Hei!
98.000 km ajetusta Audi A3 1.6 tdi 77 kW:sta hävisivät tehot kesken matka-ajoa, ja keltainen hehkun valo alkoi vilkkua. Sammutus, ja hehku jatkui vilkkumista, sekä keltainen moottorin kuvake ilmestyi, ilmoittaen pakokaasujärjestelmän häiriöstä.
Sammutus, ja matka jatkui normaalisti tasakaasulla ajettaessa, ja moottorin ollessa lämmin.
Tasakaasulta kaasu pohjaan, ja tehot lähtevät, ja hehkun valo ilmestyy pienen nykäyksen myötä.
Vikadiagnostiikka ilmoitti pakokaasujen takaisinkierrätyksen asematunnistimen virheestä, liian alhaisesta impulssista.
Olisiko todennäköisin, ja ehkä ainut syy, EGR:n vika?
Voidaanko tämä ohjelmoimalla ohittaa/kytkeä pois toiminnasta, jolloin auto toimisi normaalisti? Teho-optimoinnissa tämä tulisi samalla vaivalla, mutta tälle taas ei olisi tarvetta (kustannuskysymys, n. 500 euroa).
Ideoita, ajatuksia?
MH
EGR:n poiskytkeminen ohjelmoimalla?
Valvoja: ffp jäsenet
Itsellä 1.6 tdi Golf variant -11 hävittää vähän nestettä. Vuotoa ei ole löytynyt ja painetta ei paisuntasäiliössä liiemmälti ole, joten kansivikakin vaikuttaa epätodennäköiseltä.
Onko kokemusta meneekö noista egr:n jäähdyttimiä?
Autossasi on varmaan letkulämmitin.
Niitten tiivisteet ja klemmarit ovat olleet useamman nestehävikin syynä.
Samaten puhkihankautuneita nesteletkuja on nähty, yleensä siellä letkulämmittimen vieressä.
Ohjelmointia ei ole saatavilla tähän autoon, kertoivat Audin liikkeestä.
Olisiko mahdollista, että EGR:n johtosarjoissa olisi vika, joka voisi myös aiheuttaa häikän?
Jos todettakoon, että EGR on rikki, olisi tällainen tarjolla Saksassa, n. 320 e Suomeen toimitettuna. Alkuperäisvaraosa näyttäisi olevan:
http://www.ebay.com/itm/Original-VW-Kuhler-AGR-Abgasruckfuhrung-Reglerklappe-Golf-Plus-Cabri-03L131512DQ-/390964568394?pt=DE_Autoteile&hash=item5b074de14a
Oletan, että myös pakokaasujärjestelmän merkkivalo asettuisi EGR:n vaihdolla?
Olisiko mahdollista, että EGR:n johtosarjoissa olisi vika, joka voisi myös aiheuttaa häikän?
Jos todettakoon, että EGR on rikki, olisi tällainen tarjolla Saksassa, n. 320 e Suomeen toimitettuna. Alkuperäisvaraosa näyttäisi olevan:
http://www.ebay.com/itm/Original-VW-Kuhler-AGR-Abgasruckfuhrung-Reglerklappe-Golf-Plus-Cabri-03L131512DQ-/390964568394?pt=DE_Autoteile&hash=item5b074de14a
Oletan, että myös pakokaasujärjestelmän merkkivalo asettuisi EGR:n vaihdolla?
Jos autosi on huollettu ajallaan merkkiliikkeessä (tai hyvin dokumentoituna muuallakin), saattaa egr-vikaan löytyä vastaantuloa.
Lähtökohta kuitenkin se, että vika on selvitettävä/varmistettava merkkiliikkeessä, sitten mahdollinen vastaantulo selviää. Vaatii näet diagnoosiprotokollan "takuukyselyä" varten.
***
Joo, egr-versoita on tullut monta tuon 2011 jälkeen. Viimeisimpään päivitykseen kannattaa panostaa, vanhoissa versioissa on parannettavaa...
Lähtökohta kuitenkin se, että vika on selvitettävä/varmistettava merkkiliikkeessä, sitten mahdollinen vastaantulo selviää. Vaatii näet diagnoosiprotokollan "takuukyselyä" varten.
***
Joo, egr-versoita on tullut monta tuon 2011 jälkeen. Viimeisimpään päivitykseen kannattaa panostaa, vanhoissa versioissa on parannettavaa...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 63 vierailijaa