Tervehdys
Nyt kaipaisi taas hyviä ideoita...
Passat alkoi tänään kesken ajon (n. 100km olin ajanut siinä vaiheessa yhtä soittoa) nakuttamaan sekä täristämään vedätyksessä. Autossa on tehot vähän kateissa, mutta ei niin pahasti, että olisi vikatilassa tms. Nakutus on selkeä ja melko kuuluva. Tärinä on selkeästi havaittavissa ja mitä suuremmalla vedätyksellä niin sitä kovempi tärinä. Tyhjäkäynnillä auto ei nakuta vaan "puputtaa" pehmeästi ja ääni kuuluu koneen vierestä hyvin selkeästi, aivan kuin jotain vuotaisi ulos. Kone käy tasaisesti tyhjäkäynnillä ja hiljaa ykkösellä ajellessa kone ei nakuta terävästi vaan kuulostaa kuin kävisi vajailla pytyillä. Kierroksilla nakutus on terävä, mutta ei metallinen vaan perinteinen koneen nakutus.
Olisiko heittää ajatuksia? Tuonne suuttimien puolelle kun ei näe ilman purkuoperaatiota ja olen työmatkalla joten en pääse auton allekkaan.
Vikavaloja ei pala, auto lähtee käyntiin hienosti.
Kiitos etukäteen.
1.9tdi -06 "puputtaa ja nakuttaa"
Valvoja: ffp jäsenet
Ilmeniskö tuollainen nokkavika "kuin salama kirkkaalta taivaalta"?
Kyllä ja täysin mahdollinen noissa kilometreissä.
Venttiilivika erittäin epätodennäköinen, nokkavika josta aiheutunut paininkupin kuluminen todennäköisempi.
Pitää sellaista potpottavaa ääntä ilmanputsarikoteloon yleensä.
Mutta eipä se selviä 100% varmuudella muuten, ennen kuin ottaa venan kopan irti.
Koodit siitä nyt kuitenkin kannattaisi lukea, vaikkapa ei nokkavika sinne mitään kovinkaan nopeasti aiheuta.
Harjaantunut korva tuon nokkavian aika helposti tunnistaa...
Kuten maalaisjärki sanoo niin nokkavikaisella ei kannata kovinkaan paljoa ajella, vaikkapa jotkin jääräpäät taksikuskit toisin tekevät...
Mikä oli tämän tapauksen tuomio?
Omassa autossa (passat 3c 1.9 tdi bxe) alkoi eilen kuulumaan kierroksilla selvää rallatusta kun kone oli lämmin, tänä aamuna kun kylmänä starttasin ja käyttelin vähän aikaa, niin rallatusta ei kuulunut, mutta alkoi koneen lämmetessä pikkuhiljaa kuulumaan.
Osaisiko kukaan arvata mikähän mahtaa olla vikana? Öljyt on vaihdettu n.10 tkm sitten ja ajattelin ne vaihtaa viellä huomenna, jos rallatus sillä asettuisi.
Omassa autossa (passat 3c 1.9 tdi bxe) alkoi eilen kuulumaan kierroksilla selvää rallatusta kun kone oli lämmin, tänä aamuna kun kylmänä starttasin ja käyttelin vähän aikaa, niin rallatusta ei kuulunut, mutta alkoi koneen lämmetessä pikkuhiljaa kuulumaan.
Osaisiko kukaan arvata mikähän mahtaa olla vikana? Öljyt on vaihdettu n.10 tkm sitten ja ajattelin ne vaihtaa viellä huomenna, jos rallatus sillä asettuisi.
Vaihtelin tänään öljyt ja suodattimen sekä otin venttiilinkopan auki ja tarkastin nokan sekä nostajien kupin kunnon.
Silmämääräisesti katsottuna kaikki näytti ihan hyvältä. Nokka oli ihan siistin näköinen eikä nostajien kupeissa näkynyt että olisi kulunut kuopalle. Myöskään yhtään metallisilppua ei ollut venttilikopan alla eikä öljynsuodattimessa ja öljyn tyhjennysropussa.
Kävin äsken ajelemassa n.60 km lenkin, eikä kone mielestäni pitänyt enää rallatusta. Olisikohan rallatus voinut johtua öljyistä jotka koneessa oli? Öljyt oli mielestäni aika notkeat ja haisivat EHKÄ hieman löpölle.
Pitää nyt alkaa seuraamaan tuota öljyn pintaa ja jos se alkaa olemaan nousu suunnassa, niin sitten kait tandempumpussa vikaa.
Yllättävän siistissä kunnossa oli venttilikoppa ja koneisto 310 tkm ajetuksi. Ei ollut mitään mömmöä vaan kaikki paikat olivat ihan kirkkaat vaikka ajettu 299 tkm asti ll huoltovälillä.
Silmämääräisesti katsottuna kaikki näytti ihan hyvältä. Nokka oli ihan siistin näköinen eikä nostajien kupeissa näkynyt että olisi kulunut kuopalle. Myöskään yhtään metallisilppua ei ollut venttilikopan alla eikä öljynsuodattimessa ja öljyn tyhjennysropussa.
Kävin äsken ajelemassa n.60 km lenkin, eikä kone mielestäni pitänyt enää rallatusta. Olisikohan rallatus voinut johtua öljyistä jotka koneessa oli? Öljyt oli mielestäni aika notkeat ja haisivat EHKÄ hieman löpölle.
Pitää nyt alkaa seuraamaan tuota öljyn pintaa ja jos se alkaa olemaan nousu suunnassa, niin sitten kait tandempumpussa vikaa.
Yllättävän siistissä kunnossa oli venttilikoppa ja koneisto 310 tkm ajetuksi. Ei ollut mitään mömmöä vaan kaikki paikat olivat ihan kirkkaat vaikka ajettu 299 tkm asti ll huoltovälillä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 51 vierailijaa