Bora AJM kansipahvi rikki ?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

tdi-variant
-
Viestit: 189
Liittynyt: 29.7.2003 23:26

Bora AJM kansipahvi rikki ?

ViestiKirjoittaja tdi-variant » 28.1.2014 20:51

Letkut kivikovat, alavesiletku jääkylmä,paisarin ylivuotoreiästä tulee kovilla kierroksilla hieman nestettä, sisälle tulee kuumaa ja välilllä kylmää ilmaa. Öljyt ok, ja mielestäni nesteen joukossa ei öljyä. Ei savuta, kulkee normaalisti. Kansipahvi vaihdettu 160tkm kohdalla, nyt mittarissa 355 tkm. Olisiko pahvi taas mennyt, vai voiko termostaatti tehdä noin jos on rikki ?
Koneena 1.9 tdi AJM.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 28.1.2014 21:08

Kyllä tuo kanteen natsais toi kuvaus.

tdi-variant
-
Viestit: 189
Liittynyt: 29.7.2003 23:26

ViestiKirjoittaja tdi-variant » 28.1.2014 21:14

Samaa veikkailin, prkl. Olisko porukalla mitään hinta-arviota kyseiselle operaatiolle?
Jakopää tehty 2 tkm takaisin, eli sitä ei varmaan tarvi uusia ?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 28.1.2014 22:20

Juuri tilasin vajaalla parilla sadalla tiivisteitä ja pultteja ison laatikollisen. Siinäpä se hinta-arvio jos itse tekee eikä laske omalle työlleen hintaa.

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 29.1.2014 7:52

Pari viikkoa sitten tehty touraniin kansiremontti. Oli juuri samat oireet.

Vaihdoin seuraavat osat:
- Nokka-akselin laakerit 50€
- Kansipultit 25€ sarja
- Kansipahvi sekä imu- ja pakos. tiivisteet 40€ yht.
- Hehkutulpat n.100€ yht.
- Suuttimien tiivistesarjat, 100€ yht.
- kannen painetesti ja oikaisu 190€.

Tuostapa hintahaarukkaa ilman työtä.

tdi-variant
-
Viestit: 189
Liittynyt: 29.7.2003 23:26

ViestiKirjoittaja tdi-variant » 29.1.2014 8:50

Ok. Mitähän ammattilaisella menee aikaa tuollaiseen jumppaan? Tietäisi hieman laskea työn hintaa.

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 29.1.2014 15:20

Mulle yksi korjaamo laski 10h aikaa ja setämiehen kanssa tehtynä suurinpiirtein saman verran.

marko586
-
Viestit: 95
Liittynyt: 9.10.2003 23:28

ViestiKirjoittaja marko586 » 29.1.2014 21:47

Itse revin agr koneisesta borasta koko koneen vaihdelaatikkoineen pois, pesin konehuoneen, vaihdoin moottoriin alakerran lohkoineen, pulttasin paketin kasaan ja keulalle 11 tunnissa yksinään :)

tdi-variant
-
Viestit: 189
Liittynyt: 29.7.2003 23:26

ViestiKirjoittaja tdi-variant » 4.2.2014 16:33

Kävin katsastamassa auton, ei ongelmia. Mun mielestä ei hukkaa paljoa nestettä nyt. Lämmintä puhaltaa tietyillä kierroksilla, se ihmetyttää. Esim 2000rpm lämmintä, 2500rpm kylmää. Paikallinen korjaamo antoi arvion kansiremontista 5-700€.
Menee ensi viikolla sinne tutkittavaksi.

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 4.2.2014 17:25

Katso vaan, ettei rupea pukkaan valkoista savua (polttaisi jähytinnestettä). Jos pääsee siis palotilaan nestettä niin seisoessa voi paine purkaantua pakotilaan ja nestehän ei sitten puristu vaan kanki tai joku muu antaa periksi.

tdi-variant
-
Viestit: 189
Liittynyt: 29.7.2003 23:26

ViestiKirjoittaja tdi-variant » 4.2.2014 17:31

Joo. Viikon päästä pääsee korjaamolle. Pakko kysyä vielä, voiko tämä johtua korkista tai termarista ? Miksi joillakin kierroksilla tulee lämmintä ilmaa ?

Taffu
-
Viestit: 4
Liittynyt: 15.1.2014 22:38

ViestiKirjoittaja Taffu » 4.2.2014 22:14

Ei todennäköisesti johdu termarista tai korkista. Sitten kun kierroksia/tehoa tulee lisää, paine sylintereissä kasvaa työtahdin aikana niin paljon, että pakokaasua pääsee jäähdytysjärjestelmään. Tämä sitten heikentää nesteen kiertoa ja lämppärissäkään ei sitten kierrä nestettä. Näin itse sen ajattelisin.

_ode_
-
Viestit: 18
Liittynyt: 12.10.2008 23:37

ViestiKirjoittaja _ode_ » 5.2.2014 15:29

Onko paisuntasäiliö ruvennut sisältä paskaintumaan? Itellä oli nuo kaikki oireet ja pikkuhiljaa paisuntasäiliö muuttui mustaks sisältä. Tein itse kansiremontin ja hintaa tuli noin 1000€, tästä tosin noin 500€ meni koneistamolle kun plaanasivat, vaihtovat pari venttiiliä ja kaikki ohjurit. samalla myös vaihdoin kaikki nostimet kun kolmessa oli kulumista.

tdi-variant
-
Viestit: 189
Liittynyt: 29.7.2003 23:26

ViestiKirjoittaja tdi-variant » 7.2.2014 5:57

Näyttäisi nyt paisarissa olevan pieniä mustia paskaklönttejä. Tiistaina työalle. 190tkm näköjään kesti entisestä kansiremontista kun selailin huoltokirjaa eilen.

Markus L
-
Viestit: 112
Liittynyt: 4.9.2013 17:58

ViestiKirjoittaja Markus L » 7.2.2014 12:24

Kannattaa remontin yhteydessä tarkistaa, ettei turbon siivikon säätövipu takertele. Jumittavalla VNT:llä saattaa herkästi polttaa kansipahvin.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 7.2.2014 16:21

Toinen pointti on, että onko tuon ensimmäisen remontin yhteydessä oikeasti tuo kansi plaanattu suoraksi vai vaihdettu vain kansipahvi. Sitten noita firmojakin on moneen lähtöön (Halvalla ei saa hyvää). Eikä tuo lohkokaan aina ole täysin suora eli jos vain kansi oikaistaan ja lohko on kiero, niin lopputulos voi olla täysin sama.

tdi-variant
-
Viestit: 189
Liittynyt: 29.7.2003 23:26

ViestiKirjoittaja tdi-variant » 7.2.2014 20:32

On plaanattu ekassa remontissa. 1800€ kuitti näytti olevan :D

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 7.2.2014 22:07

Uusi tehdas kunnostettu kansi maksaa 850 euroa ja Ebay:n ihmeellisestä maailmasta saa moottoreitakin kohtuu hintaan ;).

tdi-variant
-
Viestit: 189
Liittynyt: 29.7.2003 23:26

ViestiKirjoittaja tdi-variant » 7.2.2014 22:19

Toivotaan että menee plaanauksella ja uudella pahvilla.

tdi-variant
-
Viestit: 189
Liittynyt: 29.7.2003 23:26

ViestiKirjoittaja tdi-variant » 11.2.2014 16:27

Noniin, aamulla alettiin purkamaan. Vesipumppu vuosi aika huolella. Lyötiin uusi pumppu ja tulille. Ei tee painetta, ja alavesiletku lämpeää. Ajossa aluksi puhalsi lämmintä ja sitten viileni. Koneessa kiertää nyt vesi kunnolla, eikä lykkää nestettä ulos. Olisiko voinut vetää ilmaa kun vesipumppu vuosi ja siksi lykkäsi nestettä ulos ? Nyt näyttäisi ettei ole pahvi mennyt, kos ne paskaklöntit oli vanhasta kansiviasta. Korjaaja epäili että lämmityslaitteen kenno olisi tukossa tai ilmastoinninlämmönsäädin rikki. Nooh, seuraillaan tilannetta.

Markus L
-
Viestit: 112
Liittynyt: 4.9.2013 17:58

ViestiKirjoittaja Markus L » 11.2.2014 22:02

Todennäköisesti on vetänyt ilmaa vuotaessaan. Ilma laajenee aika paljon lämmetessään, jonka takia painekin nousee jäähdytysjärjestelmässä. Hyvä, jos korjautui noinkin helposti.

tdi-variant
-
Viestit: 189
Liittynyt: 29.7.2003 23:26

ViestiKirjoittaja tdi-variant » 11.2.2014 22:23

Joo toivotaan. Ainoa mikä häiritsee on toi lämmön tuleminen sisälle. Kuumaa ja sitten viilenee. Tarvii climan vikakoodit lukea ja sen jälkeen putsata kenno jos ei vika ole climassa. Tosin matalilla kierroksilla puhaltaa lämmintä, eli vika voisi olla lämppärin kennossa ?

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 21.9.2014 16:35

No niin purampa omaa ongelmaa vähän tähän topikkiin, ku ei viiti uutta alottaa. AJM- motista kyse (ylläri) , mietin tuossa vaan että voiko tuota jäähytysjärjestelmän painetta mitenkään järkevästi mitata? Tiedän että siellä kuuluu sitä jonku verran olla, mutta ku epäilen että tossa itellä sitä on ihan liikaa.
Pyöräytin tuossa eberiä yks aamu ja sen jälkeen huomasin että jäähytysnestettä ei ollu ennää yhtään. Ei ollu lammikkookaan alla. Sitten aloin tota asiaa tarkkaileen ni huomasin että sitä nestettähän katoaa ja painetta paisarissa tuntuu olevan. Nyt huomasin sitten että tiputtaa nestettä syylärin alalaidasta että periaatteessa vuotokohta on selvä, MUTTA miten jos tuolla järjestelmässä on tuota painetta ihan liikaa ni eihän sitä tollanen muovipääsyyläri kestä vaikka uuden vaihtaskin, saa vaan hypätä vuotokohdasta seuraavaan, ku kaikki liitokset antaa periksi. Kone on AJM- Auto on golffi kansiremppa on tehty ja vaihettu metallinen lamellitiiviste, rempan jälkeen ajettu vajaa 100tkm. Lämmöt ei seilaa ja vedot on tallella.

Edit. Sen verta vielä tuossa testailin että ajon jälkeen ylävesiletku joka menee syyläriin tuntu aika kovalta, että painetta on. Olisko syyläri sitten tukossa..
Viimeksi muokannut ryynanen, 21.9.2014 19:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 21.9.2014 19:22

Paineen vois mitata vaikka laittamalla haara paisuntasäiliöön tulevaan ohueen letkuun ja siihen vaikka halpa öljynpainemittari kiinni.
Tai sitten vaan varmuudeksi uusii säiliön korkin, siinä kun tulee varoventtiili mukana. Ei muistaakseni paljoa maksanut kun itselle ostin, edellinen omistaja kun oli heittänyt koko varoventtiilin mäkeen...

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 22.9.2014 1:08

Mistä kohdin syylärin alalaitaa tippasee? Nelos-Golffissa kuljettajan puolen syylärin alanurkassa on ainakin järjestelmän tyhjennysproppu. Ettei siinä vuotaisi O-rengas tai ettei jopa vain olisi löysällä kun on kiertämällä aukaistava/suljettava. Niin harvalla nousullakin jenga, että 90-asteen kääntö avaa ja sulkee täysin.

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 22.9.2014 4:32

Näyttäs että tuolta vänkärin puolen nurkasta tippasis. Pittää tännään koittaa värkätä jonku sortin painetesti niin näkis vähän osviittaa paljonko se sinne sitä kerrää..

edit. Sellanen huomio tuossa että syylärin ylävesiletku lämmin alavesiletku kylmä.

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 25.9.2014 21:06

Kyllä se nyt vaan näyttäs sille että korjaantu tuolla paisuntasäiliön korkin vaihdolla. Outoa, mutta letkut ollu paljo pehmeemmät eikä suhahtele säiliöstä mahottomasti ja syylärin tihkutuskin loppu.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.9.2014 22:05

Mitä enemmän ilmavirta jäähdyttää, niin sitä pienemmäksi painekin jää. Noin suunnilleen...

Eli jos oot paikalla pitkään käyttäessä koittanut, ni on letkut ollu piukeimmillaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa