TDI syöttöpumpun ajoitus vag-comilla/ jakopäänhihnan vaihtoa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

hanski
-
Viestit: 1176
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

TDI syöttöpumpun ajoitus vag-comilla/ jakopäänhihnan vaihtoa

ViestiKirjoittaja hanski » 25.9.2014 12:49

http://www.youtube.com/watch?v=MEguZWbEE9g

tuossa videossa selviää aika hyvin miten homma tapahtuu. mutta mitenkä sitten toimitaan, jos autossa onkin virityslastu?
pitääkö säätö tehdä jotenkin eritavalla, vai päteekö linkin video myös lastutettuihin TDI moottoreihin?
Viimeksi muokannut hanski, 12.10.2014 17:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 25.9.2014 13:38

Säätötoimenpide ei eroa mitenkään. Osa suosii hieman aikaiselle laittoa, jolloin käynnistyvyys paranee. Tämä ei kuitenkaan ole tarpeellista, mikäli lähtee näppärästi käyntiin kylmänäkin.

edit: huomioithan, että jakajapumppuja on paria eri mallia eli osassa käännetään koko pumppua ja osassa säätö onnistuu löysyttämällä hihnapyörä ja säätö keskipultista (tämä siis tossa videossa näytetty)

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 25.9.2014 16:03

Ja osa säätää ennakon 70 lukuun vähänki viritetyssä että pumppu jaksaa pitää haluamansa ennakon. Että siinä olis sopiva arvo.

hanski
-
Viestit: 1176
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 26.9.2014 17:09

täytyy mitata arvot, ennen jakopäänhihnan vaihtoa, on sitten joku lähtökohta, jolla auto on toiminut hyvin tähänkin asti.
kiitos neuvoista!

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 26.9.2014 20:15

Se pumpun ajotus pitää laittaa vagcomin avulla, muuten se ei oo just. Ja se pitää olla just että pelaa kunnolla.

hanski
-
Viestit: 1176
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 9.10.2014 19:32

pumpun ajoitus tarkistettu.
moottori AGR 1.9 TDI
karvan alle sinisen viivan tuo liikkuu 46-48, toisen viivan näyttäessä 122 lämpötilaa.
tuolla se ainakin on toiminut viimeisen 5 vuotta ja kylmänä lähtee heti käymään.

minkälainen tuo jakopäänhihnan kiristysrulla on? mitä kuvia netistä katsellut, jonkinlainen "säätöasteikko" tuossa olisi? eli miten tuo oikeaoppisesti tulisi kiristää, saa neuvoa..

-vellu-
-
Viestit: 127
Liittynyt: 17.12.2009 20:40

ViestiKirjoittaja -vellu- » 9.10.2014 20:17

http://ww2.gates.com/europe/file_displa ... XS_jne.pdf

Tuolla varmaan pärjää aika pitkälle

hanski
-
Viestit: 1176
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 11.10.2014 20:43

tuosta on apua, kiitos!

mikä hylsy tuohon kampiakselin päähän sopii? moottori siis 1.9 TDI ja AGR.
21mm hylsyllä ei kunnon otetta saa, eli huomenna motonettiin.
saako motonetistä sopivan hylsyn?

edit:
21mm 6-kulmanen ei oikein pidä, mutta 12-kulmanen 19mm hylsy toimii, tämä siis ratkesi.

hanski
-
Viestit: 1176
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 12.10.2014 17:44

osat lukittu, vanha hihna poistettu, homma etenee..

pitäisikö jakohihnan rullien kiinnityspultteihin ja muttereihin laittaa hiukan lukitusliimaa, vai pelkällä momentilla tulee hyvä? miten muut on tehneet?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 12.10.2014 17:55

Ei tarvitse lukkoliimaa.

hanski
-
Viestit: 1176
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 13.10.2014 16:49

uusi hihna paikalla, kiristinpyörä laitettu vellun antaman linkin mukaisesti. lukitukset poistettu ja konetta pyöritetty pari kierrosta ympäri. ajoitukset pysyivät kohdillaan, hyvä!
ehkä tyhmä kysymys, mutta varmistan nyt että tämä menee varmasti oikein..

kun moottoria pyörittää kampiakselin päästä, tuo merkkiviiva liikkuu 1-2mm kireämmän suuntaan tuossa asteikossa, varmaan näin kuuluukin tehdä, kun kiristin on jousikuormitteinen, eikö?

-vellu-
-
Viestit: 127
Liittynyt: 17.12.2009 20:40

ViestiKirjoittaja -vellu- » 13.10.2014 16:55

Muutaman kerran pyöräytät vaan koneen ympäri ja kireyden tarkistus jakomerkit kohdallaan ja sillä bueno.

hanski
-
Viestit: 1176
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 26.10.2014 21:08

tällä ajettu jakohihnan ja vesipumpun vaihdon jälkeen reilu 500km. toimii kuten ennenkin, ajoitus kohdillaan, samoin kulutuslukemat samoissa kuten ennenkin.

mutta kone lämpenee selvästi hitaammin kuin ennen. 90 asteessa puhaltaa kyllä kuumaa ja mielestäni järjestelmä ilmattu riittävän hyvin, vai voiko tuonne silti jäädä ilmataskuja tms tekemään kiusaa?
vesipumppu oli alkuperäisosa, samoin uusikin pumppu.
tai termostaatti vaan väsähtynyt sattumalta samalla hihnanvaihdon yhteydessä..

w!rd
-
Viestit: 339
Liittynyt: 21.8.2009 19:02

ViestiKirjoittaja w!rd » 26.10.2014 21:17

Tuli mieleen että mahdatko ajaa "varovaisemmin" nyt kun on tuore hihna? Jos ei vaikka sen takia lämpene yhtä nopeasti kun ei saa sikaa samallalailla kuin ennen. :D

hanski
-
Viestit: 1176
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 26.10.2014 21:22

heh..
kyllä se vauhtia saa vanhaan malliin, kunhan kone on ensin hiukan lämmennyt.
ja samaa työmatkaa kulkenut jo monta vuotta, eli jonkinlainen vertailukohta on.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 27.10.2014 10:00

Sulla oli vähä liikaa ennakkoa edellisellä remmillä?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 22 vierailijaa