Ilmastoinnin kompura menossa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Tace87
-
Viestit: 42
Liittynyt: 12.5.2012 21:21

Ilmastoinnin kompura menossa

ViestiKirjoittaja Tace87 » 9.11.2014 15:52

Moron!

Eli auto on 1.9tdi altea (BJB) -05, ja toissapäivänä alkoi kova kolina konehuoneesta. Täysin vaihteleva ja välillä vaimentuva ääni. Alkoi pienellä kitinällä. Nyt olen paikallistanut sen ilmastoinnin kompuran hihnapyörään.
Kysymys kuuluu, kun kompurassa on tyyppikilpi 1K0820803G, niin sopiiko siihen tämä kompura:
http://m.ebay.de/itm/351194903483?nav=SEARCH
Entä mitä muuta pitää ottaa huomioon jos itse vaihtaa tuon?
Keskustelua kaipaan aiheesta!

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 9.11.2014 17:19

Kylmäaineethan sieltä karkaa että joutuu sitten huollossa käyttämään tyhjiöimässä ja täytössä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.11.2014 17:45

Niinhän tuo myyjä väittää että sopisi tolla osanumerolla. Sen on tosin korvannut uudempi osanumero jo useampaan kertaan.

Tace87
-
Viestit: 42
Liittynyt: 12.5.2012 21:21

ViestiKirjoittaja Tace87 » 9.11.2014 17:54

Kiitos vastauksista. Kannattaako ylipäätään tuota itse tehdä? Kuivaimen joutuu varmaan samalla uusimaan.
Ilmeisesti tuo sopii numeroiden mukaan lähes jokaiseen VAG-laitteeseen

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 9.11.2014 19:59

Nuo vag muuttuvatilavuuksiset kompurat o aika huono idea.
Itse käyttäisin ilmastointihuollossa joka kesä. Tuo kompura kun pyörii aina ja tuo ilmastointi on sellainen että kylmäaine ei voitele itsekseen järjestelmää kunnolla vaan vaatii sen kylmäaineen kuljettamaan sitä öljyä.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 9.11.2014 20:54

Jos kylmää tulee niin kyllä se silloin öljykin siellä kiertää. VAG on käyttänyt muuttuvatilavuuksisia pumppuja jo yli 20vuotta, "nyt uutena" on vaan paineensäätö ja magneettikytkimen poisjättö. Toki ennen kun oli magneettikytkin niin tyhjällä järjestelmällä ei kompura pyörinyt, mutta kyllä se öljy aika hyvin siellä kompurassa pysyy. Itse en näe mitään ongelmaa siinä että vaihdetaan uusi kompura öljyttynä, ja siitä ajetaan sitten huoltoon täyttämään järjestelmä. Tietenkin jos uusi kompura on kuiva, niin sitten tulee tuhoa jos moottori käynnistetään ennen järjestelmän täyttöä+öljyä.

Tace87
-
Viestit: 42
Liittynyt: 12.5.2012 21:21

ViestiKirjoittaja Tace87 » 9.11.2014 21:29

Nyt uusi tilattu tuolta ebaysta. Mallimerkinnät sai pään sekaisin, mutta pitäisi sen sopia tuonne. Jäi vain ihmetyttään Denson mallien 7SEU16C ja 7SEU17 erot, kun eri paikoissa molemmat kävisivät kyseiseen autoon.

Ihmeen halvalla noita kompuroita nykyään myydään. Yleinen käsitys on että ovat sikakalliita, mutta hajontaakin hinnoissa onneksi löytyy.

No, nyt odotellaan ja taidan varata ajan huoltoon, niin saadaanpa samalla täyttö tehtyä, ettei käy kuin entiselle miehelle, jolla kompurassa ei öljyä ollutkaan ja ajeli huoltoon täytölle..

Vielä jos joku osaisi suositella osaavaa ja ripeää korjaamoa pirkanmaan alueelta?

Kiitos vastanneille avusta!

Tace87
-
Viestit: 42
Liittynyt: 12.5.2012 21:21

ViestiKirjoittaja Tace87 » 13.11.2014 14:49

Nyt tuli kompura, mutta näyttää vähän erilaiselta kun vanha.
Eli tuo liitinhässäkkä on erinäköinen.
Vanha on tämänlainen kompura:
https://www.dropbox.com/s/mwbgcv1pnyrul ... 0.JPG?dl=0

Kun taas tässä uudessa liittimen johto on pitempi. (Ei sama kompura kuin kuvassa)
https://www.dropbox.com/s/92xrdvp48vnwb ... h.jpg?dl=0

Onko kellään kokemusta, mitä eroa voisi olla? Runko on sama.

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 13.11.2014 18:46

Jos hihnapyörä on samankokoinen kuin vanhassa, niin lyö kiinni ja kovaa ajoa.

Tod.näk kyseessä kunnostettu kompura ja "halvemman"mallin venttiili jonka perseessä tuo liitin on.

Joskus törmännyt itsekkin tommoseen, kun asiakkaat tilaillu kompuroita maailmalta..

Tace87
-
Viestit: 42
Liittynyt: 12.5.2012 21:21

ViestiKirjoittaja Tace87 » 21.12.2014 8:59

Noniin, päivitustä vähän.
Kompura laitettiin kiinni ja ilmastointi täytettiin.
Hienosti pelasikin kuukauden, kunnes leikkasi kompura kiinni. Huomaa, kun lämpimässä lyö ilmastoinnin päälle, niin hihna/kompuran pyörä käryää ja kulutus nousee tyhjäkäynnillä 0,9l/h.
Oma moka kun halvan tilasin, mutta mietityttää vain, että ilmastointi pois päältä, toimii ihan normisti ja ei mitään outoa havaittavissa. Vasta kun kytkee ilmastoinnin päälle ja auto on lämpimässä, niin alkaa kuminkäry nousta.
Kompurahan tässä on muuttuvatilavuuksinen, eli pitäisi pyöriä jatkuvasti. Osaako kukaan kertoa mistä voisi johtua että ilmastointi pois päältä toimii hyvin?

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 21.12.2014 10:06

Huuhdeltiinko järjestelmä kompuran vaihdon yhteydessä? Uusittiinko kuivainpatruuna?

Taisi jäädä tekemättä viimeksi (?), seuraavan kompuran kanssa syytä suorittaa...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa