1.9tdi -06 "puputtaa ja nakuttaa"

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

top1
-
Viestit: 35
Liittynyt: 26.3.2009 16:07

1.9tdi -06 "puputtaa ja nakuttaa"

ViestiKirjoittaja top1 » 27.1.2014 18:33

Tervehdys

Nyt kaipaisi taas hyviä ideoita...

Passat alkoi tänään kesken ajon (n. 100km olin ajanut siinä vaiheessa yhtä soittoa) nakuttamaan sekä täristämään vedätyksessä. Autossa on tehot vähän kateissa, mutta ei niin pahasti, että olisi vikatilassa tms. Nakutus on selkeä ja melko kuuluva. Tärinä on selkeästi havaittavissa ja mitä suuremmalla vedätyksellä niin sitä kovempi tärinä. Tyhjäkäynnillä auto ei nakuta vaan "puputtaa" pehmeästi ja ääni kuuluu koneen vierestä hyvin selkeästi, aivan kuin jotain vuotaisi ulos. Kone käy tasaisesti tyhjäkäynnillä ja hiljaa ykkösellä ajellessa kone ei nakuta terävästi vaan kuulostaa kuin kävisi vajailla pytyillä. Kierroksilla nakutus on terävä, mutta ei metallinen vaan perinteinen koneen nakutus.

Olisiko heittää ajatuksia? Tuonne suuttimien puolelle kun ei näe ilman purkuoperaatiota ja olen työmatkalla joten en pääse auton allekkaan.

Vikavaloja ei pala, auto lähtee käyntiin hienosti.


Kiitos etukäteen.

pk
-
Viestit: 449
Liittynyt: 23.7.2003 11:53

ViestiKirjoittaja pk » 27.1.2014 19:00

Voipi olla nokka pyöreänä ja paininkuppia menossa puhki. Ei olis ensimmäinen, mutta ei nyt sentään jokapäiväistäkään hommaa.

Paljonko kilometrit, vissiinkin bkc tai bxe moottori.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 27.1.2014 19:00

Kuuluuko ääni voimakkaammin kun aukaiset ilmanpuhdistajan kotelon moottorin käydessä? Ensimmäisenä tuli puputuksesta mieleen venttiilin-nostajavika.

top1
-
Viestit: 35
Liittynyt: 26.3.2009 16:07

ViestiKirjoittaja top1 » 27.1.2014 19:01

250 000 on kilsat.

Ilmeniskö tuollainen nokkavika "kuin salama kirkkaalta taivaalta"?

Konetyypistä en ole varma...

top1
-
Viestit: 35
Liittynyt: 26.3.2009 16:07

ViestiKirjoittaja top1 » 27.1.2014 19:01

Täytyy käydä kohta avaamassa kotelo, en osaa vielä sanoa.

pk
-
Viestit: 449
Liittynyt: 23.7.2003 11:53

ViestiKirjoittaja pk » 27.1.2014 20:24


Ilmeniskö tuollainen nokkavika "kuin salama kirkkaalta taivaalta"?



Kyllä ja täysin mahdollinen noissa kilometreissä.

Venttiilivika erittäin epätodennäköinen, nokkavika josta aiheutunut paininkupin kuluminen todennäköisempi.

Pitää sellaista potpottavaa ääntä ilmanputsarikoteloon yleensä.

Mutta eipä se selviä 100% varmuudella muuten, ennen kuin ottaa venan kopan irti.
Koodit siitä nyt kuitenkin kannattaisi lukea, vaikkapa ei nokkavika sinne mitään kovinkaan nopeasti aiheuta.

Harjaantunut korva tuon nokkavian aika helposti tunnistaa...

Kuten maalaisjärki sanoo niin nokkavikaisella ei kannata kovinkaan paljoa ajella, vaikkapa jotkin jääräpäät taksikuskit toisin tekevät...

top1
-
Viestit: 35
Liittynyt: 26.3.2009 16:07

ViestiKirjoittaja top1 » 27.1.2014 23:15

jep.. täytyy etsiä huomenna huolto täältä paikkakunnalta. Pääseehän sitä himaan vaikka bussilla... prkl...

Ilmoittelen kun "tuomio" tulee, jos vaikka joku joskus saisi jotain hyötyä tiedosta.

Pöhis
-
Viestit: 78
Liittynyt: 10.11.2003 17:25

ViestiKirjoittaja Pöhis » 7.4.2014 22:23

Mikä oli tämän tapauksen tuomio?

Omassa autossa (passat 3c 1.9 tdi bxe) alkoi eilen kuulumaan kierroksilla selvää rallatusta kun kone oli lämmin, tänä aamuna kun kylmänä starttasin ja käyttelin vähän aikaa, niin rallatusta ei kuulunut, mutta alkoi koneen lämmetessä pikkuhiljaa kuulumaan.

Osaisiko kukaan arvata mikähän mahtaa olla vikana? Öljyt on vaihdettu n.10 tkm sitten ja ajattelin ne vaihtaa viellä huomenna, jos rallatus sillä asettuisi.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 8.4.2014 7:16

1.8t moottoreissa menee öljypumpun imusihti tukkoon ja käy just noin että rallattelee lämpösenä ja kylmänä taas ei. Voisko sulla olla samaa vikaa?

pornis
-
Viestit: 55
Liittynyt: 1.2.2005 22:02

ViestiKirjoittaja pornis » 8.4.2014 8:03

Villi veikkaus ;)

Kuva

Kuva lainassa ulkomaan eläviltä

Pöhis
-
Viestit: 78
Liittynyt: 10.11.2003 17:25

ViestiKirjoittaja Pöhis » 8.4.2014 11:11

Tuota nokan/kuppien kulumista arvelin kyllä itsekkin, outoa vaan tuo etä alkaa rallattamaan vasta kun kone lämpiää.

onkohan noita nokkia ja nostimen kuppeja saatavana tarvikkeena?

Mukava kun nämä viat ilmestyy aina juuri kun autolle olisi tarvetta, huomenna pitäisi lähteä n.500 km päähän reisuun...

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 8.4.2014 14:05

On tarvikkeena. Parempihan se on tuossa vaiheessa ilmetä, eikä kesken reissun :) Toisaalta jos korkkaa kesken reissun, ei voi kuin syyttää itseänsä ettei ole tarkistanut nokan ja nostajien kuntoa säännöllisesti.

Pöhis
-
Viestit: 78
Liittynyt: 10.11.2003 17:25

ViestiKirjoittaja Pöhis » 8.4.2014 19:04

Vaihtelin tänään öljyt ja suodattimen sekä otin venttiilinkopan auki ja tarkastin nokan sekä nostajien kupin kunnon.
Silmämääräisesti katsottuna kaikki näytti ihan hyvältä. Nokka oli ihan siistin näköinen eikä nostajien kupeissa näkynyt että olisi kulunut kuopalle. Myöskään yhtään metallisilppua ei ollut venttilikopan alla eikä öljynsuodattimessa ja öljyn tyhjennysropussa.

Kävin äsken ajelemassa n.60 km lenkin, eikä kone mielestäni pitänyt enää rallatusta. Olisikohan rallatus voinut johtua öljyistä jotka koneessa oli? Öljyt oli mielestäni aika notkeat ja haisivat EHKÄ hieman löpölle.

Pitää nyt alkaa seuraamaan tuota öljyn pintaa ja jos se alkaa olemaan nousu suunnassa, niin sitten kait tandempumpussa vikaa.

Yllättävän siistissä kunnossa oli venttilikoppa ja koneisto 310 tkm ajetuksi. Ei ollut mitään mömmöä vaan kaikki paikat olivat ihan kirkkaat vaikka ajettu 299 tkm asti ll huoltovälillä.

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 9.4.2014 7:47

Jos on dieseliä öljyn joukossa, niin varmasti on puhdas kone sisältä. Siinähän on silloin Forte käsittely koko ajan toiminnassa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 65 vierailijaa