Felicia 1.9D nyki, sammui ja nyt savuttaa rankasti

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Donner
-
Viestit: 17
Liittynyt: 9.5.2005 23:50

Felicia 1.9D nyki, sammui ja nyt savuttaa rankasti

ViestiKirjoittaja Donner » 12.8.2014 22:39

Skoda alkoi nykimään ja savuttamaan, jonka jälkeen se sammui eikä lähtenyt enää käyntiin.
Auto vuoti dieseliä alleen pitkään ennen ongelman alkamista ja ensimmäisenä toimenpiteenä vaihdoin muutaman suuttimen paluuletkun. Tämän jälkeen vaihdoin polttoainesuodattimen "vanhaan malliin" ilman paluukiertoa. Pitkän ilmaussession jälkeen sain koneen lopulta käyntiin, mutta nyt se savuttaa erittäin pahasti. Tarvittava hehkutusaika on yhtä pitkä kuin ennen ogelman alkamista (hehku toimii erillisellä kytkimellä). Käynnistyminen on ollut ja on edelleen aika huonoa. Nyt auto ei kuitenkaan enää vuoda alleen.

Huono käynnistyvyys ja savutus viittaisi liian myöhäiseen ennakkoon, mutta kun autoon on noin 4000 km sitten vaihdettu uusi jakohihna ihan ammattilaisen toimesta. En oikein usko, että hihna olisi päässyt hyppäämään. Kysymys kuuluukin, että voiko noiden vuotavien letkujen korjaus vaikuttaa niin paljon, että ennakko on säädettävä nyt uudestaan? Mikähän muu tuohon savutukseen voisi olla syynä?

Kizmo
-
Viestit: 45
Liittynyt: 28.12.2009 2:40

ViestiKirjoittaja Kizmo » 13.8.2014 6:30

Kaikki oireet viittaa valitettavasti pielessä olevaan jakoon. Myös moottorityyppi on tunnettu siitä että kampiakselin hihnapyörän kiinnitysruuvi löystyy ja hihnapyörä hakkaa kiilansa paskaksi. Pyydäppä kaveri starttaamavan ja mene katsomaan vipottaako kampiakselin hihnapyörä. Paluuletkut ei tällaista tee.

Donner
-
Viestit: 17
Liittynyt: 9.5.2005 23:50

ViestiKirjoittaja Donner » 13.8.2014 8:29

Okei, otin jo eilen jakohihnan ylemmän suojamuovin pois ja annoin koneen pyöriä tyhjäkäynnillä (pysyy ihan hyvin käynnissä). Äkikseltään katsottuna hihna kulki kyllä nätisti, mutta täytyy tänään katella tarkemmin hengityssuojaimen kanssa :)

Sain juuri käsiini kattavan workshop -manuaalin, joten homma helpottui huomattavasti.

Kizmo
-
Viestit: 45
Liittynyt: 28.12.2009 2:40

ViestiKirjoittaja Kizmo » 13.8.2014 9:21

Se ongelma paikka on juuri kampiakselin päässä oleva hihnapyörä, yleensä sen näkee aivan paljaalla silmällä vipottaako se vai ei.

Donner
-
Viestit: 17
Liittynyt: 9.5.2005 23:50

ViestiKirjoittaja Donner » 13.8.2014 19:59

Meneekös tuo silleen, että laturia ja vesipumppua pyörittävä hihnapyörä on pulteilla kiinni tuossa jakohihnaa pyörittävässä hihnapyörässä? No, joka tapauksessa kumpikaan ei vipattanut.

Sellanen huomio vielä, että aikaisemmin kone savutti käynnistyksen jälkeen hetkisen yhtä rajusti kuin nyt koko ajan. Voisko tuo olla mahdollista, että suuttimet olisi aikaisemmin vuotaneet ja nyt sitten menneet totaalisesti hajalle?

Täytyy nyt varmaan kokeilla seuraavaksi säädellä tuota ennakkoa.

Donner
-
Viestit: 17
Liittynyt: 9.5.2005 23:50

ViestiKirjoittaja Donner » 15.8.2014 21:41

Jako tarkastettu ja puoli hammasta nokkaa säädetty. Nyt on kohdillaan ja ennakkoa veivattu eteen ja taakse, mutta ei vaikutusta. Ainetta tulee suuttimille asti, mutta en kyllä osaa sanoa tuleeko riitävästi. Ei kait se auta ku ottaa pumppu irti ja käyttää jossain tarkastuksessa.

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 16.8.2014 7:47

Eiköhän siellä ole se kampiakselin hihnapyörän kiila muusina. Ja luonnollisesti myös kampiakselin kiilaura. Jos ainetta tulee suuttimille saakka, niin kyllä pitäisi tärähtää tulille.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa