Skoda Octavia 1.9TDi ( typ 1U ) harkinnassa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Peurala
-
Viestit: 38
Liittynyt: 19.5.2014 9:06
Viesti:

Skoda Octavia 1.9TDi ( typ 1U ) harkinnassa

ViestiKirjoittaja Peurala » 11.8.2014 11:20

Elikkä siis, harkinnassa otsikon mukainen ajokki.

Mistä saisin tietää varmaksi kumpi moottori ko. autossa on ?
Vaihtoehtoina ALH ja AGR.

Onko molemmissa kaksoismassavauhtipyörä ?

Eikös AGR moottoreissa ole VNT ?

Aj. 322tkm ja ainut vika olisi, että yksi venttiili palanut.

Molemmat konevaihtoehdot kuitenkin pääasiallisesti samanmoiset, eli R4 OHC 8valve.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 11.8.2014 11:29

Ei noilla moottoreilla ole muuta eroa kuin ahdin, AGR hukkaportilla ja ALH vnt-ahtimella.
Kaksoismassavauhtipyörä taitaa löytyä molemmista.

Moottorikoodin löydät tarrasta joka on liimattu huoltokirjan alkuun ja auton peräkontin pohjaan maton alle. Samoin koodi löytyy jakopään suojakotelon yläreunassa olevasta tarrasta.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 12.8.2014 6:42

Jos on rek.tunnus tiedossa niin näppäileppä se bilteman varaosahaku sivulla, kertoo sulle perustiedot autosta, myös sen moottorikoodin

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 14.8.2014 6:02

Kannattaa tsekata se kansi onko vain "venttiili" mennyt. Voi nimittäin tulla yllätyksiä, kun löytyy lisäksi esimerkiksi männästä reikä.

Ei nimittäin ole ensimmäinen vag:nen jossa käytetty vääriä öljyjä ja long-life ohjelmaa eikä ole voidellut keinukuppeja. Tiedän ainakin puolen kymmentä vag:sta joista tuon seurauksena on vaihdettu/korjattu kone (250-400tkm väliin).

Peurala
-
Viestit: 38
Liittynyt: 19.5.2014 9:06
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peurala » 14.8.2014 8:10

Auto ollut siis vissiinkin Tsekin kilvissä, poistettu kilvistä joten auto täytyisi rekisteröidä Suomeen.

Toisaalta olen miettinyt sitäkin vaihtoehtoa, että upottaa konehuoneeseen esim. AHU moottori.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 14.8.2014 9:00

AHUn kanssa vaan taitaa mennä sähköt aika pitkälti uusiksi..

Peurala
-
Viestit: 38
Liittynyt: 19.5.2014 9:06
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peurala » 14.8.2014 10:27

-Jaska

Meinasinkin, että AHUun tulisi Ocun ECU, jos vain mahtaa sopia, eikö koneet kuitenkin loppupeleissä ole samanlaisia AHU / AGR / ALH ?

Peurala
-
Viestit: 38
Liittynyt: 19.5.2014 9:06
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peurala » 14.8.2014 10:29

Mitä kaikkea mahtaisi tarvita, että AHU kävisi esim. ALH motin tilalle ?

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 14.8.2014 10:42

Pääset huomattavasti helpommalla jos vaihdat tilalle AGR/AHF/ALH/ASV-koneen.

Peurala
-
Viestit: 38
Liittynyt: 19.5.2014 9:06
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peurala » 14.8.2014 11:07

-Tekki

Mikä noista olisi paras jos alkaa kutkuttamaan pikku tehojen lisäys ? Vai löytyykö kokemusta noista ?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 14.8.2014 14:32

AGR ja ALH 90hp
AHF ja ASV 110hp

tehojen välillä taitaa ainut oleellinen ero olla hieman isommat suuttimet 110 heppaisessa (pieniä eroja toki myös ohjelmassa)

AGR tosiaan on hukkisahtimella joka ei kauheita tehonlisäyksiä mahdollista (120hp??)
Noissa muissa on sama vnt-ahdin, jolla käsittääkseni pääsee jonnekin 140-150 hevosen tietämille.. Tuon vnt-ahtimen pystyy korvata (lähes) suoraan sopivalla 130 tai 150 heppasen PD-koneen ahtimella jolloin on mahdollista ottaa hieman enemmän tehoja (isommat suuttimet ja ohjelmamuutoksen toki tarvii myös).
Ja pystyy siihen AGR:ään myös laittaa vnt-ahtimen, se tarvii vain hieman enemmän muutoksia. Itsellä on juuri kyseinen muutos suunnitteilla ;)

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 14.8.2014 20:39

Pete jo vastasikin aika kattavasti. 90hp ALH:sta ei saa ihan yhtä korkeita tehoja kuin noista 110-heppaisista. Suuttimia ja turboa vaihtamalla nuo kaikki ovat yhtä hyviä virityskohteita.

Peurala
-
Viestit: 38
Liittynyt: 19.5.2014 9:06
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peurala » 14.8.2014 22:32

Kiitoksia avusta 👍👍👍👍

Taas asteen tietorikkaampi, täytyy kurkata purkaamoita läpi jos vaikka sattuisi osumaan kohdalle joku noista :) Autowikistä jo kurkkasin, että mitä autoja kannattaa metästää >:D


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa