Ensimmäiset T5 Multivanit/Caravellet

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

AnttiS
-
Viestit: 55
Liittynyt: 14.11.2005 17:21
Viesti:

Ensimmäiset T5 Multivanit/Caravellet

ViestiKirjoittaja AnttiS » 30.8.2009 21:00

Nyt kun Tulli julkaisi lisää 2009 autoveropäätöksiä, ja ensimmäisten T5:sten verot näyttää olevan laskemaan päin, niin Multivan -kuume senkun pahenee..

Millaisia lastentauteja ja tyyppivikoja 2003 ja 2004 T5 Multivaneissa/Caravelleissa/Transportereissa on ollut? Lähinnä kiinnostaa 100-200 tkm ajetut 2.5TDI 96kW ja 128kW koneelliset manuaalilaatikolla. Jakopääongelmia? Kansiongelmia? Jne.

Eli mihin erityisesti kannattaa kiinnittää huomioa autoja koeajettaessa?

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 1.9.2009 17:35

Avatkaa nyt sanaiset arkkunne, mulla vähän samankaltaisia haluja..

Rantalankila
-
Viestit: 115
Liittynyt: 26.10.2007 1:51

ViestiKirjoittaja Rantalankila » 1.9.2009 20:49

Taksihommissa ovat ainakin pelannu mallikkaasti. Yhestä tais pyörän laakeri mennä.
Viimeksi muokannut Rantalankila, 2.9.2009 17:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

AnttiS
-
Viestit: 55
Liittynyt: 14.11.2005 17:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja AnttiS » 1.9.2009 21:14

Kertokaa nyt te jotka oikeasti tiedätte :)

Niin ja onkos näissä ekoissa T5 vitoskoneissa hihna, ketju vai rattaat?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 1.9.2009 21:32

5 pyttyisissä koneissa on rattaat.

Tyyppillisiä vikakohteita ensimmäisissä varsinkin ovat olleet:
Pyöränlaakerit
Vesipumppu (vedet ja öljyt sekaisin)
ohjaustehostimen pumppu (nesteet ja öljyt sekaisin)
Laturin ja ilmastoinnin vapaakytkimet
Vetoakselin boorit vaihdelaatikosta
Etuakseliston kolinat (useita aiheuttajia)

4 pyttyisten koneiden vauhtipyörät

Mutta kaikissa käytetyissä autoissa omat murheensa. Hieno pelihän tuollainen on vetää.
Puolen metrin kattokorotuksen kun laittaa, niin ei tarvii veroa suorittaa lainkaan, kun tuo matkailuautona.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 1.9.2009 22:20

Myös käsittääkseni öljynlauhduttimis menne piipat ja kakit sekasi. Eipä sinänsä vaaralline vika mutta todella ärsyttävä kun öljy ei meinaa millää puhdistua jäähdytysjärjestelmästä ja sytyttelee aina nesteenpinnan varoitusvaloa...

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 2.9.2009 8:54

Onks laki muuttunut noiden matkailuautojen suhteen? Ennen niissä piti tuon korotuksen lisäksi olla lämmittimet, hellat, eristykset ja kahdenkertaiset ikkunat?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 2.9.2009 9:22

Joo öljynjäähdytin unohtu...

Aken sivuilta:

Matkailuauto

Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevat majoitustilat on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla:

· istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa);

· makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista(makuutilat on oltava mitoitettu riittäviksi aikuisille);

· keittomahdollisuus (sisätiloihin, kiinteästi asennettavaksi sallittu);

· säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).

Autoverolaissa tarkoitettua verovapaata matkailuautoa koskevat lisäksi seuraavat vaatimukset:

· Sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.

· Omamassa (nykyisin ajokuntoisen ajoneuvon massa) vähintään 1875 kg, mittaus käyttöönottoajankohdan voimassa olleiden säädösten mukaan.

Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden koskevat myös omat säädöksensä, jotka tarkastetaan matkailuauton rekisteröintikatsastuksessa (AKEn ohje 2048/208/2007:

AnttiS
-
Viestit: 55
Liittynyt: 14.11.2005 17:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja AnttiS » 2.9.2009 12:19

Kiitos Rolle. Onko jotain helppoja keinoja havaita alkava (tyyppi)vika, esim vuotokohta jossain indikoi melko pian tapahtuvaa pumpun hajoamista tms?

Joo, autoverovapaaksi matkailuautoksi rekisteröiminen ei mahdottomia vaadi. Korotuksen saa parilla tonnilla esim http://www.polyroof.de Haittana toki ulkonäkö, suurempi kulutus, homman vaiva, ja että parkkihalleihin ei enää ole asiaa.

Nettiautossakin kaupan

Schimmi
-
Viestit: 28
Liittynyt: 1.4.2006 17:47

ViestiKirjoittaja Schimmi » 2.9.2009 13:39

Saiskohan T5 California mallin tuotua Suomeen suoraan asuntoautoksi rekisteröitynä ilman veroja? Oli itsellä mielessä kovasti, mutta en saanu varmuutta mitoista, niin tyydyin perus multivanin hakemiseen.

http://auto.freenet.de/contentblob/112640/teaserImg476x317/06-vw-t5-california-ocean-0807mpsams549212.jpg

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 2.9.2009 13:46

Eikös tuo malli jää kiinni siitä ettei ajoneuvossa ole tarpeeksi korkeata ovea, muistaakseni siihenkin oli joku vaatimus vai onko se poistunut?

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 2.9.2009 14:04

Joo, kaikki innolla vaan laittamaan noita Terhi-veneitä katolle. On niin halpaa ettei haittaa yhtään vaikka lestadiolaisetkin nauraa kuskin juutalaisuudelle!

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 2.9.2009 14:15

Ovi vaatimusta ei ole. Ainoastaan tuo seisomakorkeus, joka mitataan silloin kuin esim nostettava telttakatto on ala-asennossa.

Edit: tuollainen korkealla korotuksella oleva California on rekisteröitävissä ymmärtääkseni autoverottomaksi matkailuautoksi.

Mitä tuohon Markon viisasteluun tulee, niin 12 - 20 tuhatta euroa ainakin mun rahoissa on sen verran paljon, että voisin jopa harkita tuota korkeaa mallia jos tuollaista sattuisi tarvitsemaan

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 2.9.2009 14:45

Kyllä noita korotettuja Multivaneja tuo yksi 'firma' maahan ja myy niitä nettiautossakin jatkuvasti. Eli eiköhän se vielä onnistu kun vuodesta toiseen noita kauppaavat 'halvalla'.
Tosin jännä ilmiö noissa on se, että sitten myöhemmin niitä kaupataankin samalla hinnalla kuin normaalia henkilöautoa.

AnttiS
-
Viestit: 55
Liittynyt: 14.11.2005 17:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja AnttiS » 2.9.2009 15:02

Tuo 'firma' teettää korotukset virossa. Tosin autojen hinta tuntuu kipuavan yllättävän lähelle verollisen hintaa. Jos itse näkisi vaivan ja laittaisi korotuksen uudehkoon ja suht kalliiseen, niin voisi olla kannattavaa. Mutta jos/kun vero alkaa olla luokkaa 6kE ensimmäisten ja hieman enemmän ajettujen kohdalla, niin erotus jää aika pieneksi.

Matkailuautoksihan nuo kannattaa rekisteröidä olipa korotusta tai ei. Tai ainakaan minun kukkaro ei veny täyden ajoneuvoveron maksamiseen.

.. lisää kommentteja alkuperäiseen kysymykseen eli tyyppivikoihin ja niiden havaitsemiseen..?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 2.9.2009 15:14

Eipä taida T5 multivaneja juurikaan alle 10 eurolla saada verotettua

Schimmi
-
Viestit: 28
Liittynyt: 1.4.2006 17:47

ViestiKirjoittaja Schimmi » 2.9.2009 15:15

"Sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta."

Näitä mittoja en saanu varmistettua California-mallin osalta, joten piti ottaa henkilöautona Multivan. Maahantuojaltakin koitin kysellä ja piirrustusten kanssa kattastuslaitokselta, nostivat kädet pystyyn. Ei lopulta tohtinut ottaa riskiä, että käteen olisi jäänyt kattokorotuksella oleva henkilöauto :)

Ei ny ihan halpa ollut California-mallikaan katonkorotuksella, yli 40k euroa, mutta matkailuautona olisi jäänyt autovero kokonaan pois.

Nyt on automaatilla 174 heppainen 2006 Multivan. 80tkm mittarissa ja ei muita vikoja kuin kerran vilahtanut moottorinhäiriövalo + liukuoven kahvan luota hieman irronnut maalia (talvella ollut jäässä kahva kiskottaessa).

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 2.9.2009 15:34

liukuoven kahvan luota hieman irronnut maalia


Tyyppivika, takuuasia ja tilalle uusi erilainen kahva.

Schimmi
-
Viestit: 28
Liittynyt: 1.4.2006 17:47

ViestiKirjoittaja Schimmi » 2.9.2009 15:39

Saksantuonti ja takuun loputtua olen huollatellu Essolla, liekö Oulun Pörhöllä kovin innokkaita tulemaan vastaan :)

Pitää käydä kokeilemassa, onhan sinne tullu vietyä rahaa kuitenkin yhden huollon muodossa ja peräkoukun + webaston kellon ja kaukosäätimen asennuksessa.

Kiitoksia Pekka vihjeestä.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 2.9.2009 15:49

Jos ei saa takuuseen ni kyllä mä ainakin korjauttaisin sen omaan laskuun. Sitä orkkiskahvaa muokkaamallakin saa ihan toimivan setin. Eli kuuleman mukaan siitä kahvan etureunasta täytyy leikata muovia pois ettei se enää osu maalipintaan.

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 2.9.2009 17:03

Tekivät nuo liukuovien kahva muutokset kolmeen T5:n joita minulla on firmassa ollut käytössä jä yhdessäkään muutos kahvoissa ei estänyt tuota maalipinnan 'hilseilyä'.
Kahteen sain takuuna korjattua vielä varsinaisen takuunkin jälkeen tuon hilseilyn, mutta siihen kolmanteen en kun olin toinen omistaja. Veruke oli, että kahva ei ole alkuperäinen kun liimasin päälle Kamein kuoren (kuori ei osu mitenkään peltiin vaan jää vain kuoren pintaan). Kyllästyin muutenkin tappelemaan tuon Multivanin vioista Laakkosen ja maahantuojan kanssa ja laitoin auton vaihtoon keväällä. 1,5v aikanahan siihen vaihdettiin sähkökeskus, ilmastoinniin osalta kumi- ja vapaakytkimet, kompura, hydraulipumppu kahdesti, tukivarsien kumit (tjsp) eteen, vesipumppu ja jotain muutakin jotka jo unohdin kun noita oli niin pirusti noita vikoja.
Autolla siis ajettu myytäessä 90tkm ja ikää vajaa 4v.

Maalitakuustakin tuli kränää kun kävin alle 3v iässä näyttämässä takaluukkua kun siinä oli mielestäni pari virhettä. Olivat silloin vain lakkapisaroita koripuolen mielestä, joten ei niistä kannattanut huolestua. No seuraavana talvena nuo 'lappapisarat' sitten ruostuivat ja alkoivat kupruilla - sitten ne olivatkin kiveniskemiä joista ruostuminen oli alkanut 'ulkoisesta' tekijästä johtuen. Kumma juttu kun ei niissä mitään kiveniskua ollut näkyvissä ja miten ihmeessä kivet sinkoilee takaluukkuun pystysuoraan osaan niin että ruostuttavat luukun? Nokkapellissa oli vaikka kuinka oikeita kiveniskemiä ja mikään niiistä ei ruostunut missään vaiheessa - takaluukku ilmeisesti saa niin paljon enemmän ruostuttavaa p*skaa pintaansa kuin nokkapelti kun helpommin kerran ruostuu 'kiveniskuista' :)

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 2.9.2009 19:21

Mites jos tuommosen multivanin muuttaa retkeilyautoks, tarviiko autoveroa silloin maksaa?
Tarkoitan että jos tuo sellaisen maailmalta ja muuttais retkeilyautoks niin meneekö silti normaali autovero maksuun?

Ainakin dieselvero tippuu minimiin ja ei tarte perkuleen rumia korotuksia.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 2.9.2009 19:55

Menee autovero, henkilöautoverotuksen mukaan.

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 4.9.2009 18:12

Toin vm 2005 Californian keväällä. Tulli mietti 3,5kk, ja arpoi veroiksi muutamaa euroa vaille kymppitonnin. Mittarissa oli tullaushetkellä noin 60tkm.
Viimeksi muokannut RB, 6.9.2009 9:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 4.9.2009 20:00

Jaa.

Onko ollu hyvä?

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 4.9.2009 20:34

Ostin aika tarkkaan vuosi sitten, noin 20tkm on nyt takana. Kuskin sivuikkunan lasinnostin vaihdettu ja oikea vetari. Muuten on ollu hyvä.
Viimeksi muokannut RB, 6.9.2009 9:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 5.9.2009 12:07

Omat kokemukset vm2004 t5 pikkuportterista. yllättävän vähän on vikoja ollut poislukien reilu vuosi sitten vetarin/laatikon boorisylttäys jonka kyllä auton myynyt liike korvasi kokonaisuudessaan. rengasmelulle kun jaksais vielä tehdä jotain.

Schimmi
-
Viestit: 28
Liittynyt: 1.4.2006 17:47

ViestiKirjoittaja Schimmi » 8.9.2009 15:37

Komia peli RB:llä. Miul oli verot tuplat viime vuonna tuodessa. Onneksi nyt taitaa tulla muutama tonni loppu vuodesta takaisin tilille.

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 8.9.2009 16:52

Yllättävän vertailuauton oli tulli löytänyt, nimittäin tämän joka todennäköisesti on veroton matkailuauto.

Ari K
-
Viestit: 58
Liittynyt: 13.10.2005 12:11

ViestiKirjoittaja Ari K » 9.9.2009 8:51

Etuovien etu/alakulmista lohkeilevat myös maalit pois aika monessa T5:ssa. Omassa exässä Caravellessani oli tuon lisäksi muista mainituista liukuoven kahvan aiheuttama maalivika ja molemmat takapyörän laakerit piti uusia (aika arvokkaita, olikohan osat 250 e/puoli vai muistanenko väärin).

Muuten oikein mainio ja huoleton auto. Etuvetona vain aika onneton etenemään lumisella/pehmeällä/liukkaalla tiellä ainakin T4 etuvetoon verrattuna.

//M//
-
Viestit: 19
Liittynyt: 13.11.2009 8:05

ViestiKirjoittaja //M// » 17.12.2009 16:31

Tuli tuosta omasta -04 T5 Multivanista veropäätös, n. 6800eur. Varauduin huomattavasti "pahempaan", mutta passaa se tälläinkin..

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 17.12.2009 17:05

Oho... se on aika vähän. Paljon oli kilometrejä? Millä koneella / varusteilla?

//M//
-
Viestit: 19
Liittynyt: 13.11.2009 8:05

ViestiKirjoittaja //M// » 17.12.2009 18:32

Tullin lappuihin tais tulla 348tkm, nyt mennään 356tkm...:)

AXE:n kone (128kw), ABT:n ohjelma (144kw)
Varusteita "vakiopalikoiden" lisäksi mm. koko nahkapenkit, navi+dve, sähk.lasikattol., alustasarja..
Väri oli joku Black Mazic Perleffect( mustan sävyinen)

Siistissä kunnossa kaikin puolin säilynyt, tosin huoltohistoriaa selaten uutta osaa on vaihdettu paljon. Toin saksasta, ollut siellä yrityksen käytössä uudesta asti.

Taisi noilla kilometreillä olla merkittävä osuus veron määrään, vrt. tullin tilastoihin vastaavia autoja.

AnttiS
-
Viestit: 55
Liittynyt: 14.11.2005 17:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja AnttiS » 17.12.2009 18:41

Jep, ei paha. Mulla on 9/2003 T5 Multivanin veropäätös ollut nyt kuukauden vetämässä. Kuinkahan käy..

Duke
-
Viestit: 433
Liittynyt: 28.7.2003 0:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja Duke » 17.12.2009 19:51

Tutun taksissa meni 2.5:sta T5:sta turboja kuin leipää. 130Hp versio kyseessä. Autolla oli vaihtoon mennessä ajettu n.300tkm ja neljäs turbo oli siinä vaiheessa. Seuraavalla omistajalla meni heti oston jälkeen taas turbo. Uudemmissa eri ahdin ja nykyisessä autossa onkin kestänyt jo yli 200tkm.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 18.12.2009 8:01

Joo kilometrit näyttelee aika isoa osaa veropäätöksissä.

//M//
-
Viestit: 19
Liittynyt: 13.11.2009 8:05

ViestiKirjoittaja //M// » 3.2.2010 20:30

Tulli näyttäny päivittäneen yleisön ihmeteltäväksi joulukuussa verotetut, multivanejakin näkyy olevan useampi..

harri81
-
Viestit: 268
Liittynyt: 19.2.2004 17:35

ViestiKirjoittaja harri81 » 2.9.2014 21:52

Täs pitempään suunnitellu tuollasen veronkiertovanin hommaamista. Kumpaa suosittelette? t4 vai t5 korimallia.
Mitä kannattaa ottaa huomioon koeajolla?Ei ilmeisesti eroa transportterista/caravellestä muuten kun varustelun osalta.
T4 saa jo alle 10k€

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 2.9.2014 22:17

Kuskin paikalta havaittua. T4 enemmän pakumainen ajaa, parempi näkyväisyys ja vähän enemmän tilaa. T5 enemmän henkilöautomainen, huonompi näkyvyys ja hieman "ahtaampi".
Muutenhan noissa ei eroa ole kuin ulkonäöllisesti.

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 14.9.2014 12:51

ohjaustehostimen pumppu (nesteet ja öljyt sekaisin)


Löytyi haulla tällainen joten jatketaan vanhaan topikkiin.

Mulla alkanut ohjaustehostin valittaa, lähinnä kylmänä. Nestepinta säiliössä ehkä hieman alhaalla.

Jos vaarana on mennä hydrauliikka/moottoriöljyt sekaisin niin taitaa olla äkkiä pumpun vaihdon aika?


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa