Vw passat 1.9 tdi 96kw EGR toimilaiteventtiili ja alavääntö

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

pimmonen
-
Viestit: 88
Liittynyt: 21.12.2003 23:41

Vw passat 1.9 tdi 96kw EGR toimilaiteventtiili ja alavääntö

ViestiKirjoittaja pimmonen » 13.8.2014 23:03

Löytyyköhän egr venttiileihin mistään alipainetoimilaitetta varaosana? Kalvo omassa rikki ja venttiili ei toimi oikein.. Alipaineet karkaa.. Väliaikaisesti korjasin kalvon parilla kertakäyttö kumihanskalla :)

Alaväännön puuteita koetin etsiä ja tämä viimeisin löydös, mutta vielä ei ole selvinnyt vikaa.. Uus maf vaihdettu ja letkuvuotoja paikannettu. Vielä pitäisi selvittää n75 toiminta sekä egr solenoidiventtiilin toiminta. Löytyykö vinkkejä?

Onko kellään ollut pelkästään tandem pumpussa vikaa alaväännön puuttuessa?

Kiitos vinkeistä jo etukäteen..

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 13.8.2014 23:15

Onko kyseessä automaatti vai miksi haluat säilyttää EGR:n? Siitä ei ole mitään hyötyä, lähinnä pakkasella marginaalinen lämmöntuotto. Paremman lämpeämisen saa jos blokkaa etupuskurin ritilät umpeen.

Alaväännön puute voi johtua virheellisestä ennakosta, jos tandemissa olisi häiriötä se näkyisi kyllä kautta kierrosalueen. Todennäköisempää on kuitenkin että VNT-mekanismi on ahtimesta jumissa joten alakierroksilla siivet eivät aukea kunnolla.


Vikatilanteissa paras ratkaisu on VCDS-auttaja joka ottaa logit auton antureilta ja siitä saa vedettyä johtopäätöksiä että mikä paikka toimii ja mikä ei.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 14.8.2014 20:44

Alavääntöä on paremmin tarjolla jos EGR ei ole käytössä. Alipainevuoto viallisen kalvon kautta voi aiheuttaa sen, ettei alipainetta ole riittävästi ahtimen ohjaukseen, ja silloin alavääntö voi olla hukassa. EGR:n alipainekellolle menevän letkun voi tulpata, jos alipainekello vuotaa. Karkeasti 2004 alkaen tehdyt TDI:t ovat ronkeleita EGR:n toiminnalle, ja sytyttävät vikavalon EGR:n toiminnan estyessä.

pimmonen
-
Viestit: 88
Liittynyt: 21.12.2003 23:41

ViestiKirjoittaja pimmonen » 14.8.2014 22:12

Kiitokset vastanneille..

Kyseessä ihan manuaali versio. EGR:n meinasin pitää toiminnassa juuri tuon jäähtymisen ja vikavalojen takia. Toinen mistä olen lukenut on koneen nakuttaminen? Pitänee kokeilla viikonloppuna ottaa koko EGR pois käytöstä tulppaamalla alipainepuoli. Vielä kun läppää ei tuonne tulpaksi ole.

Alipainevuoto on nyt poistettu tuosta kalvosta ja testasin vielä N75 ja EGR:n ohjaus toimilaitekalvotkin ja ne pitäisi olla kunnossa. Sähköistä koestusta niille en ole tehnyt vielä ja ihan varmaa tuosta koestuksesta ei ole :) Ilmeisesti Ohm lukemista voisi jotain päätellä?

Ahtimelle tein yhden kerran puhdistuskäsittelyn ja se auttoi jonkin verran yläpäähän. Pitänee uusia käsittely kun nyt tuo ohjauskalvokin tod. näk pelaa paremmin kuin aikaisemmin :) Jos tuo liikerata laajenisi.. Tosin melko sujuvasti tankoliikkui turbolla. Turbolla ajettu noin 170tkm.

koneen avulla olen koettanut jotain päätellä jo, mutta itsellä ei ole niin paljon tietoa mitä kannattaisi tutkia. Esim. miten tuon ennakon voisi tarkistaa? Koneeseen on tehty merkkiliikkeessä kattava kansiremppa vuosi sitten ja sitä vähän itsekin epäilen.. Suuttimien korjauskertoimissa oli suuri ero esim. kolmos sylinterin arvoissa verrattuna muihin. Siitä lueskelin yhdeltä sivustolta, että se voisi kertoa johto/suutin viasta ko sylinterillä?

Merkki huolto antoi alku tuomion tandem pumpulle, kun sen alipaineliitäntä oli huono. No sen jo tukin sikakitillä ja se ei enää vuoda. Eivät käsitykseni mukaan juuri muuta selvittäneet kun kuulemma siinä suhisi.. Ei sitten huomanneet, että tuo EGR oli aivan halki kalvon osalta ja se suhisi varmasti pahemmin :) Voisiko tuota tandemia muuten testata itse ilman vaihtamalla testaamista niin alipaineen kuin polttoaineen syötön osalta? OBD lukijalla?

Arseki
-
Viestit: 57
Liittynyt: 28.6.2012 23:13

ViestiKirjoittaja Arseki » 15.8.2014 18:27

Jos VCDS käytössä, niin voisit tarkistaa nokka-akselin ajoituksen (measuring blocks enginen alta ja ulkomuistista group 004).

Itsellä 96kw AVF:ssä oli myöhäisellä reilut pari astetta ja vaikutti alavääntöön negatiivisesti. Nopeasti ja helposti korjattavissa (vaatii sen läppärin kuitenkin avuksi).

EGR on poistettu ohjelmallisesti käytöstä, laipattu, sekä tukittu alipaineletku, mutta en kauheasti alaväännön nousua huomannut.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 16.8.2014 20:56

Alavääntö ei lisäänny ehjällä koneella EGR:n poistolla, mutta se vähentää hieman viivettä halutun väännön toteutumiseen etenkin alakierroksilla.

pimmonen
-
Viestit: 88
Liittynyt: 21.12.2003 23:41

ViestiKirjoittaja pimmonen » 19.8.2014 23:30

Tuli tutkittua lisää.. Ajoitus pyörii 1.6-2.1 välillä. Onkohan tuo järkevällä alueella? MAF arvoissa oli gapiä noin 100 yksikköä pyynnin ja todellisen välillä. MAF on uusi Boschin kampe. Tuli vaihdettua kun vanhassa oli eroa jonkin verran.. huomenna pitää katella käyrä tarkemmin..

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 20.8.2014 11:57

On se vielä speksien sisällä, mutta mieluummin saisi olla nolla tai ehkä jopa -0.6.

Uuden maffin pitäisi antaa täyskiihdytyksissä yli 1000 arvoja (1200 jopa) ja koneen maksimipyynti on vain 850 yksikköä. Takaisin kauppaan siis jos ei anna oikeita arvoja.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 42 vierailijaa