Skoda alkoi nykimään ja savuttamaan, jonka jälkeen se sammui eikä lähtenyt enää käyntiin.
Auto vuoti dieseliä alleen pitkään ennen ongelman alkamista ja ensimmäisenä toimenpiteenä vaihdoin muutaman suuttimen paluuletkun. Tämän jälkeen vaihdoin polttoainesuodattimen "vanhaan malliin" ilman paluukiertoa. Pitkän ilmaussession jälkeen sain koneen lopulta käyntiin, mutta nyt se savuttaa erittäin pahasti. Tarvittava hehkutusaika on yhtä pitkä kuin ennen ogelman alkamista (hehku toimii erillisellä kytkimellä). Käynnistyminen on ollut ja on edelleen aika huonoa. Nyt auto ei kuitenkaan enää vuoda alleen.
Huono käynnistyvyys ja savutus viittaisi liian myöhäiseen ennakkoon, mutta kun autoon on noin 4000 km sitten vaihdettu uusi jakohihna ihan ammattilaisen toimesta. En oikein usko, että hihna olisi päässyt hyppäämään. Kysymys kuuluukin, että voiko noiden vuotavien letkujen korjaus vaikuttaa niin paljon, että ennakko on säädettävä nyt uudestaan? Mikähän muu tuohon savutukseen voisi olla syynä?
Felicia 1.9D nyki, sammui ja nyt savuttaa rankasti
Valvoja: ffp jäsenet
Kaikki oireet viittaa valitettavasti pielessä olevaan jakoon. Myös moottorityyppi on tunnettu siitä että kampiakselin hihnapyörän kiinnitysruuvi löystyy ja hihnapyörä hakkaa kiilansa paskaksi. Pyydäppä kaveri starttaamavan ja mene katsomaan vipottaako kampiakselin hihnapyörä. Paluuletkut ei tällaista tee.
Okei, otin jo eilen jakohihnan ylemmän suojamuovin pois ja annoin koneen pyöriä tyhjäkäynnillä (pysyy ihan hyvin käynnissä). Äkikseltään katsottuna hihna kulki kyllä nätisti, mutta täytyy tänään katella tarkemmin hengityssuojaimen kanssa :)
Sain juuri käsiini kattavan workshop -manuaalin, joten homma helpottui huomattavasti.
Sain juuri käsiini kattavan workshop -manuaalin, joten homma helpottui huomattavasti.
Meneekös tuo silleen, että laturia ja vesipumppua pyörittävä hihnapyörä on pulteilla kiinni tuossa jakohihnaa pyörittävässä hihnapyörässä? No, joka tapauksessa kumpikaan ei vipattanut.
Sellanen huomio vielä, että aikaisemmin kone savutti käynnistyksen jälkeen hetkisen yhtä rajusti kuin nyt koko ajan. Voisko tuo olla mahdollista, että suuttimet olisi aikaisemmin vuotaneet ja nyt sitten menneet totaalisesti hajalle?
Täytyy nyt varmaan kokeilla seuraavaksi säädellä tuota ennakkoa.
Sellanen huomio vielä, että aikaisemmin kone savutti käynnistyksen jälkeen hetkisen yhtä rajusti kuin nyt koko ajan. Voisko tuo olla mahdollista, että suuttimet olisi aikaisemmin vuotaneet ja nyt sitten menneet totaalisesti hajalle?
Täytyy nyt varmaan kokeilla seuraavaksi säädellä tuota ennakkoa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa