Octavia RS BMN: mikä alipainekello ja mitä se tekee?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

Octavia RS BMN: mikä alipainekello ja mitä se tekee?

ViestiKirjoittaja Kane » 20.12.2013 7:54

...Ihmetellessäni, että mistä kone vuotaa öljyä kovemman ajon jälkeen, huomasin öljyn tulleen moottorin etupuolella olevan säätökellon varren juuresta. Alipainekellolta vaikuttava palikka sijaitsee vasemmalla edessä, aivan jakohihnakotelon vieressä laturin yläpuolella. Kellosta näyttäisi menevän varsi venttilikoppaan sisälle, vai meneekö sittenkin imusarjan puolelle? Mikä tämän kellon tarkoitus on?

Öljyvuoto vaikuttaisi olevan enemmänkin huohotusöljyä, ja kevyessä ajossa vuotoa ei juurikaan ole. Reilumman matka-ajon jälkeen öljyä on runsaammin, mutta ei tule kuitenkaan valumalla. Ja vuotaa nimenomaan venttiilikopan/imusarjan puolelta. Onkohan työläs korjata?

e:otsikkoa muokattu
Viimeksi muokannut Kane, 25.12.2013 18:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 20.12.2013 19:10

Imusarja menee vaihtoon, kannattaa nopeeta tehä ettei mene läpät koneeseen! Osa on kyllä hirvittävän kallis...

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 21.12.2013 12:35

...What! Siis tässä on jotkut läpät imusarjassa, mitä tuo kello liikuttelee? Hieno homma..

Onkohan tuossa joku o-rengas tiiviste tms. tuon varren läpiviennissä, mistä tuo öljy tulee ulos... vai onko tuo vuoto merkki siitä, että läppämekanismi on tulossa tiensä päähän ja voi aiheuttaa isotkin vauriot?

Voiko läpät vaan kylmästi poistaa, vai vaatiiko tosiaan imusarjan vaihdon?

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 18.11.2014 18:14

...Onkos tähän uusia kommentteja? Sinnitelty tähän saakka...

juha_j
-
Viestit: 55
Liittynyt: 13.8.2013 21:32

ViestiKirjoittaja juha_j » 18.11.2014 21:12

Kannattaa varmaan tehdä jotain.. ettei mene tähän kuntoon:

https://www.youtube.com/watch?v=-51Mcw3CGtU

videon kuvauksessa osanumeroita, kannattanee tarkistaa marmorilta tai muualta.

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 19.11.2014 14:34

Tuossa videossa imusarjan hinta 500 puntaa eli suomihinta merkkiliikkeessä kaikkine lisineen varmaan n. 600-800 euroa...

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 19.11.2014 15:07

Läppien tarkoitus on muuttaa imusarjan pituutta. Hieno keksintö, mutta toiminta +200tkm ajettuna ei niin hyvä :)

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 19.11.2014 16:23

...Olipas pahan näköinen. Hiukan kerännyt moskaa...
Voikohan tuon läppäsysteemin heittää mäelle kuten bemarissa? Vähän kyllä epäilen, ettei Siemenssi ihan koodaamatta niele moista modia...

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 19.11.2014 17:01

Poista tai hommaa BKD koneen imusarja missä ei ole tuota.. jätät solenoidin vaan paikalleen niin ei tule koodeja

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 19.11.2014 17:33

...Ok! Tuota pitää kokeilla heti kun ehtii. Thx!

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 21.11.2014 19:19

...Nyt poistin läpät. Tuossa rakenteessa on ongelmana se, että akselin läpiviennit kuluu väljäksi, jolloin läppäakseli pääsee liikkumaan liikaa sivusuunnassa. Sitten kun välystä on tarpeeksi, niin läpät eivät mahdu kääntymään enää, koska eivät ole keskellä kanavaan nähden. Tässä tapauksessa myös akselin ulostulo imusarjasta oli väljä. Imusarjan kylki oli öljyinen ja ahtopainetta pääsi falskaamaan hiukan.

Läpät on muovia, ja ne on prässätty h..tin tiukasti teräksiseen akseliin. Rakenne on vahva, joten skenaario läppien joutumisesta koneeseen ei ole todennäköinen. Rikoin läpät sivuleikkureita, puukkoa yms. käyttäen. Akseli piti saada melko puhtaaksi, ennen kuin se suostui tulemaan pois. Jouduin poraamaan imusarjaan ylimääräisen 8mm reiän akselin pään kohdalle, että sain naputeltua akselia tuurnan kanssa. Lopuksi tulppasin sekä tekemäni että akselin alkuperäisen ulostuloreiän 10mm pultilla. Tein pulteille kierteet imusarjaan, ja tiivistin vielä tiivistemassalla.

Niin, ja se imusarjan irroitus... se on sitten oma tarinansa, mutta sen verran voin mainita, että yllättävän hapokasta. Yksi imusarjan pulteista on hankalassa paikassa...

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 21.11.2014 19:53

Niin, se yksi pultti on siellä "kaasuläpän" kotelossa ;)

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 22.11.2014 6:30

:D Sekin! Meinannut ensin millään löytää sitä kaiken sen öljynokipaskan seasta :D Mulle eniten teki kiusaa alin pultti jakopään puolella etenkin kasausvaiheessa... :D

sambolo
-
Viestit: 44
Liittynyt: 8.9.2014 11:03

ViestiKirjoittaja sambolo » 22.11.2014 11:04

Ja nyt pelittää?

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 24.11.2014 19:42

... No sanotaanko näin, että uusia vikoja ei ole ilmennyt, eikä eroa aikaisempaan huomaa :) Ja nyt imusarja on tiivis. Jätin tosiaan solenoidin alipainekelloineen paikoilleen, niin ei ole tullut vikakoodeja.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa