AGR sammuu moottorijarrutuksessa??

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

maxpower05
-
Viestit: 311
Liittynyt: 21.4.2005 20:42

AGR sammuu moottorijarrutuksessa??

ViestiKirjoittaja maxpower05 » 19.11.2014 20:12

Kokeillaas täällä puolella, kun seatti foorumilla ei vastausta..
eli cordoba agr motilla kyseessä, oireina voimattomuus, tyhjäkäynnin lievä aaltoilu välillä, sekä sammuminen moottorijarrutuksessa ja paikallaankin kun kierrokset käyneet yli kolmen tonnin.. oheiset koodit antaa vag scanneri

17969= Quantity Adjuster (N146): Control Deviation
17970= Quantity Adjuster (N146): Upper Limit Reached
17971=Quantity Adjuster (N146): Lower Limit Reached
pumpun johtosarjat tutkittu/tinailtu puretun evryn aiheuttamat tuhot johdoissa..
sulakkeet tarkistettu/ hapettumat putsattu..
onko pumppu kaput vai jotain muuta mahdollisesti??
niin ja vilkuttaa hehkuvaloa, mutta ilmeisestikin johtuu vikakoodeista?

mikä on kyseisen MT2 venttiilin funktio/ sijainti, kun ei varmaan ihan vapaana kuulu roikkua?
ilmeisesti jotenkin hajallakin, kun näyttää oudolta? ohessa kuvaa
Kuva Kuva
Viimeksi muokannut maxpower05, 23.11.2014 10:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 19.11.2014 21:15

Konehan on jakajapumpullinen ? Määränsäätimen puhdistus ?

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 19.11.2014 21:20

Tuo musta osa taitaa olla EGR-solenoidi ja on ainakin golfin agr koneessa N75 lähettyvillä tulipellissä kiinni. Tuohon punaisella ympäröityyn päähän tulee harmaa tulppa.

EDIT: Korjaus => Tuo osa on N239 venttiili.
Viimeksi muokannut Reaper, 19.11.2014 23:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

maxpower05
-
Viestit: 311
Liittynyt: 21.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja maxpower05 » 19.11.2014 21:46

mites toi määränsäädin putsataan? onko sen kannen alla pumpunpäällä mikä neljällä torxilla kiinni?

tulppaako harmaa tulppa egr-venttiliin kokonaan vai onko jonkinlainen huohotin tyyppinen??

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 19.11.2014 22:52

Olisiko tuo solenoidi kuitenkin sammutinläpän solenoidi? Toinen letku menee siinä imusarjan tulossa olevan EGR-venttiilin tulipellin puolella olevaan mustaan alipainekelloon(näkyy kuvassa taustalla jossa punaisia merkintöjä), ja toinen alipainelinjaan? Varaosanumero 1K0906283A.

Kuvissa punaisella ympyröidystä kohdasta puuttuu vain harmaa suojalevy/tulppa. Toki onhan tuo väkivalloin siitä irronnut/irroitettu.

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 19.11.2014 23:06

^ Niin näyttääkin olevan, eli tunnetaan myös nimellä N239 venttiili. Aikaisemmin mainitsemani EGR-solenoidi on N18 lyhenteellä tunnettu vähän eri mallinen kuin tuo N239.

Tuosta harmaan tulpan puuttumisesta en tiedä miten vaikuttaa toimintaa.

Voisiko rele 109 aiheuttaa kyseisiä vikoja? Tai N239 ohjaa sammutusläppää väärin ja sulkee läpän sammuttaen auton?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 20.11.2014 6:48

Tuo harmaalla tulpattu reikä taitaa olla solenoidin huohotusreikä. Saattaahan sinne likaa ajan mittaan päästä, mikä voi aiheuttaa solenoidiventtiilin jumimisen ja alipaineen pääsyn sammutinläpälle, joka sitten haittaa moottoriin menevän ilman kulkua. Paras tapa tämän diagnosointiin on ottaa letku irti mustalta alipainekellolta ja kokeilla esim sytyttimen liekkiä vasten virtaako letkussa ilma mihinkään suuntaan. Jos tuo solenoidi valskaa pahasti ja letkun jättää irralleen, huomaa alipainevuodon varmasti jo jarrupolkimessakin asti.

Liekköhän evryn purkamisen jälkeen antanut enää noita määränsäätimen vikakoodeja?

rulez
-
Viestit: 39
Liittynyt: 5.2.2004 20:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja rulez » 20.11.2014 7:00

Putsaa se määränsäädin nyt ensin kumminkin.
Eli juuri ne neljä ruuvia auki yksi niistä on ihmeellisellä kolmio kannalla mutta siihenkin menee olikohan 8 hylsy kun vähän koputtaa. Kannen välistä tulee polttoainetta ettet säikähdä sitä mitään sieltä ei lennä silmille näet kyllä kannen aukaistuasi missä on köhnää jos vika on siellä.

Seuraavana ota sammutin solenoidi irti ja tarkista että o-rengas on paikallaan puhistele tämä paineilmalla ennenkun kasaat (venttiili joka on suutinpuktien päässä pumpussa johon tulee yksi johto.) Minulla tämä vika antoi nuo 3 koodia vaihdoin toisesta pumpusta uuden niin tokeni olis voinut puhistamallakin parantua. Antoi kyllä vihjeen kerran tämän venttiilin mekaanisesta viastakin vag comilla muttei kumminkaan kokoaikaa.

kolmantena juuri tuo 109 rele auki ja käytä tinakolvia isoimmissa tinaus liitoksissa poistaen kylmäjuotokset tai vaihda venttiili.

rulez
-
Viestit: 39
Liittynyt: 5.2.2004 20:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja rulez » 20.11.2014 7:00

Putsaa se määränsäädin nyt ensin kumminkin.
Eli juuri ne neljä ruuvia auki yksi niistä on ihmeellisellä kolmio kannalla mutta siihenkin menee olikohan 8 hylsy kun vähän koputtaa. Kannen välistä tulee polttoainetta ettet säikähdä sitä mitään sieltä ei lennä silmille näet kyllä kannen aukaistuasi missä on köhnää jos vika on siellä.

Seuraavana ota sammutin solenoidi irti ja tarkista että o-rengas on paikallaan puhistele tämä paineilmalla ennenkun kasaat (venttiili joka on suutinpuktien päässä pumpussa johon tulee yksi johto.) Minulla tämä vika antoi nuo 3 koodia vaihdoin toisesta pumpusta uuden niin tokeni olis voinut puhistamallakin parantua. Antoi kyllä vihjeen kerran tämän venttiilin mekaanisesta viastakin vag comilla muttei kumminkaan kokoaikaa.

kolmantena juuri tuo 109 rele auki ja käytä tinakolvia isoimmissa tinaus liitoksissa poistaen kylmäjuotokset tai vaihda venttiili.

maxpower05
-
Viestit: 311
Liittynyt: 21.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja maxpower05 » 22.11.2014 22:36

Avasin määränsäätimen, jos tarkoitus oli avata päällimmäinen kansi, joku aikaisemminkin purkanut, koska liimattu takaisin kiinni vaikka tiivistekin aivan ehjä..liimamassaa tietenkin valunut tuonne määränsäätimen kammioon, ainakin liimapalasia lenteli kun puhaltelin paineilmalla..vai olisko mun pitänyt jotenkin purkaa säätimestä osia pois? En ainakaan heti keksinyt mitä tarvii avata että osat irtoo?? puhaltelin myös sammutin solenoidin ja tinailin 109:n varmuudeksi, tämän jälkeen alkoi ruljanssi käyntiin saamiseksi..ei lähde millään nostamaan ainetta vaikka sahaa akun tyhjäksi, käynnistyy kyllä sekunniksi, muttei jaksa käydä, vaikka ilmaa suutinputkestakin..no auttoi kun annettiin apuhörppiä suodattimen kautta täyteen, niin johan alkoi käymään..tulos, käy tyhjäkäyntiä nätisti ja kestää kierroksiakin käyttää yli 3000:n, eikä sammu kun päästää kaasun, koelenklllä menomatkalla vaikuttaa hyvältä, kun ei vaan sammu moottorijarruksessa, mutta paluumatkalla alkoi taas sammumaan..liekö saanut jotain roskaa taas liikkeelle?
antaa vikakoodit 17969 ja 17971, miksiköhän tulee heti resetin jälkeenkin vaikkei edes käynnistä moottoria välillä?

rulez
-
Viestit: 39
Liittynyt: 5.2.2004 20:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja rulez » 23.11.2014 6:45

Ihan oikeen tuon kannen avasit mitään säätimen osia ei tarvitse purkaa kansi ei kyllä alkujaan ole millään liimalla tiivistetty jotta joku siellä on käynyt.

liikuttelitko määränsäätimen vivustoja aikaa on senverta kun viimeksi purin jotten tarkoin muista pystyikö niitä millätavoin liikuttelemaan mutta yleensä se on paska siellä jossain välissä mikä jumittaa paineilma ja liikuttelu yleensä auttanut.

kyllä vähänaikaa saakin höylätä kun kammiot tyhjenee ja ilmaa pumpussa ennenkun käynnistyy.


Koitappas ottaa vielä sammutinsolenoidin johto irti ja vetää siihen akulta suoraan virta mitä tämä vaikuttaa ja napsahtaako solenoidi kunnolla kun virtaa tarjoaa.
Jos 109 rele on hajalla autolla voi ajaa kun laittaa virrat akulta solenoidille mutta tehot on tällöin kateissa.

Polttoainetta se nyt ei kumminkaan saa tarpeeksi joten määränsäädin jumittaa edelleen tai sitten sammutinsolenoidi ei päästä ruokaa tarpeeksi läpi. tarkista IQ arvo vag comilla mitä näyttää tyhjäkäynnillä ja vedossa (kenttä 1) tyhjäkäynnillä ohjearvo 3-9 väliin ja vedossa suurpiirtein tuolla alta 20 on oikeat arvot.

maxpower05
-
Viestit: 311
Liittynyt: 21.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja maxpower05 » 23.11.2014 10:25

Liikuttelin kyllä sitä yhtä liikkuvaa osaa mikä säätimessä on, itseasiassa sammutussolenoidissa olikin aikaisemmin johdonpätkä, millä ilmeisesti joku syöttänyt sähköä ja niin jouduin itsekin tekemään, kun ei vetänyt auki aikaisemmin, olisko 109 sitten sohlannut..alkoi kuitenkin toimimaan omia aikojaan..pitää kaks naksausta kun virrat kiertää päälle, et olisko näin ettei aukea kunnolla auton omalla sähköllä?pitää koittaa laittaa taas suora virta katkaisijalla..miten toi 109 vie autosta tehot?
kirjoitin aikaisemmin väärin, ei ole vag comia, on vaan tuollanen halpis vikascanneri, ei saa iq arvoja nyt katottua..

rulez
-
Viestit: 39
Liittynyt: 5.2.2004 20:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja rulez » 23.11.2014 13:10

kaks napsausta sieltä pitääkin kuulua pieni viive napsausten välissä.

Jos 109 rele on hajalla auto ei lähde käyntiin olen ymmärtänyt että ecu ei saa rikkinäisestä releestä johtuen tietoa että auto voisi käynnistyä ja ruiskukartat on näin ollen limppi moodissa ja käynnistys estettynä.

kun kytket suoraan virran solenoidille pumppu saa taas ruokaa mutta tietokone pitää silti auton limpissä ja tehoja ei ole kun tieto auton toiminnasta ei kulje rikkinäisen 109 releen läpi edelleenkään eculle takaisin.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 23.11.2014 13:34

Mun mielestä se päävirtareleen rikkonaisuus tekee sen että ecu ei saa virtaa ja kun se ei saa virtaa niin moottorin ohjaus ei toimi ja näin ei lähde käyntiin.

rulez
-
Viestit: 39
Liittynyt: 5.2.2004 20:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja rulez » 23.11.2014 15:22

Voit olla oikeassa eli virransyöttö solenoidille tulisi tällöin suoraa eculta ?
Kumminkin se on varma että auton saa käyntiin rikkonaisellakin 109 releellä suoraa virran solenoidille kytkemällä mutta tehot ovat kateissa.

täytyypä koittaa kuinka käy jos on ehjä 109 rele ja solenoidilta irroittaa johdon ja tuo akulta suoraa toimisiko sitten kuten normaalisti.


Tuo että ecu ohjaa suoraa sammutin solenoidia tuntuu enempi ajatellessa järkevämmältä kyllä koska vac com osaa kertoa jumittavalle tai rikkonaiselle solenoidillekkin oman vikakoodin olikohan mekanical malfunction tai jotain sinnepäin jos vaan rele ohjaisi tätä solenoidia tuskin ecu osaisi tuommoista kertoa.

Moottorin ohjaus toimii kyllä jollaintavoin releen rikkoonnuttuakin koska kaasuhan on sähköinen ja se toimii kyllä vaikka rele rikki ja kun sammutussolenoidille tuo akulta suoraa virran.

maxpower05
-
Viestit: 311
Liittynyt: 21.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja maxpower05 » 23.11.2014 20:07

Niin kyllähän tuossa releessäkin vikaa on, puuttuu kuoretkin kokonaan😆 ja pätkii kyllä solenoidin virtaa..kylkeen koputtamalla sai solenoidin vetämään..kulkupuolta hiulkan vaikea arvioida, ehkä pikkasen laiska menemään ja ainakin paikallaan tyhjäkäynniltä kun painaa kaasun pohjaan niin miettii ennen kierroksien nousemista.. varmaan pumpun ennakotkin pahasti pielessä, kun oli jossain vaiheessa säädelty..ei ainakaan ollut siinä kohdilla mihin hihnapyörään kulunut jäljet muttereista, vaan ihan toisessa ääripäässä..

rulez
-
Viestit: 39
Liittynyt: 5.2.2004 20:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja rulez » 23.11.2014 20:17

Jos pumpun ennakot on pielessä saattaa kaikki oireet selittyä sillä.

Varmaan paras olisi etsiä lähistöltä kaveri jolta vag comi löytyy ja tarkistaa ennakot ja iq arvot tai sitten tilata itselle kaapeli kun ei tuokaan montaa kymppiä maksa muuten menee arvailuksi homma.

pumpun ajotus sun nyt pitää kumminkin seuraavana tarkistaa ennenkun hakkaat päätä enempi seinään :)

maxpower05
-
Viestit: 311
Liittynyt: 21.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja maxpower05 » 23.11.2014 21:45

Näinpä tarvii varmaan toimia..prioriteetti ei ole ollut kovinkaan korkea tämän suhteen, kun kottero lähinnä peltoauton roolissa tällähetkellä, leima kun on päässyt loppuun, eikä koriltaan enää helmi kunnossa, niin ei välttämättä leimalle jaksa tarjotakaan..
vink, vink: auto on myynnissä nettivaraosan puolella, id: 1940524

rulez
-
Viestit: 39
Liittynyt: 5.2.2004 20:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja rulez » 24.11.2014 6:24

voin hakea pois jos hinta on kohdallaan.
Eipä nuo rikkinäisenä ja leimattomana juuri mitään maksa eikä ottajia ole liiaksi tuon hain viimeviikolla 160e hintaan --> http://www.nettivaraosa.com/kunnostetta ... ot/1939428

Näkyy jotkut luulevan että yli 400e vois pyytää rikkinäisestä leimattomasta kun ensimmäiset ehjätkin myydään tuohon rahaan mutta siellä ne aikansa seisovat myymäti kunnes poistuvat.

Laita yv:llä hinta millä saa hakea pois kyllä noista aina jotain varaosia saa itelle.


Aihe eksyi vähän sivuraiteelle jatketaan yv:llä kaupantekoa ja palataan tässä topikissa ruotuun :)

maxpower05
-
Viestit: 311
Liittynyt: 21.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja maxpower05 » 24.11.2014 14:19

Laitan yv.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 67 vierailijaa