Golf IV Defa letkulämmitin laukaisee vikavirtasuojan

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

Golf IV Defa letkulämmitin laukaisee vikavirtasuojan

ViestiKirjoittaja Reaper » 2.12.2013 13:32

Voiko letkulämmittimeen tulla sellainen vika sisäisesti että alkaa laukomaan vikavirtaa?
Toisella autolla samasta lämmitintolpanpistorasiasta ei laukaise vikavirtaa.

Autossa on Defa WarmUp-sarja jossa erillinen relerasia ja kello. Jätin muut johdot paikalleen alkaen liitäntäjohdosta pistorasialta ja irroitin panssarijohdon irti letkulämmittimen kyljestä, vikavirta ei silloin laukea. Tähän viimeiseen johtoon ennen lämmitintä tuli 230 v.

Kun viimeisen johdon laittaa kiinni vastukseen niin vikavirta laukeaa.

Vastuksen mittaus antaa 94 ohmia.

Vastus on autoon uutena asennettu 2000 vuonna. Golfilla ajettu nyt 297 tkm.
Ovatko letkulämmittimet miten kestäviä yleensä vanhoina?

Lämmitystolppaan tulee jatkuva virta, joten vastuksen ei pitäisi kärsiä pätkivästä sähkönsyötöstä. Defan ajastin kellolla lämmitetään 2-3 tuntia max. ennen ajoon lähtöä.
Viimeksi muokannut Reaper, 6.12.2013 22:46. Yhteensä muokattu 5 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.12.2013 14:37

Kaverilla laukoi satunnaisesti suojaa ja viaksi paljastui kiinnityksestään irronnut lämmittimen kaapeli joka hieroi itseään vetoakseliin.

myyrä
-
Viestit: 298
Liittynyt: 6.11.2011 21:00

ViestiKirjoittaja myyrä » 2.12.2013 16:58

Millä se vastus on mitattu?
Jos yleismittarilla, niin lähtisin siitä että vastus on palanut. Itselläni teki saman viime talvena ja korjaantui uudella vastuksella.

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 2.12.2013 17:58

Yleismittarilla mitattu. Itsekin alan kallistua tuon vastuksen hajoamiseen. Luulisi tosiaan jos olisi johdoissa vika, niin vikavirta laukeaisi silloinkin vaikka johto irti vastuksesta. Johdot ovat kiinni nippusiteillä eivätkä pääse heilumaan.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 2.12.2013 18:18

Ei se vastus palannut ole, tuo 94 ohmia on ihan oikea vastusarvo..
Mutta jostain se lämmitin vuotaa virtaa MAIHIN, kun vikavirtasuojaa laukoo. Juuri maavuotoja se VIKAvirtasuoja valvookin ;)
Jos se lämmitin on ns. uutta mallia joka on vain vähän letkua paksumpi "pötkylä" niin sille ei taida olla juuri mitään tehtävissä..
Vanhemman mallisen liitinkotelo on avattavissa pohjasta ja se on saattanut ottaa sisäänsä kosteutta, pölyä ja suolaa... eli sen voi kokeilla puhdistaa..
Jos asiaa mittaamalla yrittää selvitellä niin pitää mitata toinen johto maadoitukseen liitettynä ja toinen jompaan kumpaan (tai molempiin) "kuumaan karvaan", pitää näyttää ääretöntä vastusta, muuten vikavirta laukaisee.. Yleismittari on tosin tässä kohti hieman epävarma väline, eristysvastusmittarilla saisi varmemman tuloksen.

e: Se maavuoto voi toki olla itse vastuskierukan sisälläkin, jolloin sille ei voi tehdä mitään...

Tuollaisia "uuden" mallisia niissä enimmäkseen taitaa olla...
http://www.defa.com/file/455806020010/411707.pdf

"Vanhempi" malli josta saa pohjan avattua (ei tule nesteet ulos)..
http://www.defa.com/file/949957320010/411715.pdf
Tällainen itsellä on TDI:n kyljessä

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 2.12.2013 18:33

Se maavuoto voi toki olla itse vastuskierukan sisälläkin, jolloin sille ei voi tehdä mitään...

Juuri tuota vaihtoehtoa mietin. Luulisi että 13 vuoden ja 300 tkm aikana haurastunut se kierukan kuori niin että nyt antaa läpi.

Mittasin yleismittarilla piipparilla panssarijohdot, eikä ainakaan suoraan oikosulkua löytynyt johtojen väliltä.
Tuo DA411707 maksaa 110 e paikallisessa liikkeessä.

Huomasin että lämmitin vuotaa nestettä pohjasta jonkun verran. Nestettä ei kuitenkaan ole vuotanut panssarijohtoliitoksen päälle niin että sen takia laukaisisi vikavirtasuojaa.
Viimeksi muokannut Reaper, 6.12.2013 22:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 6.12.2013 22:35

Lämmitin vaihdettu uuteen ja nyt toimii. Purin auki vanhan lämmittimen, vastuksesta ei kuitenkaan näkyvää vikaa löytynyt. Entinenkin lämmitin oli tuo 411707.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa