VW Golf IV 1.9tdi ALH sammui ajossa eikä lähde enää käyntiin

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

PIhiis
-
Viestit: 11
Liittynyt: 28.10.2013 22:24

VW Golf IV 1.9tdi ALH sammui ajossa eikä lähde enää käyntiin

ViestiKirjoittaja PIhiis » 28.10.2013 22:31

Tervehdys, olen koittanut etsiä tältä foorumilta vastauksia siinä onnistumatta. Paljon olen löytänyt sellaisiin ongelmiin ratkaisuja, että auto sammuu ajossa mutta lähtee hetken päästä käyntiin = 109 releen vaihto. Vaihdoin itsellenikin tuon releen koska ajattelin sopivan kyseiseen ongelmaan, mutta eipä auttanut.

Olisiko vinkkejä mistä lähtisin seuraavaksi etsimään vikoja? Ajotietokone ei anna mitään merkkivaloa tauluun. Kone pyörittää normaalisti. Pakoputkesta ei tule yhtään savua eikä kone edes yritä käynnistyä. Siirtopumpun solenoidi kuulostaisi toimivalta kun se napsahtaa kun kääntää virta-avaimesta... Pitäisikö polttoainepumpun pyörähtää kun kääntää virta-avaimesta, ääntä siitä ei ainakaan kuulu. Pitää varmaa tarkistaa, että tuleeko polttoainepumpulle virtaa...

Vinkkejä ottaisin mielellään vastaan! Kiitos jo etukäteen.
Viimeksi muokannut PIhiis, 29.10.2013 7:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 28.10.2013 22:48

Löysää suutinputket suuttimista pari kierrosta löysälle ja starttaa. Jos polttoaine tirskuu kiinnitysmuttereiden välistä, ei vika voi olla häävi. Syöttöpumppu on ainakin kunnossa. Jos taas polttoainetta ei ala tirskahtelemaan, ja se on varmaa että syöttöpumppu saa polttoainetta, voi alkaa epäilemään esim. itse syöttöpumpun tai sammutinsolenoidin kuntoa.

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 28.10.2013 23:01

Siis eikä mittaristo näytä minkäänlaisia merkkivaloja missään vaiheessa? Tämä viittaisi, ettei tule virtoja mittaristolle jossa on ainakin ajonesto, mitä lie muuta käynnistykseen oleellisesti vaikuttavaa. En kyllä tiedä miksi sammuisi jos mittaristo ei saa virtaa.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 29.10.2013 0:03

Ei kai ALHssa mitään sähköisiä PA-pumppuja ole, syöttöpumppu imee aineen tankista suodattimen läpi.

PIhiis
-
Viestit: 11
Liittynyt: 28.10.2013 22:24

ViestiKirjoittaja PIhiis » 29.10.2013 0:13

Täytyypi testata, että tuleeko polttoaine suuttimille asti.

Kyllä siis mittaristoon tulee kaikki tarpeellinen, eli hehkuvalo syttyy yms yms, mutta ei mitään herjaa anna. Pahoittelut epäselvästä kuvauksesta.

Eikös näissä ole periaatteessa parikin pumppua. PA-pumppu mikä on tankissa (liekkö sitte mekaaninen) ja siirtopumppu mikä on konetilassa?

No huomenna vianselvitys jatkuu. Kiitos!

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 29.10.2013 0:50

Onko se konetyyppi nyt ALH, kun otsikossa oli AHL (jonka tulkitsin näppäilyvirheeksi kun en sellaisesta moottorikoodista mitään löytänyt)

Noissa jakajapumpullisissa (pumpulta menee 4 metallista putkea suuttimille) se ruiskupumppu sisältää myös siirtopumpun joka siis imee tankista, pumppusuutinkoneissa on sitten ihan eri systeemi, myös sähköinen siirtopumppu tankissa.

Sammuiko se siis ihan vain yllättäen ajosta ilman mitään ylimääräisiä kolinoita tms?
Eli onko mahdolista että esim jakohihna olisi pettänyt, jolloin pa-pumppukaan ei enää pyöri ja venttiilit ottaa mäntiin. (tämä siis se suunnilleen pahin vaihtoehto).
Jakopään suoja on helppo avata ja vilkaista että hihna on kunnossa, se on vain muutamalla klipsulla kiinni. Moottorin suojamuovin joutuu toki joka tapauksessa irroittaa (jos on paikallaan) ja ehkä ottamaan ahtoputken pois tieltä.

Ja koska se hehkuttaa normaalisti niin ainakin ECU saa sähköä, joten vikakoodien lukukin saattaisi jotain paljastaa, kaikki viat ei sytytä merkkivaloa.

Niin ja onhan tankissa varmasti tarpeeksi polttoainetta? ;) Itselle on tullut pari epämieluista yllätystä kun olen luottanut liikaa polttoainemittariin lähellä alarajaa... En muuten luota enää.

PIhiis
-
Viestit: 11
Liittynyt: 28.10.2013 22:24

ViestiKirjoittaja PIhiis » 29.10.2013 7:29

Pahoittelut, konetyyppinä siis ALH.

Ihan yllättäen sammui ja siihen jäi ilman kilinöitä ja kolinoita. Jakopään olen jo tsekannut, että ainakin hihna on siellä missä pitää.

Auton ostin about kolme viikkoa sitten ja ainakin silloin polttoainemittari painui niin alas, että sytytti opiskelijavalon tauluun. Nyt siellä mittarin mukaan on n. 1/4 jäljellä ja kävin hakemassa 5l nestettä tankkiin, eikö sen pitäs riittää? Ja eikö jotain nykimistä pitäis olla havaittavissa jos menovesi rupeaa loppumaan?

jmm
-
Viestit: 98
Liittynyt: 6.2.2010 23:23

ViestiKirjoittaja jmm » 29.10.2013 11:21

Kokeile nyt löysätä suutinputket, että tuleeko dieseliä. Jos se vaikka olisi hörpännyt ilmaa. Itsellä syöttöpumpun vaihdon jälkeen ei alkanut imeä itse ainetta, vaikka kuinka starttasi.

PIhiis
-
Viestit: 11
Liittynyt: 28.10.2013 22:24

ViestiKirjoittaja PIhiis » 29.10.2013 17:11

Suutinputkia löysäilty ja kyllähän sieltä diisseliä puskee läpi. Kuinka paljon sieltä pitäis sitä lentää kun niitä silleen vaan vähän hölläs? Sieltä tuli mun mielestä kyllä ihan kohtalaisella syötöllä.

Havaitsin myös pienen ilmakuplan pumpun ja naftasuodattimen välillä... Se kupla aina hävis startatessa mutta tuli aina takaisin hetken kuluttua. Voiko tuolla olla merkitystä kun kerran naftaa tulee suuttimille asti?

Mitäköhän tässä seuraavaks testailis? Onko hehkuille joku Rele / sulake? Mut eikös näillä keleillä pitäs hörähtää tai ainakin edes yrittää käyntiin ilman hehkutusta?

Kiitos jälleen!

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 29.10.2013 18:22

Saattaa olla työläs ilmata, jos se on kunnolla vetänyt ilmaa... Voi olla, että joutuu vetämään jollakin pumpulla, imuvaihtajalla tms. ilmat pois sieltä ykkössuuttimen ylivuotoputken kautta... Se nyt ei ole mitenkään ihmeellistä, että siellä kirkkaassa putkessa joku pieni ilmakupla seilaa, se tuntuu olevan tavallista näissä.
Kuulostaa oudolta tuo vika, että se täydestä laukasta tollai sammuu laakista? Ettei olis pumppu antautunut? Paljonko ajettu?

PIhiis
-
Viestit: 11
Liittynyt: 28.10.2013 22:24

ViestiKirjoittaja PIhiis » 29.10.2013 18:34

Voiko olla, että pumppu antautuu jos se kerran sitä naftaa työntää suuttimille asti? Vai voiko se antautua niin, että se ei jaksa työntää tarpeeks?

Mites noi suuttimet aukee näissä? Naftanpaineella vai jakopään ajotuksella? Sähköllä tuskin....??

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 29.10.2013 19:08

Paineella aukeaa suuttimet. Voi se pumppu silti rikki olla vaikka ruiskiikin putket auki... Mekaaninen jakajapumppuhan toi on, vaikkakin sähköohjattu.

Olisi kyllä hyvä saada vikakoodit luettua, se voisi kertoa paljon...

Jako epäilyttää, ei olisi ensimmäinen missä on remmi hypännyt.
Vieläkin ihmetyttää tuo total dead kesken ajon...

PIhiis
-
Viestit: 11
Liittynyt: 28.10.2013 22:24

ViestiKirjoittaja PIhiis » 29.10.2013 20:11

Vähän kerkes luvata kun noita releitä tuolla liikutteli ja starttaili... mutta siihen ne lupailut jäikin...

Tietääkö kukaan mikä mahtais olla rele jonka päällä on numero 53? Se on leivottu tuonne jotenkin hienosti nipparilla kiinni... liekkö joskus ollut kontaktihäiriötä...

Tällä on tosiaan se 289tkm ajeltu... ja nyt pitäs olla ylimääräset ilmatkin pois polttoainejärjestelmästä...

PIhiis
-
Viestit: 11
Liittynyt: 28.10.2013 22:24

ViestiKirjoittaja PIhiis » 30.10.2013 10:04

Voisko toi rele numeroltaan 53 olla tähän kuvaukseen sopiva:

"This is a Genuine Volkswagen/Audi multi purpose relay Part Number: 141-951-253B, v23134-B52-X227, PA66-GF25 made by Tyco used for Horn/Starter (Auto Trans), Auxiliary Fan/Blower Fan, Rear Defroster/Fuel Pump, Fuel Injection System."

Tieto löytyi tältä sivustolta: http://www.primelec.com/vw-audi-porsche ... s-p7813133

Sivuston mukaan myös yhteensopiva ALH:n kanssa:

Compatible With:
1999 - 2004 Volkswagen Golf 1.9L GL TDI Turbo Diesel ALH
1999 - 2004 Volkswagen Jetta 1.9L TDI Diesel Sedan ALH

Tuo rele on siis jollain nippusiteellä kiristetty tuonne reletauluun.... voiskohan siitä löytyä vikaa?

EDIT: Mikä ohjaa muuten sitä sammutussolenoidia? Ei siinä nyt vois olla sitten jotain häikkää?

Louke
-
Viestit: 105
Liittynyt: 18.8.2009 21:52

ViestiKirjoittaja Louke » 30.10.2013 15:42

Ongelma voi löytyä kampiakselinpään pultista.

Itellä oli sama ongelma, ei lähteny käyntiin vaikka kaikki vaikutti olevan ok.

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=182129&highlight=

PIhiis
-
Viestit: 11
Liittynyt: 28.10.2013 22:24

ViestiKirjoittaja PIhiis » 31.10.2013 14:41

Jos toi kampiakselinpään pultti olis löysällä tms. niin eikös tuon jakohihnan pitäis vipattaa menemään?

Auto tällehetkellä autokorjaamolla missä luettiin vikakoodit = ei vikakoodeja (muuta kuin ABS joka nollattiin ja ei tullut takas)

Epäilivät liikkeessä enemmänkin ECU:ssa olevan vikaa (ei kyllä antanut mitään vikakoodia). Perustelivat asiaa niin, että kun testissä EGR solenoidi, Hukkaportin solenoidi (eikai tässä edes ole hukkista kun on VNT?), imusarjassa oleva venttiili tms, ahtopainesolenoidi ja kylmäennakko solenoidi eivät napsunu.

Tämän jälkeen soittelin Vaasassa sijaitsevalle yritykselle (Vekatronics http://www.vekatronics.fi) joka korjailee moottoriohjausyksiköitä. Ihmettelivät vikaa ja sanoivat, että pitäisi antaa vikakoodi testerillä. Tuon ohjausyksikön kunnon tarkistuksen saisi kyllä huokeaan 30 euron hintaan... pitää harkita.

Kenelläkää mitään ideoita?

Louke
-
Viestit: 105
Liittynyt: 18.8.2009 21:52

ViestiKirjoittaja Louke » 1.11.2013 8:23

Jos jakohihna vipattaisi, niin sit asiat olisi todenäkösesti tosi huonosti. Voi olla, että pultti on vain löysällä, mutta kiinni silti niin, että kampiakselinpään hammaspyörä pääsee aavistuksen elämään ja liikkumaan. Itselle kävi näin ja yhtenä aamuna auto ei enää lähtenyt käyntiin.
Kannattaa tarkistaa pumpun ja vauhtipörän ajoitus. Helppo homma ja tällöin poistuu mahdollisesti tämä vaihtoehto. Sopiva tappi syöttöpumpun reikään ja katsoo osuuko vautipörän merkki kohdalleen.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 1.11.2013 11:42

Ilmamäärämittari, EGR-, Ahtopaine-, sammutinläpän- ja ennakonsäätösolenoidi ovat saman sulakkeen takana (F34) ja kaikille pitäisi tulla 12 volttia kun virta on päällä (maadoittaa ECUn kautta). Josko sieltä olis vain sulake palanut, tai johto poikki jostain, nuohan on helppo mitata solenoidien liittimistä.

PIhiis
-
Viestit: 11
Liittynyt: 28.10.2013 22:24

ViestiKirjoittaja PIhiis » 1.11.2013 16:01

pete73: aika hyvin olit jäljillä! meinaan viaksi ilmeni juurikin maadoitusvika....

Joku oli taas tehnyt niitä kuuluisia virityksiä... lie mitä haettu... tuolta moottorinohjaukselta maadoitettu ja sieltä maadoituskaapeli suhteellisen väärässä paikassa! Kiitos Riihimäen Dieselhuollolle! Paikansivat vian todella nopeasti ja taas auto lähtee käymään normaalisti!

Kiitos myös täällä kaikille jotka viitsivät tänne vinkkejä antaa!

Toivottavasti myös tästä apua tulevaisuudessa jollekkin!

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 4.2.2014 20:08

itsellä juurikin sama vika alh moottorissa. rele vaihdettu.sammutussolenoidille tulee virta kun virrat päällä.hehkun valo ei syty=starttaa ei käynnisty. jos hehkun valo sattuu syttymään lähtee heti käyntiin. missä tuo ecun maa sijaitsee? tai onko väristä edes tietoa kellään?

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 4.2.2014 20:18

Juzpa, tuo viittaa 109 releeseen, kun ei hehkun valo vilkahdakkaan. Minkä releen olet vaihtanut? Oletko heilutellut releitä kun ei lähde käyntiin? Releen juotokset tarkastukseen vaikka olisi uusi ja releen pohja (siis se mihin rele tulee kiinni) tarkasteluun.

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 4.2.2014 20:29

eli juuri tuo 109 releen hain marmorilta ja ei kummentunu käyntiin lähtö. on heiluteltu ja koputeltu releitä mut ei. jos odottaa esim puoli tuntia niin saattaa lähteä käyntiin(hehkun valo syttyy) käy jonkun miinutin ja taas laakista sammuu. ja kokeilin heti vanhalla releellä kun hehkunvalo syttyi ja lähti käyntiin ja sama uudella,mut käy tosiaan vaan hetkisen ja sama vika uudelleen...

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 6.2.2014 16:51

hmm..toimi taas 50km moiteetta kunnes sammui taas ja ei hehkunvaloa taaskaan,releet napsuu ja antureille tulee virtaa ja maadoituksetkin tuntuis toimivan kun kynällä niitä kokeilin...? ehdotuksia ?

PIhiis
-
Viestit: 11
Liittynyt: 28.10.2013 22:24

ViestiKirjoittaja PIhiis » 31.3.2014 14:25

Saatko vikakoodeja luettua? Se olis aika oleellinen tieto... vai onkohan tää ees enää ajankohtainen asia? Kerro ihmeessä miten sait toimimaan

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 12.4.2014 10:32

vikakoodeja en saanut luettua. irrotin ecun ja puhdistin sen kiinnityspinnat kun ilmeisesti maadoittaa itse laatikosta telineen kautta. tämän jälkeen toiminut moitteetta !


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa