1.9TDI ATD nykii ahdoilla
Valvoja: ffp jäsenet
1.9TDI ATD nykii ahdoilla
neloskoppanen golffi kyseessä siis, kuluneen viikon aikana alkanut oireilemaan, tasakaasulla menee motarillakin 120 ilman nykimistä, mutta heti kun tarvii kiihdyttää niin alkaa nykimään ja tehot puutuu, tuntuu samalta, kun bensakoneesta pätkis sytytystulppa tms... Paikallaan ryntäyttämälläkään ei meinaa kiertää rajottajaan, vaan röpeltää 4000rpm... Kaupan pihasta ei lähtenyt ekalla käyntiin, niinkuin tähän asti on aina tehnyt, mutta kun annoin vähän kaasua, lähti käymään. Tyhjäkäynti normaali ja kevyellä kaasulla ei nyi yhtään, eikä oikeestaan alle 2000rpm... pahiten nykii 3000-4000 välillä...
Täytyy vaihtaa polttoainesuodatin nyt ainakin vkl, mutta tuleeko muita syyllisiä mieleen? En oo edes vikakoodeja kerennyt lukemaan... Voiko tota vikaa haarukoida VAG-COM:lla? Ainakin ahtoja voi vedättäessä tarkkailla...!?
Täytyy vaihtaa polttoainesuodatin nyt ainakin vkl, mutta tuleeko muita syyllisiä mieleen? En oo edes vikakoodeja kerennyt lukemaan... Voiko tota vikaa haarukoida VAG-COM:lla? Ainakin ahtoja voi vedättäessä tarkkailla...!?
Ei ole paljoa vastauksia tullut, mutta jotta tästäkin viestiketjusta olisi jollekkulle muulle hyötyä, syyksi paljastui polttoaineen siirtopumppu. Tilanne eskaloitui suodattimen vaihdon jälkeen sellaiseksi, ettei auto enää käynyt ollenkaan.
Kun sain suodattimen täytettyä ja polttoainetta linjoihin ja auton käymään, luulin kaiken olevan taas kunnossa, auto kävi 15min tyhjäkäyntiä ja sitten lähdin koeajolenkille ja pääsin 500m päähän ja sinne sammu. Kurkistus suodattimeen ja se oli tyhjä. Takapenkin alta pumpun töpseli irti ja koitin syöttää suoraa sähköä pumpulle, ei minkäänlaista elon merkkiä. Huomenna uusi pumppu ja homma jatkuu.
Kun sain suodattimen täytettyä ja polttoainetta linjoihin ja auton käymään, luulin kaiken olevan taas kunnossa, auto kävi 15min tyhjäkäyntiä ja sitten lähdin koeajolenkille ja pääsin 500m päähän ja sinne sammu. Kurkistus suodattimeen ja se oli tyhjä. Takapenkin alta pumpun töpseli irti ja koitin syöttää suoraa sähköä pumpulle, ei minkäänlaista elon merkkiä. Huomenna uusi pumppu ja homma jatkuu.
Tänään sitten jäi työmatka kesken. Lakkas vaan vastaamasta kaasuun ykskaks kesken ajon, noin 90 vauhdissa... No kun myöhemmin kävin sitä tienposkesta pelastamassa, niin se lähtikin taas käyntiin... No auto tuotiin lavetilla kotiin ja aloin sitten hommat tyhjentämällä tankin, ja tällänen näky tuli vastaan:
http://s30.postimg.org/6s28rusxd/WP_20141210_005.jpg
http://s30.postimg.org/nu8uz6bxt/WP_20141210_008.jpg
No pyyhin noi mujut tankin pohjalta kangasrievulla ja laitoin uudet dieselit tankkiin ja pistin varmuudeksi jäänestoainetta mukaan. Uusin myös polttoainesuodattimen toistamiseen.
Sitten päätin, mahdollisesti tulevaa diagnosointia varten, laittaa ennen ja jälkeen suodattimen pienet pätkät läpinäkyvää letkua, jotta näkee, että onko kierrossa ilmaa.
Tuota homma touhutessani puhaltelin huvikseni sen suodattimen päällä paluupuolella olevan venttiilin läpi, ja musta se ei kyllä virrannut kunnolla nuolen suuntaan, eli suuntaan johon se paluu menee, paremmin virtasi toiseen suuntaan. Tilasin varmuudeksi uuden venttiili ja päätin että en edes yritä ennenkuin se uusi on paikoillaan.
Ensimmäisen käynnistyksen meinasin tehdä niin, että paluu tulee suodattimen sijaan muovipulloon, jotta mahdollisesti siellä kierrossa oleva sonta ei päädy enää suodattimeen.
Huomenna jatkuu hommat...
http://s30.postimg.org/6s28rusxd/WP_20141210_005.jpg
http://s30.postimg.org/nu8uz6bxt/WP_20141210_008.jpg
No pyyhin noi mujut tankin pohjalta kangasrievulla ja laitoin uudet dieselit tankkiin ja pistin varmuudeksi jäänestoainetta mukaan. Uusin myös polttoainesuodattimen toistamiseen.
Sitten päätin, mahdollisesti tulevaa diagnosointia varten, laittaa ennen ja jälkeen suodattimen pienet pätkät läpinäkyvää letkua, jotta näkee, että onko kierrossa ilmaa.
Tuota homma touhutessani puhaltelin huvikseni sen suodattimen päällä paluupuolella olevan venttiilin läpi, ja musta se ei kyllä virrannut kunnolla nuolen suuntaan, eli suuntaan johon se paluu menee, paremmin virtasi toiseen suuntaan. Tilasin varmuudeksi uuden venttiili ja päätin että en edes yritä ennenkuin se uusi on paikoillaan.
Ensimmäisen käynnistyksen meinasin tehdä niin, että paluu tulee suodattimen sijaan muovipulloon, jotta mahdollisesti siellä kierrossa oleva sonta ei päädy enää suodattimeen.
Huomenna jatkuu hommat...
Jatketaan spekulointia, nyt on pari päivää kuljettanu paikasta A paikkaan B ja sieltä vielä kotiinkin:) Löysin yhden kostean letkunpään (tandem pumpun sisäänemon) ja vaihdoin siihen uuden letkun... Edelleen nykii, katoin VAG-COM:lla, ja tässä muutamia mittauksia:
tasakaasulla esimerkiksi specified 315 ja actual 313, imusarjan paine jokseenkin 0
Poljin lattiassa vitosella motarilla samat arvot 785, 999 ja n. 1.2bar (maksimi ahtojen kohdalla)
Tuon jälkeen edelleen poljin lattiassa, ahtopaine hieman putoaa: 815, 872 0.84bar
Jotenkin tuntus, että seuraavaks tarkastellaan niitä suuttimien johtosarjoja :D
EDIT: Ja mittausten päätteeksi luin moottorinohjaimen vikakoodit, niitä ei ollut.
tasakaasulla esimerkiksi specified 315 ja actual 313, imusarjan paine jokseenkin 0
Poljin lattiassa vitosella motarilla samat arvot 785, 999 ja n. 1.2bar (maksimi ahtojen kohdalla)
Tuon jälkeen edelleen poljin lattiassa, ahtopaine hieman putoaa: 815, 872 0.84bar
Jotenkin tuntus, että seuraavaks tarkastellaan niitä suuttimien johtosarjoja :D
EDIT: Ja mittausten päätteeksi luin moottorinohjaimen vikakoodit, niitä ei ollut.
Niin, en tiedä, että kuinka paljon suurempi se toteutunut arvo saa olla, tässähän se menee kyllä ajoittain reilusti yli.
Tässä video mittauksista:
http://youtu.be/dXyM1ZW2dnI
Videolla pari polkaisua, nykiminen näkyy myös kameran tärisemisenä :D
Tässä video mittauksista:
http://youtu.be/dXyM1ZW2dnI
Videolla pari polkaisua, nykiminen näkyy myös kameran tärisemisenä :D
Nyt tää kiesi on sentään vienyt ees ja taas jättämättä tienposkeen, tuli vissiin laitettua jotenkin huonoon asentoon se tankin asetelma, kun mittari näyttää omiaan...
Johtosarjaa en ole kerenny kattelemaan, enkä tässä nyt oikeen joutaisikaan, nykikööt siihen asti kunnes kerkeen sille jotain tekemään...
Mutta siitä alan nyt olemaan vakuuttunut, että ei noilla tielle jättämisillä ja tällä nykimisillä ole mitään tekemistä keskenään, satuin vaan saamaan jostain paskaa tankkiin ja se sattui ajallisesti juuri siihen, kun tuo nykiminen oli alkanut...
Mutta kuittaan kyllä tänne, kun homma on selvillä.
Johtosarjaa en ole kerenny kattelemaan, enkä tässä nyt oikeen joutaisikaan, nykikööt siihen asti kunnes kerkeen sille jotain tekemään...
Mutta siitä alan nyt olemaan vakuuttunut, että ei noilla tielle jättämisillä ja tällä nykimisillä ole mitään tekemistä keskenään, satuin vaan saamaan jostain paskaa tankkiin ja se sattui ajallisesti juuri siihen, kun tuo nykiminen oli alkanut...
Mutta kuittaan kyllä tänne, kun homma on selvillä.
Pystytkö kuvailemaan nykimistä tarkemmin? Mulla nykii edelleen. Nykiminen tuntuu pahiten sillon kun ahtoja on eniten (toki silloin on myös sitä syöttöä eniten). Kevyellä kaasulla se ei tunnu ollenkaan, en tiedä, että eikö se sillon nyi, vai eikö sitä vain silloin huomaa.
Oliskohan jollakulla linkuttää kuvaa niistä liittimistä?
Oliskohan jollakulla linkuttää kuvaa niistä liittimistä?
Itellä oli kans aikoinaan johtosarja ongelma ja välillä siitä tuli vikakoodia ja välillä ei. Kävi kolmella ja olisihan se voinut suutin vikakin olla (1,9bora asz). Vian sai pois hetkeksi kun hioin suuttimien nastat+johtosarjan liittimet ja kiristys vielä kaupan päälle. Paljoko tuolla kärryllä on ajettu? Tuohon poikittais moottoriseen tuon vaihto käy käden käänteessä verrattuna pitkkäin olevaan. Tulipellin ja johtosarjan välissä ilmatilaa oisko max 5cm?:D
Vena kopan poistamisessa on suurempi työ kun johtosarjan vaihtamisessa. Uusi tiivistehän venakoppaan kannattaa hakea, ettei ala siitä vuotamaan. Ei ollut kallis, muutaman kympin muistaakseni.
Vena kopan poistamisessa on suurempi työ kun johtosarjan vaihtamisessa. Uusi tiivistehän venakoppaan kannattaa hakea, ettei ala siitä vuotamaan. Ei ollut kallis, muutaman kympin muistaakseni.
Mulla nyt mittarissa pikkusen vajaa 300tkm, joo, se tiiviste pitää jokatapauksessa vaihtaa... Mulla kone ei kyllä käy kolmella, mutta oon jo pitkään ihmetlly, että kylläpä kone vapisee ajottain tyhjäkäynnillä, kieroslukumittari pysyy kyllä paikoillaan ja ääni on tasainen... Ehkä se johtosarjahomma pitää vaan poissulkea...
Toinen mikä kiinnostaa, on se, että kun tuossa yllä joku totesi että on lastutettu, että sen näkee pyydetystä MAFfista, onko se tosiaan niin?
Toinen mikä kiinnostaa, on se, että kun tuossa yllä joku totesi että on lastutettu, että sen näkee pyydetystä MAFfista, onko se tosiaan niin?
Se venttiilikopan tiiviste on kumia + melkoisen topakkaa tekoa muutenkin ja kestää aukomista vuotamatta hyvin. Itse esim en uusinut tiivistettä enkä huomannut että olisi vuotanut remontin jälkeen tippaakaan. (löytyy kyllä kyseinen tiiviste uutena ja mikäli tarvetta on, voin myydäkin sen)
Mulla oireili johtosarja siten, että vakkarin kanssa ajaessa alkoi tuntua ihan pienoista tärinää joka ei todellakaan ollut pahaa, esim rouva ei moista huomannut ajaessa eikä kyydissä ollessaan :)
eli välillä kävi kolmella pieniä pätkiä. Luin koodit ja sieltä tuli selkeä suuttimeen viittaava koodi.
Tuota videota katsoessa tosiaan ahtopaine on yli 1,2, ei vissiinkään ATD koneessa vakiona ihan tuota pitäis olla?
Mulla oireili johtosarja siten, että vakkarin kanssa ajaessa alkoi tuntua ihan pienoista tärinää joka ei todellakaan ollut pahaa, esim rouva ei moista huomannut ajaessa eikä kyydissä ollessaan :)
eli välillä kävi kolmella pieniä pätkiä. Luin koodit ja sieltä tuli selkeä suuttimeen viittaava koodi.
Tuota videota katsoessa tosiaan ahtopaine on yli 1,2, ei vissiinkään ATD koneessa vakiona ihan tuota pitäis olla?
Mulla kans samoja oireita joten kiinnostava aihe. ajattelin kans et suutintenjohtosarjan vaihdolla selviää mut kävin varmuuden vuoksi tarkastaa vikakoodit kun rupes hehkuvalo vilkkumaan. Herjasi kampiakselin asento tunnistimesta ja ( change over valve for intake manifold flap N239) mikä lie. Sama ATD kone tosin lastutettu
Toi nykäsy on kyllä aika kova, veto häviää n. 1sec. ja saattaa toistua monta kertaa kun kovempaa kiihdyttää, mutta vain ahtaessa ns. pinta kaasulla kiihdyttäessä ei nyi. Lastua en ole itse asennuttanut eikä kuittia tai mainintaa ole huoltokirjassa, mut kun ahtaa hetkellisesti 1,5bar ja kunnon väännöilläkin 1,3 mittarin mukaan niin ei kai toi ihan vakio ole =D
Okei, no kuvailemasi kaltaisesti munkin auto käyttäytyy, se vedottomuus one ehkä 0.3s - 1s ja ja toistuu suunnilleen samanlaisilla sykleillä.... Semmonen epäsäännöllisen säännöllinen, ja tuntuu sitä voimakkaammin mitä syvemmällä poljin on... Parhaiten tuntuu isolla vaihteella suuressa nopeudessa, kun sitä poljinta voi oikeesti pitää pitkään pohjassa. Pintakaasulla tai edes kevyessä kiihdytyksessä ei huomaa juurikaan tuota.
Joo, eikai se noilla ahdoilla vakio ole :)
Joo, eikai se noilla ahdoilla vakio ole :)
Täällä yx nykivä ATD lisää (-02, 74kW Golf). Meidän yksilö tekee juurikin tuollaisia 0,3 -1s mittaisia nykäisyjä ja ovat voimakkaita. Ne ovat enemmänkin satunnaisia eli parempi puhua nykäisyistä. Lisäksi niitä esiintyy vain pienillä kierroksilla, matkavauhdissa ei lainkaan. Eli hyvä ettei haittaa matkustamista, mutta tosi ärsyttävä kun rykäisy tulee aina silloin kun olet lähdössä liikkeelle. Autohan siis sammuu siihen paikkaan kun ei ole liike-energiaa pitämään konetta pyörimässä. Tyhjäkäynti on ok ja pari viikkoa sitten ei ollut vikakoodeja. Vika kuitenkin pahenee vähitellen ja kohta täytyy alkaa etsimään sen syytä. Taidan aloittaa tuosta johtosarjasta kun se tuntuu olevan aika yleinen ja etenkin "helppo" kohde.
Nyt on kurkistettu venttiilikopan alle, nokka ja suuttimien keinuvipujen rullat näytti ihan hyville, kilometrejä kertynyt nyt jo 300tkm... Nypi suuttimien liittimet irti ja suihkuttelin jarrucleanerilla ne puhtaaksi ja kiristin pihdeillä varovasti naarasliitintä, joka on johdon päässä... Nykii edelleen... Ajottain tuntuu, että kulutuskin on turhan korkea, välillä työmatka menee 5.5 keskikulutuksella, niinkuin se on aikaisemminkin mennyt, mutta välillä se on 7 luokkaa. Vikakoodeja ei tule, olen ne useampaan kertaan lukenut.
Tässä alkaa jo hiipiä mieleen että onko tosta joku suutin hajoomassa!? Millä ne suuttimetkin sais testattua tai diagnosoitua, että mikä suutin siellä mahdollisesti oireilisi!?
Pitää vissiin se ahtopainemittari asentaa, että näkee miten paineet käyttäytyy...
Tässä alkaa jo hiipiä mieleen että onko tosta joku suutin hajoomassa!? Millä ne suuttimetkin sais testattua tai diagnosoitua, että mikä suutin siellä mahdollisesti oireilisi!?
Pitää vissiin se ahtopainemittari asentaa, että näkee miten paineet käyttäytyy...
-
- -
- Viestit: 165
- Liittynyt: 5.5.2014 16:30
Lastutettu? Oikeammin ohjelmoitu. Vakio ahdot taitanee tuossa olla 0,9 jatkuvana. Itsellä samanmoinen ohjelmoitu ATD. Piikkaa jonnekin 1.5 tietämille. Sen jälkeen ahto pysyy pyydetyssä 1.2.ssa. Jos vaeltelee yli pyydetyn piikkauksen jälkeen kannattaa pakopesään laittaa sitä Mr Muckelia.
Itsellä täyskiihdytyksessä kun repii siitä kaikki irti urku auki niin myös ajottain tuommoinen " kuollut kohta" jossa nykäisee nopeasti/ hetkellisestiyhden kerran. Ko. ominaisuus ollut jo pari vuotta.
Itsellä täyskiihdytyksessä kun repii siitä kaikki irti urku auki niin myös ajottain tuommoinen " kuollut kohta" jossa nykäisee nopeasti/ hetkellisestiyhden kerran. Ko. ominaisuus ollut jo pari vuotta.
Ei ole vikaa löytynyt, mutta ei se ole tässä vajaassa vuodessa muuttunut mihinkään suuntaan. Ahtopainemittarin asensin diagnostisessa mielessä, ja polkimen asennosta riippuen ahtoja tulee vähän erilailla. Puolen kaasun kiihdytyksellä piikkaa 1.2-1.4 ja palaa johonkin 0.8 paikkeille nopeasti. Täyskaasukiihdytyksellä tuo piikki on pienempi 1.0-1.2 ja sitten palaa tuohon 0.8 paikkeille. Nykiminen ei juurikaan näy autopainemittarissa, ehkä ahdot hieman putoaa.
Eikai tuossa muuta voi olla kun suutin vika, kun ilmaa ei mitenkään rajoiteta, eikä imusarjakaan mitenkään kovin paskanen ollut, kun sinne ahtopainemittaria asentaessa kurkkasin. Pitäs vielä kokeilla jollain kunnollisella suuttimien pesuaineella, sen kustannus kun on kuitenkin 10% suuttimen hinnasta...
Eikai tuossa muuta voi olla kun suutin vika, kun ilmaa ei mitenkään rajoiteta, eikä imusarjakaan mitenkään kovin paskanen ollut, kun sinne ahtopainemittaria asentaessa kurkkasin. Pitäs vielä kokeilla jollain kunnollisella suuttimien pesuaineella, sen kustannus kun on kuitenkin 10% suuttimen hinnasta...
Vähän päivitystä tähän keissiin, kävin tänään paikallisella dieselkorjaamolla ja heitettiin lenkki ja kun VCDS:llä kaikki näytti hyvältä oli kommentti se, että seuraavaksi pitäisi mitata tandem pumpun antamat paineet. No tuumasta toimeen ja sitä oli pumpun lähdössä vain reilu 1bar kierroksista riippumatta. Tilasin uuden pumpun ja meinasin joulun pyhinä sen vaihtaa. palaan asiaan, kun tiedän, että auttoiko se vai ei.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 65 vierailijaa