Diesel laatu?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

Diesel laatu?

ViestiKirjoittaja Banana » 26.8.2013 19:35

Viimeksi kun olin Tallinnassa niin tankkasin melkein 60 litraa vain Eestiläistä dieseliä autooni.
Yleensä ajan noin 1200 - 1300 km tankilla, mutta nyt autossa olikin enemmän puhtia, ja vaikka ajoin aika paljon kaupungissa niin mittari näytti yli 1400 km ennen kuin piti jälleen tankata.
Onko Eestiläinen diesel parempaa? Muutaman Eestiläisen kaverin mukaan EI TODELLAKAAN ole! Pari Eestiläistä kertoi minulle että Eestiläisellä dieselillä autot eivät kunnolla käy. On pakko säätää autot uudestaan ja vaihtaa suuttimia ym ym.
Onkohan se diesel laatu mitä myydään Eestissä vain niin erittäin sopiva mun vanhaan 1999 vuosimalliseen ja 540.000km ajettuun AFN dieseliin? Ehkä näillä Eestiläisillä jotka kirosivat heidän dieseliä alempaan hornaan oli vain uudemmat autot johonka heidän nykyinen diesel ei oikein vain sovi?
Kaverillani oli omassa kulkuneuvossaan myös AFN diesel, ja se kulki hyvin jopa samalla polttoaineella kuin mitä hän laittoi puimuriin ja traktoriin. Kertoi että vain hiukan laiskempi oli auto kun tankia täytti tällä aineella.
Kun hän vaihtoi auton ranskalaiseen hiukan uudempaan autoon niin sama polttoaine kuin traktoriin ei sopinutkaan enään millään kirveelläkään. Auto sammui ja yski jatkuvasti ja heti.

Nyt hän ajatteli että jatkaisi polttoainetta puimuriin KEITTORASVALLA! Sitä ransalaisperunarasvaa kun saisi paikalliselta grilliltä ilmaiseksi niin paljon kuin vain haluaa. Pitää varmaan suodattaa aika hyvin ensin, mutta toimiikohan edes yli 30% sekoitus?
Meneeköhän aineet tankissa eri kerroksiin jos auto seisoo paikalla hetken? Ei varmaan olisi niin kiva yrittää kylmässä säässä käynnistää autoa pelkällä keittorasvalla. :-D
Espanjassa diesel autot ajetaan aika paljon keittorasvalla, mutta toimisikohan se täällä Suomessa? Tuskinpa ainakaan hyvin silloin kun tulee kylmä sää.

Mitä aatteita tai kokemuksia teillä on?

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 26.8.2013 19:58

Kaveri ajo testiksi 524td bemarilla keittorasvalla, vanhan t-paidan läpi suodatti ja lisäsi hieman dieseliä joukkoon. Kesällä ainakin toimi, haisi vaan iha niinku grillin takana olis ollu =D

diffas
-
Viestit: 873
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 26.8.2013 20:13

Tuo vähä riippuu mistä ostaa, vahvojen huhujen mukaan. Kai siel keskimäärin ihan ok diiselia on kuitenkin. Ite en mitään eroa kyllä huomannut yhdellä tankillisella mitä tuolla ajelin alkukesästä. Kulutuksesta ei osaa sanoa, ku kaiken vie joka tapaukses. :)

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 26.8.2013 20:43

Mikäs rasva olisi kaikista parasta sinne kaataa? flooraa vai oivariinia, onko väliä?
setaani arvohan noissa naftoissa on pienempi eestissä jne.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 26.8.2013 21:35

Mä oon sieltä polttoaineeni ostanut nesteen asemilta ja ihan samallalailla toiminut, kuin Suomessa. Euroopassa tuli noita yber tech ja superdieseleitä kokeiltua piruuttaan uuteen D5 volvoon ja mitään merkitystä ollut kulutukseen enkä kyllä muutenkaan huomannut eroa.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 27.8.2013 4:52

Kävitkö vaan Virossa pyörähtämässä ja ajelit nuo kilometrit taas kotikonnuillasi? Tien pinta vaikuttaa kyllä vierintävastukseen ja siten kulutukseen, tuolla lahden toisella puolella tuntuu olevan paljon rullaavampaa asfalttia...

Tureq
-
Viestit: 31
Liittynyt: 27.3.2009 17:04

ViestiKirjoittaja Tureq » 27.8.2013 14:06

Sama polttoaine kuin traktoriin ja puimuriin....

Se on samaa tavaraa, ja miksi ei olisi, työkoneissa kun on paljon commonrailkoneita tänäpäivänä. Erona punainen väriaine ja verokohtelu. Edes lämmityslaatuja ei saa enää erikseen.

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 27.8.2013 14:15

Dieseliä se on kaikki mitä autoon,traktoriin ja kuivuriin syötetään.
Tebbaril taitaa viel olla löpöpytty erikseen.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 27.8.2013 18:04

Kunhan kukin vain muistaa sitten paistirasvojen ja/tai polttoöljyn kanssa "pelleillessä", että ne on halpaa poltttoainetta juurikin verokohtelun takia ja viranomasilla on aika ynseä ja hintava suhtautuminen kaiken muun kuin dieselin käyttöön.... Ja kun auto tuoksuu grilliruoalle niin selittäminen voi olla hieman haasteellista ;)

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 27.8.2013 18:04

Kunhan kukin vain muistaa sitten paistirasvojen ja/tai polttoöljyn kanssa "pelleillessä", että ne on halpaa poltttoainetta juurikin verokohtelun takia ja viranomasilla on aika ynseä ja hintava suhtautuminen kaiken muun kuin dieselin käyttöön.... Ja kun auto tuoksuu grilliruoalle niin selittäminen voi olla hieman haasteellista ;)

kampiveivi
-
Viestit: 104
Liittynyt: 22.12.2010 15:14

ViestiKirjoittaja kampiveivi » 27.8.2013 19:26

Työkoneissa kuten traktorit ja puimurit käytetään todellakin samaa dieseliä kuin autoissa mutta punaiseksi värjättynä. Samaa punaiseksi värjättyä ainetta käytetään myös talojen lämmitykseen josta nimitys lämmityspolttoöljy eli kansan suussa löpö. Verotus tällä löpöllä hieman alhaisempi kuin dieselillä.
Noita löpö pumppuja on yleensä siellä missä on myös kuorma-autoille tarkoitettuja tankkauspisteitä.
Autoa en todellakaan kenellekkään suosittele tankattavaksi löpöllä, kiinni jos siitä jää voi tulla aika mehukkaat jälkiverot. Tulli on se joka valvoo millä polttoaineella kansalaiset ajelee. Täällä sisämaassakin silloin tällöin näkee tullin väkeä tarkastamassa autojen tankin sisältöä.
Paistin rasvojen ym käyttöä harkitessa kannattaa tutustua aiheeseen vähän paremmin. Vaikka ne periaatteessa käy dieselmoottorin polttoaineeksi ei homma ole välttämättä ihan niin yksinkertaista että sukkahousujen läpi siilaamalla tankkiin.... Saattaa tulla ikäviä yllätyksiä käynnistymisessä ja joidenkin komponentien kestossa. Googlesta löytyy tietoa tarkemmin sitä halajaville.

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

ViestiKirjoittaja Banana » 15.4.2014 20:04

Mistä löytäisi miten korkea setaani luku näillä Neste Pro Diesel, ABC:n Smart Diesel tai Shellin Fuelsave Dieseleillä on?
Aika tavallinen setaani luku taitaa nykyään olla 52 ja olikohan tuo Pro Diesel jopa 55?

Olen netistä etsinyt näitä lukuja, mutta en ole ainakaan vielä löytänyt mitään todistetta luvuille. Tietääkö joku mistä voisi löytyä?

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 15.4.2014 20:54

Soita ihan Nesteen ja Teboilin info luuriin. Sieltä sain kattavan selostuksen siihen mitä kysyin.
Eiköhän kaikilla ole info luuri.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 15.4.2014 22:35

Olisi kiva saada faktaa esimerkiksi tuohon S-ryhmän myymällä smart dieselille esim VTT:n tekemänä, että MITÄ parempaa siinä muka on kun kehutaan maasta taivaaseen mainoksissa. Ei ole kyllä mun kulutukseen vaikuttanut milläänlailla. Olis hyvä jutunaihe esimerkiksi tekniikan maailmalle.

Itse pidän vain markkinapaskana jota yritetään suoltaa kuluttajille ja jotkut hölmöt jopa menevät siihen.

Kosse
-
Viestit: 311
Liittynyt: 30.4.2009 19:13

ViestiKirjoittaja Kosse » 16.4.2014 10:37

Tuulilasissa oli numero-pari sitten testiä. Pieniä eroja löytyi, mutta käytännössä ei minkäälaista merkitystä niillä eroilla ole, että se kompensoisi kallimman hinnan.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 16.4.2014 10:43

^ Niin, ainakaan siis 1.6TDI CR -koneella ei suuria eroja löytynyt. Olihan tuosta Nesteen Pro:sta jo tullessaan juttua että pumpparikoneilla erot olisivat suurempia, jos nyt siis oikein muistelen.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 16.4.2014 19:11

Pitääpä lukea tuo TM:n juttu.

Naurattaa vain, että saadaan mainostaa huuhaa faktoilla paremmaksi vaikka totuus on jotain aivan muuta.

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 16.4.2014 20:59

Eikös tuosta Nesteen Pro dieselistä ollu juttua, että se aiheuttaa jotain leväkasvustoa tms?

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 17.4.2014 7:50


Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 20.4.2014 22:04

Syötöt tapis mitä palikasta saa säädettyä.
nyt tuli nesteen pro dieselin kesälaadulla repästyä (ennwn talvi laatua)
Niin tuli ihme repäsy vielä tuossa 3800-4000 kohdalla aivan kuin olis herännyt uudelleen henkiin, talvi laadulla ei moista tapahtunut.

käyttänyt nyt tuota proota +1v eikä näy vielä kasvillisuutta tankin suuaukolla

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 20.4.2014 22:05

Syötöt tapis mitä palikasta saa säädettyä.
nyt tuli nesteen pro dieselin kesälaadulla repästyä (ennwn talvi laatua)
Niin tuli ihme repäsy vielä tuossa 3800-4000 kohdalla aivan kuin olis herännyt uudelleen henkiin, talvi laadulla ei moista tapahtunut.

käyttänyt nyt tuota proota +1v eikä näy vielä kasvillisuutta tankin suuaukolla

Markus L
-
Viestit: 112
Liittynyt: 4.9.2013 17:58

ViestiKirjoittaja Markus L » 22.4.2014 18:52

Niin tuli ihme repäsy vielä tuossa 3800-4000 kohdalla aivan kuin olis herännyt uudelleen henkiin


Saattaa pumpun määränsäädin jumia.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa