Elikkä siis, harkinnassa otsikon mukainen ajokki.
Mistä saisin tietää varmaksi kumpi moottori ko. autossa on ?
Vaihtoehtoina ALH ja AGR.
Onko molemmissa kaksoismassavauhtipyörä ?
Eikös AGR moottoreissa ole VNT ?
Aj. 322tkm ja ainut vika olisi, että yksi venttiili palanut.
Molemmat konevaihtoehdot kuitenkin pääasiallisesti samanmoiset, eli R4 OHC 8valve.
Skoda Octavia 1.9TDi ( typ 1U ) harkinnassa
Valvoja: ffp jäsenet
Ei noilla moottoreilla ole muuta eroa kuin ahdin, AGR hukkaportilla ja ALH vnt-ahtimella.
Kaksoismassavauhtipyörä taitaa löytyä molemmista.
Moottorikoodin löydät tarrasta joka on liimattu huoltokirjan alkuun ja auton peräkontin pohjaan maton alle. Samoin koodi löytyy jakopään suojakotelon yläreunassa olevasta tarrasta.
Kaksoismassavauhtipyörä taitaa löytyä molemmista.
Moottorikoodin löydät tarrasta joka on liimattu huoltokirjan alkuun ja auton peräkontin pohjaan maton alle. Samoin koodi löytyy jakopään suojakotelon yläreunassa olevasta tarrasta.
Kannattaa tsekata se kansi onko vain "venttiili" mennyt. Voi nimittäin tulla yllätyksiä, kun löytyy lisäksi esimerkiksi männästä reikä.
Ei nimittäin ole ensimmäinen vag:nen jossa käytetty vääriä öljyjä ja long-life ohjelmaa eikä ole voidellut keinukuppeja. Tiedän ainakin puolen kymmentä vag:sta joista tuon seurauksena on vaihdettu/korjattu kone (250-400tkm väliin).
Ei nimittäin ole ensimmäinen vag:nen jossa käytetty vääriä öljyjä ja long-life ohjelmaa eikä ole voidellut keinukuppeja. Tiedän ainakin puolen kymmentä vag:sta joista tuon seurauksena on vaihdettu/korjattu kone (250-400tkm väliin).
AGR ja ALH 90hp
AHF ja ASV 110hp
tehojen välillä taitaa ainut oleellinen ero olla hieman isommat suuttimet 110 heppaisessa (pieniä eroja toki myös ohjelmassa)
AGR tosiaan on hukkisahtimella joka ei kauheita tehonlisäyksiä mahdollista (120hp??)
Noissa muissa on sama vnt-ahdin, jolla käsittääkseni pääsee jonnekin 140-150 hevosen tietämille.. Tuon vnt-ahtimen pystyy korvata (lähes) suoraan sopivalla 130 tai 150 heppasen PD-koneen ahtimella jolloin on mahdollista ottaa hieman enemmän tehoja (isommat suuttimet ja ohjelmamuutoksen toki tarvii myös).
Ja pystyy siihen AGR:ään myös laittaa vnt-ahtimen, se tarvii vain hieman enemmän muutoksia. Itsellä on juuri kyseinen muutos suunnitteilla ;)
AHF ja ASV 110hp
tehojen välillä taitaa ainut oleellinen ero olla hieman isommat suuttimet 110 heppaisessa (pieniä eroja toki myös ohjelmassa)
AGR tosiaan on hukkisahtimella joka ei kauheita tehonlisäyksiä mahdollista (120hp??)
Noissa muissa on sama vnt-ahdin, jolla käsittääkseni pääsee jonnekin 140-150 hevosen tietämille.. Tuon vnt-ahtimen pystyy korvata (lähes) suoraan sopivalla 130 tai 150 heppasen PD-koneen ahtimella jolloin on mahdollista ottaa hieman enemmän tehoja (isommat suuttimet ja ohjelmamuutoksen toki tarvii myös).
Ja pystyy siihen AGR:ään myös laittaa vnt-ahtimen, se tarvii vain hieman enemmän muutoksia. Itsellä on juuri kyseinen muutos suunnitteilla ;)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa