avf 1.9 tdi jumputtaa kansiremontin jälkeen

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Jhaapakoski
-
Viestit: 66
Liittynyt: 17.2.2012 18:05

avf 1.9 tdi jumputtaa kansiremontin jälkeen

ViestiKirjoittaja Jhaapakoski » 30.7.2014 22:55

Elikkäs avf koneellinen passattI rupesi oireileen kummasti sen jälkee kun kansi rempattiin. Itse remppa johtui muusta syystä (paine kertyi jäähdytysveteen).

Ongelma siis puutuneisuus ja selvä nykiminen 1700-2500 kierroksella, muita topikkeja vastaavia selasin ja tässä voi rajata pois nyt ainakin nostajat jotka remontissa uusittiin..

Rempan yhteydessä laitettiin myös jakopää uusiksi.

Kun vika tosiaan ilmeni heti remontin jälkeen niin mahdollisia vikakohteita mitä olen koittanut miettiä olisi

-syöttöpumpun ajoitus (?)
-vioittunut suuttimien johtosarja

Nuo yllämainitut sopisi siihen että ne olisivat remonissa jotenkin olleet käsillä.



Mutta esim rikkinäinen suutin tai mikä tahansa muu olisi kyllä sattumaa juuri rempattu jäljiltä

Vauhtipyörä oireilee mielestäni eri tavalla ja sattumahan silläkin olisi juuri nyt mennä..

Apuja tarvitaan ja neuvoja mitä kannattaisi tehdä vianetsinnän suhteen?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 30.7.2014 23:01

Onhan ajoitus tarkistettu esim. vag-comilla ?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 30.7.2014 23:15

Ajoituksista itsekin aloittaisin, eli nokka-akseli kohdilleen.
Syöttöpumppuahan tuossa ei edes ole vaan on pumppusuuttimilla.

taistelumarsu
-
Viestit: 72
Liittynyt: 22.4.2013 18:24

ViestiKirjoittaja taistelumarsu » 31.7.2014 11:23

Jos ajoitus osoittautuu olevan kohdillaan niin kannattaa seuraavaksi tarkistaa tandempumpun alipainelähtö. Putki on saattanut murtua tai liitos siitä tandemin rungon juuresta löystyä remontin yhteydessä. Myös muut alipaineletkut on hyvä käydä läpi, sillä niitä on varmasti siirrelty sivuun ja hapertunut letku mahdollisesti murtunut.

Jhaapakoski
-
Viestit: 66
Liittynyt: 17.2.2012 18:05

ViestiKirjoittaja Jhaapakoski » 31.7.2014 11:38

Syöttöpumppuahan tuossa ei edes ole vaan on pumppusuuttimilla


Taas oppi jotain uutta


Tuo ajoitus pitää tarkastaa,

Näkeeköhän näistä kanavista mitään?

https://lh6.googleusercontent.com/-qxcCEN43rXY/U9oM5_2VSgI/AAAAAAAABxI/s3WTxxZl8I0/w426-h307/untitled.bmp

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 31.7.2014 13:47

Juu, se on tuo Syncro angle. Nolla on se ihanteellinen lukema, joissain autoissa toimii -1 paremmin, joissain +1.

Tosin: muistelen että jos se ajoitus on kovasti päin persettä, lukema on myös nolla, eli kannattaa tutkailla tuota lukemaa moottorin ollessa kylmänä ja sitten lämmettyä, jos mahdollista niin ajon aikana eli antaa kierroksia. Lukeman pitäisi heilua about 0.5 yksikköä.

Jhaapakoski
-
Viestit: 66
Liittynyt: 17.2.2012 18:05

ViestiKirjoittaja Jhaapakoski » 31.7.2014 19:31

Onko normaalia että kyseinen arvo seilaa -1,1 -0,6 0 väliä, juurikin noita arvoja saa satunnaisesti kun auto kävi tyhjäkäyntiä. Tuo tapahtui lämpimällä koneella, mahdollisesti kylmänäkin mutta varmaksi en uskalla sanoa.

Ajossa taisi käydä jopa -1,7 lukemissa.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 31.7.2014 19:57

Ainakin mulla nimenomaan pomppii kahden arvon välillä. Tuskin siis ongelmat johtuu nokan asennosta kampiakseliin nähden.

jukkaik
-
Viestit: 40
Liittynyt: 23.12.2005 7:33

ViestiKirjoittaja jukkaik » 31.7.2014 21:29

Tandempumppu voi olla yksi aiheuttaja eli ei saa tarpeeksi soppaa.. Mulla nyki juurikin tuolla kierroslukualueella varsinkin isommilla vaihteilla kun koetti vähänkin reilummin vedättää. Kokeile vaikuttaako yhtään nykimiseen kun kuristat tandemin paluupuolen vaikka kokonaan tukkoon: Mulla hävisi nykiminen lähes kokonaan pois kun vikaa etsiessä. Paineet pystyy mittaamaankin itse, oli vaan paskassa paikassa Passatissa tuo proppu minkä paikalle banjoliitin mitatessa laitetaan. Mulla vielä nousi mittuksissa paineet paluupuoli tukkimalla lähelle ohjearvoja, joten ekaksi pidin todenäköisempänä vuotavia suuttimien o-renkaita. Ongelma ei kuitenkaan poistunut vaikka vaíhdoin tiivisteet joten kokeiltavaksi jäi mulla enää tandempumpun vaihto. Pumpun vaihdon myötä hävisi nykimiset ja nyt käy tyhjäkäyntiäkin paljon värinättömämmin.

Jhaapakoski
-
Viestit: 66
Liittynyt: 17.2.2012 18:05

ViestiKirjoittaja Jhaapakoski » 31.7.2014 22:39

Tuo tandempumppu sopisi kyllä vian aiheuttajaksi, juurikin huippuväännön tienoilla jumputus tapahtuu, ikäänkuin polttoainetta ei tule riittävästi..

Voisi tuo tarkistaa melkein seuraavaksi


Muuta huomiota, nuo suuttimen "idle" korjausarvot muuttui jonkinverran aiemmasta logituksesta, nyt 3 cyl arvot olivat 2,99 lähes koko ajan ja ilmeisesti tuohon loppuu skaala eli enemmänkin. Tämä nyt poikkesi ensi mittauksesta, ehkäpä johtosarjassa kontaktihäikkää (?)

Toisaalta tuokinhan voisi olla puute linjapaineessa. Pitääpä seuraavaksi katsoa tuo pumppu.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 31.7.2014 22:58

Kumpi pää on kauempana tandemista, ykkönen vai nelonen? Omassa autossakin on melkoisesti korjausta (+- 1.5) ja tyhjäkäynnillä myös tärinää. Jos tandemista kauemmassa päässä on lisää syöttöä ja lähemmässä päässä miinusta, viittaako tuo sitten myös vialliseen tandemiin?

Jhaapakoski
-
Viestit: 66
Liittynyt: 17.2.2012 18:05

ViestiKirjoittaja Jhaapakoski » 1.8.2014 11:00

Tandempumpun vieressä taitaa olla 4. ja etummainen 1.


EDIT: hetken jo luulin tuon paluulinjan tukkimisen parantaneen kulkua, mutta todellisuudessa merkittävää muutosta ei tapahtunut.

Tämä vika on edelleen ratkaisematta..

Jhaapakoski
-
Viestit: 66
Liittynyt: 17.2.2012 18:05

ViestiKirjoittaja Jhaapakoski » 2.8.2014 5:40

Olisi tarvetta Tandempumpun testaustyökalulle vas 5187.

Korvausta vastaan tuollaista voisin lainata, yv:llä saa yhteyttä.

jukkaik
-
Viestit: 40
Liittynyt: 23.12.2005 7:33

ViestiKirjoittaja jukkaik » 2.8.2014 11:13

Minä tei ite työkalun mittaukseen: Hain vaimennetun 0-10 bar painemittarin, sopivan banjoliittimen + tiivisteet, pari klemmaria ja pätkän letkua alan liikkeestä sekä sopivan lähdön mittari ja letkun väliin, taisi kustantaa nuo romut kaikkiaan noin 30 euroa.. En edes viitsinyt ruveta mistään kyselemään tuota "virallista" työkalua tuohon. Vinkkinä että tuo banjopultin kanta vaan olisi hyvä saada jäämään ulommaksi kuten tuossa virallisessa työkalussa. Ottaa esim noita tiivisteprikkoja vähintään 5kpl ylimääräisiä ja huomioi tämäm myös banjopultin pituudessa. Itse en tuota ottanut huomioon ja sen takia oli muuten viimeisen päälle v*********n
saada banjo tiukalle.
Onkos sulla muuten suuttimien tiivisteet vaihdettu remontin yhteydessä?

Jhaapakoski
-
Viestit: 66
Liittynyt: 17.2.2012 18:05

ViestiKirjoittaja Jhaapakoski » 2.8.2014 14:16

Toki tuon voisi itsekin tehdä jos noita ei satu olemaan virallisia nurkissa porukalla. Meinaan aika vähällä käytöllä mahtavat olla (?), jos liikenis jopa lainaan.

Pitäs tietää mitat diy malliin,banjopultin nousu, halkaisija, pituus

E: Kuuleman mukaan kansi on koneistamolla kasattu jolloin on uusittu kaikki tiivisteet. Koneistamo on ihan luotettava ja en epäilisi heidän työtään. Ainakaan nyt alustavasti.

Jhaapakoski
-
Viestit: 66
Liittynyt: 17.2.2012 18:05

ViestiKirjoittaja Jhaapakoski » 26.8.2014 21:19

Päivitystä.

Tässä nyt vuoti sekä pumppu että suutin, vaihtopumppu Ei vielä lopettanut jumputusta, vähensi ehkä jonkin verran. Vaihdoin sitten tuon 3. Suuttimen jossa tuo korjaus arvo oli suurin, avatessa huomasin yhden o renkaan saaneen kipeää, laitoin siis myös uudet tiivisteet ja Auto rupesi vetämään paljon paremmin! Ehkä paranee vielä loppujen suuttimien tiivisteiden vaihtolla.

Sitten toinen vähän huonompi juttu. Auto tikittää tyhjäkäynnillä ja en nyt mene takuuseen onko vika öljyissä. Kuitenkin ääni voimistui suuttimen vaihdon jälkeen. Voiko suutin pitää tuollaista nostimien kilkatuksen tapaista ääntä? Kyseessä siis käytetty vaihtosuutin autopurkaamolta.

Nostimet tähän oli vaihdettu remontissa, ja öljyinä nyt minun aikana ollut Teboil diamond diesel 5w40. .

taistelumarsu
-
Viestit: 72
Liittynyt: 22.4.2013 18:24

ViestiKirjoittaja taistelumarsu » 27.8.2014 7:57

Mainitsit että nostajat on vaihdettu remontissa. Tehtiinkö nokalle-akselille mitään vai laitettiinko vanha nokka suoraan (hiomatta) uusien nostinten kanssa? Kulunut nokka-akseli saattaa tehdä ikävää jälkeä hyvinkin nopeasti. Jonkin aikaa kyllä normaalistikin pitää hieman kovempaa raksutusta tuollaisen rempan jälkeen mutta äänen pitäisi ajan mittaan vaimentua eikä voimistua. Öljystä vika tuskin löytyy.

Onhan suutinten keinuvipujen säädöt tarkistettu sen jälkeen kun vaihdoit suuttimen? Jos säätö on liian kireällä niin pumppusuutin "pohjaa" ja ylimääräinen ääni saattaa aiheutua siitä. Jotkut yksilöt toki ovat muutenkin äänekkäämpiä kuin toiset, näin itse kuulematta vaikea arvioida voisiko olla normaalin rajoissa.

Jhaapakoski
-
Viestit: 66
Liittynyt: 17.2.2012 18:05

ViestiKirjoittaja Jhaapakoski » 27.8.2014 18:32

terve, kun asensin suuttimen, katsoin heittokellolla tuon säädön ja käänsin 180astetta pohjalta aukipäin.


Tosiaan tikitys kuuluu vain lämpimänä, toisinaan jopa pätkivästi, muutama tikitys ja ääni lakkaa kokonaan. Kohta se taas ääntää säännöllisesti.

Parhaiten tuo ääni kuuluu sisälle (?) ja muistuttaa tosiaan nostajien naputusta.


Onkohan siellä nyt vaan joku roska joka estää nostajan täyttymisen matalilla kierroksilla?

Millekköhän tassa rupeaisi...

Tässä vielä pari ääninäytettä

http://youtu.be/YWYOfvlkUGc
http://youtu.be/GJXuH6mI0nc
Viimeksi muokannut Jhaapakoski, 27.8.2014 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 27.8.2014 22:05

Ei kai se nostaja heti laske läpi? Tarkotan, että pitää varmaan saavuttamansa paineen suht hyvin, eikä päästä heti öljyjä pois ku menee tyhjäkäynnille. Ymmärsitköhän, mitä yritin selittää?

Jhaapakoski
-
Viestit: 66
Liittynyt: 17.2.2012 18:05

ViestiKirjoittaja Jhaapakoski » 27.8.2014 23:25

Niin se tuntuisi, vielä sekin että löytyy kuitti uusista nostajista, kuulemma uusittu 10tkm sisään.


Käsittääkseni matala öljynpaine tuon äänen nyt kuitenkin aiheuttaa. Seuraavaksi 10w60 öljyt sisään...


Voikohan nostaja/joku muu osa kannessa saada kipeää dieselpitoisesta öljystä?

Tuossa tosiaan pumppu ja suutin valskasi dieseliä öljytilaan ja tikitys alkoi pikkuhiljaa kun testailin pumppua (paluulinjan tukkiminen varmaan pahensi tilannetta). Noh vaihtelin öljyt ja n. 300km ajettuna ääni esiintyi taas(!). Nyt kun vaihdoin sekä pumpun että suuttimen ja laitoin uudet öljyt, Tikitys jatkuu vieläkin.






Ei tuo ääni alakerrastakaan ainakaan äkkiseltään kuulosta kantautuvan..

taistelumarsu
-
Viestit: 72
Liittynyt: 22.4.2013 18:24

ViestiKirjoittaja taistelumarsu » 28.8.2014 8:14

Aika vahvasti kuulostaa tosiaan viallisen nostimen ääntelyltä. Öljynpaineet kannattaa mitata ja jos ne ovat ok niin aika varmasti vika on yksittäisessä nostimessa tai sen öljyn saannissa. Öljyn joukossa ollut diesel on saattanut liuottaa epäpuhtauksia öljykanavista kiertoon tai jos dieseliä on ollut riittävästi niin liikkuviin on voinut myös ihan mekaanista vauriotakin syntyä. 10w60 öljyt saattavat hieman ääntä lievittää (jos öljy pääsee nostimelle asti) mutta jotain vikaahan siellä on jos ei 5w40 toimi.

Jhaapakoski
-
Viestit: 66
Liittynyt: 17.2.2012 18:05

ViestiKirjoittaja Jhaapakoski » 29.8.2014 14:36

Joo pitää nuo paineet katsoa. tosiaan uudet Nostimet. Onko noista forte puhdistusaineista jotain hyötyä?

HRemes
-
Viestit: 15
Liittynyt: 8.9.2013 21:47

ViestiKirjoittaja HRemes » 29.8.2014 18:59

Forté:n tuotteista löytyy jonkun verran tietua kun niitä aikoinaan opiskelin, tutkit ja käytin työkseni.

Diesel-polttoainejärjestelmän puhdistusaine on aika tehokas, huomaa selvän vaikutuksen ja mitä tutkinut palotiloja yms. on aika hyvin puhdistanut.

Motor Flush puhdistaa tehokkaasti öljytilan, mutta itse käyttäisin perinteisempää kikkaa, polttoöljyä loraus vanhan öljyn sekaan, auto tyhjäkäynnille toviks ja sitte öljyt vaihtoon.

Vaismar
-
Viestit: 37
Liittynyt: 6.9.2006 18:33

ViestiKirjoittaja Vaismar » 30.8.2014 20:25

Onkohan koneistamolla höylätty kannesta pois tavaraa? Pumpparissa nimittäin kannen höylääminen aiheuttaa suuttimen sumun leviämisen palotilassa väärin = kone alkaa nakuttamaan /käymään huonosti. Pumpparin kantta EI SAA KONEISTAA!!

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 30.8.2014 21:11

Olisikohan edellä mainittuun mahdollista saada tarkempaa selvitystä, että miksi ja miten tämä suuttimen tekemä sumu muuttuu tasopinnan siistimisen yhteydessä? Ei riittää tälläkertaa että "no kun ne sano niin".

Vaismar
-
Viestit: 37
Liittynyt: 6.9.2006 18:33

ViestiKirjoittaja Vaismar » 30.8.2014 21:41

suuttimessa useita sumureikiä, jotka sumuttavat polttoaineen männän pallomaisen palotilan sivuille. Jos kyseinen sumu osuu liian alas ("pallon päiväntasaajalle " tai alle) sumu ei kierrä alaspäin, niinkui kuuluisi, vaan sumun törmätessä pallopintaan, jakautuu se myös ylöspäin, jolloin palotapahtuma ei ole hallittu. Korjausohjeen mukaan myös sumteikien suunnalla palotilassa on väliä. Hankala selittää, mutta kokemusta höyläityistä kansitapauksista on useita. Muuten ei ole kuntoon tulleet, kuin kansi uusimalla...

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 31.8.2014 0:14

Tiedän kyllä mitä tarkoitat.

Silti en jaksaisi uskoa että tasopinnasta poistettu ohut siivu vaikuttaisi negatiivisesti palotapahtumaan. Omassani on poistettu vajaa kaksi millin kymmenystä, ja pelaa siinä missä muutkin. Tietenkin liika on liikaa, en sitä väitä. Tuollaiseen asiaan kun vaikuttaa niin moni muukin asia, kuten esim suuttimien kupariset tiivisteprikat, itse kärjen kunnosta puhumattakaan.

Ja mitä suuttimien asentoon tulee, niin eihän niitä aivan älyttömän väärään asentoon saa, jos niitä on vähänkään yritetty linjata asennuksen yhteydessä.

Oletkos muuten asentajana päässyt seuraamaan tilanteita vierestä, vaiko mihin kokemukset perustuu?

Jhaapakoski
-
Viestit: 66
Liittynyt: 17.2.2012 18:05

ViestiKirjoittaja Jhaapakoski » 1.9.2014 20:10

Tuo kannen höyläyshomma oli tiedossa ja toivon mukaan vika nyt ei ole siinä.

Koneistamon mukaan noita pumppareita on oikaistu useita ja kuulemma heille ei olisi tullut mitään reklamaatiota asian suhteen.
Tosiaan kun tuossa kannessa on tasopinta, ainoa asia mikä höylätessä muuttuu on suuttimen tulo alemmaksi palotilassa. Tuonhan voi kompensoida esim paksummalla kannentiivisteellä, mutta mitä minulle kerrottiin niin sillekään ei olisi tarvetta (?).


Tässä minun tapauksessa auto todellakin rupesi toimimaan paljon paremmin suuttimen (+tiivisteen) vaihdolla. Ehkä juurikin tuon punaisen tiivisteen takia, joka ilmeisesti asentaessa revitty särölle.



Ajatus oli vielä loputkin suuttimien tiivisteet vaihtaa, Sama asentajahan ne muutkin ovat sinne asentaneet, katsotaan mitä sieltä löytyy.

#3 suutin oli arvoiltaan pahin, ja kyllä sen (ehostamisen) kulkupuolestakin huomasi. Autolla tuli heitettyä 1000km lenkki tuossa viikonloppuna ja kulkupuoli + kulutuskin varsin kiitettävät

. Tyhjäkäynnin tikitys ei ole mihinkään kadonnut... Pitääpä kohta siihenkin perehtyä,
Kuva

taistelumarsu
-
Viestit: 72
Liittynyt: 22.4.2013 18:24

ViestiKirjoittaja taistelumarsu » 2.9.2014 8:42

Kannentiivisteen paksuus pitäisi pumpparissa lähtökohtaisesti valita männän dekkikorkeuden perusteella, eli saman paksuinen paikoilleen mitä siellä on ollutkin. Jos kannesta on joutunut ottamaan paljon tavaraa pois tai kyseessä jo toinen tai useampi höyläyskerta niin kompromissina voi koittaa paksumpaa tiivistettä, mutta ei paljon höylätystä pumpparin kannesta oikein enää kalua saa ja vähintään tehoja häviää huomattava määrä. Ohjelmallisesti ruiskutusennakkoja säätämällä tilannetta saa myös hieman parannettua mutta ei täysin korjattua.

Jhaapakoski
-
Viestit: 66
Liittynyt: 17.2.2012 18:05

ViestiKirjoittaja Jhaapakoski » 2.9.2014 16:49

Jep kyllähän tuo laskee puristussuhdetta jonkinverran jos paksumpaa pahvia joutuu laittamaan. Todellakaan tuosta ei varmaan paljoa kannesta otettu ja toivon mukan tämä tulee kuntoon ilman kannen vaihtoa. Ei varmaan koneistamo paljo tule vastaan korvaus tapauksessa?


Vaismar, Minkälaiset oireet tuo höyläysvirhe antoi? Puutuneisuutta koneessa? Yleensäkin miten kone kävi tuon jäljiltä?

Vaismar
-
Viestit: 37
Liittynyt: 6.9.2006 18:33

ViestiKirjoittaja Vaismar » 5.9.2014 14:55

hyvin terävää nakutusta/jyristämistä täyskiihdytyksessä, tyhjäkäynti suurinpiirtein normaali. En tiedä paljonko näistä oli höylätty pois, kun tuli tämän epäonnistuneen korjauksen jälkeen meille, kun eivät saaneet sitä millään opilla toimimaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa