T4 AHY "laturin"hihnan kiristäjä?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

I_O
-
Viestit: 28
Liittynyt: 11.11.2011 18:12

T4 AHY "laturin"hihnan kiristäjä?

ViestiKirjoittaja I_O » 10.11.2014 7:04

Auttakee pentele...

Just vaihdoin 102 heppaseen tuon moniurahihnan ja kiristäjä oli ihan eri mallia, kuin tässä nykyisessä kulkineessa. Miten siis vapautetaan tuo kiristäjä, kun siellä näyttäis olevan "kaasujousi ?" painamassa kiristäjää. Mennäänkö siis ylä, vai alakautta ja mihin kohtaan laitetaan vääntörauta, vai pitääkö olla joku spesiaali tanko millä keventää kiristäjää. Jos asiaa on käsitelty jo aiemmin, niin laittakaa vaikka linkki. Itse en onnistunut löytämään apuja asiaan. Tuon edellisen kansa oli sikahelppo, kun vain väänsi kiristäjän tangosta rullan eteen ja laittoi uuden hihnan paikoilleen. Tästä kaasujousipaketista en saanut selvää, että mistä kohtaa pitäis vääntää?

jiitek
-
Viestit: 79
Liittynyt: 26.8.2006 12:41

ViestiKirjoittaja jiitek » 10.11.2014 10:17

Jos se on samanlainen kuin LT:ssä niin eikös siinä ole 17mm avaimelle paikka, mistä pääsee kääntämään kiristintä löysälle.

"kaasujousi" on öljymäntävaimenninpaketti jossa on kiristinjousena tavallinen teräskierrejousi. Se jumii vanhemmiten ja hihnanvaihto on sen jälkeen käytännössä mahdotonta tehdä ilman jousikiristimen irroitusta ja uusimista/korjaamista.

jiitek
-
Viestit: 79
Liittynyt: 26.8.2006 12:41

ViestiKirjoittaja jiitek » 10.11.2014 10:20

Kuva


Siis tuommonen?

I_O
-
Viestit: 28
Liittynyt: 11.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja I_O » 10.11.2014 11:58

Just tuollainen on kyseessä. Miten herkkä on liikkumaan?
Löysin sen 17mm pään, mutta en ollut varma onko se oikea kohta vääntää, tai siis en vain vääntänyt tarpeeksi voimalla. Voi siis olla jumissakin. Hihna on kuitenkin vaihdettu ed omistajan toimesta liikkeessä n vuosi sitten ja ilmeisesti on silloin toiminut oikein, kun kiristäjää ei ole uusittu. Nyt meni ohjainrullasta laakeri ja täytyy siksi saada hihna hetkeksi pois.

jiitek
-
Viestit: 79
Liittynyt: 26.8.2006 12:41

ViestiKirjoittaja jiitek » 10.11.2014 23:53

Kyllä se kiristin avaimella käännettynä kiertyy aika pitkän matkan, pyörästä mitattunakin senttitolkulla, siis ehjä.

Jumissa oleva nytkähtää ehkä juuri sen verran mitä nivelissä välystä on eli ehkä puolisen senttiä tms.

I_O
-
Viestit: 28
Liittynyt: 11.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja I_O » 14.11.2014 9:58

Hylsyn paikka löytyi, kiitos tuon kuvan mistä näkee mallia kiristimestä. Toistaiseksi tuntuu sen verran jäykältä, että saattaa olla kiristysjousi/vaimennin härvelissä tunnit täynnä. Tila siis ahdas ja alakautta pitää työskennellä.

Onko kukaan vaihtanut noihin moniurahihnan ohjainrulliin koskaan laakereita, tai lähinnä kysymys kuuluukin, että onko tiedossa laakereiden tyyppikoodia. Kun sitä kerran on siis s...anan nuuka, niin ajattelin että tuossakin voisi helposti säästää itselleen korillisen asennusjuomaa...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa