Passat 1,9 TDI PwD tehot hukassa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Sipowitz
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.4.2009 15:23

Passat 1,9 TDI PwD tehot hukassa

ViestiKirjoittaja Sipowitz » 17.8.2013 7:50

Rekka hidasteli eessä joten päätin hurauttaa ohi mutta sepäs oli helpommin sanottu ku tehty. Puolessa välissä ohitusta auto vaan nykäs ja hävitti tehot. Eli auton saa pitkän houkuttelun jälkeen kulkemaan 110 kmh. Ei haavettakaan päässä rekasta enään jokapaikassa ohi. Seuraavaa diagnoosia oon miettiny

- Polttoainesuodatin: Keväällä 2013 vaihettu niin tuskin on tukossa mutta pakko ostaa uus ja kokeilla. Toivottovasti tällä alkaa pelaamaan

- Ilmanputsarin suodatin: Oli kyllä jo parhaat päivänsä nähny vaikkei rikki mistä ollutkaan eli vaihtoon.

- Alipaineletkut: Kaikkia mahollisia letkuja tutkin mihin vain näkö ylsi ja kunnossa tuntuvat olevan. Myös ne kynän paksuset letkut sieltä ilmanputsarin alla tsekattu

- Turbo: Vapaalla kierrättäessä turbo alkaa kyllä suhisemaan eli tuskin siivet on jumissa. Ja olisi kai tuo ilmotellu äänekkäämmin jos jotain ois vialla

- MAF: Parikuukautta sitten irrotin ja puhistin sille tarkotetulla suihkeella. Eilen nyppäsin irti ja kunnossa näyttäisi olevan,

-Ahtopainesolenoidi: Millälailla tuo oireilisi jos olisi rikki. Eli ilmeisesti tuota hässäkkää käytin irti mikä on siinä ison ahtoputken kyljessä.

Automaattilaatikko: Autossa tippiaski ja ensin luulin että laatikko meni, mutta parkkipaikalle ajettua kokeilin niin kaikki vaihteet meni päälle eikä aski mennyt vikatilaan. Ja olisi tuo varmaan jo hajonnut koska vian ilmenemisen jälkeen autolla on ajettu 300km

Eli mystinen vika kyllä päällä parasta aikaa. Kulutus on normaalia, Mitään vikavaloa ei pala, ja jos tuo maffi tai ahtopainesolenoidi ois rikki niin ilmeisesti auto tekisi sitä, että kun sammuttaa ja käynnistää niin toimii vähän aikaa vaan tässäpä ei ole semmosta vikaa eli vika ei poistu. Voisko PA-suodatin olla tukossa? Ja jos on tukossa niin aika kummallista että yhtäkkiä kesken kiihytyksen tukkiutuu. Auto on siis Passat 1.9TDI PwD 3BG -01 Tiptronic Aut.

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 17.8.2013 8:56

Lue vikakoodit, suotta sitä arpoo missä vika.

Mikey?
-
Viestit: 249
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 17.8.2013 12:49

poistettu

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 17.8.2013 17:28

Joo vaikeeksi menee nykyautossa alkaa selvittelee ellei vikakoodeja lue ensin ja sitä kautta tiedä vian kohdetta. Sä oot saanut autos siis limppiin.

Maffi ei välttämättä anna vikakoodia mutta saattaa silti mahdollisesti olla viallinen (arvojen tarkastus). Myöskin nää "MAF-Cleanerit" on vähän sellasta tekohengitystä. Tarvikkeena MAF:ia ja muita "tarkempia" osia ei kannata ostaa. Arvelisin ahtopainesäädintä (solenoidia) tai MAF:ia.

Se voi olla jäänyt mahdollisesti päälle, mitä en ole koskaan kuullut kylläkään. Ahtopaineet ohituksessa varmaan karkasivat liian korkealle ja auto vihelsi pelin poikki.

To do:
- Vikakoodien luenta ja nollaus
- Pikkulenkin jälkeen uusi luku (saattaa olla jäänyt vanhoja koodeja jokta ei ole nollattu)
- Vikakoodien paikannus ja korjaus

Eipä tossa paljon muuta voi olla kun MAF, N75 (vai mikälie oli) tai ahtimen mekanismit juuttuneet. Epäilen MAFfia kun vika on jatkuva. Koita irroittaa MAF johto vaikka nyt heti, jos meno vilkastuu niin vika siinä. Vika saattaa silti olla siinä vaikkei vilkastuisikaan, riippuu MAFfista.


Tarkista myös että sulakepaneelissa kaikki sulakkeet ehjät..

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 17.8.2013 17:29

Kesken kiihdytyksenkö se vika tulee? Lähteekö vika pois käynnistämällä auto uusiksi? Kuulostaa ihan VNT-ahtimen jumitukselta (ahdin siis toimii, muttei toimi kuten pitäisi, eli voi suhista.), ja sen myötä menee limppi moodiin..

Voisi suositella Mr-Muscle käsittelyä jos sattuu näin olemaan, lisätietoja tuolta:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=169070

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 17.8.2013 17:31

Tässä se vika että teho hävinnyt sen jälkeen kokonaan. Jos siivet jumittais niin se menis vaan limppiin ahtopaineiden noustessa. Tehot hukassa kokoajan.

Sipowitz
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.4.2009 15:23

ViestiKirjoittaja Sipowitz » 17.8.2013 18:00

Nonniin paljon neuvoja tullut kiitos niistä. Eli vaihdoin tuossa ilmansuodattimen ja polttoainesuodattimen pahimpaan hermostukseen, mutta ei, ei sitten pelaa millään. Maffin otin irti ja sille tarkotetulla aineella putsasin sen. Egr venttiililtä lähtevä putki mikä menee koneen takaosan kautta välijäähyttimelle eli ahtoputki niin sen varrella on ilmeisesti ahtopaineensäädin?? noh senki otin irti ja puhistin, ei vaikutusta. Tuntuu kyllä siltä että auto ahtaa hyvin sillä ahtoputki paisuu kaasuttaessa. Kysymyksiä sitten kehiin vielä.

1. Eli miten MAF anturia voi testata toimiiko. Sytyttääkö OskuA:n neuvoma tekniikka vikavaloa? vai onko muita kotikonsteja

2. Miten sen ahtopainesäätimen voi testata?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 17.8.2013 18:59

testerillä

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 17.8.2013 19:11

Serkun PWD koneesta etsittiin tehon puutoksen syytä. Autoon oli jo vaihdeltu ahdinta sun muuta ja lopulta vika löytyi alipainepumpusta. Se tuotti alipainetta mutta ei tarpeeksi.
Se tandem pumppu kannen päästä vaihtoon ja taas mentiin.. En tiedä missä tilanteessa kadonnu tehot koska auto tuli viallisena ostettua.

Vikakoodia anto vaan ahtopaineista ja EGR:n toiminnasta. Myös EGR-venttiilin alipainekalvo oli puhki tms. viallinen kuitenkin koska ei liikkunut mihinkään vaikka käsin pumppasi yli-/alipainetta sinne.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 18.8.2013 15:42

onko se muskeli putsaus niin kova homma ettei sitä viitti sitten tehdä?

khager
-
Viestit: 109
Liittynyt: 23.7.2011 10:49

ViestiKirjoittaja khager » 18.8.2013 17:52

Omassa kulkineessa oli venttiili mikä sulkee imupuolen kun auto sammutetaan rikki. Eli alipaine vuoto. Ei riittänyt alipaine ahtimen siipien liikuttamiseen. Tulppasin venttilille menevän letkun ja taas toimii.
Siispä veikkaan alipaine vuotoa.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 18.8.2013 21:56

Tällä sammutusläpän solenoidin letkun tulppauksella menetetään mahdollisuus sammuttaa kone avaimesta, jos jostain syystä alkaa käydä öljyllä. Parin euron säästö voi tulla huonolla tuurilla kalliiksi.

Sipowitz
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.4.2009 15:23

ViestiKirjoittaja Sipowitz » 18.8.2013 22:29

Taas vierähti ilta tallissa... Tuloksetta :D
Eli N75 venttiiliä käytin irti ja voitelin ja puhistin sen (ja oli kyllä veemäisessä paikassa) ei vaikutusta. Noh muskeli korjaus tehty... ei vaikutusta ja tankokin näytti liikkuvan hyvin, mutta alavääntöjä kyllä tuli eli jos joskus alkaa pelaamaan niin voipi olla että vetää yläkierroksillakin sitten paremmin mitä ennen. Sen verran jo ärräpäitä tuli että vien lopulta huomena testeriin auton ja käet kyynäriämyöten ristissä toivon että joku näistä antureista/ venttiileistä on kakkana.

Sipowitz
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.4.2009 15:23

ViestiKirjoittaja Sipowitz » 19.8.2013 9:51

Päivitystä. Tänään kävi passatti roikan nokassa. Anto kaksi vikakoodia. Ensimmäinen oli Maffin liittyvä eli ainakin MAF menee vaihtoon. Toinen vikakoodi myös löyty, mutta kiitos hoksaamattomuuteni ja huonon muistini en kiinnittäny siihen niin huomiota. Eli vikakoodi liittyi joko ahtopaineeseen tai sitten alipaineeseen... Jos foorumilla liikuskelee joku joka muistaa ulkoa nuo vikakoodit liittyen ahotpaineeseen ja alipaineeseen niin muistuis mieleen että kumpi se nuista oli. Koodit nollattiin ja ei kun testeille, 2km matka taittui ilman ongelmia ja tehot tuntui olevan taas tallella. Pajan pihalta lähtiessä auto oli taas sama mopo mitä ennen eli vika tuli päälle. Toivotaan että vika olisi maffissa.

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 19.8.2013 10:25

Osta sit OEM maffi. Toinen koodi oli varmasti ilmoitus siitä että ahtopainewt karanneet, eli dont care about it. Uusi se MAF ja koita sitten uudelleen :)

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 19.8.2013 17:33

Mitä vikakoodeja se näytti nollauksen ja sen parin kilsan lenkin jälkeen? Tämä on oleellisempaa kuin se että mitä nollaamattomia koodeja sinne on kertynyt pitkänkin ajan kuluessa.
Jos on kokeiltu välillä ajaa maffin johto irti, niin siitä on syystäkin vikakoodi.
Ahtopaineesta voi olla vikakoodi että ne ovat ylittyneet tai alittuneet, ja näihin on yleensä eri syy. Alipainepuolella ei ole anturia, joten sellaista vikakoodia tuskin siellä oli.

khager
-
Viestit: 109
Liittynyt: 23.7.2011 10:49

ViestiKirjoittaja khager » 19.8.2013 18:21

To tekki. Sammutus venttiili oli vain vianhaun ajan ohitettuna. Uusi (käytetty) jo paikallaan. Sitä ei todella kannata jättää pois.

Sipowitz
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.4.2009 15:23

ViestiKirjoittaja Sipowitz » 20.8.2013 17:36

noniin uus MAFfi kiinni ja onhan se kun toisella autolla ajelisi. Tippiaski vielä mietiskelee vähän, mutta eiköhän se opi vaihtelemaan kun aikansa ajaa. Vika oli siis ilmamassamittarissa, mutta tulipahan tehtyä muutakin huoltoa alta pois. Kiitokset neuvoista!

Sipowitz
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.4.2009 15:23

ViestiKirjoittaja Sipowitz » 25.8.2013 16:03

Nostellaanpas vielä... Eli tämä uus maffi näyttää olevan ei niin hyvä mitä antoi olettaa. Auto kyllä pelaa ja kulkee, mutta alkaa vääntämään vasta 2500rpm jälkeen ja vääntö on kyllä huima, eli ihan penkkiin imasee minkä voi :D. Entisellä toimiessaan vääntöä löyty koko kierrosalueelta... Ennen jaksoi vak.nopeudensäätimen kanssa noussa 5lla isotkin mäet, nyt puottaa pienestäkin vastasesta 4lle. Sen verran eroa edelliseen Boschiin on että kumitiiviste on keltainen väriltään, kun se oli edellisessä vihreä. Siitä en tiiä onko nuo samaa merkkiä, mutta ainakin pahvilokerossa luki volkkareita mihin käy eli TDI Bora, T4, Polo yms. Onko näissä antureissa sitten semmosia eroja että toiset antaa tietokoneelle eri arvoja kun toiset. Eikä tuo maffi kalliskaan ollut 60€ muistaakseni. Pitääkö se marssia kauppaan ja vaihtaa toiseen, kun takuutakin oli 2 vuotta?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 25.8.2013 20:33

Ittellä ollut 2 tarvikemaffia (ikävä kyllä) ja molemmat toimivat samalla tapaa että voimat tulee äkisti korkeammilla kiekoilla. Älä osta mitään muuta kuin Boschin tai Pierburgin alkuperästä!! Itse tuli tosiaan tämä opittua vasta kolmannella kerralla.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 25.8.2013 22:03

Ja niissä alkuperäisissäkin on mallikohtaisia eroja ja käyvät ristiin. Saman merkin ALH:sta on löytynyt kaksi erilaista maffia, ja ero on suurin juuri pienillä ilmamäärillä. Marmorilta saa suurimmalla todennäköisyydellä oikean maffin rekisteri/valmistenrolla, varmaahan se ei aina ole sielläkään.

tonokki
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.9.2014 7:11

ViestiKirjoittaja tonokki » 16.9.2014 7:45

Ajattelin helpottaa jos joku painii saman asian kanssa niin tietää mistä johtuu! mulla on nyt jonkin aikaa ollut sipowitzin passatti "rikkinäisenä". alaväännön totaalinen puute korjaantui kun ostin boschin alkuperäisen massamittarin alustanumeron perusteella. niitä oli kahta eri mallia ja vaihtui muistaakseni 4/01 asti ja 5/01 eteenpäin. on kun olisi taas ostanut uuden auton nyt tuntuu voimaa olevan. älkää ostako niitä tarvikkeena!


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa