1.9 TDI BJB - EGR, MAF ja vikakoodi P0402 (nyt P0101)

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

apche
-
Viestit: 121
Liittynyt: 17.6.2009 13:37

1.9 TDI BJB - EGR, MAF ja vikakoodi P0402 (nyt P0101)

ViestiKirjoittaja apche » 4.7.2013 19:02

Octavia 1.9 TDI tuntunut pitempään jo hieman tukkoiselta ja alkoi sitten viimein vilkuttelemaan hehkun valoa kesken ajon. Valo ei kuitenkaan heti seuraavalla startilla palannutkaan ja vaihdoin sitten ensimmäiseksi hehkut, kun ne hanskalokerossa oli kerran valmiina. Samalla myös otin EGR:n irti ja puhdistin sen. Edelleen auto tuntui laiskalta, joten sitten otin sitten MAF:in piuhan kokeeksi irti ja kävin koeajolenkin. Ei niin mitään vaikutusta kulkupuoleen. No piuha takaisin paikoilleen ja auto parkkiin. Aamullapa sitten paloi moottorin härövalo ja vikakoodina juuri se MAF (P0102 - Mass Air Flow (MAF) Circuit Low Input). MAF:n puhdistus ei auttanut joten hain kaupasta uuden. Auto alkoi kulkemaan ok, mutta sittempä syttyi taas moottorin vikavalo. Tällä kertaa P0402 Powertrain - Exhaust Gas Recirculation Flow (EGR) Excessive Detected.

Onko tuolla MAF:n vaihdolla nyt jotain tekemistä tuon EGR:n toimintaan? Uudessa MAF:ssa on vastuslanka, vanhassa ei, eli jotenkin eri tavalla toimii. Molemmat toki Boschin tuotteita. Vai jäiköhän tuohon EGR:ään nyt jotain sontaa väärään väliin ja se ei toimi oikein? Voiko tuon EGR:n toimintaa testata jotenkin kotikonstein?
Viimeksi muokannut apche, 23.7.2013 20:04. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

apche
-
Viestit: 121
Liittynyt: 17.6.2009 13:37

ViestiKirjoittaja apche » 5.7.2013 13:35

Eikö ole kenelläkään mitään ideoita tähän?

apche
-
Viestit: 121
Liittynyt: 17.6.2009 13:37

ViestiKirjoittaja apche » 5.7.2013 18:32

Eipä täältä apuja näköjään tule.

Tuli sitten pähkäiltyä asiaa itse ja ensitöikseni laittoin EGR:ään supistavan tiivisteen. Tämän jälkeen ei moottorin vikavalo ole syttynyt, mutta Torquessa vilahti hetken sama koodi pending faulttina, mutta katosi omia aikojaan. Vaihdoin vielä varalta ilmanputsarin kun näytti olevan aika likainen. Tämän jälkeen ei vikakoodia näkynyt, mutta ei tässä ole ajoakaan vielä kovin tullut.

apche
-
Viestit: 121
Liittynyt: 17.6.2009 13:37

ViestiKirjoittaja apche » 6.7.2013 19:27

Tänään tuli ajoa melkein 200km ja eipä tuo ole vieläkään kunnossa. Laitoin siis tuon supistavan tiivisteen ja sama homma. Ensin näkyy pending tilassa vikakoodi ja lopulta sytyttää mittaristoon moottorin vikavalon, jos ei nollaa vikakoodeja ennen sitä. Rasittavaa.

Tulppasin vielä huvikseni tuon EGR:n letkunkin, eikä sillä ollut mitään vaikutusta.

Pitänee vielä käyttää tuo EGR irti, ottaa tuo supistin pois ja hankkia jostain alipainepumppu jotta voin varmistaa tuon toimivan oikein. Lisäksi voisin vaihdella nuo alipaineletkutkin.

apche
-
Viestit: 121
Liittynyt: 17.6.2009 13:37

ViestiKirjoittaja apche » 6.7.2013 21:05

Ei helkkari. Mulla on käytössä ELM327 + Android Torque softa ja tuo antaa MAF:lle lukemaksi pyöreää nollaa. Tämä siis uudella ja vanhalla MAF:lla.

Varaosanumerohan tuolla on eri, mutta nettiä selatessa ymmärsin että on juuri tälle BJB:lle. Liekö Bosch muuttanut tuota vuosien varrella erityyppiseksi:

Uusi: F00C 2G2 027
Vanha: F00C 2G2 055

Piitää siis vissiin lähteä varaosakauppaan vaihtaan tuo MAF, jos se nyt on väärä/viallinen?


edit. aikamoinen yksinkeskustelu tästä tullut :P

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 6.7.2013 22:21

EGR:n toiminta perustuu MAF:in lukemaan, joten voi hyvinkin olla vaikutusta ellei anturi ole juuri oikea. MAF:in kunto varmistuu VCDS:llä seuraamalla. Jos itselle on hankalaa tulkita lukemia, VCDS login voi pasteta tänne foorumille. Apua löytyy myös vapaaehtoisista vcds:n omistajista, niitä löytyy esim täältä: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=65197 Alipaineletkujen tarkistus ja uusiminen on nopea ja halpa konsti päästä monesta ongelmasta eroon.

apche
-
Viestit: 121
Liittynyt: 17.6.2009 13:37

ViestiKirjoittaja apche » 8.7.2013 18:09

Tämähän ratkesi viimeinkin. Uusikin MAF oli viallinen. Sain takuuseen toisen ja heti alkoi MAF näyttää Torque softalla muutakin kuin nollaa. Jännä homma kun ei muuten tuosta uudesta MAF:sta mitään herjannut, vaan antoi tuohon EGR:ään liittyvän herjan.

Meni muuten samaan aikaan jarruvalokytkin tuosta. Vilkutteli hehkun valoa ajoittain ja luulin sen liittyvän tuohon MAF:iin, mutta sen vaihdon jälkeen hehku jatkoi vilkkumistaan ja vakkari ei pelannut. Alkoi vilkkua aina kun painoi jarrua. Ei vikakoodeja Torquella. No Skoda huollosta tuli heti diagnoosi että jarruvalonkytkin sökö. Uusi 21€, vaihdoin sen paikoilleen (helppo 3min homma) ja nyt ei näy vikavaloja koetaulussa. Mahtavaa.

apche
-
Viestit: 121
Liittynyt: 17.6.2009 13:37

ViestiKirjoittaja apche » 23.7.2013 20:12

No eikö nämä vikakoodit koskaan lopu?!! Tänään sain tuohon taas syttymään moottorin vikavalon. Tällä kertaa P0101 Mass Air Flow (MAF) Circuit Range/Performance Problem.

Possible Causes:
Mass Air Flow Sensor (G70) faulty -> Vaihdettu
Air Leak(s) after Mass Air Flow Sensor (G70) -> Miten tämän tarkistaa?
Intake Air Filter dirty/faulty -> Vaihdettu
Ground Spots corroded or Paint Residue -> Maadotukset pitäisi kattoo?
Wiring and/or Connections from/to Mass Air Flow Sensor (G70) faulty -> Mitä noiden MAF-arvojen pitäisi olla tässä 1.9 TDi:ssä?

Ennen vikavalon ihmettelin satunnaista nykimistä tasakaasulla, joten liittynee tähän samaiseen vikakoodiin.

Loppuu hermot, aika ja raha tämän kanssa. Ei hetkeäkään, että ei olisi joku vika päällä tuossa. Lähtisi muuten vaihtoon, mutta on nyt sen verran tuota korjaillut, että ei heti kannata vaihtaa.

apche
-
Viestit: 121
Liittynyt: 17.6.2009 13:37

ViestiKirjoittaja apche » 15.8.2014 18:37

Päivitelläänpä ajankuluksi tätä korjaus"käsikirjaa".

Tuo viimeisin vikakoodi tuli uudelleen ja uudelleen useamman kerran ja lopulta sytytti moottorin vikavalon tauluun. Kulutuskin oli korkea. Muutaman vikakoodin nollasin, tuli kuitenkin aina takaisin. Lopulta meni hermot ja hain kaupasta uuden MAF:n, Pierburg merkkiä tällä kertaa ja sen jälkeen ei ole vikakoodeja näkynyt. Entinen MAF:n vaihdoin tarvikeliikkeessä öljyihin ja suodattimeen.

Kuitenkaan tämä uusi MAF ei vaikuttanut kulutukseen. Edelleen on lukemat korkeammat kuin aiemmin. Viimeisin tankillinen melkein 6.5l/100km. Aiemmin on menty litra ja ylikin pienemmällä kulutuksella ja ajot olleet samanlaisia. Mitään vikakoodeja ei ole, turbolla menty alle 100tkm, kaikki pyöränlaakerit on kunnossa.

Mikäs tässä nyt voisi olla? Ainoa mikä itsellä tulee mieleen, on se että tästähän meni jakohihna ennen aikojaan. Siitä selvittiin pelkällä hihnan, rattaiden ja vesipumpun vaihdolla. Voisiko ajoitus olla hitusen pielessä? Vai kenties tuo hihnan katkeaminen aiheuttanut jotain joka voisi vaikuttaa kulutukseen vaikka ajoitus olisikin kohdallaan?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa