T4 2.5 TDI automaatista Manuaaliksi, projekti aloitettu!

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Janim
-
Viestit: 11
Liittynyt: 27.6.2014 20:34

T4 2.5 TDI automaatista Manuaaliksi, projekti aloitettu!

ViestiKirjoittaja Janim » 27.6.2014 21:10

Terve,
Paljon on palstaa tullut luettua, mutta nyt vasta käyttäjäksi liityin kun tuli ylitsepääsemättömiä hankaluuksia tavarakuljettimen kanssa. Eli otsikon mukainen Transporteri lopetti liikuskelun, aika lailla kertalaakista. Edellisenä päivänä ajellessani risteykseen tullessa kun automaatti "rullaa vapaalla", ihmettelin kun laatikko pariin kertaan yritti laittaa pykälää päälle. Eli vähän jotenkin "rytkytteli", ensin rullattiin sitten vaihdetta, taas rullattiin ja muutaman kerran yritys kytkeä vaihde päälle. Näin sen ainakin tulkitsin, voihan nykiminen muustakin johtua. Seuraavan päivänä sitten kun lähdettiin ajelemaan niin vaihteisto toimi normaalisti, noin 200 m päästä veto hävisi, pykälä jäi vapaalle. Auton sammutuksen jälkeen alkoi taas D:n kytkennän jälkeen vetää normaalisti ja taas vapaalle. Että pääsi takaisin kotiin piti auto sammuttaa useamman kerran. Siis kun veto häviää, ei autoa saa millään tempuilla liikkeelle, sammutat ja käynnistät, taas vetää hetken normaalisti. Myös pakki toimii, mutta jos kytket D:lle pakin jälkeen, ei liiku. Varmaan näiden laatikoiden kanssa ovat useat painineet, onko ilmennyt moista vikaa? Olisin hyvin kiinnostunut mahdollisista ratkaisuvaihtoehdoista :)

JA sitten aihetta sivutakseni, onko kellään kokemuksia tällaisen kikkareen muuttamisesta manuaaliksi? Mitä se oikeasti vaatii? Varmaan joutuu melkeen ostamaan toisen auton varaosiksi mistä saa kaikki vaadittavat nippelit, vetarit? vauhtipyörä, vaihdekeppitorni, polkimet ym. Mitkä askit käy jne?

Auto on siis Transporter T4 vm 2000 2.5 AUF 460 tkm ajettu. vaihdelaatikosta en löytänyt tyyppikoodia, tarraakaan en takapaksista löytänyt. Huoltokirja on aanelosina, kun tämä on ex miekkataksi.

Kiitoksia viisauksia jakaneille etukäteen!

Edit: Otsikko muutettu, edellinen T4 2.5 TDI AUF autom. lakkasi liikkumasta? (laatikko)
Viimeksi muokannut Janim, 17.7.2014 22:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 28.6.2014 15:20

"JA sitten aihetta sivutakseni, onko kellään kokemuksia tällaisen kikkareen muuttamisesta manuaaliksi? Mitä se oikeasti vaatii? Varmaan joutuu melkeen ostamaan toisen auton varaosiksi mistä saa kaikki vaadittavat nippelit, vetarit?"

Niin pitää ja saada se halvalla ja myös itse vaihdat, tuo vika vaikuttaa sähkövialta sen ensit tutkit testerillä jos näytäisi vian suuntaa, automaatti volvo tuota myös tekee ja tietäsin viankin eivät ole välttämättä veljeksiä ;)

Janim
-
Viestit: 11
Liittynyt: 27.6.2014 20:34

ViestiKirjoittaja Janim » 28.6.2014 17:53

Jep, halvalla pitää aina saada tietty ja itse turataan kunnes ammattilaiset saa korjata jäljet ;) eipä tätä nyt paaliinkaan viitsisi laittaa :)

Joo vag comin piraatilla katselin ja ei ollut uusia koodeja. "shift selector solenoid" se on herjannut niin kauan kun on mulla ollut, mitään uutta ei siten löytynyt. Kävin tänään testailemassa taas, samalla tarkistelin että jarruvalot palaa ja silleen, kun jarruvalojen puute voi kuulemma aiheuttaa murheita. Ne kuitenkin toimivat. Koetin vähän ajella, auto lähtee vetämään mutta kyllä laatikko luistaa aika paljon.

Janim
-
Viestit: 11
Liittynyt: 27.6.2014 20:34

ViestiKirjoittaja Janim » 2.7.2014 11:33

Niukasti pukkaa vinkkiä :P

Olisko kellään edullista elintenluovuttajaa? 95- uudempi T4 manuaali, 2.4 tai 2.5 koneella. Konetta ei tarvii ja puutoksia saa muutenki olla. Laatikko tarvitaan ja polkimet kepit yms releet.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 2.7.2014 12:24

Jos vanhemman mallinen laatikko+tekniikka (1-takana pakki) niitä löytyy paljon, kaverillakin on kaksi ruosteista pihassa (kansivikaista) eikä varmaan montaa sataa pyydä ;)

Janim
-
Viestit: 11
Liittynyt: 27.6.2014 20:34

ViestiKirjoittaja Janim » 5.7.2014 22:56

Laitetaas taas pinnalle. Olisiko kellään tietoa, mitkä manuaaliaskit käy tämän AUF 2.5 koneen jatkoksi? Vaihdelaatikkokoodeja tai jotain vinkkiä, mikä omassa manuaaliporterissasi on?

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 6.7.2014 10:39

Joko kävit täällä?
http://www.tolkkifoorumi.com/

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 6.7.2014 11:44

http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... ikko#p2602

Monta käy jos koko auton ostat, vaihdelaatikosta ennen kiinnitystä 5-rattaat/laakeri kannattaa tutkia huolella, on lattialla helpompi tehdä ;)

Janim
-
Viestit: 11
Liittynyt: 27.6.2014 20:34

ViestiKirjoittaja Janim » 17.7.2014 21:40

Jou!

Päivitelläänpä hiukan tämän projektin etenemistä. Nyt nimittäin on edetty tuumasta toimeen, tuli hankittua yksi kappale manuaaliportteria elintenluovuttajaksi. Katsotaan toimiiko kuvalinkki:
http://aijaa.com/fx3xyp (tästä on sitten muut osat myytävänä jos joku tarvii, laita YV)
Kuva
Harmaasta napattiin moottori laatikoinen veke, korjattavasta vain vaihdelaatikko. Kummatkin on nyt irtautuneet.
http://aijaa.com/hgGI9f http://aijaa.com/Z5d6L8

Tällä hetkellä mieltä askarruttaa että saakohan laatikon paikoilleen kun apurunko on paikoillaan. Meinas tehä tiukkaa tuon automaatin pois saaminen, se muuten painaa aivan hel¤%&sti.
Olisiko jollain ehkä tietoa seuraavista jutuista?
1.- Miten sähköt pitää sumplia että saan auton vielä käyntiin?
2.- Korjausoppaan mukaan kytkinkäpälä pitää jotenkin lukita pultilla vaihteiston asennuksen ajaksi? En ole moiseen muissa romuissa törmännyt.
3.- Onkohan nuo automaatin vetarit oikeesti erilaiset, pituudessa vaikea huomata eroa?
4.- Mistä portterissa löytyy se tarra, josta näkee moottorityypin ja vaihelaatikon koodin? Koetin etsiä askista mutten löytänyt. Huoltokirjat sun muut on jossain edellisen omistajan "Tärkeet" kansiossa....

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 17.7.2014 22:39

"1.- Miten sähköt pitää sumplia että saan auton vielä käyntiin? "

Jos laatikon vain vaihdat ei käynistyksessä ongelmaa, automaatti voi herjata kun on tielle pudonnut ;)

Janim
-
Viestit: 11
Liittynyt: 27.6.2014 20:34

ViestiKirjoittaja Janim » 17.7.2014 22:54

Kehtaan olla eri mieltä. Kun automaatti ei anna startata kuin P ja N- asennolla, Asentotunnistin pitäisi jotenkin jumpata, mutta kun niitä on kaksin kappalein. Samoin avainta ei saa virtalukosta pois kuin P ja N- asennoissa, tämän on pakko olla jotenkin sähköisesti toteutettu, koska mitään vaijeria tms. ei virtalukon suuntaan lähde.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 18.7.2014 10:55

http://www.ffp-motorsport.com/bb/viewto ... 0ee63cbe5b

Netistä joitain ohjeita löytyy, omat kokemukset wanhasta tomaatista ei näistä tietokone ohjatuista mitään ;)

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 18.7.2014 11:03

Itte olen muutellut tuon 3b Passatin tomaatista manuaaliksi ja suht sama vaihteisto sieltä löytyy, moottorin pitkittäisen sijoituksen takia vaan lootan "perä" on toisinpäin käännetty.
Mutta tuohon starttaukseen niin automaatilla on oma starttirele joka yhdistää virrat lukkopohjalle vain P- ja N-asennoissa. Tämän releen joutuu vaihtamaan manuaalimallisen vastaavaksi ja sitten tekemään muutamat hyppylangat releen taakse johtoihin. Siinä on sitte vaihtoehtoja että haluaako auton käynnistyvän vain kytkin pohjassa tai aina kun avaimesta kääntää.
Tämä siis jos systeemi on samanlainen kuin tuossa Pasuunassa.
Googlella löytyi aikoinaan hyvät kaaviot tämän tekoon ja itsekin taisin tehdä Golfin ohjeiden mukaan.

Janim
-
Viestit: 11
Liittynyt: 27.6.2014 20:34

ViestiKirjoittaja Janim » 20.7.2014 9:12

No tutkitaan sähköjä sitten kun on sen aika :) Työn alla on nyt 5. vaihteen laakerin vaihto, eivät vaan perjantaina osanneet myydä mulle mitään. Täytyy maanantaina mennä kattomaan josko olis joku ammattilainen tullut lomalta. Osaako kukaan sanoa mitään tuohon kytkinkäpälän lukittamiseen? eikö se aski mene paikalleen ku laittaa vaan?

taistelumarsu
-
Viestit: 72
Liittynyt: 22.4.2013 18:24

ViestiKirjoittaja taistelumarsu » 21.7.2014 13:47

Muistaakseni portterissa kytkinkäpälä lähtee suht helposti pois paikoiltaan kun laatikkoa asettelee takaisin koneen jatkoksi mutta mitään ihmeempiä lukituksia en ole koskaan käyttänyt. Varmistat vain että käpälä on paikoillaan kun työnnät laatikon paikoilleen niin sen jälkeen se ei enää mihinkään karkaa.

Janim
-
Viestit: 11
Liittynyt: 27.6.2014 20:34

ViestiKirjoittaja Janim » 22.7.2014 21:26

Ja homma etenee. On tässä kyllä duunia, no sen nyt saattoi arvata mutta ittelleen on niin kiva valehdella. Tilannepäivitykseksi voi kertoa että manuaaliaski on hypännyt paikoilleen ja kone kiinnitetty. Mietityttää että millähän hitolla saa takaisin pakosarjan ja -putken yhdistävät kaksi U:n mallista lenkkiä?? Vetareita vertailtiin ja taidan kuitenkin laittaa nuo automaattiloodan vetarit kun en niissä pituuseroa oikein havainnut. Olisiko mitään aavistusta mikä tuon starttireleen numero olisi? Joutuukohan virtalukonkin vaihtamaan, vai mikä siellä estää avaimen poistulon jos vaihde on päällä?

Ja pari kuvaa kun niitä on aina kiva kattella:

Kuva
Vinkeen näköstä kun jarrupetaali on edelleen automaatin, päätin jättää sen muistoksi ;)

Kuva
Tuosta meinas olla vähän pirun ahdasta. Etenkin automaatin kanssa.

jaketech
-
Viestit: 322
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

ViestiKirjoittaja jaketech » 23.7.2014 14:51

pakoputken kiinnitys lenkkeihin pitää olla oma työkalu millä ne saa paikalleen.

Kuva

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 23.7.2014 15:16

ja automaatissa on tosiaan aivan oma virtalukkonsa jossa sähköinen avaimen irrotteluesto. 701 905 851 A

Janim
-
Viestit: 11
Liittynyt: 27.6.2014 20:34

ViestiKirjoittaja Janim » 23.7.2014 21:32

No niin, Koeajo suoritettu! Vaikuttaa siltä että hyvin pelittää. Ei vikavaloja, toimii ja kulkee hienosti. Avaimen kanssa ei ilmennyt mitään ongelmia, se tulee ihan normaalisti lukosta. Jotkut piuhat jumppasin, ja kun se sillä toimii niin enpä asiaa sen tarkemmin tutkinut ( laatikon johtosarjasta). Vielä pitäisi koettaa saada loput ilmat veke jäähdytysjärjestelmästä, ei oikein kierrä sisäkennolla.

HVT4
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 17.4.2015 12:56

ViestiKirjoittaja HVT4 » 20.6.2015 18:03

T4 Transportteriin tuli manuaali loota automaatin tilalle .Nyt tarvis tietää millasia sähkökytkentöjä ootte tehnyt.Pitäs oma kuljin saada starttaan.Löytyykö hyvää kuvaa kytkennöistä.ym hyviä vinkkejä.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 21.6.2015 10:20

"T4 Transportteriin tuli manuaali loota automaatin tilalle .Nyt tarvis tietää millasia sähkökytkentöjä ootte tehnyt.Pitäs oma kuljin saada starttaan.Löytyykö hyvää kuvaa kytkennöistä.ym hyviä vinkkejä."

Helpota hiukka, noita valmistettu yli 10 vuotta ja on myös silloin eri sähköjäkin ;)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa