1.9 tdi kehittää ilmaa jäähdytinjärjestelmään

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

toni3b
-
Viestit: 4
Liittynyt: 9.7.2013 13:12

1.9 tdi kehittää ilmaa jäähdytinjärjestelmään

ViestiKirjoittaja toni3b » 10.1.2015 22:35

Moro,

Näin se taas loppui vähäinen ymmärrys omasta autosta.

Ongelma on Passat 1.9 tdi (afn) vuosimallia 1998.

Kaksi vuotta sitten (edellisen omistajan aikaan) tehty korjaamon toimesta kansiremontti.Ilmeisesti lämpöongelmien takia. Kuulema korjautunut. Vuosi tämän jälkeen auto päätyi minulle.

Huomasin viime talven aikana että lämmintä ei hyttiin juuri tule. Välillä ei ollenkaan. Kierroksilla lämmityslaitteen kennolta kuului ilmakuplien lorinaa. Nestettä ei ainakaan huomattavasti hävinnyt. Eberin avulla pärjäilin jotenkin (huonosti) talven yli ja kesällä ei ollut ongelmaa, koska lämpöä ei tarvinnutkaan. Lämpömittarin mukaan lämmöt ei noussut koskaan yli normaalin.

Nyt kun talvi taas tuli, tuntui porina ehkä pahenevan ja nestettäkin kului hieman.Ajattelin, että taitaa se kansipahvi vaan vuotaa, vaikka on vasta korjattu. Lämpömittari alkoi temppuilla näyttäen välillä normaalia ja tippuen välillä nollaan. Lämmintä tuli noilla nollakeleillä ennen joulua vielä jonkin verran hyttiin.

Jouluaattona oli sitten pakkasta, lämmintä ei tullut ja lämpömittari tippui nollaan. Muutaman kilometrin jälkeen ajelin ABClle ajatuksena vilkaista konehuoneeseen, että kaikki on ok.

Viimeiset nesteet suihkus syylärin keskeltä pihalle ja höyryä tunki paisarin korkin alta kun konepellin avasin. Suurin osa nesteistä oli tullut korkin alta jo pihalle ja paisari oli tyhjä ja konehuone märkä.

Oma analyysi oli, että tuo pitkään vaivannut kansipahvi tuli tiensä päähän, teki niin kovan paineen että syyläri anto periksi ja kone keitti.


Purin kannen irti, se koeponnistettiin ja todettiin ehjäksi (ei halki), tasohiottiin ja kasasin koneen uusilla tiivisteillä ja kansipahvilla. Samalla vaihdoin varmuuden vuoksi vesipumpun, kun se voisi kuulema olla toinen teoreettinen lorinan aiheuttaja. Ja syylärin vaihdoin ehjään tietenkin. Silmämääräisesti tutkailin letkuja ja noita jäähdytysjärjestelmän muovikikareita, en löytänyt vuotojälkiä tai muita vaurioita.

No, auto on nyt kasassa. Oireet täysin samat kuin ennen remonttia. Lorina kierroksilla, lämmintä tulee ainoastaa kierroksilla. Kun laskee tyhjäkäynnille, lämmön tulo loppuu kuin seinään. Lämpömittari näytti ensin normaalia, kunnes tippui taas nollaan.

Nyt en jaksanut enää kovin kauan yrittää ilmailla järjestelmää, kun tuntuu että oireet on ihan samat kuin ennen remonttia, ja silloin sitä kyllä yritin ilmailla kaikin keinoin. Tuntuu että ilmaa vain tulee järjestelmään kierroksilla. Tosin minusta letkut ei ole mitenkään kauhean kovat.

Jälkeenpäin tuli mieleen, että voihan se olla että aattona jäätyi vain syyläri ja kone keitti sen takia. Eli eipä se välttämättä liittynytkään tuohon alkuperäiseen vikaan.

Olisiko kenelläkään mitään ajatuksia, mihin kannattaisi seuraavaksi tarttua? Työkaluihin vai tulitikkuihin? :)

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 11.1.2015 9:47

Ei taitaisi olla ensimmäinen Passat missä lämppärin kenno on suhteellisen tukossa.

toni3b
-
Viestit: 4
Liittynyt: 9.7.2013 13:12

ViestiKirjoittaja toni3b » 11.1.2015 10:06

Kiitos vastauksesta!

Voisko se tukkoinen kenno selittää ton roplatuksen? Puhaltelin kyllä siitä läpi tuossa kunletkut oli irti, joten kyllä sieltä nyt ilma läpi kulkee. Mutta enpä osaa sanoa kulkeeko tarpeeksi hyvin..

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 12.1.2015 9:53

Lämppärin kennolle voisi kokeilla jonkinlaista liotushoitoa. Letkut irti kennosta, pesuaine sisään ja antaa vaikuttaa. Haulla tai googlella löytyy varmasti tietoa mikä aine olisi sopivaa pesuun. Tuskin tuo kenno ainakaan huonompaan suuntaan menisi sillä.

Tuossa toiselta foorumilta vähän juttua http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=35293

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 12.1.2015 10:17

Volkkarilla on oma pesuaineensa, ihan ok tavaraa. Löytynee lähimmästä merkkiliikkeestä hyllystä.

Toinen aine on Würthin kammiopesuaine, tarkoitettu osienpesukoneisiin. Sitä muutama prosentti veden sekaan, kone kuumaksi ja sitten vedet / pesuaineet uusiksi pariin kertaan.

toni3b
-
Viestit: 4
Liittynyt: 9.7.2013 13:12

ViestiKirjoittaja toni3b » 14.1.2015 23:35

Olen tässä pari päivää mietiskelly mihin menisin kennoa pesemään kun oma halli on kylmä, kunnes tässä eilen roplatus hävisi lähes täysin.

En tiedä uskaltaako tuohon nyt enää koskea :p

Ehkä se syypää oli kuitenkin kansipahvi, ja ilmat pihisi tuolta järjestelmästä pois nyt muutaman päivän aikana?

Lämmintä tulee pieni lehmän henkäys, mutta jotain kuitenkin. Lämmöt ei tunnu nousevan normaaliin. Liekö vikaa vaihdetussa tarviketermostaatissa. Tai sitten ne ei vaan pakkasella meinaa nousta.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 15.1.2015 8:54

Seurailin vierestä, kun siskon mies laitteli Skodaan jakopään uusiksi ja nesteet tottakai vaihtui samalla. Teki ilmauksen sillee, että kun kaikki oli valmista ja nesteet sisässä niin kone käyntiin.Lämppärin kennon tuloletku irti ja kun sieltä alkoi nestettä tulemaan(astiaan lorotteli), niin letku kiinni. Kotiin ajellessa kierrätin konetta sen 15km matkan ja hyvin on toiminut sen jälkeen. Lorinaa kuului hetken, mutta se loppui eikä nestettäkään tarvinnut paljoa lisätä.

Kärsiikös sulla nyt sitä konetta kierrättää ilman, että konehuone on taas jäähdytinnesteen peitossa?

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 15.1.2015 18:26

Kyllä sieltä saa lämpöä. Ainakin omassa auttoi 92 asteinen termostaatti.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa