AFN Ryntää käynnistäessä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

AFN Ryntää käynnistäessä

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 6.6.2014 18:53

Eli tuossa juuri ostin auton jossa kerrottiin olevan moottorivika eikä lähde käymään kunnolla. Itse en saanut millään keinolla käymään. Tutkimisen jälkeen jako oli ainakin väärin hampaalla tai kahdella. No, vauhtipyörässä ei mitään merkkejä joten varovasti ykkössylinteristä meisselillä kattoa koska mäntä YKK:ssa, nokan takaa se viiru suoraan ja pumppu lukituskoloon ja hihna paikalleen. Lähti ilmauksen jälkeen heti käymään.

Nyt sitten siihen vikaan. Heti käynnistyttyä kierrokset lähtee huutamaan noin 3000rpm ja kun hipaisee kaasupoljinta, tippuu siihen päälle tonniin. Kone pyörii todella nätisti sitä kolmeatonnia mutta kun koskee polkimeen niin alkaa savuttaa aika mukavasti. Ainakin pakosarja vuotaa koska sieltä tulee savua, mutta sen ei pitäisi kai tyhjäkäyntiin vaikuttaa?

Ehdotuksia?

vwvento19TD
-
Viestit: 59
Liittynyt: 12.4.2014 10:14

ViestiKirjoittaja vwvento19TD » 6.6.2014 22:35

Vikaa kaasupolkimessa?.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 6.6.2014 23:08

Tutkit siis koko vauhtipyörän ympäryksen ettei ole ajoitusmerkkejä? Kuulostaapa oudolta, että vauhtipyörästä puuttuisi ajoitusmerkki kokonaan. Suosittelen vielä käymään sen huolella läpi, hyvän valon kanssa. Irroita hehkutulpat sylinterikannesta, niin saat pyöritettyä moottoria tasaisesti. Aina parempi jos saat kaverin pyörittämään, niin voit keskittyä merkin jälestykseen huolella. Merkki saattaa olla myös lian peitossa, joten huolellisuutta hommaan.

Kaasupolkimeen koskiessa kierrosten asettuminen ja jumiutuminen 1200rpm, sekä tämän jälkeisen kaasupolkimen reagoimattomuus viittaavat yleensä kaasupoljin-ongelmaan. Toisaalta kunnossa oleva moottori oikealla jakopään ajoituksella sekä pumpun kannen asennolla ei nosta kierroksia 3000rpm heti starttauksen jälkeen, ei vaikka kaasupoljin olisi keittiön pöydällä. Myöskin savutus viittaa väärään ajoitukseen, ellei sitten jakopään ajoituksen väärin olo ole tuhonnut mitään. Minkä väristä & hajuista savu on?

Vikakoodeista saattaisi myös jotain osviittaa saada.

Missäs tilanteessa tämä entinen omistaja on tämän oletetun moottorivian saanut aikaiseksi?

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 7.6.2014 1:30

Kuulemma kaksoismassa hitsattu yhteen ja koneistettu joten siinä voinut mennä merkit(?). Vag-comilla voisin tietysti tarkistaa kaasupolkimen prosentit kun saan läppärin takaisin, että onko ne mimmoset. Harmaata/mustaa savua ja haisee dieselille.

Muistaakseni oli ostanut koneen ja huoltanut alakerran eikä avannut kantta. Sen jälkeen startannut ja oli jotain kolinaa kuulunut kuulemma. Eikä kai lähtenyt käymään kunnolla yms ja myi pois. Itse en saanut edellisellä jakopään asennolla käymään mitenkäänpäin. Mainittakoon vielä että kone käy todella nätisti sitä 3000rpm ilman havaittavia sivuääniä. Pitää vaihtaa pakosarjan ja imusarjan tiivisteet ainakin ja kuunnella jos sitten kuuluisi moottorista paremmin ääniä.

golf
-
Viestit: 319
Liittynyt: 4.8.2003 17:15

ViestiKirjoittaja golf » 7.6.2014 9:38

Kokeile pienentää syöttöä.

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 16.6.2014 10:00

Elikkäs huomasin että vuoto tulee laipatusta EGR venttiilistä jota ei oltu kiristetty ollenkaan vaan laitettu malliksi paikalle. No tämän kiristettyä vag-comi kiinni ja koodit nollaukseen, jonka jälkeen koitin startata ja todella huonosti lähti käymään ja ei enää rynnännyt vaan juuri ja juuri pysyi päällä. Tässäajassa ainot vikakoodi oli mappianturin oikosulku joka johtunee niistä virityksistä. Saako luettua jotain hyödyllistä dataa ilman että kone käy?.

Toinen on se että dieselin paluuletkussa kulkee ilmaa. Tämä luutavasti ei ole normaalia(?) Täytynee vaihtaa joku menoletku läpinäkyväksi että näkee onko tuloaineessa ilmaa myös.

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 18.6.2014 8:22

Polttoaineen menolinjassa hirveitä kuplia ja kun sammuttaa niin valuu takaisinpäin suodattimelle. Tämä varmaan ei selitä kumminkaan savutusta ja tuntuuu kuin yksi sylinteri ei lähtisi mukaan ollenkaan. Pitäisikö tässä nyt puristuksia mitata vai voisiko johtua pelkästään ilmasta järjestelmässä. Kävi mielessä myös että jos joku suutin suoltaa suoraan diiselit sylinteriin niin nostaisi kierroksia ja savutus olisi armoton, mutta rynkyttääkö se sitten samallailla kun olisi yks sylinteri poissa käytöstä.

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 18.6.2014 8:31

Rynkytys tulee melko varmaan ilmasta. Eli etsi syy miksi järjestelmässä ilmaa, korjaa se ja tämän jälkeen ilmaa suuttimet/putket(suuttimen päästä putkea hieman löystää, pyörittää niin kauan että välistä suihkuaa dieseliä ja putket kiinni)

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 18.6.2014 9:11

Kun kerran jako on ollut miten sattuu ja kolinaakin kuulunut niin varmaan venttiilien tiiviyden tarkistus olisi ihan paikallaan...

Eikös näissä kaikissa tdi-koneissa ole ykk-anturi jonka perusteella pumpun ajoitus säädetään kohdalleen (testerillä/vcds:llä), voisihan sen alakerran varmaan senkin perusteella laittaa kohdalleen, tuo meisselillä kokeileminen kun käsittääkseni saattaa helposti myös sen hampaan-pari heittää..

Omassa seatissa loppui ilmavaivat kun poistin polttoainelinjan pikaliitimet suodattimen ja tankin välistä. Jonkin verran kulki ilmakuplia ennen ko. toimenpidettä, mutta ei ne itsellä vielä käyntiin vaikuttaneet.

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 29.9.2014 20:52

Talvi lähestyy, ja taas koitettu edetä asiassa.

Puristukset oli ok ja nyt sitte saatii toiset suuttimet asennettua, naftasuodatin ja se muovihäkkyrä vaihdettua ja nyt onkin mielenkiintoista menoa.

Aluksi ei meinannu nafta nousta pumpulle millään. Sittenkun se sinne viimein nousi ja auto starttasi, ryntäs nii perkeleesti ja eikun virrat pois. Avaimet kun käänsi offille niin moottori raksuttaa suloisesti tyhjäkäynnillä ilman mitään sivuääniä eli sen joutuu sammuttamaan kytkimellä.

Jossainvaiheessa kun sitä starttailtiin, kävi virrat päällä noin 1100rpm ja kaasuun vastasi kun hiukan painoi niin kierrokset nous kahteentonniin, mutta jos paino kaasun pohjaan niin mitään ei tapahtunut?

Nyt ei tee enää yllämainittavaakaan vaan ryntää heti startatessa, ja kun virrat laittaa pois niin jää raksuttamaan tyhjäkäynnille. Pistää vähän ihmettelemään että mitähelvettiä.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 29.9.2014 20:56

Tutki tietokoneella anturitietoja, ruiskutusennakkoa, kaasupolkimen toimintaa ym. Muutoin aivan turhaa lähteä asiaa arpomaan.

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 29.9.2014 20:59

Kaasupolkimen toiminta on tarkistettu ja muita on vähän huono tarkistella kun kone käy tyhjäkäyntiä vain virrat pois, mutta voihan sitä huomenna katsoa, mitä siitä saa irti

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 1.10.2014 8:40

Pumpun katkaisuventtiilin (oliko N108) vialla saattaisi olla tekemistä asian kanssa...

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 2.10.2014 16:04

Vikakoodeja ei tosiaan muusta kun ohitetusta MAF anturista ja potikasta jolla huijataan mappia.

Kaasupolkimen toiminta on normaali ja pumpun kansi vaihdettu jolla ei vaikutusta asiaan

Vag-com näytti jotkun injection quantityt yli 50mg ja jotkut nollina? Ja specified map 193mbar.

Onkos pumpulle joku oma rele jossain ja jos on niin missä ja mikä numero?

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 2.10.2014 16:33

Koita säätää pumpun kannesta määrää alas ja etsiä paikka että ei ryntää.
Kuulostaa siltä että sulla on aivan liikaa syöttöä tai sitten määränsäädin rikki.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 2.10.2014 16:34

Specified MAP -arvo ei pysty olemaan 193mbar missään vaiheessa, actual kylläkin voi olla tuon potikan takia.

Joten siis: Poista potikka, asenna MAF, sekä säädä pumpun IQ kohdalleen (tässä tapauksessa suuremmalleen, eli perussyöttöä pienemmälleen, ts. pumpun kantta jakopäähän päin). Tämä viimeisin voi olla hankalahko toimenpide jos tätä ei ole aikaisemmin tehnyt, mutta kuulostaisi äkkisiltään että tuo kansi voisi olla väärällä kohdallaan tai viallinen ( kansi = määränsäädin ). Mahdollisesti tuo sammutinsolenoidikin voi olla risa ( vaihtoehtona myös vaihtaa koko pumppu varmasti ehjään ).

Jos tarkempaa dataa tai parempaa diagnosointia ei ole saatavilla, lähde noista liikkeelle ihan ensimmäisenä.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 2.10.2014 19:28

Oliko nuo lukemat katsottu kun moottori ei ole käynnissä?

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 16.3.2015 17:45

Monen monen kuukauden ja "katotaan ensviikonloppuna" lauseen jälkeen vaihdoin johtosarjan toiseen kertaan (eka oli väärä stna). Samalla pumpun kansi tuli vaihdettua. Ongelma on nyt se, että kun auton käynnistää, kierrokset ryntää heti niin perkeleesti ja sammuttaessa sama homma kun ennen, eli jää käymään kun kello.

Mites, kumpaan suuntaan pumpun kansi tulee laittaa että on mahd. pieni syöttö? Luulen että vika kumminkaan ei ole tässä. Kaikki lämpötilat vag-comilla ok, eli naftan ja moottorin lämmöt yms.

Alkaa pian ymmärrys loppua.

https://www.dropbox.com/sc/sbkazgicanrb ... RK3uZCgyHa

Tommosia vikakoodeja nyt. Mikään noista varmaan ei liity ryntäykseen.

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 19.3.2015 11:53

Eli vika tosiaan oli pumpun kannessa. Nyt saatu käymään ja toimii hyvin paitsi ihan älytön huohotus kampikammiosta ja kannesta. Ö-korkin kun irrottaa tuntee hyvin tuulahduksen ja sieltä tulee sauhua ulos. Mistäköhän mahtaa iso huohotus johtua ja onko kuinka vaarallista.

Myöskin kun säädettäis iq kohdilleen niin mikä on tehdasarvo?

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 19.3.2015 14:32

Noniin eli IQ säädetty vasaralla 2.3 ja nyt löytyy jo jotain liikettä. Oli 11.2.

Huohotus vielä ongelma.

Sitten. Ajattelin TDI-Timingillä kattoo ajotuksen ja siellä se huiteli ihan ylhäällä. Kattelin sitte vielä measuring blockista niin näytti aika ronskeja lukemia.

Kysymys onkin, että saako korjattua vielä pumppua kääntämällä?

https://www.dropbox.com/sc/1qtjn2ngpm9o ... 4X6mqQDT3a

Niin ja muokattakoon vielä että käynnistyy hyvin ja käy hyvin

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 7.4.2015 7:10

No saatu pumppua kääntämällä vag-com näyttämään 9 astetta ennakkoa. Miten muuten kun on suutinkärjet vaihdettu isompiin ja avautumispainetta nostettu vaikuttaako se tuohon miten vag-com laskee ennakon? Muuten joutuu seuraavan jakopäärempan yhteydessä pumpun pyörää hampaalla siirtään. Jännää kuitenkin että on ollut lukittu paikalleen kun hihna laitettu kiinni.

ZeroQ
-
Viestit: 125
Liittynyt: 30.1.2011 14:16

ViestiKirjoittaja ZeroQ » 25.5.2015 18:40

Nostetaas ny vanhaa aihetta vaikka niukasti vastaillaan.

Eli oli n75 n18 ja muutaman muun kanssa kanssa ongelmia kun puski vikakoodia että on oikosulku/johdot poikki. No selvisi parin päivän kiroilun jälkeen että moottorinohjauksesta puuttuu sulake. Se ohjas myös kirjan mukaan ennakonsäätösolenoidia. Sen jälkeen kun sulakkeen laitto niin kone kävi miten sattuu ja sitten käänsin pumppua takas sinne missä se oli ja käynti parani.

Nyt sitten itse vikaan, eli TDI-Timingilla se näyttää jonkun aikaa että olis kohdallaan ja sitten pomppaa ylälaitaan sekunniks/kahdeks ja sitten takas normaaliin. Voikos johtua mistä? Ja sitten on vielä voimakas nakutus.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 91 vierailijaa