ahu humppaa kaasupohjassa, päästötesti hylätty.
Valvoja: ffp jäsenet
ahu humppaa kaasupohjassa, päästötesti hylätty.
leimalla tuli hylky kun päästötestisssä ei saavutettu tarvittavaa kierroslukua. passat 1.9tdi ahu '98
kaasun kun runttaa pohjaan niin nousee normaalisti sinne 5k tietämille mutta alle sekunnin kuluttua booaa, laskee kierrokset 3000 ja taas nostaa 5000 ja booaa jne. jatkaa samaa niinkauan kuin kaasua pitää pohjassa. muuten auto pelaa ja kulkee tosi hyvin.
vaihdoin eilen määränsäätimen kun tyhjäkäynti oli epätasaista ja hehkunvalo vilkkui ja antoi vikakoodia quanity adjuster.
nyt käy tosi hyvin ja tasaisesti, ei tule vikakoodeja ja kulkee nykimättä mutta edelleenkään ei pidä kierroksia kaasu pohjassa. tekee myös samaa vaikka vähän nätimmin koittaa nostattaa kierroksia sinne 5k kieppeille. ehdotuksia? ei mene vikatilaan tuossa tilanteessa mutta kun maantiellä ajelee satasta pitemmän aikaa esim. vakkari päälä ja pysähtyy valoihin niin sen jälkeen on tehotonta menoa kunnes sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen.
edit: niin ja IQ arvo säädetty 3 tietämille. siitä kun vähänkään säätää isommalle tai pienemmälle niin alkaa joko kierrokset jäädä ylös tai käyntiin lähtö on tosi vaivalloista.
kaasun kun runttaa pohjaan niin nousee normaalisti sinne 5k tietämille mutta alle sekunnin kuluttua booaa, laskee kierrokset 3000 ja taas nostaa 5000 ja booaa jne. jatkaa samaa niinkauan kuin kaasua pitää pohjassa. muuten auto pelaa ja kulkee tosi hyvin.
vaihdoin eilen määränsäätimen kun tyhjäkäynti oli epätasaista ja hehkunvalo vilkkui ja antoi vikakoodia quanity adjuster.
nyt käy tosi hyvin ja tasaisesti, ei tule vikakoodeja ja kulkee nykimättä mutta edelleenkään ei pidä kierroksia kaasu pohjassa. tekee myös samaa vaikka vähän nätimmin koittaa nostattaa kierroksia sinne 5k kieppeille. ehdotuksia? ei mene vikatilaan tuossa tilanteessa mutta kun maantiellä ajelee satasta pitemmän aikaa esim. vakkari päälä ja pysähtyy valoihin niin sen jälkeen on tehotonta menoa kunnes sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen.
edit: niin ja IQ arvo säädetty 3 tietämille. siitä kun vähänkään säätää isommalle tai pienemmälle niin alkaa joko kierrokset jäädä ylös tai käyntiin lähtö on tosi vaivalloista.
Viimeksi muokannut K0nzta_, 12.6.2014 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
on sillä 440tkm ajeltu. kyllä se mustan pilven pöläyttää kun paikollaan polkaisee sinne viiten tonniin kiekat, ja sama pilvi pölähtää uudelleen kun kierrokset ensin tippuu siihen 3k ja nousee takaisin 5k. mutta pöläyttää se kans kun vaikka kakkosella kiihdyttää reippaammin, taitaa olla hitusen syöttöä enemmän mitä vakiossa. kun tuli muuan viikko takaperin pumppujumppaa harrasteltua moneen otteeseen.. nyt on tankin tyhjetämisen jälkeen pysyny paikat ehjinä.
pumpun vaihto kyllä sujuu joutusasti kun on tullut niin monesti harjoteltua tässä harrastusuran aikana.. :D nyt vaan on kavereilta viimeset pumput viety ja säretty suurin osa muttereiksi niin ei tosiaan huvittais ostaa taas yhtä ehjää pumppua kun muuten auto lähtee hyvin käyntiin ja toimii moitteitta.. siihen suuntaan se vika kyllä tosiaan taitaa viitata kun kaikki muu on jo kokeiltu.
keksis jonku poppaskonstin millä kikkailis päästöt läpi niin ois taas vuosi aikaa murehtia...
keksis jonku poppaskonstin millä kikkailis päästöt läpi niin ois taas vuosi aikaa murehtia...
ei ollut apua. ei kyllä vaikuttanut mihinkään muutenkaan, samanlain pöläytti mustaa. olen myös kokeillut siirtää pumpun kannen vakioasentoon, iq arvon 5 kieppeille. nyt 2,5. pienemmillä syötöillä tuntu puutuvan aikaisemmin kun vaikka vitosella 100 km\h ylöspäin lähti kiihdyttämään. kaasua pumppamalla saa vähä kiertämään kovemmin mutta veto päällä ei kyllä tapahdu mitään 3500rpm jälkeen. pienemmilöä vaihteilla alkaa hyytymään ja isommilla jää junnaamaan paikolleen. ahtopaineet on tasakaasulla ajettaessa satasta 0,4-0,5 bar ja vakkari päällä loivaanki ylämäkeen niin pomppaa heti 0.9- 1 bar.onko ihan normaalia? onhan ahdin kuitenki pieni. ei oo menny kyllä sen määränsäätimen vaihdon jälkeen enään vikatilaan.
pitääpä kokeilla tuota suodattimen ohitusta huomenna. tosiaan pumpun osia ja pumppuja on enemmän ja vähemmän ehjiä, runkoa mistä lähtä rakentamaan ei oikein ole kuin tuo mikä on nyt paikoillaan kun polttoaineen sekaan oli muhoksen sankarit lie mitä myrkkyjä laittanut niin meni yksi pumppu niin pahasti jumiin että ei saanut purettua. siitä olikin juttua tuossa toisessa topikissa kun auton kanssa tapeltiin.
ja nestepäät on jumissa tai väljiä, muuten ois kokeiltu jo toisella pumpulla.
nyt kun tarkemmin ajattelee niin tosiaan jostain vois ilmaa ruveta kierroksilla ottamaan, ruvetaan huomenna tutkaileen kun pikkuhiljaa katsastuskin alkaa painaa päälle.
ja nestepäät on jumissa tai väljiä, muuten ois kokeiltu jo toisella pumpulla.
nyt kun tarkemmin ajattelee niin tosiaan jostain vois ilmaa ruveta kierroksilla ottamaan, ruvetaan huomenna tutkaileen kun pikkuhiljaa katsastuskin alkaa painaa päälle.
Jos tankissa on ollut jotain ylimääräistä, joka on pumppujakin rikkonut useaman niin kaitpa se suuttimillekin on tehnyt huonoa (yhtä herkkiä ne on kuin pumppukin)... eli varmaan nekin kannattaisi käyttää tarkistuksessa taikka vaihtaa varmasti ehjiin yksilöihin.
Se anturi taitaa ola kiinteä osa suutinrunkoa. Epäilisin että vika ei ole itse anturissa vaan suuttimen toiminnassa (esim takertelee kovilla kierroksilla). Liitin irroitettuna auto on sitten vikatilassa eikä seuraa suutimien toimintaa, siksi tehoton mutta kiertää "normaalisti".
Tämä on toki pelkästään mun omaa päättelyä, ei siis välttämättä pidä paikkansa :D
Se anturi taitaa ola kiinteä osa suutinrunkoa. Epäilisin että vika ei ole itse anturissa vaan suuttimen toiminnassa (esim takertelee kovilla kierroksilla). Liitin irroitettuna auto on sitten vikatilassa eikä seuraa suutimien toimintaa, siksi tehoton mutta kiertää "normaalisti".
Tämä on toki pelkästään mun omaa päättelyä, ei siis välttämättä pidä paikkansa :D
näin toimittiin ja tuli eebaysta tilattua uudet suuttimet. :)
mutta siis kai vika on kuitenkin siinä anturissa eikä suuttimessa kun liitin paikallaan alkaa tekeen tuota humppaamista mutta ilman liitintä kiertää hienosti. mutta tuleepa nyt varmistettua kumpikin mahdollinen vika! vai alkaako se suutin sitten takerrella kun on enempi syöttöä, kun vikatilassahan syötöt on varmaan aika minimaaliset... tiiäppä häntä.
mutta siis kai vika on kuitenkin siinä anturissa eikä suuttimessa kun liitin paikallaan alkaa tekeen tuota humppaamista mutta ilman liitintä kiertää hienosti. mutta tuleepa nyt varmistettua kumpikin mahdollinen vika! vai alkaako se suutin sitten takerrella kun on enempi syöttöä, kun vikatilassahan syötöt on varmaan aika minimaaliset... tiiäppä häntä.
Se anturinhan mittaa suuttinnaulan liikettä, eikö näin?
Jos suuttimissa vain "pientä" vikaa, niin liitin on irti luulee moottorinohjaus että kaikki ok. Kun liitin on kiinni alkaa moottorinohjaus korjaileen tilannetta ja sekoaa huonosti toimivasta/jumivasta suuttimesta.
Eli mekaanisena tuo toimii lähes ok, mutta kun aivot tulee mukaan homma sekoaa.
Ilman suodatinta en sitä käyttäisi niin joku ehdotti, huonolla tuurilla menee pumppukin vielä rikki.
Jos suuttimissa vain "pientä" vikaa, niin liitin on irti luulee moottorinohjaus että kaikki ok. Kun liitin on kiinni alkaa moottorinohjaus korjaileen tilannetta ja sekoaa huonosti toimivasta/jumivasta suuttimesta.
Eli mekaanisena tuo toimii lähes ok, mutta kun aivot tulee mukaan homma sekoaa.
Ilman suodatinta en sitä käyttäisi niin joku ehdotti, huonolla tuurilla menee pumppukin vielä rikki.
No mä päättelin tilanteen niin, että suuttimen neulan liike ei kovemmilla kierroksilla enään pysy täysin normaalina vaan alkaa "jätättämään" tms. tästä tas seuraa että ecu luulee ennakon olevan pielessä ja alkaa säätämään sitä josta seuraa sitten sitä humppaamista kun mittaustiiedot vaihtelee...
Se anturi on varmaankin vain pieni kuparikäämi jonka sisällä suuttimen neula liikkuu ja synnyttää jännitepulsseja, joiden perusteella ecu sitten päättelee tarkan toteutuneen ruiskutushetken jota vertaa kampiakselin tunnistimeen sekä ennakkokarttaan ja säätää pumppua tarvittavaan suuntaan..
Piuha irti mennään sitten kiinteällä oletuksella eikä reagoida siihen että suutin ei toimi aivan optimaalisesti...
Mutta tämä toki on pelkkää harrastajan päättelyä ja jos joku osaa peremmin kertoa niin otan itsekin tiedon mieluusti vastaan :)
edit.. Tapsa näemmä ehti ensin :)
Se anturi on varmaankin vain pieni kuparikäämi jonka sisällä suuttimen neula liikkuu ja synnyttää jännitepulsseja, joiden perusteella ecu sitten päättelee tarkan toteutuneen ruiskutushetken jota vertaa kampiakselin tunnistimeen sekä ennakkokarttaan ja säätää pumppua tarvittavaan suuntaan..
Piuha irti mennään sitten kiinteällä oletuksella eikä reagoida siihen että suutin ei toimi aivan optimaalisesti...
Mutta tämä toki on pelkkää harrastajan päättelyä ja jos joku osaa peremmin kertoa niin otan itsekin tiedon mieluusti vastaan :)
edit.. Tapsa näemmä ehti ensin :)
ei ole oikein selvinny vielä tämäkään. suuttimet vaihdettu ja sama homma jatkuu. ei auto kiertänytkään ihan kunnolla neulanliikeanturin johto irti, muutaman sekunnin pysyy kaasu pohjassa ja alkaa laskemaan kierroksia. liitin kiinni tekee edelleen saman mutta ottaa kierrokset nopeammin ja enemmän kierroksia kuin liitin irti ollessa. pumpun ajoitus tarkistettu ja hienosäätö tehty, käy hyvin mutta lämpimällä koneella lähtee hieman yskien käyntiin. veto puutuu joka vaihteella 3000rpm jälkeen. lämpötila-anturin liitin irti lähtee hyvin käyntiin kun heti starttaa, mutta jos antaa virtojen ollla päälä vaikka 2s niin samanlain rykimällä käyntiin kun normaalisti liitin paikallaan.kylmällä koneella lähtee normaalisti käyntiin. maffin piuha irti ajellessa tehot laskee jonkinverran, mutta ei niin paljoa kuin vikatila päälä ajellessa esim kun joskus ahdot nousi liikaa. silloin tehot oli täysin hukassa.kaasua pumppaalla saa välillä ottamaan piikin 3000rpm jälkeen jolloin veto jatkuu korkeintaan 3500 asti ja taas hyytyy ja ei vastaa kaasuun muutamaan sekunttiin. vikakoodia ei jää.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa