Octavia RS BMN: mikä alipainekello ja mitä se tekee?
Valvoja: ffp jäsenet
Octavia RS BMN: mikä alipainekello ja mitä se tekee?
...Ihmetellessäni, että mistä kone vuotaa öljyä kovemman ajon jälkeen, huomasin öljyn tulleen moottorin etupuolella olevan säätökellon varren juuresta. Alipainekellolta vaikuttava palikka sijaitsee vasemmalla edessä, aivan jakohihnakotelon vieressä laturin yläpuolella. Kellosta näyttäisi menevän varsi venttilikoppaan sisälle, vai meneekö sittenkin imusarjan puolelle? Mikä tämän kellon tarkoitus on?
Öljyvuoto vaikuttaisi olevan enemmänkin huohotusöljyä, ja kevyessä ajossa vuotoa ei juurikaan ole. Reilumman matka-ajon jälkeen öljyä on runsaammin, mutta ei tule kuitenkaan valumalla. Ja vuotaa nimenomaan venttiilikopan/imusarjan puolelta. Onkohan työläs korjata?
e:otsikkoa muokattu
Öljyvuoto vaikuttaisi olevan enemmänkin huohotusöljyä, ja kevyessä ajossa vuotoa ei juurikaan ole. Reilumman matka-ajon jälkeen öljyä on runsaammin, mutta ei tule kuitenkaan valumalla. Ja vuotaa nimenomaan venttiilikopan/imusarjan puolelta. Onkohan työläs korjata?
e:otsikkoa muokattu
Viimeksi muokannut Kane, 25.12.2013 18:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
...What! Siis tässä on jotkut läpät imusarjassa, mitä tuo kello liikuttelee? Hieno homma..
Onkohan tuossa joku o-rengas tiiviste tms. tuon varren läpiviennissä, mistä tuo öljy tulee ulos... vai onko tuo vuoto merkki siitä, että läppämekanismi on tulossa tiensä päähän ja voi aiheuttaa isotkin vauriot?
Voiko läpät vaan kylmästi poistaa, vai vaatiiko tosiaan imusarjan vaihdon?
Onkohan tuossa joku o-rengas tiiviste tms. tuon varren läpiviennissä, mistä tuo öljy tulee ulos... vai onko tuo vuoto merkki siitä, että läppämekanismi on tulossa tiensä päähän ja voi aiheuttaa isotkin vauriot?
Voiko läpät vaan kylmästi poistaa, vai vaatiiko tosiaan imusarjan vaihdon?
Kannattaa varmaan tehdä jotain.. ettei mene tähän kuntoon:
https://www.youtube.com/watch?v=-51Mcw3CGtU
videon kuvauksessa osanumeroita, kannattanee tarkistaa marmorilta tai muualta.
https://www.youtube.com/watch?v=-51Mcw3CGtU
videon kuvauksessa osanumeroita, kannattanee tarkistaa marmorilta tai muualta.
...Nyt poistin läpät. Tuossa rakenteessa on ongelmana se, että akselin läpiviennit kuluu väljäksi, jolloin läppäakseli pääsee liikkumaan liikaa sivusuunnassa. Sitten kun välystä on tarpeeksi, niin läpät eivät mahdu kääntymään enää, koska eivät ole keskellä kanavaan nähden. Tässä tapauksessa myös akselin ulostulo imusarjasta oli väljä. Imusarjan kylki oli öljyinen ja ahtopainetta pääsi falskaamaan hiukan.
Läpät on muovia, ja ne on prässätty h..tin tiukasti teräksiseen akseliin. Rakenne on vahva, joten skenaario läppien joutumisesta koneeseen ei ole todennäköinen. Rikoin läpät sivuleikkureita, puukkoa yms. käyttäen. Akseli piti saada melko puhtaaksi, ennen kuin se suostui tulemaan pois. Jouduin poraamaan imusarjaan ylimääräisen 8mm reiän akselin pään kohdalle, että sain naputeltua akselia tuurnan kanssa. Lopuksi tulppasin sekä tekemäni että akselin alkuperäisen ulostuloreiän 10mm pultilla. Tein pulteille kierteet imusarjaan, ja tiivistin vielä tiivistemassalla.
Niin, ja se imusarjan irroitus... se on sitten oma tarinansa, mutta sen verran voin mainita, että yllättävän hapokasta. Yksi imusarjan pulteista on hankalassa paikassa...
Läpät on muovia, ja ne on prässätty h..tin tiukasti teräksiseen akseliin. Rakenne on vahva, joten skenaario läppien joutumisesta koneeseen ei ole todennäköinen. Rikoin läpät sivuleikkureita, puukkoa yms. käyttäen. Akseli piti saada melko puhtaaksi, ennen kuin se suostui tulemaan pois. Jouduin poraamaan imusarjaan ylimääräisen 8mm reiän akselin pään kohdalle, että sain naputeltua akselia tuurnan kanssa. Lopuksi tulppasin sekä tekemäni että akselin alkuperäisen ulostuloreiän 10mm pultilla. Tein pulteille kierteet imusarjaan, ja tiivistin vielä tiivistemassalla.
Niin, ja se imusarjan irroitus... se on sitten oma tarinansa, mutta sen verran voin mainita, että yllättävän hapokasta. Yksi imusarjan pulteista on hankalassa paikassa...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa