Tietoja ensin:
Vw 4D Bora 06/1999 1.9Tdi-AUTOMATIC-1J/250, ajettu 480tkm
Ongelma:
Kylmänä ei lähde liikkeelle ETEENPÄIN, mutta taaksepäin liikkuu kyllä.
Ja sitten kun muutaman minuutin lämpenee, niin liikkuu sekä eteen että taakse, mutta esim 80km/h vauhdissa kierrosluku käy välillä 2050 kierroksessa kun normaalisti ajossa ollessa kierrokset on noin 1850.
Voisiko tuossa olla ihan vain vaihteistoöljy vähänä? Tai vääränlaista? Suodatin tukossa? Vai onko kyse jostain vakavammasta?
Eli voisin kokeilla vaihtaa vaihteistoöljyt(vaikka ne on edellisen omistajan mukaan vaihdettu aika vasta). Paljonko menee öljyä, pitääkö huuhdella jotenkin? Ja ennenkaikkea, mitä öljyä laitan?
Bora automaattilaatikko-ongelma -99 Tdi
Valvoja: ffp jäsenet
Oletuksena 4-pykäläinen "perinteinen" automaatti?
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=157684&highlight=automaattivaihteiston+%F6ljy öljyksi käytin Mag1 Type F-öljyä, saa esim. motonetista.
Vikakoodit vag-com:lla kannattaisi katsoa aluksi, ja tarkastaa turbiinin luisto ajaessa samalla, jolta nuo oireet vaikuttaa. http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=112477&highlight=
Noin 7tkm sitten vaihdoin huuhtelemalla type F öljyt sisään, ja putsasin venttiilikoneiston, on toiminut nätisti nyt, oireista lisää tuossa jälkimmäisessä ketjussa. Öljyt ja suodatin maksaa noin satkun, itse ainakin putsaisin venttiiilikoneiston samalla koska jos siellä likaa niin ne ei todennäköisesti lähde pois öljynvaihdolla. http://www.youtube.com/watch?v=MiLagQjAwcI http://www.youtube.com/watch?v=TGZp-769ONY
http://www.atra.com/manuals/individual/2003/2003-270.pdf
Jos itse pystyt tekemään niin tätä kokeilisin vikakoodinluvun ja öljymäärän tarkistuksen jälkeen, ei välttämättä auta jos venttiilikoneisto kulunut, kitkapinnat liian kuluneet/jäähdytinneste sekoittunut laatikkoöljyn kanssa. Onko samat ongelmat eteenpäin lähtiessä jos laitatkin vaihteen kolmeselle, tuossa viimeisimmässä linkissä juttua jos manual valve ei ole pohjassa niin d-asennossa matala öljynpaine mistä sitten viivettä liikkeellelähdössä ja ongelmia myös ajaessa.
Edit:linkkien kanssa hässäkkää
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=157684&highlight=automaattivaihteiston+%F6ljy öljyksi käytin Mag1 Type F-öljyä, saa esim. motonetista.
Vikakoodit vag-com:lla kannattaisi katsoa aluksi, ja tarkastaa turbiinin luisto ajaessa samalla, jolta nuo oireet vaikuttaa. http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=112477&highlight=
Noin 7tkm sitten vaihdoin huuhtelemalla type F öljyt sisään, ja putsasin venttiilikoneiston, on toiminut nätisti nyt, oireista lisää tuossa jälkimmäisessä ketjussa. Öljyt ja suodatin maksaa noin satkun, itse ainakin putsaisin venttiiilikoneiston samalla koska jos siellä likaa niin ne ei todennäköisesti lähde pois öljynvaihdolla. http://www.youtube.com/watch?v=MiLagQjAwcI http://www.youtube.com/watch?v=TGZp-769ONY
http://www.atra.com/manuals/individual/2003/2003-270.pdf
Jos itse pystyt tekemään niin tätä kokeilisin vikakoodinluvun ja öljymäärän tarkistuksen jälkeen, ei välttämättä auta jos venttiilikoneisto kulunut, kitkapinnat liian kuluneet/jäähdytinneste sekoittunut laatikkoöljyn kanssa. Onko samat ongelmat eteenpäin lähtiessä jos laitatkin vaihteen kolmeselle, tuossa viimeisimmässä linkissä juttua jos manual valve ei ole pohjassa niin d-asennossa matala öljynpaine mistä sitten viivettä liikkeellelähdössä ja ongelmia myös ajaessa.
Edit:linkkien kanssa hässäkkää
Hieno vastaus, kiitoksia!
Laatikko on 4-vaihteinen.
Auto tosiaan lähtee nopeammin liikkeelle eteenpäin jos on jokin muu kuin D vaihde päällä. Yleensä peruutan pihasta pihatielle, ja peruutan noin 100 metriä postilaatikoille tien päähän. Sitten kolmonen tai kakkonen päälle, hetken aikaa vähän kaasua ja kohta lähtee liikkeelle.
Sellaista alkoi tekemään myös joku aika sitten, että kakkoselta kolmoselle vaihtaessa tuntuu kuin laatikko tippus vapaalle välillä. Kerkeää kierrokset käydä korkealla ennenkuin saa kolmosen päälle...
Laatikko on 4-vaihteinen.
Auto tosiaan lähtee nopeammin liikkeelle eteenpäin jos on jokin muu kuin D vaihde päällä. Yleensä peruutan pihasta pihatielle, ja peruutan noin 100 metriä postilaatikoille tien päähän. Sitten kolmonen tai kakkonen päälle, hetken aikaa vähän kaasua ja kohta lähtee liikkeelle.
Sellaista alkoi tekemään myös joku aika sitten, että kakkoselta kolmoselle vaihtaessa tuntuu kuin laatikko tippus vapaalle välillä. Kerkeää kierrokset käydä korkealla ennenkuin saa kolmosen päälle...
Hieno vastaus tosiaan. Käviskö nämä ohjeet mun passattiin myös? auto on seissyt tuossa pihalla vuoden päivät laatikkopulmien (01M) takia.
Passat VARIANT GT L485 EG2 AUTOMAATTI vm.96. mittarissa 180 000km
OIREET
1. Vaimo kertoi ensin että auto "vinkuu" suurella nopeudella ajettaessa. Selvisi että nelosvaihde hyppää pois vaihteelta (tai ei vaihda neloselle kolmoselta) aika ajoin. Vaihde kytkeytyi normaalisti, kun laski kaasua himpun verran. Ajelimme sitten vain vaihdekeppi kolmosella. Tarkistin vaihdelaatikon öljyn määrän joka tuntui olevan normaali. (Varmistin täyttäessä öljyn lämpötilan VAG-COMilla)
2. Seuraavaksi auto jäi kaupunkireissulla jummiin. Auto ei kulkenut enää kuin eteenpäin. Pakki oli kadonnut eikä N-asentokaan löytynyt. Köröttelimme kotiin vaihdekeppi kolmosella.
3. Kotipihassa olikin laatikko sekaisin.
-P-asennolla auto yrittää mennä eteenpäin. Kierrokset ei nouse kovin ylös vaikka kaasun painaa pohjaan.
-R-asennossa tuntuu laatikko olevan kuin P-vaihteella - pyörät lukossa.
-N-asennossa sama oire kuin P-asennossa
-D-3-2-1-asennoissa auto yrittää eteenpäin.
VAG-COM ei anna vikakoodeja. Turbiini ei luista.
Vanha topikki: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=176726&highlight=
Passat VARIANT GT L485 EG2 AUTOMAATTI vm.96. mittarissa 180 000km
OIREET
1. Vaimo kertoi ensin että auto "vinkuu" suurella nopeudella ajettaessa. Selvisi että nelosvaihde hyppää pois vaihteelta (tai ei vaihda neloselle kolmoselta) aika ajoin. Vaihde kytkeytyi normaalisti, kun laski kaasua himpun verran. Ajelimme sitten vain vaihdekeppi kolmosella. Tarkistin vaihdelaatikon öljyn määrän joka tuntui olevan normaali. (Varmistin täyttäessä öljyn lämpötilan VAG-COMilla)
2. Seuraavaksi auto jäi kaupunkireissulla jummiin. Auto ei kulkenut enää kuin eteenpäin. Pakki oli kadonnut eikä N-asentokaan löytynyt. Köröttelimme kotiin vaihdekeppi kolmosella.
3. Kotipihassa olikin laatikko sekaisin.
-P-asennolla auto yrittää mennä eteenpäin. Kierrokset ei nouse kovin ylös vaikka kaasun painaa pohjaan.
-R-asennossa tuntuu laatikko olevan kuin P-vaihteella - pyörät lukossa.
-N-asennossa sama oire kuin P-asennossa
-D-3-2-1-asennoissa auto yrittää eteenpäin.
VAG-COM ei anna vikakoodeja. Turbiini ei luista.
Vanha topikki: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=176726&highlight=
Volkkarin nelivaihteiseen ei kannata laittaa Type-F öljyä. Se on tarkoitettu lähinnä vanhoihin Fordeihin. Volkkarin laatikkoon pitää laittaa öljyä missä on LT71141 luokitus. Esim tästä löytyy ko. luokitukset: http://www.vaihteistokauppa.fi/product/ ... f-lt-71141
Samalta sivulta näyttäis lötyvän myös suodatin yms. tuohon laatikkoon.
Samalta sivulta näyttäis lötyvän myös suodatin yms. tuohon laatikkoon.
Aiemmin laatikossa oli juurikin kyseisessä firmassa vaihdetut öljyt ja turbiinin lukkoventtiilikin... Itse myös välissä laitoin öljynvaihdossa luokitusten mukaista öljyä edellisellä kerralla, ja kovaa vauhtia oli laatikko porsimassa, vaihtoväli reilu 50tkm.
Jokainen toki tekee itse omat päätöksensä öljyn suhteen ja ottaa samalla vastuun, rane69 mm. noilla Type F-öljyillä ajeli 01M-laatikkoisella Golf:lla, jossa oli aikalailla enemmän tehoa kuin vakiossa. Itsellä ainakin laatikko toimii yhä mallikkaasti nyt 8tkm jälkeen vaikka nuo väärät öljyt sisällä, jos hajoaa niin so not:)
jukki60:kyllä 01N/01M/01P on läheistä sukua, kyllä venttiilikoneistonprojekti pitäisi noilla ohjeilla mennä.
Jokainen toki tekee itse omat päätöksensä öljyn suhteen ja ottaa samalla vastuun, rane69 mm. noilla Type F-öljyillä ajeli 01M-laatikkoisella Golf:lla, jossa oli aikalailla enemmän tehoa kuin vakiossa. Itsellä ainakin laatikko toimii yhä mallikkaasti nyt 8tkm jälkeen vaikka nuo väärät öljyt sisällä, jos hajoaa niin so not:)
jukki60:kyllä 01N/01M/01P on läheistä sukua, kyllä venttiilikoneistonprojekti pitäisi noilla ohjeilla mennä.
Shift solenoid testaus eli noihin voi 12v tarjota napoihin, kun taas pressure solenoid testaus Ei saa 12V
Itse en tehnyt kyllä muuta kuin mittasin yleismittarilla ohmit, mikä ei ilmeisesti ole täysin varma tapa testata toimintaa. Olikohan niin että kaksi isompaa solenoidia omassa 01N laatikossa ravistamalla helisi, ja 5 pienempää taas ei. Olihan tuolla noita testauksia missä samalla yhdistetään paineilmaan ja testataan päästääkö ilmaa läpi, saisi vaan patenttiratkaisuja tehdä niitä testejä varten.
Varovasti siiten sen venttiilikoneiston johtosarjan kanssa, voi olla hauras. U.n mallisella lätkällä johtosarja irtosi nätisti solenoideista. Toivottavasti eil ole mekaanista vikaa laatikossa, sitten onkin laatikon irrotus vuorossa jos ei tämä auta.
Itse en tehnyt kyllä muuta kuin mittasin yleismittarilla ohmit, mikä ei ilmeisesti ole täysin varma tapa testata toimintaa. Olikohan niin että kaksi isompaa solenoidia omassa 01N laatikossa ravistamalla helisi, ja 5 pienempää taas ei. Olihan tuolla noita testauksia missä samalla yhdistetään paineilmaan ja testataan päästääkö ilmaa läpi, saisi vaan patenttiratkaisuja tehdä niitä testejä varten.
Varovasti siiten sen venttiilikoneiston johtosarjan kanssa, voi olla hauras. U.n mallisella lätkällä johtosarja irtosi nätisti solenoideista. Toivottavasti eil ole mekaanista vikaa laatikossa, sitten onkin laatikon irrotus vuorossa jos ei tämä auta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa