1.9 TDI (1Z) ei saa dieseliä startatessa
Valvoja: ffp jäsenet
1.9 TDI (1Z) ei saa dieseliä startatessa
Elikkäs tuommosta 1Z konetta saa sahata oikeen urakalla käyntiin. Kylmällä koneella käynnistyy paremmin, koska syöttömäärä on suurempi, mutta pöläyttää komiat savut kun käyntiin lähtee. Lämpimällä moottorilla saa startata 10-20 sekunttia, ennen kuin käynnistyy.
Auto käy ihan normaalisti, eikä mitään muuta käyntihäiriötä ole. Löysytettiin ruiskuputkien yläpäät ja todettiin, että käynnistäessä ei mene polttoainetta putkille, kun ei mistään ruvennut ruiskuamaan. Polttoainesuodatin ja polttoaineen katkaisusolenoidi on vaihdettu. Ruiskupumppu ei suuremmin vuoda dieseliä. Vikakoodeja ei ole ilmaantunut.
Mistä kannattaisi seuraavaksi lähteä asiaa tutkimaan, vai kannattaako jo suosiolla ruveta kahtelemaan uutta ruiskupumppua?
Auto käy ihan normaalisti, eikä mitään muuta käyntihäiriötä ole. Löysytettiin ruiskuputkien yläpäät ja todettiin, että käynnistäessä ei mene polttoainetta putkille, kun ei mistään ruvennut ruiskuamaan. Polttoainesuodatin ja polttoaineen katkaisusolenoidi on vaihdettu. Ruiskupumppu ei suuremmin vuoda dieseliä. Vikakoodeja ei ole ilmaantunut.
Mistä kannattaisi seuraavaksi lähteä asiaa tutkimaan, vai kannattaako jo suosiolla ruveta kahtelemaan uutta ruiskupumppua?
Muutama heitto:
Ovatko ennakot kohdillaan?
Oireista tulee mieleen myös, että pääsisi vuotamaan imulinjan tyhjäksi, mutta sitten pitäisi kyllä kuumana lähteä helposti heti uudestaan käyntiin. Takaiskuventtiilin asentamalla voisi tätä yrittää poissulkea.
Tai olisiko tässä sitten se jakajapumpullisten TDI:iden perinteinen riesa, eli startti ei jaksa pyöräyttää riittäviä kierroksia ECU:n mielestä? Siihenvoisi auttaa ohjelman värkkäily tai startin uusiminen.
Ovatko ennakot kohdillaan?
Oireista tulee mieleen myös, että pääsisi vuotamaan imulinjan tyhjäksi, mutta sitten pitäisi kyllä kuumana lähteä helposti heti uudestaan käyntiin. Takaiskuventtiilin asentamalla voisi tätä yrittää poissulkea.
Tai olisiko tässä sitten se jakajapumpullisten TDI:iden perinteinen riesa, eli startti ei jaksa pyöräyttää riittäviä kierroksia ECU:n mielestä? Siihenvoisi auttaa ohjelman värkkäily tai startin uusiminen.
Pumpun ajoitus on tarkastettu ja kokeiltu myös säätää myöhäisemmälle.
Jos auton sammuttaa, kylmänä tai kuumana, saa sahata uudestaan käyntiin. Starttikin kyllä hyvin iloisesti pyörii. Onko mahdollista, että joku suuttimista jää vuotamaan ja sitä kautta tyhjentää pumpun ja suuttimen välisen pätkän?
Ymmärsinkö nyt oikein, että tuo ECU ohjaa tuota polttoaineen katkaisusolenoidia, joka ei välttämättä aukea ennen kuin saa tarpeeksi kierroksia? Olisiko sitä mahdollista testata vetämällä suora piuha akulta solenoidille ja koittaa käyntiin?
Jos auton sammuttaa, kylmänä tai kuumana, saa sahata uudestaan käyntiin. Starttikin kyllä hyvin iloisesti pyörii. Onko mahdollista, että joku suuttimista jää vuotamaan ja sitä kautta tyhjentää pumpun ja suuttimen välisen pätkän?
Ymmärsinkö nyt oikein, että tuo ECU ohjaa tuota polttoaineen katkaisusolenoidia, joka ei välttämättä aukea ennen kuin saa tarpeeksi kierroksia? Olisiko sitä mahdollista testata vetämällä suora piuha akulta solenoidille ja koittaa käyntiin?
Mut aikaisemmalla se käynnistyykin paremmin.
Muutamia aiempiakin keskusteluja aiheesta on. Esimerkiksi hakusanoilla tdi AND huono AND käyn* löytyy kaikenlaista tarinaa.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=554424&highlight=#554424
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=890459&highlight=#890459
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=890966&highlight=#890966
Muutamia aiempiakin keskusteluja aiheesta on. Esimerkiksi hakusanoilla tdi AND huono AND käyn* löytyy kaikenlaista tarinaa.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=554424&highlight=#554424
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=890459&highlight=#890459
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=890966&highlight=#890966
Niin siis tietenkin, aikaisemmalle säädettiin pumppua. Mikälie aivohäiriö iski.
Lämpötila-anturin osuutta asiaan pohdiskeltiin viime syksynä, mutta anturin todettiin toimivan ihan oikein. Toki voisi kokeilla tuon yhen topicin mukaan laittaa vastuksen väliin ja näin ollen hieman huijata kyseistä anturia. Pitää myös ruveta tutkimaan tuon ECUn ohjelmaa, jos sitä muuttamalla saataisiin pelaamaan.
Lämpötila-anturin osuutta asiaan pohdiskeltiin viime syksynä, mutta anturin todettiin toimivan ihan oikein. Toki voisi kokeilla tuon yhen topicin mukaan laittaa vastuksen väliin ja näin ollen hieman huijata kyseistä anturia. Pitää myös ruveta tutkimaan tuon ECUn ohjelmaa, jos sitä muuttamalla saataisiin pelaamaan.
Tänään kaupan pihalla startatessa kone sai jo hieman dieseliä äänestä päätellen, mutta avain pääsi pyörähtämään takaisin päin hyvin minimaalisesti ja jatkoi sahaamista. Starttaaminen ei siis missään välissä loppunut. Rupeaa viittamaan tuohon aikaisemmin mainittuun startin kierrosten riittämättömyyteen ja ECU:n kranttuiluun. Onko tätä mahdollista todeta jollain muulla tapaa kuin startin vaihtamalla?
Jos tuossa toimii kikka kolmonen että kun ecun koodauksen laittaa automaattivaihteiseksi niin ei odota kierrosten nousua startissa vaan antaa löpöä heti suuttimille.
Eli tarvitsee Vcds:n tähän hommaan
Tuolla juttua aiheesta www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=185104
Omassa pidin vajaan vuoden automaatin koodia mutta se aiheuttaa matalille kierroksille myös joillakin nykimistä (kuten omaan biiliin) niin tämän takia päädyin itse ostamaan uuden startin mieluummin ja taas lähtee tulille hyvin.
Eli tarvitsee Vcds:n tähän hommaan
Tuolla juttua aiheesta www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=185104
Omassa pidin vajaan vuoden automaatin koodia mutta se aiheuttaa matalille kierroksille myös joillakin nykimistä (kuten omaan biiliin) niin tämän takia päädyin itse ostamaan uuden startin mieluummin ja taas lähtee tulille hyvin.
ECU löydetty, mutta osanumeroa en saanut vielä näkyviin...
Kävipä tänään mukavasti, olin kauppaan lähdössä ja rupesin hehkuttamaan, jonka jälkeen starttasin. Ja starttasin. Ja vieläkin starttasin. Ei lähteny käyntiin. Hehkunvalo ei syttynytkään enää toisella starttauskerralla. Polttoaineen katkaisusolenoidi tuntui toimivan erillisellä johdolla testattuna.
Nyt tarvittais hyviä neuvoja, että perjantaina pääsis kotia lähtemään. Nappasin varmuuden vuoksi akun miinusnavan irti ja saapi olla niin yön ajan.
Kävipä tänään mukavasti, olin kauppaan lähdössä ja rupesin hehkuttamaan, jonka jälkeen starttasin. Ja starttasin. Ja vieläkin starttasin. Ei lähteny käyntiin. Hehkunvalo ei syttynytkään enää toisella starttauskerralla. Polttoaineen katkaisusolenoidi tuntui toimivan erillisellä johdolla testattuna.
Nyt tarvittais hyviä neuvoja, että perjantaina pääsis kotia lähtemään. Nappasin varmuuden vuoksi akun miinusnavan irti ja saapi olla niin yön ajan.
Mk3 Golfeista ja Ventoista ECUt löytyvät poikkeuksetta alkuperäis-asennuksena ajoneuvon kulkusuuntaan nähden oikeanpuoleisen tuulilasin alareunan muovin alta (sen minkä läpi EI mene pyyhkijän varret), raitisilma-suodattimen vierestä, osimmoilleen auton keskilinjalta.
Tämä vain korjauksena edelliseen paikka-inffoon, vaikka ecu onkin jo kysyjällä löytynyt, mutta että toiset osaavat suunnistaa suoraan kohteeseen..
Tämä vain korjauksena edelliseen paikka-inffoon, vaikka ecu onkin jo kysyjällä löytynyt, mutta että toiset osaavat suunnistaa suoraan kohteeseen..
Maanantainen vika toistuu. Ei rupea edes hehkuttamaan. Sen verran kokeiltiin, että suora johto akun plusnavalta katkaisusolenoidille sai auton käyntiin. Katkaisusolenoidille ei tule siis herätettä. Ideaoita kaivataan pikaisesti, mistä vika kannattaa lähteä rajaamaan pois.
Viime lauantaina vaihdoin autoon öljyt ja asensin lisäpitkät. Lisäpitkille ei mene virtaa ennen kuin ne kytkee erikseen päälle auton sisältä. Voiko liika öljy moottorissa aiheuttaa tämän käynnistymättömyyden?
Viime lauantaina vaihdoin autoon öljyt ja asensin lisäpitkät. Lisäpitkille ei mene virtaa ennen kuin ne kytkee erikseen päälle auton sisältä. Voiko liika öljy moottorissa aiheuttaa tämän käynnistymättömyyden?
Osia on aivan turha vaihdella sokkona ilman kunnollista diagnosointia. Diagnosointiin tarvitsee ensinnäkin vag-comin, jolla nyt pääsee tutkimaan millä tolalla perusasiat ja säädöt ovat.
Kerroit että pumpun ajoitus on "tarkastettu". Miten se on tarkastettu, ja miten se on tarkalleen ottaen ajoitettu? Tarkistitko samalla, että nokka-akselin ajoitus on oikein.
Perusjutuista ensin tutkimaan.
Kerroit että pumpun ajoitus on "tarkastettu". Miten se on tarkastettu, ja miten se on tarkalleen ottaen ajoitettu? Tarkistitko samalla, että nokka-akselin ajoitus on oikein.
Perusjutuista ensin tutkimaan.
Pumpun ajoitus katottiin vag-comilla olevan kohdillaan, siitä tosin on jo vuosi aikaa. Nokka-akselin ajoitus ei ole tullut mieleenkään, eikä sitä ole kukaan aikaisemmin maininnutkaan. Onnistuuko pelkästään vag-comilla tuo nokka-akselin ajoituksen tarkistaminen?
Startti meni vaihtoon joka tapauksessa, kun edellinen palo...
Startti meni vaihtoon joka tapauksessa, kun edellinen palo...
solenoidi ei saa kun hetken herätettä kun virran kytket joten jos virran kytket ja kävelet mittaamaan voi olla että myöhästyt virta on jo kadonnut.
Toinen starttaamaan ja sitten mittaat tuleeko solenoidille virta saat varmuuden tästäkin tai sitten mittari kiinni ja virtapäälle niin että näet hytistä mittarin näytön.
Jos siihen tulokseen tulet että pumpun vaihtoa kokeilet minulta löytyy edullisesti 1Z pumppu sanotaanko vaikka 60e hintaan !
Jos ecu taas on saanut vettä ja temppuilee sen takia saat sen ilmaiseksi mukaan samaisesta 1z koneesta pumpun kun ostat :)
Toinen starttaamaan ja sitten mittaat tuleeko solenoidille virta saat varmuuden tästäkin tai sitten mittari kiinni ja virtapäälle niin että näet hytistä mittarin näytön.
Jos siihen tulokseen tulet että pumpun vaihtoa kokeilet minulta löytyy edullisesti 1Z pumppu sanotaanko vaikka 60e hintaan !
Jos ecu taas on saanut vettä ja temppuilee sen takia saat sen ilmaiseksi mukaan samaisesta 1z koneesta pumpun kun ostat :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa