Passatin tyyppivikoja. (vm. 2003)

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

juuze
-
Viestit: 3
Liittynyt: 10.7.2004 15:56

Passatin tyyppivikoja. (vm. 2003)

ViestiKirjoittaja juuze » 7.10.2014 23:58

Harkitsen tässä merkin vaihtoa toisesta saksalaisesta ja kaveri yrittääkin mulle siskonsa Passattia kaupata. Tosiaan, vuosimallia -03 ja tehokkain 1.9TDI. Selailin huoltokirjaa ja näyttäisi, että koskaan tuohon ei ole automaatin laatikon öljyjä vaihdettu ja mittarissa on jo 370tkm, josta viimeiseen kahteensataan tuhanteen ei ole merkkihuoltoja, tai ylipäätään mitään määräaikaishuoltoja tehty.

Herääkin kysymys, onko noiden laatikoiden kanssa yleensä ollut ongelmia? Entäs turbo? Tuon ikäluokan bemareissa tahtoo turbot vedellä viimeisiään juuri noilla kilometreillä. Ei haluaisi haukata paskaa, ainakaan tietämättömyyttään. Hinnaltaan tuo olisi halpa ja pitkällä leimalla, mutta nuo ei paljoa lämmitä, jos joutuu samantien turbo ja/tai laatikkoremppaa alkaa tekeen.

Haukkaanko siis paschea, jos tuommoseen lankean? Mitä muita huomioon otettavia pikkuseikkoja noista kannattaa erityisen tarkasti tarkistella, jos tuota ostomielessä alkaa tosissaan syynäämään?

Kiitti jo etukäteen. :)

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 8.10.2014 8:18

Siskon miehellä on tuollainen vuoden vanhempi Passatti. Käsittääkseni kilometrit on tällä hetkellä 350tkm +-10tkm. Alkuperäinen turbo on paikallaan, joka alkaa jo välillä ahtamaan liikaa ja antaa vikakoodin siitä. Vesikaukalo oli myös vissiin ollut joskus siinä täynnä töhnää ja oli tiputtanut johtosarjaa pitkin tiptronicin ohjausboksille vettä --> uus boksi 1400€ pienellä alennuksella merkkiliikkeestä. ESP oli myös välillä ongelmana, jarrutteli renkaita tarpeettomasti, mutta en muista miten korjasi vai poistuiko vika itsestään. Tuosta automaattilootasta kysäisin, että eikö jo huoleta noilla kilometreillä niin tuumasi vaan, että jos vikaa tulee niin pudotetaan pois, puretaan ja korjataan. Kyseessä on autonasentaja, joten ei varmaan sikäli tuosta kovin stressiä ota. Muutenhan tuo on vähän kalliimpi projekti entisöidä tuota lootaa. Uusin vika on jarruvaloanturin toimimattomuus(ainakin vikakoodin osalta), johon ei vielä ole ratkaisua löytynyt. Tuossa ketju, jonka aloitin tämän asian osalta http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=197538

Pumppusuutin vehkeissä saattaa sitten olla jossain vaiheessa johtosarjan vaihto, jos alkaa kone oireilemaan(tästäkin juttua löytyy tältä foorumilta). Toivottavasti ei ole longlife öljyillä ajettu kovin pitkään, niistäkin tahtoo moni paikka kärsiä mitä pitemmälle on venytetty. Itse vaihdoin 300tkm paikkeilla normiöljyyn ja 10tkm vaihtoväliin, turbo on vielä kestänyt 398tkm asti, mutta nokka-akseli ja venttiilinnostajat meni vaihtoon 360tkm kohdalla yhden nostajan rikkouduttua. Olisin vielä lukemani perusteella olettanut kestävän hivenen pitempään, ainakin yli 400tkm.

Muutenhan tuo on houkutteleva auto, sopivasti vääntöä mennä vaikka kuorman kanssa ja loota hoitaa työnsä. Vedettiin tuolla Passatilla oma skodakin trailerilla joku 75km ja vähän jäi Passatissa vetoauton roolissa painoa puuttumaan, mutta hyvin jaksoi vetää. Suoraanhan nuo menee ja vakaasti, sikäli kun alustassa on kaikki kunnossa. Jos ei ole niin sitten tietää rahanmenoa enemmän kuin tuossa pirkkavolkkari skodassa.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 8.10.2014 9:21

Jos ei oo mitään huoltoja tehty 200tkm aikana, niin itse en tuota nurkkiini ottaisi. Tuppaa se auton yleinenkin ylläpito olemaan melko kuraa jos ei oo mitään huoltokirjaa pidetty ja myyjä sanoo, että "aina on sitä mukaa osia vaihdettu ku on tarvetta tullut". Se 200tkm on oikeasti melko paljon ja sinä aikana pitäs kyllä olla jo passatista niveliä,puslia,jarruja ja kaikkea muutakin huollettu/uusittu vähintään kerran ellei kahdesti. Sinuna kyselisin lisää huolloista ylipäätänsä. Pakkohan sille jotain on olla tehty välillä :)

Jos nyt kuitenkin päädyt ostamaan kun halvalla saat, niin aja autolla hidastetöyssyihin ja kuuntele koliseeko mistään. Ehjä alusta imee ihan hemmetin hyvin töyssyt eikä mistään kuulu muuta kuin hentoja tumps-ääniä. Tsekkaa lootan toiminta eli vaihtaako nätisti eikä rävellä mitään perusajossa sekä täyskiihdytyksessä. Jos on tiptronic, niin koita myös käsinvaihtoja. Vikakoodit kannattaa tsekata lävitse ennen ostoa. Kalleimmat jutut noissa just tosiaan loota, pumppusuuttimet ja niihin liittyvät ongelmat sekä turbo. Itse en kyllä näkis turboa ongelmana jos ostaa auton itselleen käyttöön. Tuolloin pitää toki laskea se turbo osaks kokonaishankintahintaa omassa mielessään.

Kaikista paras homma olis tietty jos saisit mukaan jonkun asiasta tietävän joka kävis nopeasti tyyppiongelmat lävitse ja tietäis miten auton kuuluu toimia. Itse kävin kerran tommosen yli 700tkm rullatun dieselin hakemassa enkä tienny noista autoista mitään. Sehän oli sit aivan täys pommi kun en tienny miten ehjän pitäis toimia. Oppirahat tuli maksettua.

juuze
-
Viestit: 3
Liittynyt: 10.7.2004 15:56

ViestiKirjoittaja juuze » 8.10.2014 10:51

Kiitos nopeista vastauksista. :) Huoltohistoriaa ei tosiaan tuossakaan ole viimeisen 200tkm ajalta kun just se "korjattu, jos on jotai hajonnut". Eli tuskin tuosta on ilman- ja öljynsuodatinta kummempia osia vaihdettu. Alustassa on väljyyttää etupäässä, mutta nuo korjataan ennen kauppoja, samoin kaikki muutkin katsastuksessa havaitut pikkuviat, käsijarrua ym pientä.

Koeajoilla kävin, tuntui muuten jämäkältä pirssiltä alusta mukaanlukien, mutta laatikosta on hankala sanoa mitään, kun ei oo vastaavista muista kokemuksia. Bemarin saman ikäluokan laatikko vaihtaa nopeammin ja tasaisemmin ilman viivettä. Tuossa Passatissa tuntui niinkun laatikko olis luistanu. Eli vaihteen vaihdon jälkeen kovassa kiihdytyksessä kestää hetken ennenku vetoa taas löytyy. Kiekat nousee, mutta tuntuu ettei vaihde ota heti kiinni. Löysän oloinen siis, kuminauhamainen. Onko tuo sitten vika vai ominaisuus? :)

mstr
-
Viestit: 18
Liittynyt: 16.4.2009 12:25

ViestiKirjoittaja mstr » 10.10.2014 8:24

Tippariin en juuri osaa kantaa ottaa, yhtä 400tkm ajettua A6 Tippiä olen kokeillut. Kummosia ajatuksia se ei herättänyt. Laatikko tuntui jokseenkin hitaalta, mutta ei se mun mielestäni ainakaan luistanut. Varsinkin, jos vertaa Volvon Geartroniciin, jälkimmäinen tuntui paremmalta.

Mitä tuohon huoltokirjaan tulee, niin minusta on vähän outoa, että öljynvaihdoista tai vastaavista remonteista ei ole mitään kirjanpitoa tai edes kuitteja. Ikinä en ole omia autoja pajalla käyttänyt öljynvaihdoissa, mutta joka ikisestä öljyn tai ilmansuodattimen vaihdosta oon huoltokirjaan laittanu merkinnän ja kuititkin on tallessa ostetuista osista aina lamppuja myöten. Jälkimmäinen on ehkä jo vähän hätävarjelun liioittelua, mutta itse pidän jonkinlaista huoltohistoriaa tärkeänä, koska se kertoo aika paljolti auton yleisestä pidosta. Käytetyn auton kanssa en anna noille leimoille vihkosessa painoarvoa, koska en niitä sinne keräile itsekään, jos auton kunto yleisesti hyvä ja myyjä vaikuttaa luotettavalta.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 10.10.2014 19:59

Kävin tuolla Passatilla kerran hönkimässä turboa tyhjäksi karstasta ja logattiin samalla ahtopaineita ja maffin lukemia. Loota tosiaan venytti kiihdyttäessä ja vaihto on aika hidas, mutta parempi se kuin sellainen ylirepivä vaihto joka kerta...yhdellä Chevyn diesel Van:lla ajoin joitain tuhansia kilometrejä, jossa loota vaihtoi todella terävästi ja oli se aika rasittava ajettava. Veikkaisin, että pienellä kaasun hölläyksellä tuon lootan saa vaihtamaan nopeammin, eikä se vaadi kuin pienen opettelun sen suhteen. Normaalissa ajossa se nyt on yks ja sama onko se vaihteen vaihto joitain sekunnin kymmenyksiä pitempi vai ei, mutta kiihdyttäessä kovasti se toki tuntuu hitaalta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa