2,0tdi sähkövastus (PTC) toiminta

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Tomsku
-
Viestit: 3
Liittynyt: 17.11.2014 18:37

2,0tdi sähkövastus (PTC) toiminta

ViestiKirjoittaja Tomsku » 17.11.2014 18:44

Miten ptc vastuksen pitäisi toimia? Itse en huomaa että tulisi lämmintä heti käynnistyksen jälkeen. Climatronicista kun katsoo kanavaa 20,0 niin se näyttää 1. Mutta kanava 20,2 pitäisi näyttää lämmittimen tehoa, se näyttää aina 0. Sulakkeet katsoin että olivat ehjät. Miten tämän vastuksen saa päälle?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.11.2014 19:00

Ja olet jo varmistanut että se kuuluu sulla varustukseen?

Tomsku
-
Viestit: 3
Liittynyt: 17.11.2014 18:37

ViestiKirjoittaja Tomsku » 17.11.2014 19:20

En 100% varma ole mutta auto on rekisteröity 10/2006 eikös ton vuosimallin autoissa pitäisi kuulua varusteisiin. Webastoa ei siis ole.

sambolo
-
Viestit: 44
Liittynyt: 8.9.2014 11:03

ViestiKirjoittaja sambolo » 17.11.2014 20:42

Pitää olla tietty ulkolämpötila, pyynti väh 90% maksimilämöstä ja eco asetus pois päältä ja vissiin lasille puhallusta. Jotain muitakin ehtoja tais olla..

juha_j
-
Viestit: 55
Liittynyt: 13.8.2013 21:32

ViestiKirjoittaja juha_j » 18.11.2014 0:46

Hei,

aluksi kannattaa käydä lukemassa vikakoodit. Viallisesta PTC-vastuksesta tulee vika koodi.

Käsittääkseni tuon ikäisessä on CAN-säätöinen PTC-vastus (uudemmissa on jokin rele hässäkkä), vastuksen päätyyn menee sähkösyöttö ja väylä. Korjasin syksyllä 3kpl -05 vuoden Skodan PTC-vastukset, muutama pintaliitos vastus irronnut. tässä ohjetta. Muistaakseni ennen kun alottaa niin piti kääntää lämmöt täysille ja katkaista virta että yksi vipu menee ruuvin tieltä pois.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=22429.0

VagComilla näkee vastuksen toiminnan, kun kone on kylmä ja lämmitys täysillä alkaa vastus lämmittää. Täysi teho, vasta kun antaa hiukan kierroksia. Tyhjäkäynnillä ei ole täydellä teholla. Jos ei lähe tinailujen jälken toimimaan niin kannattaa katsoa että CAN-modililla ei ole vikaa päällä johtojen nyppimisen takia.

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 18.11.2014 9:52

Kohtalaisen vaikea ymmärtää tuon vastuksen toimintaa. Jotta saisi lisälämpöä, on veivattava Climatronicista lämmönsäädintä eestaas. Eli ihan sama kuin käyttäis vanhan ajan manuaalista lämmityslaitetta! Varsin erikoisesti suunniteltua saksalaista automaatiota.

Kuka vääntää ekana kunnon koodin tuohonkin vehkeeseen?

juha_j
-
Viestit: 55
Liittynyt: 13.8.2013 21:32

ViestiKirjoittaja juha_j » 18.11.2014 12:17

Climatronicia ei tarvitse veivata, normi sisälämpöasetus riittää. Vastus menee päälle, jos:


Clima-säädin pyytää enemmän lämpöä kuin saatavilla.

+ Jäähdytysnesteen lämpötila on alle 75 asetetta

+ Moottorin kierrosluku on yli 500rpm

+ ECON-nappi ei ole päällä.

+ Akun jännite/lataus on yli 11,8V

Tomsku
-
Viestit: 3
Liittynyt: 17.11.2014 18:37

ViestiKirjoittaja Tomsku » 18.11.2014 16:18

Kiitos vastauksista! Epäilen että tuo vastus ei minulla toimi, kun lämpöä alkaa tulemaan vasta parin ajokilometrin jälkeen vaikka climatronicin asetukset olisivat oikein. Auto oli vw huollossa muun asian takia ja katsoivat silloin vikakoodit, mutta ei ne tuosta vastuksesta mitään ainakaan sanoneet että olisi rikki. Täytyy asiaa tutkia vielä paremmin. Ei tuo niin välttämätön varuste ole kun on sentään lohkolämppäri ja sisäpistoke. Olisi se tietysti hyvä toimia jos sellainen on.

juha_j
-
Viestit: 55
Liittynyt: 13.8.2013 21:32

ViestiKirjoittaja juha_j » 18.11.2014 16:28

No, kyllä tuossa omassakin kulkineessa menee se 2-3km 0-kelillä, ennenku kädellä kokeillen huomaa että lämmintä alkaa sisään tulla.

samisalami
-
Viestit: 133
Liittynyt: 27.2.2012 10:37

ViestiKirjoittaja samisalami » 18.11.2014 17:33

Täälläkin vasta korjattu tuo elementin ohjauspiirilevy ja pari kilsaa ehtii ajamaan suurinpiirtein n.0c kelissä että tulee käden tai reilu käden lämpöistä.
Koodi siellä on jos viallinen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.11.2014 18:41

Mikä on Tomskun auton malli?

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 18.11.2014 22:58

Mistähän johtunee, kun osassa näissä PTC-vastustopikeissa esiintyy "tieto" lämmönsäätimen >90% asennosta. Lienee käännöskukkanen tai sen koulukunnan tieto, joka höylää sitä Climatronicin lämpönamiskaa kesät talvet muutenkin HI-LO ees taas :D

Hienoa, jos tuo vastus toimii niin kuin pohjolassa pitääkin. Kiitos tiedosta juha_j!


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa