Touran -06 1.9 Tdi BKC voimaton??
Valvoja: ffp jäsenet
Touran -06 1.9 Tdi BKC voimaton??
Auto on siis tällä hetkellä voimaton, savuttaa ja pukkaa vikakoodia Low boost pressure?
Näin siis kaikki ongelmat alkoi, autosta hajosi ahdin, akseli poikki ja siivenpalaset pitkin ahtoputkia / cooleria. Ennen tuota ei ole ollut muuta ongelmaa tehojen kanssa.
Nyt on tehty autoon seuraavaa remonttia.
- Ahtimen CHRA uusittu
- VNT siivet herkistelty ja kello uusittu (vanha vaikutti jäykältä)
- Kaikki ahtoputket ja cooleri purettu / putsattu
- Ilmamassa uusittu
- Kaikki putket ja letkut tarkastettu (useasti)
- Ahdot testerillä (ajamatta) seuraa vain pikkaisen perässä, mutta kuitenkin päätyy viitearvoihin
Auto kuitenkin ihan voimaton, pinta kaasulla jaksaa kuitenkin kulkea vain vääntö puuttu. Nyt seuraavaksi varmaan asennetava ahtopainemittari ja vaihdettava anturi..
Olisiko jollain mahdollissti ollut samanmoista ongelmaa?
Näin siis kaikki ongelmat alkoi, autosta hajosi ahdin, akseli poikki ja siivenpalaset pitkin ahtoputkia / cooleria. Ennen tuota ei ole ollut muuta ongelmaa tehojen kanssa.
Nyt on tehty autoon seuraavaa remonttia.
- Ahtimen CHRA uusittu
- VNT siivet herkistelty ja kello uusittu (vanha vaikutti jäykältä)
- Kaikki ahtoputket ja cooleri purettu / putsattu
- Ilmamassa uusittu
- Kaikki putket ja letkut tarkastettu (useasti)
- Ahdot testerillä (ajamatta) seuraa vain pikkaisen perässä, mutta kuitenkin päätyy viitearvoihin
Auto kuitenkin ihan voimaton, pinta kaasulla jaksaa kuitenkin kulkea vain vääntö puuttu. Nyt seuraavaksi varmaan asennetava ahtopainemittari ja vaihdettava anturi..
Olisiko jollain mahdollissti ollut samanmoista ongelmaa?
-
- -
- Viestit: 72
- Liittynyt: 22.4.2013 18:24
Onko VNT tangon pituutta koitettu säätää (tai sisältääkö tuo herkistely jo säädön)? Uusi CHRA on varmaan mallia tarvike eikä alkuperäisen valmistajan, joten sama säätö kuin vanhassa ei välttämättä toimi uusilla sisuksilla... ja voihan uusi osakin olla viallinen. Saattaisi olla myös risa n75 mutta vaikea uskoa että olisi juuri samalla turbon kanssa hajonnut.
Polttoaineletkut ei ole ollut irroitettuna, ahdin kaivettiin sieltä välistä vaan pois ja pujautettiin takas.
VNT tanko säädettiin samalla niin että alipainekello liikkuttaa sen koko liikeradan nollasta rajoittimeen. CHRA on kyllä tarvike, eikä tuota nyt hirveästi päässyt vertaamaan kun imusiivitä ei ollut paljoa jäljellä.
Onko Touranissakin N75? Kun kaikki alipaineletkut menee yhteen boxiin siinä moottorin takana, niin jotenkin olen ymmärtänyt että tuo N75 olisi suoraan alipaineletkussa kiinni, vai olenko väärässä?
Siis autossahan voi olla joku muukin vika päällä, kun VNT siivethän oli alkujaan jumissa, niin tuon säädön toimivuutta ei voi taata.
Seuraava toimenpide on hankkia se ahtopainemittari ja käsikäyttöinen alipainepumppu ja ohjata itse noita VNT siipiä.
Kiitos vastauksista ja laitan heti lisää tietoa kun saadaan mittarit kiinni.
VNT tanko säädettiin samalla niin että alipainekello liikkuttaa sen koko liikeradan nollasta rajoittimeen. CHRA on kyllä tarvike, eikä tuota nyt hirveästi päässyt vertaamaan kun imusiivitä ei ollut paljoa jäljellä.
Onko Touranissakin N75? Kun kaikki alipaineletkut menee yhteen boxiin siinä moottorin takana, niin jotenkin olen ymmärtänyt että tuo N75 olisi suoraan alipaineletkussa kiinni, vai olenko väärässä?
Siis autossahan voi olla joku muukin vika päällä, kun VNT siivethän oli alkujaan jumissa, niin tuon säädön toimivuutta ei voi taata.
Seuraava toimenpide on hankkia se ahtopainemittari ja käsikäyttöinen alipainepumppu ja ohjata itse noita VNT siipiä.
Kiitos vastauksista ja laitan heti lisää tietoa kun saadaan mittarit kiinni.
-
- -
- Viestit: 72
- Liittynyt: 22.4.2013 18:24
Onko Touranissakin N75? Kun kaikki alipaineletkut menee yhteen boxiin siinä moottorin takana, niin jotenkin olen ymmärtänyt että tuo N75 olisi suoraan alipaineletkussa kiinni, vai olenko väärässä?
Kyllähän siellä pitäisi N75 olla ja sehän on alipaineletkuissa kiinni (kolme letkuliitäntää).
VNT siis oli heti jumissa uuden CHRA:n vaihdon jälkeen? Jos näin oli niin sieltä vikaa metsästäisin.
Sulla ei ilmeisesti ole "perinteistä" N75 venttiiliä vaan tuo yksi laatikko hoitaa kaikki alipaineohjaukset. Ymmärtääkseni noissa ei ole juurikaan vikoja ollut.
Tuohon vnt:n säätöön kannattanee perehtyä vähän syvällisemmin, voipi olla ihan vain siitä kiinni. Voisit esim kokeilla hieman lyhentää sitä tankoa jotta ahdot seuraa herkemmin pyyntiä, jos lyhentää liikaa niin sitten alkaa tulla ahtopiikkejä.
Ja toki myös sakkaamisen vaara kannattaa pitää mielessä.
http://www.tdiclub.com/TDIFAQ/TDiFAQ-6.html#e4b tuolla kohdassa 4b2 on annettu ainakin jonkinlaiset ohjeet tuon sakkausvaaran toteamiseksi.
Tuosta sakkaamisesta on juttua tuon samaisen linkin takana sivun alkupuolella (kohta b5) ja siellä varoiteltiin turbon akselin katkeamisesta. Ja jumittavat johdesiivethän voivat juurikin tähän tilanteeseen johtaa: liikaa ahtopainetta liian pienellä turbon pyörimisnopeudella.
Toki se ahtopainemittari tarvitaan että tietää mitä siellä oikeasti tapahtuu ja miten säätötoimet vaikuttaa. Testerikin riittää jos sillä pystyy seurata reaaliajassa ahtoja ajon aikana (moottoria pitää kuormittaa kunnolla että näkee miten ne ahdot käyttäytyy, paikallaan ei siis voi tehdä havaintoja, paitsi tietenkin dynossa).
Tuohon vnt:n säätöön kannattanee perehtyä vähän syvällisemmin, voipi olla ihan vain siitä kiinni. Voisit esim kokeilla hieman lyhentää sitä tankoa jotta ahdot seuraa herkemmin pyyntiä, jos lyhentää liikaa niin sitten alkaa tulla ahtopiikkejä.
Ja toki myös sakkaamisen vaara kannattaa pitää mielessä.
http://www.tdiclub.com/TDIFAQ/TDiFAQ-6.html#e4b tuolla kohdassa 4b2 on annettu ainakin jonkinlaiset ohjeet tuon sakkausvaaran toteamiseksi.
Tuosta sakkaamisesta on juttua tuon samaisen linkin takana sivun alkupuolella (kohta b5) ja siellä varoiteltiin turbon akselin katkeamisesta. Ja jumittavat johdesiivethän voivat juurikin tähän tilanteeseen johtaa: liikaa ahtopainetta liian pienellä turbon pyörimisnopeudella.
Toki se ahtopainemittari tarvitaan että tietää mitä siellä oikeasti tapahtuu ja miten säätötoimet vaikuttaa. Testerikin riittää jos sillä pystyy seurata reaaliajassa ahtoja ajon aikana (moottoria pitää kuormittaa kunnolla että näkee miten ne ahdot käyttäytyy, paikallaan ei siis voi tehdä havaintoja, paitsi tietenkin dynossa).
No joo nyt on testailtu ja jotain pientä korjattukkin.
Ahtopainemittarilla saatiin mitattua ahtoja max 0.4bar. Taas tarkastettiin kaikki letkut ja siinä samalla huomattiin että kun jätetään alipainekellolta letku irti niin jopas rupesi ahtamaan... Eli varmaan on Kiinan CHRA:ssa käynyt kasaus vaiheessa sellainen moka että on tuo säädön tanko kasattu väärin?? Eikös siellä pitäisi olla nimen omaan eniten kulmaa kun tuo kello vetää itsensä sisään ja vähentää ahtoja laskemalla alipainetta pois? Kun nyt tuo säätö on ihan toisessa ääripäässä niin ahtoja on 1.0bar, tuostakin pikkaisen puuttuu mutta täytyy varmaan purkaa tuo turbo autosta taas pois..
Niin ja samalla nyt tulpattiin EGR pois käytöstä, kun myös sen hajoaminen vaikuttaa noihin ahtohin.
Ahtopainemittarilla saatiin mitattua ahtoja max 0.4bar. Taas tarkastettiin kaikki letkut ja siinä samalla huomattiin että kun jätetään alipainekellolta letku irti niin jopas rupesi ahtamaan... Eli varmaan on Kiinan CHRA:ssa käynyt kasaus vaiheessa sellainen moka että on tuo säädön tanko kasattu väärin?? Eikös siellä pitäisi olla nimen omaan eniten kulmaa kun tuo kello vetää itsensä sisään ja vähentää ahtoja laskemalla alipainetta pois? Kun nyt tuo säätö on ihan toisessa ääripäässä niin ahtoja on 1.0bar, tuostakin pikkaisen puuttuu mutta täytyy varmaan purkaa tuo turbo autosta taas pois..
Niin ja samalla nyt tulpattiin EGR pois käytöstä, kun myös sen hajoaminen vaikuttaa noihin ahtohin.
-
- -
- Viestit: 72
- Liittynyt: 22.4.2013 18:24
Hyvä että alkavat ongelmien syyt selvitä.
Kyllä sen pitäisi toimia juurikin tuolla periaatteella, eli enemmän alipainetta kellolle (tai lyhyempi tanko) niin ahtaa enemmän ja vähemmän alipainetta (tai pidempi tanko) niin ahdot tippuvat.
Eikös siellä pitäisi olla nimen omaan eniten kulmaa kun tuo kello vetää itsensä sisään ja vähentää ahtoja laskemalla alipainetta pois?
Kyllä sen pitäisi toimia juurikin tuolla periaatteella, eli enemmän alipainetta kellolle (tai lyhyempi tanko) niin ahtaa enemmän ja vähemmän alipainetta (tai pidempi tanko) niin ahdot tippuvat.
Ghost kirjoitti: Eikös siellä pitäisi olla nimen omaan eniten kulmaa kun tuo kello vetää itsensä sisään ja vähentää ahtoja laskemalla alipainetta pois?
Tarkoitatko siivikon kulmaa? Ja mihin vertaat kulmaa?
Toimiiko siis siivikko niin et täydellä alipaineella kello vetää siivet kiinni?
Laitetaan havainnollistava video...
http://paalanen.otokset.fi/kuvat/MVI_1208.MOV
Kun vnt:n vipu on oikeassa reunassa, siivikko on kiinni kuten täydellä alipaineella pitääs olla.
Ja kun vipu on vasemmassa laidassa siivikko on auki kuten sen pitääs olla kun kellolla ei ole alipainetta.
-
- -
- Viestit: 72
- Liittynyt: 22.4.2013 18:24
Jos VNT tanko on liian lyhyeksi säädetty niin pakopaineet nousevat sen verran korkeiksi että ahdot eivät nouse, ainakaan pienillä kierroksilla. Yleensä kyllä alkaa silti ahtamaan siinä 2500 rpm jälkeen kun siivikon asento muuttuu sopivasti että paineet helpottavat. Tietysti jos on aivan maksimaalisen lyhyeksi säädetty niin varmasti ahdistaa suuremmillakin kierroksilla.
Tuo säätö on sitten aika herkkä ja jo yksikin kierros liikaa auki tai kiinni vaikuttaa huomattavasti lopputulokseen. Nyt ilmeisesti tanko on säädetty pisimmilleen, joten kokeile lyhentää tankoa kierros tai pari kerrallaan ja katso mihin suuntaan ahdot muuttuvat.
Tuo säätö on sitten aika herkkä ja jo yksikin kierros liikaa auki tai kiinni vaikuttaa huomattavasti lopputulokseen. Nyt ilmeisesti tanko on säädetty pisimmilleen, joten kokeile lyhentää tankoa kierros tai pari kerrallaan ja katso mihin suuntaan ahdot muuttuvat.
Niin tuo tanko on tällä hetkellä säädettynä niin että Alipainekellon liikerata liikuttaa sen kokomatkan mitä tanko vaan voi liikkua, eli siis pisimmästä kohdasta aina stoppariin. En tiedä sitten että kuinka tuota voisi säätää enään, kun siis nyt säätö on pisimmillään niin toimii edes jotenkin. Itselläni on käynyt sellainen asia mielessä että siellä on se säätö tassu laitettu CHRA:n kasaus vaiheessa väärälle puolelle rajoitin tappia ja sen takia ei nyt toimi oikein. Ensiviikolla irrotetaan tuo Ahdin uudestaan.. Alkaa lähtemään jo alta kahteen tuntiin irti. : )
-
- -
- Viestit: 72
- Liittynyt: 22.4.2013 18:24
En tiedä sitten että kuinka tuota voisi säätää enään, kun siis nyt säätö on pisimmillään niin toimii edes jotenkin.
Jos oletetaan että aluksi tanko olisi säädetty aivan liian lyhyeksi ja ahdot eivät nousseet liian korkeiden pakopaineiden vuoksi. Nyt kun tanko on säädettynä pisimmilleen ahtaa enemmän mutta ahtoja jää silti puuttumaan koska tanko onkin nyt liian pitkä. Oikea säätö siis olisi jotain noiden kahden välimaastosta ja se pitää about kierroksen kerrallaan säätämällä etsiä. Vai onko kaikkea maan ja taivaan väliltä jo kokeiltu?
Itselläni on käynyt sellainen asia mielessä että siellä on se säätö tassu laitettu CHRA:n kasaus vaiheessa väärälle puolelle rajoitin tappia ja sen takia ei nyt toimi oikein.
Tämäkin tietysti selittäisi paljon mutta onkohan tuo edes mahdollista kasata noin väärin? Jotenkin oma mielikuvitus ei pysty hahmottamaan asiaa kun ei ole tuollaista puhallinta juuri pöydällä osina. =)
Nyt on ongelma ratkaistu!!
Kaikki oli kiinni noin 6mm ja tämä oli tuon Kiinan CHRA:n erilaisuudesta johtuva säätö ongelma... Vaikka oli turbon varaosanumerolla tilattu, niin silti ne vaan on erillaisia. Tässä siis oli tuo siipiä säätävä vipu erimallinen (pieni kulma) ja tämän takia alkuperäinen säätö ei käynyt, purettuna säädettiin se samaan kun vanha, siis karkeasti tönärillä sisämitat kohdalleen ja turbo kasaan. Sitten jouduttiin jatkamaan alipainekellolta tulevaa tankoa noin 30mm että saattiin se edes koko vipuun kiinni. Mutta nyt toimii ja ahtaa sen max 1,5bar.
Tarinan opetus, jos ostat halpaa ja Ebay:stä niin valmistaudu soveltamaan....
Kaikki oli kiinni noin 6mm ja tämä oli tuon Kiinan CHRA:n erilaisuudesta johtuva säätö ongelma... Vaikka oli turbon varaosanumerolla tilattu, niin silti ne vaan on erillaisia. Tässä siis oli tuo siipiä säätävä vipu erimallinen (pieni kulma) ja tämän takia alkuperäinen säätö ei käynyt, purettuna säädettiin se samaan kun vanha, siis karkeasti tönärillä sisämitat kohdalleen ja turbo kasaan. Sitten jouduttiin jatkamaan alipainekellolta tulevaa tankoa noin 30mm että saattiin se edes koko vipuun kiinni. Mutta nyt toimii ja ahtaa sen max 1,5bar.
Tarinan opetus, jos ostat halpaa ja Ebay:stä niin valmistaudu soveltamaan....
-
- -
- Viestit: 72
- Liittynyt: 22.4.2013 18:24
Niin kunnes... viime viikolla meni uudesta ahtimesta pakopuolen akseli poikki, moottoritiellä 120kmh vauhti ja tien näkyvyys hävisi kokonaan oli melko rankka sumu..
Saattaa siis olla myös melko heikko laatuisia nuo tarvike CHRA:t. Nyt vaan toivotaan että 700km ajetulla osalla, on takuu myös Englannista tilattuna.
Saattaa siis olla myös melko heikko laatuisia nuo tarvike CHRA:t. Nyt vaan toivotaan että 700km ajetulla osalla, on takuu myös Englannista tilattuna.
-
- -
- Viestit: 72
- Liittynyt: 22.4.2013 18:24
Kyllä takuuseen sain osan ja pikana vielä lähettivät. Mutta nyt kun asennettiin se autoon niin, uusi CHRA vuotaa öljyä pakopuolelta, ihan niin reilusti että maahan asti kerkeää ja nyt sentään ei keritty kuin vähän koe ajaa 38km...
Nyt on tilattu UUSI täydellinen ahdin Suomesta ja kohta pääsee taas Touranin puikkoihin.
Sitten pitäisi taas ruveta väittelemään myyjän kanssa, jotta saa tuosta surkea laatuisesta romusta (Eikä ollut edes halvin) rahat takaisin.
Taas tuli kantapään kautta opittua, että mitä on "halpa"...
Nyt on tilattu UUSI täydellinen ahdin Suomesta ja kohta pääsee taas Touranin puikkoihin.
Sitten pitäisi taas ruveta väittelemään myyjän kanssa, jotta saa tuosta surkea laatuisesta romusta (Eikä ollut edes halvin) rahat takaisin.
Taas tuli kantapään kautta opittua, että mitä on "halpa"...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa