Avf ja jäähdytysneste dilemma

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

jesi
-
Viestit: 360
Liittynyt: 15.8.2003 12:14

Avf ja jäähdytysneste dilemma

ViestiKirjoittaja jesi » 19.12.2014 9:50

Töissä jo toinen 16h päivä 2h unilla, joten epäselvästi copypastena omasta facesta:
Tuossa tosiaan läksin ihmettelemään kun avf kone alkoi nyt ns talven myötä hukkaamaan jäähdytysnestettä 0.7L per 1500km, aloitin operaation Googlen kanssa jonka johdosta uusi paisarin korkki.

Nooh, vanhan korkin kun avasi niin suhahti ja entuudestaan kun ilmannut järjestelmää läppärin kennon letkuista, niin moottorin käydessä on neste oikeen suihkunnut ja sama eeperin ilmausruuvista.

Enivei, kun keli on mitä on, vetäisin keulasta maskisuojat pois ja ihmettelin kun obd väylästä katsottuna lämmöt huiteli 90c hajussa.

Ajelin tuossa tunnin hurua ja läksin koittamaan ylävesiletkua, tyhjää täynnä, avasin lämppärin kennon klemmarit, ei suihkunnut.
Avasin eeperin ruuvia, ei suihkinut.

Otin syyläristä yläletkun irti, ei virtausta nimeksikään ja syyläristä tuleva vesi noin 15-20c lämpösenä.

Koitin juottaa letkusta väkisin, ei vaikutusta.

Jos ylävesiletkuun puhalsi paisarin korkki auki, niin porina kävi säiliössä.

Vesipumppu? 
Pari kk sitten vaihdettu termari?
Kansi / paffi?


tosin vajaan viikon Eeperi on yskinyt startissa, em oo jaksanu tietokoneen kanssa lukea vielä koodeja. mutta kuunnellut autossa että eeperin vesipumppu pitänyt ns outoa ääntä 

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 19.12.2014 16:46

Mulla ainakin kerran lähtenyt vesipumpusta siipipyörä irti. Jos vesipumpusta siipipyörä irti, niin sisälle ei sitten lähde tulemaan lämmintä kunnolla ennenkö silloin kun auton mittari näyttää jo jotain 110 lukemaa, sitten lähtee omalla pakkokierrolla lämmön puolesta tulemaan sinne suuntaan.

Mutta tämä kyllä näkyy heti auton omasta lämpömittaristakin jos vesipumppu on ritti. Nousee ajossa aika helposti 90-100 lukemiin jos vesi ei kierrä ollenkaan.

Jos sulla on käytös sellainen digilämpömittari sillä laser osoittimella, niin helpo ainakin todeta, että lähteekö vesi kiertämään. Käyttää vain kylmästä konetta lämpöiseksi ja seuraa termostaattikoppaa ja syylärille menevää letkua, että lähteekö vesi liikkumaan siitä noin 87' paikkeilla.

Yksi mahdollinen paikka mistä kadottaa nestettä on kuskin puolen etukulmasta syylärin päästä. Sielä on sellainen pieni hana mistä saa päästettyä nesteet syyläristä, niin sen O-Rengas kuivuu ajan myötä ja alkaa vuotaa sieltä aina kylmemmällä kelillä. Tämä kans kokemuksen kautta löydetty vuotopaikka kun oma kone kans kadotti muutama vuosi sitten nesteitä.

jesi
-
Viestit: 360
Liittynyt: 15.8.2003 12:14

ViestiKirjoittaja jesi » 22.12.2014 11:57

Termari todettu toimivaksi keittämällä, operaatiot siis jatkuu.

jesi
-
Viestit: 360
Liittynyt: 15.8.2003 12:14

ViestiKirjoittaja jesi » 22.12.2014 12:23

Juuri nyt soitettiin pajalta että pumppu ehjä.

jesi
-
Viestit: 360
Liittynyt: 15.8.2003 12:14

ViestiKirjoittaja jesi » 28.12.2014 17:58

Jooh, näin se on nähtävä.

Uudet jakopääromut ja apulaitehihnat ja vespumppu laitettu.
Wanhalla paisarin korkilla suhahtaa oikeen reilusti, ei kummiskaan ammu korkkia konepeltiin avatessa, uudella hyvin ujo pstt.

Eilen toimi suhteellisen järkevästi, mut tänään ei.

Huonosti nousi lämmöt vaikka eeperi päällä, myöhemmin huomasin että Heti kun painaa eeperin päälle, niin hyttiin alkaa tulemaan kylmää vaikka manuaalinen 29c pyynti sisälle.
Mun makuun kielii siitä, että eeperin vesipumppu sekoittaa vähäsenkin toiminnan ja vaikka koneen lämmöt nousee niin kennolle asti ei tule vettä.

Ja välillä hyttiin tulee tuolla pyynnillä niin kuumaa että kättä ei kärsi pitää suulakkeen edessä, välillä taas lehmän henkäys ja välillä hieman parempaa ja joskus kylmää.

Äsken pari kolme tuntia ajelin hurua ja autoa sammuttaessa paisarin vesi oli tyyliin 10c lämmintä.

Kai seo se hattu nostettava pois.

jesi
-
Viestit: 360
Liittynyt: 15.8.2003 12:14

ViestiKirjoittaja jesi » 29.12.2014 6:56

Ja tosiaan järjestelmä on huuhdottu moneen kertaan ja ja.

Käykääs nyt AVF omistajat kurkistamassa pellin alle, että onko kuumassa koneessa ylävesiletkussa puristellen vettä ja onko paisarin vesi kylmää vai kuumaa?

Juniku
-
Viestit: 6
Liittynyt: 27.3.2006 19:51

ViestiKirjoittaja Juniku » 29.12.2014 7:24

"Tuossa tosiaan läksin ihmettelemään kun avf kone alkoi nyt ns talven myötä hukkaamaan jäähdytysnestettä 0.7L per 1500km, aloitin operaation Googlen kanssa jonka johdosta uusi paisarin korkki. "


Missä se neste on?
Jos se ei ole maassa, se menee palotilaan ja pakoputken kautta ulos?
Vuotavan kansipahvin yksi oire on juurikin satunnainen lämmöntulo kabiiniin.

jesi
-
Viestit: 360
Liittynyt: 15.8.2003 12:14

ViestiKirjoittaja jesi » 29.12.2014 8:02

Tosiaan tuossa kuukausia sitten auto kävi eeberin huollossa, vaihdettiin hehkun tms sukka ja karstojen poisto, alan liikkeessä.

Sen jälkeen Eeperi ja auto toiminut ok, voishan sitä vielä ennen kannen Irroitusta kääntää ne letkut ja katsoa vaikuttaako se mihinkään.

jesi
-
Viestit: 360
Liittynyt: 15.8.2003 12:14

ViestiKirjoittaja jesi » 23.2.2015 19:19

Tämä prosessi on vielä vähän kesken, kun tulee kilsoja niin vähän.

Laitettu uus vspumppu (jakopää/apulaite romut toki oheessa), uus eeperi (oli wanhassa muuten letkut väärinpäin).

Vielä seurataan tilannetta, en huuda voittoa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa