T4 2.5 TDI automaatista Manuaaliksi, projekti aloitettu!
Valvoja: ffp jäsenet
T4 2.5 TDI automaatista Manuaaliksi, projekti aloitettu!
Terve,
Paljon on palstaa tullut luettua, mutta nyt vasta käyttäjäksi liityin kun tuli ylitsepääsemättömiä hankaluuksia tavarakuljettimen kanssa. Eli otsikon mukainen Transporteri lopetti liikuskelun, aika lailla kertalaakista. Edellisenä päivänä ajellessani risteykseen tullessa kun automaatti "rullaa vapaalla", ihmettelin kun laatikko pariin kertaan yritti laittaa pykälää päälle. Eli vähän jotenkin "rytkytteli", ensin rullattiin sitten vaihdetta, taas rullattiin ja muutaman kerran yritys kytkeä vaihde päälle. Näin sen ainakin tulkitsin, voihan nykiminen muustakin johtua. Seuraavan päivänä sitten kun lähdettiin ajelemaan niin vaihteisto toimi normaalisti, noin 200 m päästä veto hävisi, pykälä jäi vapaalle. Auton sammutuksen jälkeen alkoi taas D:n kytkennän jälkeen vetää normaalisti ja taas vapaalle. Että pääsi takaisin kotiin piti auto sammuttaa useamman kerran. Siis kun veto häviää, ei autoa saa millään tempuilla liikkeelle, sammutat ja käynnistät, taas vetää hetken normaalisti. Myös pakki toimii, mutta jos kytket D:lle pakin jälkeen, ei liiku. Varmaan näiden laatikoiden kanssa ovat useat painineet, onko ilmennyt moista vikaa? Olisin hyvin kiinnostunut mahdollisista ratkaisuvaihtoehdoista :)
JA sitten aihetta sivutakseni, onko kellään kokemuksia tällaisen kikkareen muuttamisesta manuaaliksi? Mitä se oikeasti vaatii? Varmaan joutuu melkeen ostamaan toisen auton varaosiksi mistä saa kaikki vaadittavat nippelit, vetarit? vauhtipyörä, vaihdekeppitorni, polkimet ym. Mitkä askit käy jne?
Auto on siis Transporter T4 vm 2000 2.5 AUF 460 tkm ajettu. vaihdelaatikosta en löytänyt tyyppikoodia, tarraakaan en takapaksista löytänyt. Huoltokirja on aanelosina, kun tämä on ex miekkataksi.
Kiitoksia viisauksia jakaneille etukäteen!
Edit: Otsikko muutettu, edellinen T4 2.5 TDI AUF autom. lakkasi liikkumasta? (laatikko)
Paljon on palstaa tullut luettua, mutta nyt vasta käyttäjäksi liityin kun tuli ylitsepääsemättömiä hankaluuksia tavarakuljettimen kanssa. Eli otsikon mukainen Transporteri lopetti liikuskelun, aika lailla kertalaakista. Edellisenä päivänä ajellessani risteykseen tullessa kun automaatti "rullaa vapaalla", ihmettelin kun laatikko pariin kertaan yritti laittaa pykälää päälle. Eli vähän jotenkin "rytkytteli", ensin rullattiin sitten vaihdetta, taas rullattiin ja muutaman kerran yritys kytkeä vaihde päälle. Näin sen ainakin tulkitsin, voihan nykiminen muustakin johtua. Seuraavan päivänä sitten kun lähdettiin ajelemaan niin vaihteisto toimi normaalisti, noin 200 m päästä veto hävisi, pykälä jäi vapaalle. Auton sammutuksen jälkeen alkoi taas D:n kytkennän jälkeen vetää normaalisti ja taas vapaalle. Että pääsi takaisin kotiin piti auto sammuttaa useamman kerran. Siis kun veto häviää, ei autoa saa millään tempuilla liikkeelle, sammutat ja käynnistät, taas vetää hetken normaalisti. Myös pakki toimii, mutta jos kytket D:lle pakin jälkeen, ei liiku. Varmaan näiden laatikoiden kanssa ovat useat painineet, onko ilmennyt moista vikaa? Olisin hyvin kiinnostunut mahdollisista ratkaisuvaihtoehdoista :)
JA sitten aihetta sivutakseni, onko kellään kokemuksia tällaisen kikkareen muuttamisesta manuaaliksi? Mitä se oikeasti vaatii? Varmaan joutuu melkeen ostamaan toisen auton varaosiksi mistä saa kaikki vaadittavat nippelit, vetarit? vauhtipyörä, vaihdekeppitorni, polkimet ym. Mitkä askit käy jne?
Auto on siis Transporter T4 vm 2000 2.5 AUF 460 tkm ajettu. vaihdelaatikosta en löytänyt tyyppikoodia, tarraakaan en takapaksista löytänyt. Huoltokirja on aanelosina, kun tämä on ex miekkataksi.
Kiitoksia viisauksia jakaneille etukäteen!
Edit: Otsikko muutettu, edellinen T4 2.5 TDI AUF autom. lakkasi liikkumasta? (laatikko)
Viimeksi muokannut Janim, 17.7.2014 22:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"JA sitten aihetta sivutakseni, onko kellään kokemuksia tällaisen kikkareen muuttamisesta manuaaliksi? Mitä se oikeasti vaatii? Varmaan joutuu melkeen ostamaan toisen auton varaosiksi mistä saa kaikki vaadittavat nippelit, vetarit?"
Niin pitää ja saada se halvalla ja myös itse vaihdat, tuo vika vaikuttaa sähkövialta sen ensit tutkit testerillä jos näytäisi vian suuntaa, automaatti volvo tuota myös tekee ja tietäsin viankin eivät ole välttämättä veljeksiä ;)
Niin pitää ja saada se halvalla ja myös itse vaihdat, tuo vika vaikuttaa sähkövialta sen ensit tutkit testerillä jos näytäisi vian suuntaa, automaatti volvo tuota myös tekee ja tietäsin viankin eivät ole välttämättä veljeksiä ;)
Jep, halvalla pitää aina saada tietty ja itse turataan kunnes ammattilaiset saa korjata jäljet ;) eipä tätä nyt paaliinkaan viitsisi laittaa :)
Joo vag comin piraatilla katselin ja ei ollut uusia koodeja. "shift selector solenoid" se on herjannut niin kauan kun on mulla ollut, mitään uutta ei siten löytynyt. Kävin tänään testailemassa taas, samalla tarkistelin että jarruvalot palaa ja silleen, kun jarruvalojen puute voi kuulemma aiheuttaa murheita. Ne kuitenkin toimivat. Koetin vähän ajella, auto lähtee vetämään mutta kyllä laatikko luistaa aika paljon.
Joo vag comin piraatilla katselin ja ei ollut uusia koodeja. "shift selector solenoid" se on herjannut niin kauan kun on mulla ollut, mitään uutta ei siten löytynyt. Kävin tänään testailemassa taas, samalla tarkistelin että jarruvalot palaa ja silleen, kun jarruvalojen puute voi kuulemma aiheuttaa murheita. Ne kuitenkin toimivat. Koetin vähän ajella, auto lähtee vetämään mutta kyllä laatikko luistaa aika paljon.
Joko kävit täällä?
http://www.tolkkifoorumi.com/
http://www.tolkkifoorumi.com/
http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... ikko#p2602
Monta käy jos koko auton ostat, vaihdelaatikosta ennen kiinnitystä 5-rattaat/laakeri kannattaa tutkia huolella, on lattialla helpompi tehdä ;)
Monta käy jos koko auton ostat, vaihdelaatikosta ennen kiinnitystä 5-rattaat/laakeri kannattaa tutkia huolella, on lattialla helpompi tehdä ;)
Jou!
Päivitelläänpä hiukan tämän projektin etenemistä. Nyt nimittäin on edetty tuumasta toimeen, tuli hankittua yksi kappale manuaaliportteria elintenluovuttajaksi. Katsotaan toimiiko kuvalinkki:
http://aijaa.com/fx3xyp (tästä on sitten muut osat myytävänä jos joku tarvii, laita YV)
Harmaasta napattiin moottori laatikoinen veke, korjattavasta vain vaihdelaatikko. Kummatkin on nyt irtautuneet.
http://aijaa.com/hgGI9f http://aijaa.com/Z5d6L8
Tällä hetkellä mieltä askarruttaa että saakohan laatikon paikoilleen kun apurunko on paikoillaan. Meinas tehä tiukkaa tuon automaatin pois saaminen, se muuten painaa aivan hel¤%&sti.
Olisiko jollain ehkä tietoa seuraavista jutuista?
1.- Miten sähköt pitää sumplia että saan auton vielä käyntiin?
2.- Korjausoppaan mukaan kytkinkäpälä pitää jotenkin lukita pultilla vaihteiston asennuksen ajaksi? En ole moiseen muissa romuissa törmännyt.
3.- Onkohan nuo automaatin vetarit oikeesti erilaiset, pituudessa vaikea huomata eroa?
4.- Mistä portterissa löytyy se tarra, josta näkee moottorityypin ja vaihelaatikon koodin? Koetin etsiä askista mutten löytänyt. Huoltokirjat sun muut on jossain edellisen omistajan "Tärkeet" kansiossa....
Päivitelläänpä hiukan tämän projektin etenemistä. Nyt nimittäin on edetty tuumasta toimeen, tuli hankittua yksi kappale manuaaliportteria elintenluovuttajaksi. Katsotaan toimiiko kuvalinkki:
http://aijaa.com/fx3xyp (tästä on sitten muut osat myytävänä jos joku tarvii, laita YV)
Harmaasta napattiin moottori laatikoinen veke, korjattavasta vain vaihdelaatikko. Kummatkin on nyt irtautuneet.
http://aijaa.com/hgGI9f http://aijaa.com/Z5d6L8
Tällä hetkellä mieltä askarruttaa että saakohan laatikon paikoilleen kun apurunko on paikoillaan. Meinas tehä tiukkaa tuon automaatin pois saaminen, se muuten painaa aivan hel¤%&sti.
Olisiko jollain ehkä tietoa seuraavista jutuista?
1.- Miten sähköt pitää sumplia että saan auton vielä käyntiin?
2.- Korjausoppaan mukaan kytkinkäpälä pitää jotenkin lukita pultilla vaihteiston asennuksen ajaksi? En ole moiseen muissa romuissa törmännyt.
3.- Onkohan nuo automaatin vetarit oikeesti erilaiset, pituudessa vaikea huomata eroa?
4.- Mistä portterissa löytyy se tarra, josta näkee moottorityypin ja vaihelaatikon koodin? Koetin etsiä askista mutten löytänyt. Huoltokirjat sun muut on jossain edellisen omistajan "Tärkeet" kansiossa....
Kehtaan olla eri mieltä. Kun automaatti ei anna startata kuin P ja N- asennolla, Asentotunnistin pitäisi jotenkin jumpata, mutta kun niitä on kaksin kappalein. Samoin avainta ei saa virtalukosta pois kuin P ja N- asennoissa, tämän on pakko olla jotenkin sähköisesti toteutettu, koska mitään vaijeria tms. ei virtalukon suuntaan lähde.
http://www.ffp-motorsport.com/bb/viewto ... 0ee63cbe5b
Netistä joitain ohjeita löytyy, omat kokemukset wanhasta tomaatista ei näistä tietokone ohjatuista mitään ;)
Netistä joitain ohjeita löytyy, omat kokemukset wanhasta tomaatista ei näistä tietokone ohjatuista mitään ;)
Itte olen muutellut tuon 3b Passatin tomaatista manuaaliksi ja suht sama vaihteisto sieltä löytyy, moottorin pitkittäisen sijoituksen takia vaan lootan "perä" on toisinpäin käännetty.
Mutta tuohon starttaukseen niin automaatilla on oma starttirele joka yhdistää virrat lukkopohjalle vain P- ja N-asennoissa. Tämän releen joutuu vaihtamaan manuaalimallisen vastaavaksi ja sitten tekemään muutamat hyppylangat releen taakse johtoihin. Siinä on sitte vaihtoehtoja että haluaako auton käynnistyvän vain kytkin pohjassa tai aina kun avaimesta kääntää.
Tämä siis jos systeemi on samanlainen kuin tuossa Pasuunassa.
Googlella löytyi aikoinaan hyvät kaaviot tämän tekoon ja itsekin taisin tehdä Golfin ohjeiden mukaan.
Mutta tuohon starttaukseen niin automaatilla on oma starttirele joka yhdistää virrat lukkopohjalle vain P- ja N-asennoissa. Tämän releen joutuu vaihtamaan manuaalimallisen vastaavaksi ja sitten tekemään muutamat hyppylangat releen taakse johtoihin. Siinä on sitte vaihtoehtoja että haluaako auton käynnistyvän vain kytkin pohjassa tai aina kun avaimesta kääntää.
Tämä siis jos systeemi on samanlainen kuin tuossa Pasuunassa.
Googlella löytyi aikoinaan hyvät kaaviot tämän tekoon ja itsekin taisin tehdä Golfin ohjeiden mukaan.
No tutkitaan sähköjä sitten kun on sen aika :) Työn alla on nyt 5. vaihteen laakerin vaihto, eivät vaan perjantaina osanneet myydä mulle mitään. Täytyy maanantaina mennä kattomaan josko olis joku ammattilainen tullut lomalta. Osaako kukaan sanoa mitään tuohon kytkinkäpälän lukittamiseen? eikö se aski mene paikalleen ku laittaa vaan?
-
- -
- Viestit: 72
- Liittynyt: 22.4.2013 18:24
Muistaakseni portterissa kytkinkäpälä lähtee suht helposti pois paikoiltaan kun laatikkoa asettelee takaisin koneen jatkoksi mutta mitään ihmeempiä lukituksia en ole koskaan käyttänyt. Varmistat vain että käpälä on paikoillaan kun työnnät laatikon paikoilleen niin sen jälkeen se ei enää mihinkään karkaa.
Ja homma etenee. On tässä kyllä duunia, no sen nyt saattoi arvata mutta ittelleen on niin kiva valehdella. Tilannepäivitykseksi voi kertoa että manuaaliaski on hypännyt paikoilleen ja kone kiinnitetty. Mietityttää että millähän hitolla saa takaisin pakosarjan ja -putken yhdistävät kaksi U:n mallista lenkkiä?? Vetareita vertailtiin ja taidan kuitenkin laittaa nuo automaattiloodan vetarit kun en niissä pituuseroa oikein havainnut. Olisiko mitään aavistusta mikä tuon starttireleen numero olisi? Joutuukohan virtalukonkin vaihtamaan, vai mikä siellä estää avaimen poistulon jos vaihde on päällä?
Ja pari kuvaa kun niitä on aina kiva kattella:
Vinkeen näköstä kun jarrupetaali on edelleen automaatin, päätin jättää sen muistoksi ;)
Tuosta meinas olla vähän pirun ahdasta. Etenkin automaatin kanssa.
Ja pari kuvaa kun niitä on aina kiva kattella:
Vinkeen näköstä kun jarrupetaali on edelleen automaatin, päätin jättää sen muistoksi ;)
Tuosta meinas olla vähän pirun ahdasta. Etenkin automaatin kanssa.
No niin, Koeajo suoritettu! Vaikuttaa siltä että hyvin pelittää. Ei vikavaloja, toimii ja kulkee hienosti. Avaimen kanssa ei ilmennyt mitään ongelmia, se tulee ihan normaalisti lukosta. Jotkut piuhat jumppasin, ja kun se sillä toimii niin enpä asiaa sen tarkemmin tutkinut ( laatikon johtosarjasta). Vielä pitäisi koettaa saada loput ilmat veke jäähdytysjärjestelmästä, ei oikein kierrä sisäkennolla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa