Diesel laatu?
Valvoja: ffp jäsenet
Diesel laatu?
Viimeksi kun olin Tallinnassa niin tankkasin melkein 60 litraa vain Eestiläistä dieseliä autooni.
Yleensä ajan noin 1200 - 1300 km tankilla, mutta nyt autossa olikin enemmän puhtia, ja vaikka ajoin aika paljon kaupungissa niin mittari näytti yli 1400 km ennen kuin piti jälleen tankata.
Onko Eestiläinen diesel parempaa? Muutaman Eestiläisen kaverin mukaan EI TODELLAKAAN ole! Pari Eestiläistä kertoi minulle että Eestiläisellä dieselillä autot eivät kunnolla käy. On pakko säätää autot uudestaan ja vaihtaa suuttimia ym ym.
Onkohan se diesel laatu mitä myydään Eestissä vain niin erittäin sopiva mun vanhaan 1999 vuosimalliseen ja 540.000km ajettuun AFN dieseliin? Ehkä näillä Eestiläisillä jotka kirosivat heidän dieseliä alempaan hornaan oli vain uudemmat autot johonka heidän nykyinen diesel ei oikein vain sovi?
Kaverillani oli omassa kulkuneuvossaan myös AFN diesel, ja se kulki hyvin jopa samalla polttoaineella kuin mitä hän laittoi puimuriin ja traktoriin. Kertoi että vain hiukan laiskempi oli auto kun tankia täytti tällä aineella.
Kun hän vaihtoi auton ranskalaiseen hiukan uudempaan autoon niin sama polttoaine kuin traktoriin ei sopinutkaan enään millään kirveelläkään. Auto sammui ja yski jatkuvasti ja heti.
Nyt hän ajatteli että jatkaisi polttoainetta puimuriin KEITTORASVALLA! Sitä ransalaisperunarasvaa kun saisi paikalliselta grilliltä ilmaiseksi niin paljon kuin vain haluaa. Pitää varmaan suodattaa aika hyvin ensin, mutta toimiikohan edes yli 30% sekoitus?
Meneeköhän aineet tankissa eri kerroksiin jos auto seisoo paikalla hetken? Ei varmaan olisi niin kiva yrittää kylmässä säässä käynnistää autoa pelkällä keittorasvalla. :-D
Espanjassa diesel autot ajetaan aika paljon keittorasvalla, mutta toimisikohan se täällä Suomessa? Tuskinpa ainakaan hyvin silloin kun tulee kylmä sää.
Mitä aatteita tai kokemuksia teillä on?
Yleensä ajan noin 1200 - 1300 km tankilla, mutta nyt autossa olikin enemmän puhtia, ja vaikka ajoin aika paljon kaupungissa niin mittari näytti yli 1400 km ennen kuin piti jälleen tankata.
Onko Eestiläinen diesel parempaa? Muutaman Eestiläisen kaverin mukaan EI TODELLAKAAN ole! Pari Eestiläistä kertoi minulle että Eestiläisellä dieselillä autot eivät kunnolla käy. On pakko säätää autot uudestaan ja vaihtaa suuttimia ym ym.
Onkohan se diesel laatu mitä myydään Eestissä vain niin erittäin sopiva mun vanhaan 1999 vuosimalliseen ja 540.000km ajettuun AFN dieseliin? Ehkä näillä Eestiläisillä jotka kirosivat heidän dieseliä alempaan hornaan oli vain uudemmat autot johonka heidän nykyinen diesel ei oikein vain sovi?
Kaverillani oli omassa kulkuneuvossaan myös AFN diesel, ja se kulki hyvin jopa samalla polttoaineella kuin mitä hän laittoi puimuriin ja traktoriin. Kertoi että vain hiukan laiskempi oli auto kun tankia täytti tällä aineella.
Kun hän vaihtoi auton ranskalaiseen hiukan uudempaan autoon niin sama polttoaine kuin traktoriin ei sopinutkaan enään millään kirveelläkään. Auto sammui ja yski jatkuvasti ja heti.
Nyt hän ajatteli että jatkaisi polttoainetta puimuriin KEITTORASVALLA! Sitä ransalaisperunarasvaa kun saisi paikalliselta grilliltä ilmaiseksi niin paljon kuin vain haluaa. Pitää varmaan suodattaa aika hyvin ensin, mutta toimiikohan edes yli 30% sekoitus?
Meneeköhän aineet tankissa eri kerroksiin jos auto seisoo paikalla hetken? Ei varmaan olisi niin kiva yrittää kylmässä säässä käynnistää autoa pelkällä keittorasvalla. :-D
Espanjassa diesel autot ajetaan aika paljon keittorasvalla, mutta toimisikohan se täällä Suomessa? Tuskinpa ainakaan hyvin silloin kun tulee kylmä sää.
Mitä aatteita tai kokemuksia teillä on?
Kunhan kukin vain muistaa sitten paistirasvojen ja/tai polttoöljyn kanssa "pelleillessä", että ne on halpaa poltttoainetta juurikin verokohtelun takia ja viranomasilla on aika ynseä ja hintava suhtautuminen kaiken muun kuin dieselin käyttöön.... Ja kun auto tuoksuu grilliruoalle niin selittäminen voi olla hieman haasteellista ;)
Kunhan kukin vain muistaa sitten paistirasvojen ja/tai polttoöljyn kanssa "pelleillessä", että ne on halpaa poltttoainetta juurikin verokohtelun takia ja viranomasilla on aika ynseä ja hintava suhtautuminen kaiken muun kuin dieselin käyttöön.... Ja kun auto tuoksuu grilliruoalle niin selittäminen voi olla hieman haasteellista ;)
-
- -
- Viestit: 104
- Liittynyt: 22.12.2010 15:14
Työkoneissa kuten traktorit ja puimurit käytetään todellakin samaa dieseliä kuin autoissa mutta punaiseksi värjättynä. Samaa punaiseksi värjättyä ainetta käytetään myös talojen lämmitykseen josta nimitys lämmityspolttoöljy eli kansan suussa löpö. Verotus tällä löpöllä hieman alhaisempi kuin dieselillä.
Noita löpö pumppuja on yleensä siellä missä on myös kuorma-autoille tarkoitettuja tankkauspisteitä.
Autoa en todellakaan kenellekkään suosittele tankattavaksi löpöllä, kiinni jos siitä jää voi tulla aika mehukkaat jälkiverot. Tulli on se joka valvoo millä polttoaineella kansalaiset ajelee. Täällä sisämaassakin silloin tällöin näkee tullin väkeä tarkastamassa autojen tankin sisältöä.
Paistin rasvojen ym käyttöä harkitessa kannattaa tutustua aiheeseen vähän paremmin. Vaikka ne periaatteessa käy dieselmoottorin polttoaineeksi ei homma ole välttämättä ihan niin yksinkertaista että sukkahousujen läpi siilaamalla tankkiin.... Saattaa tulla ikäviä yllätyksiä käynnistymisessä ja joidenkin komponentien kestossa. Googlesta löytyy tietoa tarkemmin sitä halajaville.
Noita löpö pumppuja on yleensä siellä missä on myös kuorma-autoille tarkoitettuja tankkauspisteitä.
Autoa en todellakaan kenellekkään suosittele tankattavaksi löpöllä, kiinni jos siitä jää voi tulla aika mehukkaat jälkiverot. Tulli on se joka valvoo millä polttoaineella kansalaiset ajelee. Täällä sisämaassakin silloin tällöin näkee tullin väkeä tarkastamassa autojen tankin sisältöä.
Paistin rasvojen ym käyttöä harkitessa kannattaa tutustua aiheeseen vähän paremmin. Vaikka ne periaatteessa käy dieselmoottorin polttoaineeksi ei homma ole välttämättä ihan niin yksinkertaista että sukkahousujen läpi siilaamalla tankkiin.... Saattaa tulla ikäviä yllätyksiä käynnistymisessä ja joidenkin komponentien kestossa. Googlesta löytyy tietoa tarkemmin sitä halajaville.
Mistä löytäisi miten korkea setaani luku näillä Neste Pro Diesel, ABC:n Smart Diesel tai Shellin Fuelsave Dieseleillä on?
Aika tavallinen setaani luku taitaa nykyään olla 52 ja olikohan tuo Pro Diesel jopa 55?
Olen netistä etsinyt näitä lukuja, mutta en ole ainakaan vielä löytänyt mitään todistetta luvuille. Tietääkö joku mistä voisi löytyä?
Aika tavallinen setaani luku taitaa nykyään olla 52 ja olikohan tuo Pro Diesel jopa 55?
Olen netistä etsinyt näitä lukuja, mutta en ole ainakaan vielä löytänyt mitään todistetta luvuille. Tietääkö joku mistä voisi löytyä?
Olisi kiva saada faktaa esimerkiksi tuohon S-ryhmän myymällä smart dieselille esim VTT:n tekemänä, että MITÄ parempaa siinä muka on kun kehutaan maasta taivaaseen mainoksissa. Ei ole kyllä mun kulutukseen vaikuttanut milläänlailla. Olis hyvä jutunaihe esimerkiksi tekniikan maailmalle.
Itse pidän vain markkinapaskana jota yritetään suoltaa kuluttajille ja jotkut hölmöt jopa menevät siihen.
Itse pidän vain markkinapaskana jota yritetään suoltaa kuluttajille ja jotkut hölmöt jopa menevät siihen.
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
Syötöt tapis mitä palikasta saa säädettyä.
nyt tuli nesteen pro dieselin kesälaadulla repästyä (ennwn talvi laatua)
Niin tuli ihme repäsy vielä tuossa 3800-4000 kohdalla aivan kuin olis herännyt uudelleen henkiin, talvi laadulla ei moista tapahtunut.
käyttänyt nyt tuota proota +1v eikä näy vielä kasvillisuutta tankin suuaukolla
nyt tuli nesteen pro dieselin kesälaadulla repästyä (ennwn talvi laatua)
Niin tuli ihme repäsy vielä tuossa 3800-4000 kohdalla aivan kuin olis herännyt uudelleen henkiin, talvi laadulla ei moista tapahtunut.
käyttänyt nyt tuota proota +1v eikä näy vielä kasvillisuutta tankin suuaukolla
Syötöt tapis mitä palikasta saa säädettyä.
nyt tuli nesteen pro dieselin kesälaadulla repästyä (ennwn talvi laatua)
Niin tuli ihme repäsy vielä tuossa 3800-4000 kohdalla aivan kuin olis herännyt uudelleen henkiin, talvi laadulla ei moista tapahtunut.
käyttänyt nyt tuota proota +1v eikä näy vielä kasvillisuutta tankin suuaukolla
nyt tuli nesteen pro dieselin kesälaadulla repästyä (ennwn talvi laatua)
Niin tuli ihme repäsy vielä tuossa 3800-4000 kohdalla aivan kuin olis herännyt uudelleen henkiin, talvi laadulla ei moista tapahtunut.
käyttänyt nyt tuota proota +1v eikä näy vielä kasvillisuutta tankin suuaukolla
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa