi on niin että sylinteri 1 on yläkuolokohdassa? Vautipyörässä on kyllä viiva-merkki ja 0-merkki, viiva on kai "ennakkovaroitus" jonka jälkeen tulee nolla, mutta mihkä sen nollan pitäis kohdistaa? Pumpun ja nokka-akselin oikean asennon tiedän kyllä.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 5.4.2015 15:24

Meinaatko käynnistää ilman kytkinkoppaa jos niin ykkösen mäntä ylös, ykkösen nokat V-asentoon ja pumppu tappiin, lähtee käyntiin.
Merkeistä olen laittanut koloon pumpun ennakon.

ladvagen
-
Viestit: 88
Liittynyt: 6.1.2013 17:58

ViestiKirjoittaja ladvagen » 5.4.2015 16:23

Noku sehän täs justiin on että mistä tiedän koska ykkösen mäntä on ylhäällä?

mehtäkonekuski
-
Viestit: 136
Liittynyt: 22.8.2014 18:09

ViestiKirjoittaja mehtäkonekuski » 5.4.2015 16:42

Jos nyt ihan oikein muistan niin sillon ku ykkös sylinterin venttiilit menee kiinni ja nelosen nousee. Oon vain tosin säätänyt venttiilejä perkinsin koneissa.

Mettalainen
-
Viestit: 53
Liittynyt: 2.6.2011 13:18

ViestiKirjoittaja Mettalainen » 5.4.2015 17:41

lohkossa on ne kaksi yläpään pultin paikkaa niiden väliin pitäisi osua merkki muistaakseni
toinen tapa on ottaa öljypohja pois katsoa koska on oikeassa asennossa
pyöritä konetta viellä käsin kun on hihna paikallaan varmistaaksesi että jako on oikein

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 5.4.2015 17:57

"Noku sehän täs justiin on että mistä tiedän koska ykkösen mäntä on ylhäällä?"

Ykkösen suutin pois, kyllä sen männän yläasennon silloin tuntee jopa näkee, koittamalla-tunnustemalla samalla kun pyörität, löytyy kyllä yläasento ;)

ladvagen
-
Viestit: 88
Liittynyt: 6.1.2013 17:58

ViestiKirjoittaja ladvagen » 23.4.2015 18:02

Joo vihdoinkin sain tarkistettua jaon kun lainasin kyläsepältä holkkiavaimen jolla sain suuttimen pois, mutta männän asentoa ei ainakaan tässä koneessa voi suoraa silmällä sylinteristä nähdä, taitaa näkyä vain suoraruiskutus koneessa.

Otin sen suuttimen aluslevyn ja hehkutulpankin pois, mutta ei voi nähdä. Niimpä tunnustelin työntämällä rautalangan männän päälle ja pyörittelin konetta.

Tässä yksilössä männät 1ja4 on ylhäällä kun vauhtipyörän nolla-merkki on suoraa kannensuuntaisesti ylöspäin ja siihen olin jo aiemmin ajoituksen kohdistanu, eli jako oli oikein.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa