VW Golf IV 1.9tdi ALH sammui ajossa eikä lähde enää käyntiin
Valvoja: ffp jäsenet
VW Golf IV 1.9tdi ALH sammui ajossa eikä lähde enää käyntiin
Tervehdys, olen koittanut etsiä tältä foorumilta vastauksia siinä onnistumatta. Paljon olen löytänyt sellaisiin ongelmiin ratkaisuja, että auto sammuu ajossa mutta lähtee hetken päästä käyntiin = 109 releen vaihto. Vaihdoin itsellenikin tuon releen koska ajattelin sopivan kyseiseen ongelmaan, mutta eipä auttanut.
Olisiko vinkkejä mistä lähtisin seuraavaksi etsimään vikoja? Ajotietokone ei anna mitään merkkivaloa tauluun. Kone pyörittää normaalisti. Pakoputkesta ei tule yhtään savua eikä kone edes yritä käynnistyä. Siirtopumpun solenoidi kuulostaisi toimivalta kun se napsahtaa kun kääntää virta-avaimesta... Pitäisikö polttoainepumpun pyörähtää kun kääntää virta-avaimesta, ääntä siitä ei ainakaan kuulu. Pitää varmaa tarkistaa, että tuleeko polttoainepumpulle virtaa...
Vinkkejä ottaisin mielellään vastaan! Kiitos jo etukäteen.
Olisiko vinkkejä mistä lähtisin seuraavaksi etsimään vikoja? Ajotietokone ei anna mitään merkkivaloa tauluun. Kone pyörittää normaalisti. Pakoputkesta ei tule yhtään savua eikä kone edes yritä käynnistyä. Siirtopumpun solenoidi kuulostaisi toimivalta kun se napsahtaa kun kääntää virta-avaimesta... Pitäisikö polttoainepumpun pyörähtää kun kääntää virta-avaimesta, ääntä siitä ei ainakaan kuulu. Pitää varmaa tarkistaa, että tuleeko polttoainepumpulle virtaa...
Vinkkejä ottaisin mielellään vastaan! Kiitos jo etukäteen.
Viimeksi muokannut PIhiis, 29.10.2013 7:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Löysää suutinputket suuttimista pari kierrosta löysälle ja starttaa. Jos polttoaine tirskuu kiinnitysmuttereiden välistä, ei vika voi olla häävi. Syöttöpumppu on ainakin kunnossa. Jos taas polttoainetta ei ala tirskahtelemaan, ja se on varmaa että syöttöpumppu saa polttoainetta, voi alkaa epäilemään esim. itse syöttöpumpun tai sammutinsolenoidin kuntoa.
Täytyypi testata, että tuleeko polttoaine suuttimille asti.
Kyllä siis mittaristoon tulee kaikki tarpeellinen, eli hehkuvalo syttyy yms yms, mutta ei mitään herjaa anna. Pahoittelut epäselvästä kuvauksesta.
Eikös näissä ole periaatteessa parikin pumppua. PA-pumppu mikä on tankissa (liekkö sitte mekaaninen) ja siirtopumppu mikä on konetilassa?
No huomenna vianselvitys jatkuu. Kiitos!
Kyllä siis mittaristoon tulee kaikki tarpeellinen, eli hehkuvalo syttyy yms yms, mutta ei mitään herjaa anna. Pahoittelut epäselvästä kuvauksesta.
Eikös näissä ole periaatteessa parikin pumppua. PA-pumppu mikä on tankissa (liekkö sitte mekaaninen) ja siirtopumppu mikä on konetilassa?
No huomenna vianselvitys jatkuu. Kiitos!
Onko se konetyyppi nyt ALH, kun otsikossa oli AHL (jonka tulkitsin näppäilyvirheeksi kun en sellaisesta moottorikoodista mitään löytänyt)
Noissa jakajapumpullisissa (pumpulta menee 4 metallista putkea suuttimille) se ruiskupumppu sisältää myös siirtopumpun joka siis imee tankista, pumppusuutinkoneissa on sitten ihan eri systeemi, myös sähköinen siirtopumppu tankissa.
Sammuiko se siis ihan vain yllättäen ajosta ilman mitään ylimääräisiä kolinoita tms?
Eli onko mahdolista että esim jakohihna olisi pettänyt, jolloin pa-pumppukaan ei enää pyöri ja venttiilit ottaa mäntiin. (tämä siis se suunnilleen pahin vaihtoehto).
Jakopään suoja on helppo avata ja vilkaista että hihna on kunnossa, se on vain muutamalla klipsulla kiinni. Moottorin suojamuovin joutuu toki joka tapauksessa irroittaa (jos on paikallaan) ja ehkä ottamaan ahtoputken pois tieltä.
Ja koska se hehkuttaa normaalisti niin ainakin ECU saa sähköä, joten vikakoodien lukukin saattaisi jotain paljastaa, kaikki viat ei sytytä merkkivaloa.
Niin ja onhan tankissa varmasti tarpeeksi polttoainetta? ;) Itselle on tullut pari epämieluista yllätystä kun olen luottanut liikaa polttoainemittariin lähellä alarajaa... En muuten luota enää.
Noissa jakajapumpullisissa (pumpulta menee 4 metallista putkea suuttimille) se ruiskupumppu sisältää myös siirtopumpun joka siis imee tankista, pumppusuutinkoneissa on sitten ihan eri systeemi, myös sähköinen siirtopumppu tankissa.
Sammuiko se siis ihan vain yllättäen ajosta ilman mitään ylimääräisiä kolinoita tms?
Eli onko mahdolista että esim jakohihna olisi pettänyt, jolloin pa-pumppukaan ei enää pyöri ja venttiilit ottaa mäntiin. (tämä siis se suunnilleen pahin vaihtoehto).
Jakopään suoja on helppo avata ja vilkaista että hihna on kunnossa, se on vain muutamalla klipsulla kiinni. Moottorin suojamuovin joutuu toki joka tapauksessa irroittaa (jos on paikallaan) ja ehkä ottamaan ahtoputken pois tieltä.
Ja koska se hehkuttaa normaalisti niin ainakin ECU saa sähköä, joten vikakoodien lukukin saattaisi jotain paljastaa, kaikki viat ei sytytä merkkivaloa.
Niin ja onhan tankissa varmasti tarpeeksi polttoainetta? ;) Itselle on tullut pari epämieluista yllätystä kun olen luottanut liikaa polttoainemittariin lähellä alarajaa... En muuten luota enää.
Pahoittelut, konetyyppinä siis ALH.
Ihan yllättäen sammui ja siihen jäi ilman kilinöitä ja kolinoita. Jakopään olen jo tsekannut, että ainakin hihna on siellä missä pitää.
Auton ostin about kolme viikkoa sitten ja ainakin silloin polttoainemittari painui niin alas, että sytytti opiskelijavalon tauluun. Nyt siellä mittarin mukaan on n. 1/4 jäljellä ja kävin hakemassa 5l nestettä tankkiin, eikö sen pitäs riittää? Ja eikö jotain nykimistä pitäis olla havaittavissa jos menovesi rupeaa loppumaan?
Ihan yllättäen sammui ja siihen jäi ilman kilinöitä ja kolinoita. Jakopään olen jo tsekannut, että ainakin hihna on siellä missä pitää.
Auton ostin about kolme viikkoa sitten ja ainakin silloin polttoainemittari painui niin alas, että sytytti opiskelijavalon tauluun. Nyt siellä mittarin mukaan on n. 1/4 jäljellä ja kävin hakemassa 5l nestettä tankkiin, eikö sen pitäs riittää? Ja eikö jotain nykimistä pitäis olla havaittavissa jos menovesi rupeaa loppumaan?
Suutinputkia löysäilty ja kyllähän sieltä diisseliä puskee läpi. Kuinka paljon sieltä pitäis sitä lentää kun niitä silleen vaan vähän hölläs? Sieltä tuli mun mielestä kyllä ihan kohtalaisella syötöllä.
Havaitsin myös pienen ilmakuplan pumpun ja naftasuodattimen välillä... Se kupla aina hävis startatessa mutta tuli aina takaisin hetken kuluttua. Voiko tuolla olla merkitystä kun kerran naftaa tulee suuttimille asti?
Mitäköhän tässä seuraavaks testailis? Onko hehkuille joku Rele / sulake? Mut eikös näillä keleillä pitäs hörähtää tai ainakin edes yrittää käyntiin ilman hehkutusta?
Kiitos jälleen!
Havaitsin myös pienen ilmakuplan pumpun ja naftasuodattimen välillä... Se kupla aina hävis startatessa mutta tuli aina takaisin hetken kuluttua. Voiko tuolla olla merkitystä kun kerran naftaa tulee suuttimille asti?
Mitäköhän tässä seuraavaks testailis? Onko hehkuille joku Rele / sulake? Mut eikös näillä keleillä pitäs hörähtää tai ainakin edes yrittää käyntiin ilman hehkutusta?
Kiitos jälleen!
Saattaa olla työläs ilmata, jos se on kunnolla vetänyt ilmaa... Voi olla, että joutuu vetämään jollakin pumpulla, imuvaihtajalla tms. ilmat pois sieltä ykkössuuttimen ylivuotoputken kautta... Se nyt ei ole mitenkään ihmeellistä, että siellä kirkkaassa putkessa joku pieni ilmakupla seilaa, se tuntuu olevan tavallista näissä.
Kuulostaa oudolta tuo vika, että se täydestä laukasta tollai sammuu laakista? Ettei olis pumppu antautunut? Paljonko ajettu?
Kuulostaa oudolta tuo vika, että se täydestä laukasta tollai sammuu laakista? Ettei olis pumppu antautunut? Paljonko ajettu?
Paineella aukeaa suuttimet. Voi se pumppu silti rikki olla vaikka ruiskiikin putket auki... Mekaaninen jakajapumppuhan toi on, vaikkakin sähköohjattu.
Olisi kyllä hyvä saada vikakoodit luettua, se voisi kertoa paljon...
Jako epäilyttää, ei olisi ensimmäinen missä on remmi hypännyt.
Vieläkin ihmetyttää tuo total dead kesken ajon...
Olisi kyllä hyvä saada vikakoodit luettua, se voisi kertoa paljon...
Jako epäilyttää, ei olisi ensimmäinen missä on remmi hypännyt.
Vieläkin ihmetyttää tuo total dead kesken ajon...
Vähän kerkes luvata kun noita releitä tuolla liikutteli ja starttaili... mutta siihen ne lupailut jäikin...
Tietääkö kukaan mikä mahtais olla rele jonka päällä on numero 53? Se on leivottu tuonne jotenkin hienosti nipparilla kiinni... liekkö joskus ollut kontaktihäiriötä...
Tällä on tosiaan se 289tkm ajeltu... ja nyt pitäs olla ylimääräset ilmatkin pois polttoainejärjestelmästä...
Tietääkö kukaan mikä mahtais olla rele jonka päällä on numero 53? Se on leivottu tuonne jotenkin hienosti nipparilla kiinni... liekkö joskus ollut kontaktihäiriötä...
Tällä on tosiaan se 289tkm ajeltu... ja nyt pitäs olla ylimääräset ilmatkin pois polttoainejärjestelmästä...
Voisko toi rele numeroltaan 53 olla tähän kuvaukseen sopiva:
"This is a Genuine Volkswagen/Audi multi purpose relay Part Number: 141-951-253B, v23134-B52-X227, PA66-GF25 made by Tyco used for Horn/Starter (Auto Trans), Auxiliary Fan/Blower Fan, Rear Defroster/Fuel Pump, Fuel Injection System."
Tieto löytyi tältä sivustolta: http://www.primelec.com/vw-audi-porsche ... s-p7813133
Sivuston mukaan myös yhteensopiva ALH:n kanssa:
Compatible With:
1999 - 2004 Volkswagen Golf 1.9L GL TDI Turbo Diesel ALH
1999 - 2004 Volkswagen Jetta 1.9L TDI Diesel Sedan ALH
Tuo rele on siis jollain nippusiteellä kiristetty tuonne reletauluun.... voiskohan siitä löytyä vikaa?
EDIT: Mikä ohjaa muuten sitä sammutussolenoidia? Ei siinä nyt vois olla sitten jotain häikkää?
"This is a Genuine Volkswagen/Audi multi purpose relay Part Number: 141-951-253B, v23134-B52-X227, PA66-GF25 made by Tyco used for Horn/Starter (Auto Trans), Auxiliary Fan/Blower Fan, Rear Defroster/Fuel Pump, Fuel Injection System."
Tieto löytyi tältä sivustolta: http://www.primelec.com/vw-audi-porsche ... s-p7813133
Sivuston mukaan myös yhteensopiva ALH:n kanssa:
Compatible With:
1999 - 2004 Volkswagen Golf 1.9L GL TDI Turbo Diesel ALH
1999 - 2004 Volkswagen Jetta 1.9L TDI Diesel Sedan ALH
Tuo rele on siis jollain nippusiteellä kiristetty tuonne reletauluun.... voiskohan siitä löytyä vikaa?
EDIT: Mikä ohjaa muuten sitä sammutussolenoidia? Ei siinä nyt vois olla sitten jotain häikkää?
Ongelma voi löytyä kampiakselinpään pultista.
Itellä oli sama ongelma, ei lähteny käyntiin vaikka kaikki vaikutti olevan ok.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=182129&highlight=
Itellä oli sama ongelma, ei lähteny käyntiin vaikka kaikki vaikutti olevan ok.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=182129&highlight=
Jos toi kampiakselinpään pultti olis löysällä tms. niin eikös tuon jakohihnan pitäis vipattaa menemään?
Auto tällehetkellä autokorjaamolla missä luettiin vikakoodit = ei vikakoodeja (muuta kuin ABS joka nollattiin ja ei tullut takas)
Epäilivät liikkeessä enemmänkin ECU:ssa olevan vikaa (ei kyllä antanut mitään vikakoodia). Perustelivat asiaa niin, että kun testissä EGR solenoidi, Hukkaportin solenoidi (eikai tässä edes ole hukkista kun on VNT?), imusarjassa oleva venttiili tms, ahtopainesolenoidi ja kylmäennakko solenoidi eivät napsunu.
Tämän jälkeen soittelin Vaasassa sijaitsevalle yritykselle (Vekatronics http://www.vekatronics.fi) joka korjailee moottoriohjausyksiköitä. Ihmettelivät vikaa ja sanoivat, että pitäisi antaa vikakoodi testerillä. Tuon ohjausyksikön kunnon tarkistuksen saisi kyllä huokeaan 30 euron hintaan... pitää harkita.
Kenelläkää mitään ideoita?
Auto tällehetkellä autokorjaamolla missä luettiin vikakoodit = ei vikakoodeja (muuta kuin ABS joka nollattiin ja ei tullut takas)
Epäilivät liikkeessä enemmänkin ECU:ssa olevan vikaa (ei kyllä antanut mitään vikakoodia). Perustelivat asiaa niin, että kun testissä EGR solenoidi, Hukkaportin solenoidi (eikai tässä edes ole hukkista kun on VNT?), imusarjassa oleva venttiili tms, ahtopainesolenoidi ja kylmäennakko solenoidi eivät napsunu.
Tämän jälkeen soittelin Vaasassa sijaitsevalle yritykselle (Vekatronics http://www.vekatronics.fi) joka korjailee moottoriohjausyksiköitä. Ihmettelivät vikaa ja sanoivat, että pitäisi antaa vikakoodi testerillä. Tuon ohjausyksikön kunnon tarkistuksen saisi kyllä huokeaan 30 euron hintaan... pitää harkita.
Kenelläkää mitään ideoita?
Jos jakohihna vipattaisi, niin sit asiat olisi todenäkösesti tosi huonosti. Voi olla, että pultti on vain löysällä, mutta kiinni silti niin, että kampiakselinpään hammaspyörä pääsee aavistuksen elämään ja liikkumaan. Itselle kävi näin ja yhtenä aamuna auto ei enää lähtenyt käyntiin.
Kannattaa tarkistaa pumpun ja vauhtipörän ajoitus. Helppo homma ja tällöin poistuu mahdollisesti tämä vaihtoehto. Sopiva tappi syöttöpumpun reikään ja katsoo osuuko vautipörän merkki kohdalleen.
Kannattaa tarkistaa pumpun ja vauhtipörän ajoitus. Helppo homma ja tällöin poistuu mahdollisesti tämä vaihtoehto. Sopiva tappi syöttöpumpun reikään ja katsoo osuuko vautipörän merkki kohdalleen.
Ilmamäärämittari, EGR-, Ahtopaine-, sammutinläpän- ja ennakonsäätösolenoidi ovat saman sulakkeen takana (F34) ja kaikille pitäisi tulla 12 volttia kun virta on päällä (maadoittaa ECUn kautta). Josko sieltä olis vain sulake palanut, tai johto poikki jostain, nuohan on helppo mitata solenoidien liittimistä.
pete73: aika hyvin olit jäljillä! meinaan viaksi ilmeni juurikin maadoitusvika....
Joku oli taas tehnyt niitä kuuluisia virityksiä... lie mitä haettu... tuolta moottorinohjaukselta maadoitettu ja sieltä maadoituskaapeli suhteellisen väärässä paikassa! Kiitos Riihimäen Dieselhuollolle! Paikansivat vian todella nopeasti ja taas auto lähtee käymään normaalisti!
Kiitos myös täällä kaikille jotka viitsivät tänne vinkkejä antaa!
Toivottavasti myös tästä apua tulevaisuudessa jollekkin!
Joku oli taas tehnyt niitä kuuluisia virityksiä... lie mitä haettu... tuolta moottorinohjaukselta maadoitettu ja sieltä maadoituskaapeli suhteellisen väärässä paikassa! Kiitos Riihimäen Dieselhuollolle! Paikansivat vian todella nopeasti ja taas auto lähtee käymään normaalisti!
Kiitos myös täällä kaikille jotka viitsivät tänne vinkkejä antaa!
Toivottavasti myös tästä apua tulevaisuudessa jollekkin!
eli juuri tuo 109 releen hain marmorilta ja ei kummentunu käyntiin lähtö. on heiluteltu ja koputeltu releitä mut ei. jos odottaa esim puoli tuntia niin saattaa lähteä käyntiin(hehkun valo syttyy) käy jonkun miinutin ja taas laakista sammuu. ja kokeilin heti vanhalla releellä kun hehkunvalo syttyi ja lähti käyntiin ja sama uudella,mut käy tosiaan vaan hetkisen ja sama vika uudelleen...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa