1.9 TDI (1Z) ei saa dieseliä startatessa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Akroni
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.8.2014 14:23

1.9 TDI (1Z) ei saa dieseliä startatessa

ViestiKirjoittaja Akroni » 6.8.2014 14:33

Elikkäs tuommosta 1Z konetta saa sahata oikeen urakalla käyntiin. Kylmällä koneella käynnistyy paremmin, koska syöttömäärä on suurempi, mutta pöläyttää komiat savut kun käyntiin lähtee. Lämpimällä moottorilla saa startata 10-20 sekunttia, ennen kuin käynnistyy.

Auto käy ihan normaalisti, eikä mitään muuta käyntihäiriötä ole. Löysytettiin ruiskuputkien yläpäät ja todettiin, että käynnistäessä ei mene polttoainetta putkille, kun ei mistään ruvennut ruiskuamaan. Polttoainesuodatin ja polttoaineen katkaisusolenoidi on vaihdettu. Ruiskupumppu ei suuremmin vuoda dieseliä. Vikakoodeja ei ole ilmaantunut.

Mistä kannattaisi seuraavaksi lähteä asiaa tutkimaan, vai kannattaako jo suosiolla ruveta kahtelemaan uutta ruiskupumppua?

htm
-
Viestit: 405
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 7.8.2014 6:58

Muutama heitto:

Ovatko ennakot kohdillaan?

Oireista tulee mieleen myös, että pääsisi vuotamaan imulinjan tyhjäksi, mutta sitten pitäisi kyllä kuumana lähteä helposti heti uudestaan käyntiin. Takaiskuventtiilin asentamalla voisi tätä yrittää poissulkea.

Tai olisiko tässä sitten se jakajapumpullisten TDI:iden perinteinen riesa, eli startti ei jaksa pyöräyttää riittäviä kierroksia ECU:n mielestä? Siihenvoisi auttaa ohjelman värkkäily tai startin uusiminen.

Akroni
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.8.2014 14:23

ViestiKirjoittaja Akroni » 7.8.2014 8:31

Pumpun ajoitus on tarkastettu ja kokeiltu myös säätää myöhäisemmälle.

Jos auton sammuttaa, kylmänä tai kuumana, saa sahata uudestaan käyntiin. Starttikin kyllä hyvin iloisesti pyörii. Onko mahdollista, että joku suuttimista jää vuotamaan ja sitä kautta tyhjentää pumpun ja suuttimen välisen pätkän?

Ymmärsinkö nyt oikein, että tuo ECU ohjaa tuota polttoaineen katkaisusolenoidia, joka ei välttämättä aukea ennen kuin saa tarpeeksi kierroksia? Olisiko sitä mahdollista testata vetämällä suora piuha akulta solenoidille ja koittaa käyntiin?

htm
-
Viestit: 405
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 7.8.2014 12:50

Mut aikaisemmalla se käynnistyykin paremmin.

Muutamia aiempiakin keskusteluja aiheesta on. Esimerkiksi hakusanoilla tdi AND huono AND käyn* löytyy kaikenlaista tarinaa.

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=554424&highlight=#554424
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=890459&highlight=#890459
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=890966&highlight=#890966

Akroni
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.8.2014 14:23

ViestiKirjoittaja Akroni » 7.8.2014 14:46

Niin siis tietenkin, aikaisemmalle säädettiin pumppua. Mikälie aivohäiriö iski.

Lämpötila-anturin osuutta asiaan pohdiskeltiin viime syksynä, mutta anturin todettiin toimivan ihan oikein. Toki voisi kokeilla tuon yhen topicin mukaan laittaa vastuksen väliin ja näin ollen hieman huijata kyseistä anturia. Pitää myös ruveta tutkimaan tuon ECUn ohjelmaa, jos sitä muuttamalla saataisiin pelaamaan.

Akroni
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.8.2014 14:23

ViestiKirjoittaja Akroni » 9.8.2014 18:27

Tänään kaupan pihalla startatessa kone sai jo hieman dieseliä äänestä päätellen, mutta avain pääsi pyörähtämään takaisin päin hyvin minimaalisesti ja jatkoi sahaamista. Starttaaminen ei siis missään välissä loppunut. Rupeaa viittamaan tuohon aikaisemmin mainittuun startin kierrosten riittämättömyyteen ja ECU:n kranttuiluun. Onko tätä mahdollista todeta jollain muulla tapaa kuin startin vaihtamalla?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 9.8.2014 20:26

Jos tuossa toimii kikka kolmonen että kun ecun koodauksen laittaa automaattivaihteiseksi niin ei odota kierrosten nousua startissa vaan antaa löpöä heti suuttimille.
Eli tarvitsee Vcds:n tähän hommaan
Tuolla juttua aiheesta www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=185104

Omassa pidin vajaan vuoden automaatin koodia mutta se aiheuttaa matalille kierroksille myös joillakin nykimistä (kuten omaan biiliin) niin tämän takia päädyin itse ostamaan uuden startin mieluummin ja taas lähtee tulille hyvin.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 10.8.2014 12:50

1Z:ssa ei vielä pitäisi olla tuota softavikaa lämpimänä starttauksen osalta. Jos laitat ecun osanumeron niin voin tarkistaa asian.

Akroni
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.8.2014 14:23

ViestiKirjoittaja Akroni » 10.8.2014 18:46

Mistä näissä vekottimissa tuo ECU löytyy? Starttaamisvika siis esiintyy sekä kylmänä että lämpimänä, mutta lämpimänä korostuu hyvinkin paljon...

N75-venttiili sirisee silloin tällöin, voiko sillä olla jotain osuutta asiaan?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 10.8.2014 19:41

N75:n ririnä on aika normaali ilmiö eikä pitäisi missään tapauksessa millään tavalla vaikuttaa käynnistykseen.

ECU sijaitsee golffeissa ynnä muissa samaa rakennetta käyttävissä autoissa tuulilasin vasemman alakulman alla vesikaukalossa.

Akroni
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.8.2014 14:23

ViestiKirjoittaja Akroni » 11.8.2014 18:35

ECU löydetty, mutta osanumeroa en saanut vielä näkyviin...

Kävipä tänään mukavasti, olin kauppaan lähdössä ja rupesin hehkuttamaan, jonka jälkeen starttasin. Ja starttasin. Ja vieläkin starttasin. Ei lähteny käyntiin. Hehkunvalo ei syttynytkään enää toisella starttauskerralla. Polttoaineen katkaisusolenoidi tuntui toimivan erillisellä johdolla testattuna.

Nyt tarvittais hyviä neuvoja, että perjantaina pääsis kotia lähtemään. Nappasin varmuuden vuoksi akun miinusnavan irti ja saapi olla niin yön ajan.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 11.8.2014 20:11

Mk3 Golfeista ja Ventoista ECUt löytyvät poikkeuksetta alkuperäis-asennuksena ajoneuvon kulkusuuntaan nähden oikeanpuoleisen tuulilasin alareunan muovin alta (sen minkä läpi EI mene pyyhkijän varret), raitisilma-suodattimen vierestä, osimmoilleen auton keskilinjalta.

Tämä vain korjauksena edelliseen paikka-inffoon, vaikka ecu onkin jo kysyjällä löytynyt, mutta että toiset osaavat suunnistaa suoraan kohteeseen..

Akroni
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.8.2014 14:23

ViestiKirjoittaja Akroni » 11.8.2014 22:09

Pasuuna lähti taas käyntiin, kun oli miinusnapa irti illan.

Onko näin, että ECU ohjaa polttoaineen katkaisusolenoidia? Ottaisiko tuo nokkiinsa jos vetäisi suoran jännitteen tuolle katkaisusolenoidille ja koittaisi startata? Sillä saisi aika hyvin rajattua tuon vian ECU:lle ja startille...

Akroni
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.8.2014 14:23

ViestiKirjoittaja Akroni » 14.8.2014 17:59

Maanantainen vika toistuu. Ei rupea edes hehkuttamaan. Sen verran kokeiltiin, että suora johto akun plusnavalta katkaisusolenoidille sai auton käyntiin. Katkaisusolenoidille ei tule siis herätettä. Ideaoita kaivataan pikaisesti, mistä vika kannattaa lähteä rajaamaan pois.

Viime lauantaina vaihdoin autoon öljyt ja asensin lisäpitkät. Lisäpitkille ei mene virtaa ennen kuin ne kytkee erikseen päälle auton sisältä. Voiko liika öljy moottorissa aiheuttaa tämän käynnistymättömyyden?

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 15.8.2014 16:24

Olisiko se kuuluisa 109 rele. Se jos ei pelitä, niin ohjainlaitteelta puuttuu virta.

JuizeR
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 13.7.2014 20:20

ViestiKirjoittaja JuizeR » 17.8.2014 0:22

Ja vastaus jos 109 rele oli sökönä että muut tietää vikaa sieltä hakea jos oireet saman suuntaisia.

Akroni
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.8.2014 14:23

ViestiKirjoittaja Akroni » 26.8.2014 8:15

Nyt on toiminut normaalisti, lukuunottamatta tuota alkuperäistä ongelmaa. Edelleen joutuu sahaamaan käyntiin. Seuraavaksi lähden etsimään syytä sille, miksi tuo katkaisusolenoidi ei saa herätettä. 109 releen osuutta ongelmaan ei voitu varmistaa.

Akroni
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.8.2014 14:23

ViestiKirjoittaja Akroni » 9.9.2014 14:14

109 rele vaihdettu, eikä ruvennu toimimaan sen paremmin. Jatketaan kadonneen herätteen etsimistä...

Akroni
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.8.2014 14:23

ViestiKirjoittaja Akroni » 31.10.2014 6:49

Nyt on vaihdettu taas lisää osaa. Virtalukonpohja ja startti vaihdettiin menneellä viikolla. Sama vika jatkuu. Muita ehdotuksia?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 31.10.2014 10:58

Osia on aivan turha vaihdella sokkona ilman kunnollista diagnosointia. Diagnosointiin tarvitsee ensinnäkin vag-comin, jolla nyt pääsee tutkimaan millä tolalla perusasiat ja säädöt ovat.

Kerroit että pumpun ajoitus on "tarkastettu". Miten se on tarkastettu, ja miten se on tarkalleen ottaen ajoitettu? Tarkistitko samalla, että nokka-akselin ajoitus on oikein.

Perusjutuista ensin tutkimaan.

Akroni
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.8.2014 14:23

ViestiKirjoittaja Akroni » 2.11.2014 19:47

Pumpun ajoitus katottiin vag-comilla olevan kohdillaan, siitä tosin on jo vuosi aikaa. Nokka-akselin ajoitus ei ole tullut mieleenkään, eikä sitä ole kukaan aikaisemmin maininnutkaan. Onnistuuko pelkästään vag-comilla tuo nokka-akselin ajoituksen tarkistaminen?

Startti meni vaihtoon joka tapauksessa, kun edellinen palo...

Akroni
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.8.2014 14:23

ViestiKirjoittaja Akroni » 17.11.2014 10:26

Tarkistettiin pumpun ajoitus vielä heittokellolla ja kohillaan on. Samoten nokka-akselin ajoitus tarkistettiin ja seki on kohillaan. Täytyy vissiin ruveta hyväksymään totuus, että pumppu menee vaihtoon.

Vaan onko tuossa pumpussa jotaki säätömahdollisuuksia vielä, mitä kannattaisi kokeilla?

rulez
-
Viestit: 39
Liittynyt: 5.2.2004 20:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja rulez » 23.11.2014 7:28

solenoidi ei saa kun hetken herätettä kun virran kytket joten jos virran kytket ja kävelet mittaamaan voi olla että myöhästyt virta on jo kadonnut.

Toinen starttaamaan ja sitten mittaat tuleeko solenoidille virta saat varmuuden tästäkin tai sitten mittari kiinni ja virtapäälle niin että näet hytistä mittarin näytön.


Jos siihen tulokseen tulet että pumpun vaihtoa kokeilet minulta löytyy edullisesti 1Z pumppu sanotaanko vaikka 60e hintaan !
Jos ecu taas on saanut vettä ja temppuilee sen takia saat sen ilmaiseksi mukaan samaisesta 1z koneesta pumpun kun ostat :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa