FAQ: 1.9 ja 2.0 TDI-koneiden turbot

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

FAQ: 1.9 ja 2.0 TDI-koneiden turbot

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 2.7.2004 9:27

16.5.05 päivitettyä:

90 hp
-1Z, AHU ja AGR: Garrett GT15 tai KKK K03, hukkap.
-ALH ja AHH: Garrett VNT-15 tai GT1749V, muuttuvageom.

110 hp AFN, AHF, ASV, AVG
-Garrett VNT-15 tai GT1749V

100, 105 ja 115 hp PD-koneet:
-Garrett GT1749V
-100 tai 105 PD voi olla myös KKK KP39, muuttuvageom.
-VNT-15 ja GT1749V malleissa 33.5mm imu ja 36.5mm pako


1.9, 130hp (ASZ,AWW, AVF) ja 2.0, 140 hp:
-Garrett GT1749VA, 35mm imu ja 36.5 mm pako
-Uudessa 2.0 litran 140hp koneessa on siis sisuksiltaan sama ahdin kuin vanhemmassa 130 heppaisessa. Kiinteä pakosarja ja pakoputken lähtö on erilaiset.

1.9 150hp (ARL):
-Garrett GT1749VB, 37mm imu ja 38.3 mm pako
-arvatenkin tätä vastaava turbo on Passatin uudessa 2.0 litran 170 hp koneessa, mutta aika sen näyttää.
Viimeksi muokannut TDIfreak, 17.5.2005 0:23. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Adonis

ViestiKirjoittaja Adonis » 2.7.2004 9:59

Johan selkis. Voiko tuota AGR:n turboa muokata samalla tavalla, kun esim. GT15:sta on laitettu GT20:n keskiötä?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 2.7.2004 10:25

Kyllä voi. K04 keskiosa isommilla pyörillä, imu 36/50 ja pako 42/50. Saa vieläpä väljemmän a/r kompurapesänkin laitettua, mutta pakopesä jää vakioksi. 177 hp mitattu tuommoisella 1,8 bar ahdoilla.
Viimeksi muokannut TDIfreak, 9.9.2004 15:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Adonis

ViestiKirjoittaja Adonis » 2.7.2004 10:29

On se vaan aika freakki! ;)

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 2.7.2004 11:03

No kun sattui 'eurolla' juuri tuollainen olemaan ja laitetaan se maanantaina kaverin Cordobaan.

TDI_MR
-
Viestit: 21
Liittynyt: 23.7.2003 11:22

ViestiKirjoittaja TDI_MR » 2.7.2004 23:58

tdifreak:

Ootko varma tuosta että AGR 90hv koneessa on KKK:n turbo? Ajattelin vain kun ETKA näyttää ainakin vm2000 golffiin, AGR koneella Garretin turbon, mutta tarjoaa kyllä vaihto-osaksi tuota KKK:ta.

VolvoTDi
-
Viestit: 318
Liittynyt: 3.3.2004 10:27

ViestiKirjoittaja VolvoTDi » 3.7.2004 13:17

Passatin -99 AJM:ssä on ainakin Garrett VNT-15 turbo

PumpeDuse
-
Viestit: 11
Liittynyt: 15.5.2004 0:50

ViestiKirjoittaja PumpeDuse » 4.7.2004 0:22

Mitenkäs 1,9 TDI 77 kW?

Entä ovatko nuo T5:n 1,9 TDI:t (63 kW ja 77 kW) sama moottori kuin VAG:n henkilöautomalleissa?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 4.7.2004 19:34

Joo voi olla AGR:ssäkin tuota Garrettia, ne on kooltaan lähes identtiset joten siinä mielessä se on sama kumpi siellä on. Ristiin niitä on käytetty ja se on ihan tuurissa kumpi ahdi siellä on AHU tai AGR koneessa.

Näköjään ekoissa pumppareissa on vielä käytetty VNT-15 ahdinta. Tietääkseni gt1749v:ssä on isompi kompurapyörä kuin VNT-15:ssa. Niitä on sitten tsiljoona variaatiota noita gt1749v:tä.

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 4.7.2004 21:39

Mikä mutka on 81 kW ASV moottorissa?

turporiisseli
-
Viestit: 26
Liittynyt: 4.7.2004 13:24

ViestiKirjoittaja turporiisseli » 19.7.2004 8:00

Käyvätkö nuo 1Z ja AHU koneen turbot suoraan AGR koneeseen ilman muutoksia.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 20.7.2004 18:10

Kyllä käy, on samaa turboa ajettu AGR:ssä ja AHU:ssa.

JK
-
Viestit: 37
Liittynyt: 14.7.2004 10:09

Q: Mutta mikä on 2,5V&TDi:ssä?

ViestiKirjoittaja JK » 29.7.2004 2:59

Osaako joku vastata mikä ahdin mahtaa olla 2,5V6TDi:ssä(150hp)? Ja millaiset ovat vakiokoneen max.ahtopaineet? Jos lastuttaa, niin missä menee max.paineen "järkevä" raja jossa kone pysyy vielä läjässä?

Millaisia kokemuksia täällä on Pohjanmaalaisesta T.Muukkosesta TDi-koneiden lastuttajana? ABT:n ja MTM:n lastut ovat ilmeisesti sikäli "liukuhihna"-tavaraa ettei ahdoista ja virityksen tasosta paljon pysty neuvottelemaan vai kuinka on? Tämä T.Muukkonen kuulemma tekee räätälöitynä sellaisen lastun kuin vain asia neuvotellaan. Millaisia kokemuksia?

Noh, vähän lähti tämä juttu laukalle alkuperäisestä aiheesta...

JK

Hudu
-
Viestit: 194
Liittynyt: 10.9.2003 14:02

ViestiKirjoittaja Hudu » 29.7.2004 8:26

Käsittääkseni ainakin Garretin GT2052V löytyy.

Reactor
-
Viestit: 351
Liittynyt: 2.9.2003 13:15

ViestiKirjoittaja Reactor » 29.7.2004 10:06

Mikähän olisi sopiva viriturbo ALH-koneen VNT-ahtimen tilalle bolt-on periaatteella? Miksei vaikka joku muukin pakosarjan vaihtamisen kautta...

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 2.8.2004 15:05

ALH-koneessa on pakosarja ja turbon pakopesä yhtä puuta eli rautaa. Esim. 150 heppaisen pd:n turbo olisi sopiva vaihdokki tuohon, siinä tulee samalla lailla pakosarja kiinteästi mukana.

Edit: Ei ole ihan bolt-on, esim. ahtimen lähtö coolerille on erilainen ja voi olla että öljyputkia joutuu muuttamaan. Pakoputki käy kuitenkin suoraan.
Viimeksi muokannut TDIfreak, 5.8.2004 9:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Adonis

ViestiKirjoittaja Adonis » 4.8.2004 18:59

Entä onko AGR:än turbon modaaminen "järkevintä" vai meneekö siihen ~bolt on periaatteella jonkun muun vehkeen isompaa turboa?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 5.8.2004 9:50

AGR:ään ei käy suoraan mikään toisen kulkineen isompi turbo. Enemmän tai vähemmän joutuu säveltämään, eikä helppoa JA halpaa tietä ole.

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 11.9.2004 20:13

Volkswagen Motor Turbo
Model Bouwj Type pk aanduiding Type bestelnummer Orig. Nr


GOLF 2001 1.9TDI 150 PD UI GT174 721021-0001 038253016G
GOLF 2001 1.9TDI 130 PD UI GT174 720855-0001 038253016F
GOLF 2001 1.8T 150 1.8T 20V KO3-0 5303-970-0045 06A145704K
GOLF 2001 1.0T 100 EA111 GT124 708001-0001 36145701
GOLF 2000 1.9TDI 150 PD UI GT174 716213-0001 038253016D
GOLF 2000 1.9TDI 150 PD UI GT174 705650-0001 038253019G
GOLF 2000 1.9TDI 130 PD UI GT174 716860-0003 038253016E
GOLF 2000 1.9TDI 130 PD UI GT174 716860-0002 038253016E
GOLF 2000 1.9TDI 130 PD UI GT174 716860-0001 038253016E
GOLF 2000 1.9TDI 130 PD UI GT174 716216-0001 038253019F
GOLF 2000 1.9TDI 130 PD UI GT174 712078-0001 038253019F
GOLF 2000 1.9TDI 115 PD UI GT174 713673-0002 038253019N
GOLF 2000 1.9TDI 110 PD UI GT174 713672-0002 038253019C
GOLF 1999 1.9TDI 110 PD UI GT174 454232-0004 038253019A
GOLF 1999 1.9TDI 110 TDI 110 GT174 706712-0001 028145702T
GOLF 1998 1.9TDI 110 TDI 110 GT174 454161-0003 028145702D
GOLF 1998 1.9TDI 90 TDI 90 K03-0 5303-970-0015 038145701D
GOLF 1998 1.9TDI 90 TDI 90 GT154 454159-0002 038145701A
GOLF 1997 1.9TDI 110 PD UI GT174 454232-0003 038253019A
GOLF 1997 1.9TDI 110 PD UI GT174 454232-0001 038253019A
GOLF 1997 1.9TDI 110 TDI 110 GT174 454195-0001 38253019
GOLF 1997 1.9TDI 90 TDI 90 GT154 454083-0002 028145701Q
GOLF 1996 1.9TDI 90 TDI 90 GT154 454159-0001 038145701A
GOLF 1995 1.9TDI 110 TDI 110 GT174 454161-0001 028145702D
GOLF 1994 1.9TDI 110 TDI 110 GT174 454158-0001 028145702C
GOLF 1994 1.9TDI 90 TDI 90 K03-0 5303-970-0006 028145701J
GOLF 1994 1.9TDI 90 TDI 90 GT154 454083-0001 028145701Q
GOLF 1994 1.9TD 75 TD 75 GT154 454065-0002 028145701S
GOLF 1991 1.9TDI 90 TDI 90 TB02 454001-0001 028145703D
GOLF 1991 1.9TD 75 TD 75 K03-0 5303-970-0003 028145701R
GOLF 1990 1.9TD 75 TD 75 TB026 465577-0001 028145703B
GOLF 1990 1.9TD 75 TD 75 K14-7 5314-970-7009 028145703E
GOLF 1989 1.6TD 68 716TD K14-6 5314-970-6087 068145704C
GOLF 1989 1.6TD 58 716TD K14-6 5314-970-6088 068145704D
GOLF 1989 1.6TD 58 716TD K14-6 5314-970-6086 068145704B
GOLF 1987 1.6TD 68 TD 68 TB021 466534-0005 068145704F
GOLF 1986 1.6TD 68 TD 68 TB021 466534-0003 068145703M
GOLF 1985 1.6TD 68 TD 68 TA030 465384-0005 068145703F
GOLF 1982 1.6TD 68 716TD K24-6 5324-970-6082 068145703C
GOLF 1981 1.6TD 68 TD 68 TA030 465384-0002 68145703


Jostakin vwfoorumilta copypastesin.. anteeksi niille :)

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 23.9.2004 15:57

Ahtopaineiden nosto,jos ahtopaineanturi on johtojen päässä;
by TDI_MR:
[i] bleedaus toteutetaan tällälailla:

1. Etsi oikeat johdot mitä alat työstään, löytyy ainakin AGR moottorissa vänkärin puolelta siittä ahtoputken vierestä muovisuojan sisältä.
2. Katkaise Kelta/Musta johto ja tinaa johdonpäitten väliin potikka missä säätöalue noin 10kOhm-30kOhm
3.Laita 120kOhm vastus Kelta/Mustan ja Ruskea/Sinisen johdon väliin
4.Aloita säätäminen tuosta 10kOhmista ja katso aina täyskaasulla mihin ahdot asettuvat(itsellä arvo 23kOhm tuotti 1,2barin paineen)

värien selitykset jos tarvit:Signal ground = Brown/blue, Temperature output voltage = Grey/green, 5V supply and reference voltage = Purple/red, Pressure output voltage = Yellow/black[/i]

Vanhemmissa,joissa anturi on ecun sisällä(eli moottorin ohjausboksiin menee letku) -tehdään tähän letkuun sopivasti vuotoa, jolla saadaan ecu luulemaan että on vähemmän ahtoa -> Paineet nousee.

Jos epäselvyyksiä, kyselkää lisää muissa topiceissa. Pyritään pitämään tämä siistinä, kiitos.

Jake77
-
Viestit: 187
Liittynyt: 1.7.2004 0:48

ViestiKirjoittaja Jake77 » 8.3.2005 22:03

Kysyn nyt tyhmänä, mutta minkälaisen turbon kannattaa laittaa 110hp TDI Golf, AHF koneeseen. Turbo on yhtäpuuta pakosarjan kanssa ja itselläni on ahdin hajoamassa niin nyt olisi hyvä laittaa isompi jos vain onnistuu niin ettei tarvi kikkailla mitään ylimääräistä.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 17.5.2005 0:24

Päivitin listaa.

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 30.5.2005 18:24

eli mitä turboa kannattaa nyt alkaa hakemaan ku tuosta 1z:sta kohta porsii tuo garret gt15. tarkoitus olisi laittaa isompi ahdin tilalle,mitkä sinne nyt kävikään bolt on. gt20?mites gt25?vai oliko gt25 jo eri laipat? mites nuo kkk ahtimet passais?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 1.6.2005 9:12

1Z/AHU/AGR koneisiin ei käy mikään vakiota isompi turbo bolt-on tyyliin. Vaihtoehtoina on joko hybridi tai sitten iso turbo + välilaippoja/putkituksia uusiksi.

kojaak
-
Viestit: 242
Liittynyt: 14.11.2004 18:27

ViestiKirjoittaja kojaak » 6.6.2005 13:33

Laitetaan nyt otsikon uhallakin tän mopon turbo tänne jos jotain kiinnostaa, eli 1.4 TDI GT1544S, tais olla osassa 1.9 TDI 90hv koneita sama turbo..

oopee

ViestiKirjoittaja oopee » 15.6.2005 14:48

Suomessa on ilm. vielä suht. koht. pelkkää lastua tarjolla VAG dieseleihin vai tekeekö joku paja kokonaisvaltaista palvelua tyyliin suuttimet+peltipakosarja+turbo+lastu+putki?

esim. tälläistä ajan takaa...
http://www.nothelle.com/index2.php?do=s ... action=1_1

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 15.6.2005 21:40


oopee

ViestiKirjoittaja oopee » 16.6.2005 11:28

Jaa, onko poijaat ruvennut tekemään muutakin dieseltuunausta kuin myymään MTM:n chippikamaa? Bensaautoille palvelua (ilm. suora kopio MTM:n virityskittilistasta) on ainakin hinnastossa olemassa, mutta en ole dieselille moista nähnyt.

Tässä voisi olla jollekin pätevälle sepälle/sepille hyvää tienistin sarkaa. Yhteistyö vain jonkun :-) chippien mäppääjän kans, jotta softapuolikin saataisiin ajantasalle.

(Saksassakaan ei ole tarjolla muutakuin muutama paja eli juuri tämä nothelle/wendland (http://www.wendland-tuning.de/index2.html -->200hv TDI polo!), + pari muuta)

tdi99
-
Viestit: 13
Liittynyt: 26.9.2005 21:32

Mitenkäs ahtojen nousu...

ViestiKirjoittaja tdi99 » 6.10.2005 18:49

Eli AHU -66kw tdi passat. Mitenkä käytännössä nostetaan paineita? Garretin turbo kyseessä. Viriboksi tulossa ja ahtoja pitäisi? varmaan nostaa>tehoja.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 24.10.2005 9:55

Mahtaakohan noissa PD150 koneeseen tarkoitetuissa ahtimissa olla mitään ero, vaikka on kolme eri osanumeroa? Metsästän tutun kautta ahdinta Saksasta, ja siellä yhteyshenkilö haluaa vain osanumeroita.. Onko noilla mitään merkitystä? Ovatko nuo kaikki kiinteällä pakosarjalla?

Brittipalstalla törmäsin tietoon BPX(PD160) koneen ahtimesta: osanumero olisi 038 253 016 Q, ei mainintaa muuten turbon mallista.

Tonttu
-
Viestit: 202
Liittynyt: 9.9.2003 20:33

ViestiKirjoittaja Tonttu » 30.1.2006 19:15

Miten on, kun pitäisi vaihtaa turbo vm. 2000 Golf 1,9TDI ALH koneella, niin käykö siihen tilalle suoraan esim. 038 253 019 D tai 038 253 019 N koodilla oleva ahdin-pakosarja paketti? Mikä merkitys noilla kirjaimilla tuolla perässä ylipäätään on, kun ainakin kuvissa paketit näyttävät samoilta?

TK75
-
Viestit: 14
Liittynyt: 19.9.2005 9:57

Mikä turbo vw transporter 2.5TDI?

ViestiKirjoittaja TK75 » 3.2.2006 7:56

onks kellään tietoo mikä turbo ja onks mitää mahollisuuksia saada semmosta käymää AHU koneiseen Passattiin. suuttimethan käy suoraa vai mitä?

hurricane_142
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 19.2.2006 19:48

turbon koodien kirjain

ViestiKirjoittaja hurricane_142 » 24.2.2006 20:55

huomasin ainakin että q ja r kirjaimen ero on pakosarjan laippa, kkk ja garretin välillä...

mikmoila
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2004 13:29

ViestiKirjoittaja mikmoila » 16.3.2006 13:49

Eli tuo Garrett GT1749VA:n pesä ei ole pakosarjassa kiinteästi (AVF)?
Mitäs muuten tuommoinen VNT ahdin maksaa. Olen jo henkisesti varautunut pikkuhiljaa uusimiseen....

arion
-
Viestit: 29
Liittynyt: 3.2.2004 23:06

ViestiKirjoittaja arion » 8.7.2006 17:59

Kun nyt turboista on kyse. Probleemi: (GT1749V -> GT1749VA), tuo coolerille menevä lähtö on erilainen. Ilmesesti jonkinmoinen pikakiinitys. Letkun joutuu vissiin käsitöinä kötösteleen, vai onko valmis osa?

EDIT: Ja kuinkas tuo öljykierron paluuputki irtoaa helposti? Se takimmainen pultti on aikas ikävässä paikassa.

cboman
-
Viestit: 49
Liittynyt: 26.7.2006 1:40

ViestiKirjoittaja cboman » 26.7.2006 2:44

Mistä tietää et mikä noista: (1.9, 130hp (ASZ,AWW, AVF)) omassa pirssissä on? Tai siis tulee olemaan. Tilauksessa siis RS Fabia. Ja mitkä suurimmat erot on?

a.link
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.9.2004 16:31

ViestiKirjoittaja a.link » 28.7.2006 12:07

^ Se on ASZ ja mutka on GT1749VA.

peke99
-
Viestit: 118
Liittynyt: 4.3.2005 10:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja peke99 » 15.8.2006 23:39

-96 TD (75hp) ventossa näkyy olevan KKK K14 ahdin, tuollainen omenan kokoinen..

Onko mitään järkeä vaihtaa K03 tuon tilalle vai kannattaako katsella suosiolla vaikkapa tuollaisesta 130 heppasesta GT174 turboa ?

maneesi
-
Viestit: 333
Liittynyt: 13.5.2004 17:36

ViestiKirjoittaja maneesi » 27.1.2007 20:30

venton kkk hukkaportillinen ja 1749vnt muuttuvasiipinen,joten jos haluat kyseisen niin joudut näpräilemään siipien ohjauksen autoosi

Teme76
-
Viestit: 34
Liittynyt: 10.8.2003 10:56

ViestiKirjoittaja Teme76 » 20.2.2007 9:07

Mitäs turboja seuraavissa on käytetty ja onko koneissa/kytkimessä/laatikossa fyysisesti muuta eroa?

VW Golf V
2.0TDI 140hp
2.0TDI 170hp

maneesi
-
Viestit: 333
Liittynyt: 13.5.2004 17:36

ViestiKirjoittaja maneesi » 20.2.2007 19:58

140hp 1749va
170hp 1749vc

koneissa on eroja esim 170hp tais olla esim pietzo-ohjatut suuttimet

sivistyneemmät voivat korjata,jos meni metsään;)
Viimeksi muokannut maneesi, 14.6.2007 23:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

mikmoila
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2004 13:29

ViestiKirjoittaja mikmoila » 21.2.2007 15:38

koneissa on eroja esim 170hp tais olla esim pietzo-ohjatut suuttimet


Siis pumppusuutin ja piezo? En tiennytkään että tuollaisiakin kombinaatioita olisi olemassa.

Toliman
-
Viestit: 14
Liittynyt: 12.12.2006 23:43

ViestiKirjoittaja Toliman » 21.2.2007 20:19

Garrettin kuulalaakeri turboja.
Heräävät ilmeisesti noin 15% herkemmin kuin liukulaakeriturbot ja noita saa ilmeisesti myös VNT:llä. Kuulostaa minusta hyvältä paketilta.
Hyvähkö tietopaketti turboista löydettävissä tuolta.

http://www.turbobygarrett.com/
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... enter.html

ventolos
-
Viestit: 3
Liittynyt: 10.6.2007 22:32

ViestiKirjoittaja ventolos » 10.6.2007 22:37

terve olisi sellaista kysyttävää että käykö kkk03 turbiini 1,9td ventoo

Eicca_
-
Viestit: 504
Liittynyt: 15.11.2004 9:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 2.10.2007 0:03

mitäs koneita vm.97-99 passateissa on ollut? pitäs selvittää vähän yhden koneen taustaa kun ei ole muuta tietoa että on passatista joku noista vuosimalleista... ahdin on 15vnt ja erillisellä pakosarjalla noi on ainoo mitä vihjeitä nyt tähän hätään tiedän

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 4.10.2007 6:31

olis kiva tietää minkälaisiin "tuottoihin" noilla volkkarin vakio turboilla pääsee...Ja vaikkapa ihan kansan kielellä puhuttaessa niin hevosvoimina..Heh,eiks se niin mene ett jos turbo tuottaa 200 hv edestä ilmaa niin senkun pulttaa koneeseen kiinni niin koneesta tuleepi saman verran sit tehoa ulos = )))

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 6.10.2007 19:59

http://www.turboservice.se/Volkswagen.pdf

Tuolla on jotain turboja ja malleja mistä löytyy.

golf iv
-
Viestit: 29
Liittynyt: 18.10.2006 21:39

Garrett gt 1852 vnt

ViestiKirjoittaja golf iv » 20.10.2007 11:17

missä vw autossa mahtaa olla tommonen ahdin kuin gt 1852vnt???

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 26.10.2007 22:29

Touareqin V10 koneessa taitaa olla parittain noita 1852v:tä.

golf iv
-
Viestit: 29
Liittynyt: 18.10.2006 21:39

ahdin

ViestiKirjoittaja golf iv » 29.10.2007 22:00

joo miten se toimis nelos golffin tdi 90hv agr:än pellin alla vai mitä ahtimia ootte niissä käyttäny???
tuo vakio ei varmaan kauan keestä jos nostais paineita??? vai kestääkö kuin paljon ja siellä nytten on tuo kkk k03 ahin...

pomo
-
Viestit: 338
Liittynyt: 27.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja pomo » 8.2.2008 10:05

Onko kenelläkään tietoa noista uudemmista 2.0 Tdi koneista,onko VW:n, audin, skodan ja Seatin koneissa eroja ja miten nuo 140 hv 170 hv mallit. Jossain malleissa on kuulemma ollut ongelmia ja niitä on korjattu takuuseen. Lähinnä kiinnostaa, että ovatko uudemmat 140 hv koneet vastaavia kuin 170 hv koneet, tuo 170 hv malllihan tuli myöhemmin. Niin ja onko ohjelmoiduissa 140 hv malleissa ollut eroja.

orange
-
Viestit: 20
Liittynyt: 28.3.2004 20:09

lt 35 2.5tdi

ViestiKirjoittaja orange » 8.2.2008 16:23

Onko 2.5 tdi pitkittäis koneeseen muuttuvasiipistä bolt on turboa olemassa. Joutuuko ohjelmaa muokkamaan jos sellasen turbon vaihtaa? Millä tavalla siipien ohjaus pitää hoitaa?

hohtava
-
Viestit: 26
Liittynyt: 28.5.2007 8:24

ViestiKirjoittaja hohtava » 20.3.2008 17:35

onko mitään hyötyä passatin afn 110hp turboa päivittää silleen et
laittaa gt1749va imupuolen?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 20.3.2008 19:19

Ahtimesta tulee silloin VA. Eli on :). Mutta paineet vaan tahtoo helposti karata sen verran yli pyynnin että menee vikatilaan. Varsinkin evry/isommilla suuttimilla/lastulla.

hohtava
-
Viestit: 26
Liittynyt: 28.5.2007 8:24

ViestiKirjoittaja hohtava » 20.3.2008 21:07

millä muutoksilla sen saisi toimimaan?..:)

RiXaa
-
Viestit: 493
Liittynyt: 9.2.2007 17:28

ViestiKirjoittaja RiXaa » 27.4.2008 19:01

Osaako joku sanoa saisko tohon kkk k03 ahtimeen sovitettua garretin gt1749va imupuolta...

protoni
-
Viestit: 145
Liittynyt: 11.7.2007 6:55

ViestiKirjoittaja protoni » 5.5.2008 18:22

Eroaako tuo 1Z koneessa oleva kkk03 jotenkin AAZ koneen vastaavasta? Mahtaako passata heittämällä vai vaatiiko työstämistä?

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 12.5.2008 22:12

Oliskos mitään järkeä päivittää GT1749V -> GT1749VA ? onko miten bolt-on homma? Mitä muuta eroa noissa 100hv ja 130hv moottoreissa on kuin nuo turbot?

Pirrex
-
Viestit: 146
Liittynyt: 1.5.2005 17:09

ViestiKirjoittaja Pirrex » 12.5.2008 22:20

Itse en ole pumpparimiehiä, mutta suurin ero on turbo ja suuttimet.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 13.5.2008 10:50

^ mitenkäs onnistuisi jos vaihtaa suuttimet ja ahtimen pd 130 koneesta niin pystyykö ajamaan 130 pd:n virisoftan ihan ongelmitta...? Ei taida ihan niin simppeliä olla. :)

zero8
-
Viestit: 4
Liittynyt: 20.4.2008 14:38

ViestiKirjoittaja zero8 » 13.5.2008 14:35

"AGR:ään ei käy suoraan mikään toisen kulkineen isompi turbo. Enemmän tai vähemmän joutuu säveltämään, eikä helppoa JA halpaa tietä ole."

Eli isompaa turboa ajattelin ehkäpä vaihtaa AGR:n vaikkei taida helppoa olla?
GT1749V, isommat suuttimet ja karalan lastu niin päästiin lukemiin 152hv/305nm.

Tuttu VAG-tietäjä kerran heitti että vaihdetaan sinne pellin alle GT1749VB.. Eikös tuossa ollut myös kiinteä pakosarja? Öljynkiertoa joutuu virittelmään uusiksi? näinköhä sillä ahtimella päästäisiin jonnekkin ~180hv/400nm tuntumaan? ~2.5" rosteriränni vedetty juuri turbolta perälle asti yhdellä vapaavirtausänkällä.. ja vapaavirtaussuodin löytynee :b

Kytkintäkin joutuisi jo varmasti päivittelemään..

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 1.6.2008 18:38

Erittäin hyödyllinen topicci! Kiitokset friikille!

Vielä ku laitat vastaavan listan T4 Transporttereiden turboista, ni oon enemmän ku tyytyväinen!

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 1.6.2008 18:43

Mua taas kiinnostaisi enemmän uudet esim. Golf V alustan 1.9 ja 2.0TDI turbot.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 8.6.2008 10:37

Oliskos mitään järkeä päivittää GT1749V -> GT1749VA ? onko miten bolt-on homma? Mitä muuta eroa noissa 100hv ja 130hv moottoreissa on kuin nuo turbot?

Kestääkös kytkin tuota pakettia miten hyvin? Autossa toivottavasti pian myös oettingerin softa... Siis jos pelkän turbon vaihtaisi ja uuden softan ajaisi sisään ennen sitä.

TDIT
-
Viestit: 204
Liittynyt: 17.4.2006 16:16

ViestiKirjoittaja TDIT » 10.6.2008 18:33

Onko kenelläkään kokemusta Holset HX25W ahtimesta kyseisessä autossa (agr)? Olisi tuollainen ahdin odottamassa kiinni laittoa. Samalla vaihdan afn pakosarjan agr:n tilalle, mahtuu siten paremmin paikoilleen.

Jazu
-
Viestit: 5
Liittynyt: 18.7.2005 15:37

ViestiKirjoittaja Jazu » 14.6.2008 15:54

käykö ristiin: garrett vnt15: 454161-3 ja 454231-2? tutulta halvaantui passatista ahdin, (AVB 74Kw) ja toinen pitäis löytää tilalle, ihan käyttöpeli siis, muutenhan siihen isompaa kyselisin :) toi jälkimmäinen numerosarja on se halvaantunut, ja tuommonen 454161-3 ois tiedossa. kaverin auto muistaakseni -99

RiXaa
-
Viestit: 493
Liittynyt: 9.2.2007 17:28

ViestiKirjoittaja RiXaa » 15.6.2008 12:35

onko jollain kokemusta garret to4/to3 hypridi ahtimesta tdi koneessa?(agr)

jansku
-
Viestit: 72
Liittynyt: 5.8.2003 7:05

ViestiKirjoittaja jansku » 22.9.2008 17:45

Mistähän löytäisin 2.o tdi:n bkd -koneella olevaan autoon turboaihion?Olisi tarkoitus teetätyttää siitä viriahdin?Uusi garretti kuulostaisi aika arvokkaalta.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 26.9.2008 8:17

EDIT: Eipä mitään, turbo vaihdettu uuteen.
Viimeksi muokannut EscMk3, 20.11.2008 17:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

VarioTDI
-
Viestit: 27
Liittynyt: 1.11.2008 16:40

ViestiKirjoittaja VarioTDI » 6.11.2008 16:31

Ahu minullakin. Tarkoitus olisi bleedata ahtoja ylemmäs, mutta mitkä ovat vakio ahdot? Mulla piikki käy nyt 1.2 ja jää pitämää 1.0 baria. Autossa on 2.5L TDI power+ suuttimet, karalan lastu ja ruiskupumpun kannesta käännetty syöttöä isommalle. 4 ja 5 vaihteella, kun kiihdyttää pinta kaasulla pienestä vauhdista niin auto rupeaa "rynkyttämään" menee vissiin liian rikkaalle (kaasu pohjaan niin asettuu). Täyskaasulla kiihdyttäessä tulee savua ihan reilusti. Arvelin, että ahtoja hieman bleedaamalla vaiva poistuisi. Paljonhan tuosta vakio turbosta uskaltaa ahtoja ottaa?

ps. Tiedetään, että ehdotetaan isompaa turboa, mutta kai sitä vähän saisi muutettua bleedaamalla? Jos ahtojen takia särkyy niin eikös silloin säry vain turbo (yleensä)? Ostaa sit sen isomman turbon. Isomman, kun ostaa niin eikös vanhan joudu kuitenkin pistämään verkon painoksi vai? Vanhaa voi vissiin myös muokata? Paljon lienee maksaa? Riittääkö vakio cooleri? Bolt on meiningillä pitäisi virittää. En teidä onko mulla Garret vai KKK.

JNiska
-
Viestit: 79
Liittynyt: 19.5.2005 14:08

ViestiKirjoittaja JNiska » 8.12.2008 8:26

Onko pumpun kannen "hakkaus" tehty eenne vai jäljeen ohjelman laittamisen ?
Entäs suutinten vaihto ?

Ei se bleedaus mitään auta, jos ahdin on pieni. Pakopaine siellä ahtimessa on jo iso ja pahenee vaan, jos yrität enempi ahtaa.

Muuten, miksi isontaa syöttöjä pumpun kannesta, jos se on melkein tappiin vedetty jo ohjelmalla ??

VarioTDI
-
Viestit: 27
Liittynyt: 1.11.2008 16:40

ViestiKirjoittaja VarioTDI » 8.12.2008 11:56

1. Lastu
2. Suuttimet, vähän pienemmät kuin 520 racet, koska turboa ei viittinyt vaihtaa ja isommilla suuttimillä "rynkyttää" helpommin.
3. Pumpun kantta "hakattu" tällä saatu haettua lisää syöttöä ja nyt syöttö on kuitenkin hieman alle 520 racen tuoton ja "rynkytystä" ei esiinny niin paljon. Hieman syöttöä tiputtamalla "rynkytyksen" saisi pois, mutta kulkukin kyllä huononisi.

Ohjelmalla ei syöttöä ole tappiin vedetty.

Bleedauksen olen nyt unohtanut, kun lueskellut asiasta. Auto on jokapäiväisessä ajossa ja tarkoitus pitää ehjänä. Eli näillä vireillä mennään.

JNiska
-
Viestit: 79
Liittynyt: 19.5.2005 14:08

ViestiKirjoittaja JNiska » 9.12.2008 15:28

Tos on nyt menty kyllä just perse edellä puuhun.
Parempi järjestys olisi ollut:
-suuttimet
-isompi ahdin
-pitävämpi kytkin
-ohjelma ( joka olisi tehty noille hiluille )

Ja sen pumpun kannen ois voinu jättää vaikka hakkaamatta.
Eipä rynkyttäis ja voimaakin ois niin että piisaa.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 9.12.2008 16:24

voimaakin ois niin että piisaa


ei sitä oo koskaan riittävästi

JNiska
-
Viestit: 79
Liittynyt: 19.5.2005 14:08

ViestiKirjoittaja JNiska » 10.12.2008 16:19

Niinhän sitä sanotaan:
-voimaa ei oo koskaan liikaa
-jarrut ei ole koskaan liian tehokkaat
-tissit ei ole koskaan liian suuret

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 10.12.2008 18:59

ainoo mikä noista oikeensti voi pitää paikkansa on toi viimonen ;)

VarioTDI
-
Viestit: 27
Liittynyt: 1.11.2008 16:40

ViestiKirjoittaja VarioTDI » 11.12.2008 10:20

Tos on nyt menty kyllä just perse edellä puuhun.
Parempi järjestys olisi ollut:
-suuttimet
-isompi ahdin
-pitävämpi kytkin
-ohjelma ( joka olisi tehty noille hiluille )

Ja sen pumpun kannen ois voinu jättää vaikka hakkaamatta.
Eipä rynkyttäis ja voimaakin ois niin että piisaa.


Näin on varmaan päässyt käymään. Auto oli vain vuoden vanha, kun lastun laitoin ei ollut suuttimista silloin tietoakaan. Isompaa ahdinta ei uskaltanut edes ajatella. Hyvin on kuitenkin etäänpäin rynkytetty 150tkm :)

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 27.1.2009 10:23

Mitenkäs hyvin tuossa ATD:ssä nyt pelittäisi, jos vaihtaa pelkästään tuon GT1749VA ahtimen ? Vakiosuuttimilla olisi tarkoitus pärjätä ja tuolla nykyisella Oettingerin softalla. Toimiiko ihan suoraan tuollaisenaan?

e: Onko mitään hajua mahdollisista teholukemista tuollaisella paketilla ? Tuollaisenaan Oettinger lupailee 136hv/315nm.

penaaz
-
Viestit: 48
Liittynyt: 25.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja penaaz » 17.4.2009 9:57

Käykö kaikkien AGR-moottoreiden turbot keskenään yhteen?
Löysin AGR-koneisiin GT1544s,K03,GT154 sarjalaisia turboja.

Lähinnä kiinnostaisi laittaa tuollainen toledoon jos vain menee ongelmitta.

Garrett Seat Ibiza TDI 1999- AGR
(1.9) 90 D GT1544S 703674-0001 045145701F

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 22.4.2009 23:27

AGR-koneisissa pikkuautoissa on erilaiset ahtimet kuin Golf IV-kokoluokassa, ei siis käy suoraan. Kompurakotelo olisi käännettävä eri asentoon ja sitten menee hukkaportin kellon kiinnitys uusiksi ja ahdastakin on vielä ahtimen ja lohkon välissä.

Juppe
-
Viestit: 121
Liittynyt: 13.12.2003 22:50

ViestiKirjoittaja Juppe » 19.5.2009 9:19

mikäs turbo tossa 3c passatissa on 1.9 tdi 77kw ja mikä isompi sinne mahtais sopia?

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 20.5.2009 8:32

Varmasti fin-turbon hybridi olisi tähänkin paras valinta, elikkäs isot siivet vakio kuoriin.

tdi 00
-
Viestit: 137
Liittynyt: 9.9.2003 21:51

ViestiKirjoittaja tdi 00 » 15.9.2009 16:47

Sopiiko 03G 253 0019 A tilalle 03G 253 014 J (ilmeisesti -09 Passat)

Mizka
-
Viestit: 102
Liittynyt: 13.7.2005 13:40

ViestiKirjoittaja Mizka » 29.9.2009 19:14

mikäs turbo tossa 3c passatissa on 1.9 tdi 77kw ja mikä isompi sinne mahtais sopia?

Varmasti fin-turbon hybridi olisi tähänkin paras valinta, elikkäs isot siivet vakio kuoriin.


Onkos tästä kokoonpanosta kokemuksia kellään, eli vakiosuuttimilla, muokatulla VNT-15 tai vast. pikkuahtimella mikä mulla tossa on + ohjelmoinnilla? Päästäänkö sinne suuttimien tuottorajoille eli ilmeisesti n. 160 heposeen ja onko siitä vaaraa että liikutaan suuttimien max tuotoilla kuten bensamoottoreissa?

Vee-ille
-
Viestit: 41
Liittynyt: 18.9.2009 18:10

ViestiKirjoittaja Vee-ille » 16.10.2009 20:48

Kuinkahan paljo tommosen 1.9 TDI (pumppusuutinkone) alakerta kestää tehoja? Tällä hetkellä on joku tehny semmosta viritystä että saa ruorin takaa säätövastuksesta "ruuvattua" syöttöä lisää, jopa niin paljo että kone alkaa tukehtuun..

Haaveissa olis isompi turbo, ja tietenki reilumpi välijäähy sen alkuperäsen kahvipaketin tilalle.

Kestääkö kolisematta jotain 230-250 heppaa? Voimasiirto on VR6:sta, tuskin alkaa kytkin vielä noilla tehoilla luistamaan?

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 25.10.2009 16:24

millaisia ahtimia nuissa 1,4tdi moteissa käytetään ja millä korvata alkuperäinen virimielessä?

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 2.11.2009 10:03

Sanokaapa viisaat että meneekö agr leon suht vakiona ihan kauheaksi jos vaihdan gt20 suorilta paikoilleen, toki laipat pitää sovittaa jne jne. mutta ne onnistuu.
Mutta herääkö tuo mitenkään alhaalta?, tuo on 0.46 pakopesällä 2.5 td5 land roverin koneesta.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 2.11.2009 16:57

millaisia ahtimia nuissa 1,4tdi moteissa käytetään ja millä korvata alkuperäinen virimielessä?


ahdin on 90hv 1.9 hukkis gt

kuuleri näissä on rajoittava tekijä heti alkuun, lämmöt nousee ihan riittävän nopeesti että sen kun jo vaihtaa niin saa jotain 135hv sopivalla ohjelmalla. tuommoisesta lähtee n.105hv ja 245nm ohjelmalla.

Sami J.
-
Viestit: 470
Liittynyt: 12.4.2007 18:07

ViestiKirjoittaja Sami J. » 8.12.2009 21:06

Milläs ahtimella sais Skoda Fabian (77kW) suutinten tuoton loppumaan ennen turbon rajoja?

boneheadab
-
Viestit: 86
Liittynyt: 7.9.2008 16:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja boneheadab » 21.12.2009 22:13

saanko laitettua 1.9 130hp avf:ään tuon 2.0tdi 140 heppaen ahtimen jossa on kiinteä pakosarja?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 21.12.2009 22:20

Et saa. Vaikka asentasit sen AVF:n alkuperäiseen pakopesään niin kello osoittaa väärään suuntaan (osuu todennäköisesti runkopalkkiin).

boneheadab
-
Viestit: 86
Liittynyt: 7.9.2008 16:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja boneheadab » 21.12.2009 22:24

allright,ei auta ku metsästää oikeaa mallia sitten.ovat vaan niin kovin hintavia.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 2.1.2010 1:02

110 hp AFN, AHF, ASV, AVG
-Garrett VNT-15 tai GT1749V

eli onko tuon 81kW AHF-koneen turbo kumpi vaan. Kumpiko noista on se muuttuvasiipinen vai onko molemmat?

mza_
-
Viestit: 88
Liittynyt: 20.1.2008 20:43

ViestiKirjoittaja mza_ » 28.1.2010 21:52

110 hp AFN, AHF, ASV, AVG
-Garrett VNT-15 tai GT1749V

eli onko tuon 81kW AHF-koneen turbo kumpi vaan. Kumpiko noista on se muuttuvasiipinen vai onko molemmat?


molemmat on muuttavasiipisiä ahtajia, ahf koneessa gt1749v jos en väärin muista.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 3.2.2010 22:11

Onkos pitkittäiskone BRE:hen mitään sopivaa isompaa? Onkos pitkittäistä 170hv:na ollenkaan?

jmm
-
Viestit: 98
Liittynyt: 6.2.2010 23:23

ViestiKirjoittaja jmm » 10.2.2010 22:24

Ostin leonin(alh) siihen on vaihdettu turbo, kuitissa lukee gt1749V 130hp siivellä.
Mihin tehoihin tämän tuotto riittää?
Mitä käytännön eroa on gt1749V -> gt1749VA? muuta kuin imupuolen lähtö.

hattiwatti
-
Viestit: 4
Liittynyt: 16.3.2010 9:37

ViestiKirjoittaja hattiwatti » 16.3.2010 9:45

Tiedossa olisi PD 150 ahdin, joka on otettu Passatista, tyyppi gt1749vb. Mitään muuta tietoa ei tässävaiheessa ole. Sopiiko tuo ATD koneiseen Golf IV:een? Onko noissa ahtimissa eroja jos kone on pitkittäin tai poikittain, laipat tms?

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 12.4.2010 20:05

Osanroa -05-07 A4 2.0TDI DPF 170hv turbolle? KKK:n tekele.Onko sama kuin uusimmissakin, uusi korisessa A4/A4 allroadissa samalla koneella? ETKA miehet huamio..privallakin voi laittaa..

FIN-Turbo
-
Viestit: 142
Liittynyt: 13.2.2006 23:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja FIN-Turbo » 13.4.2010 8:13

Osanroa -05-07 A4 2.0TDI DPF 170hv turbolle? KKK:n tekele.Onko sama kuin uusimmissakin, uusi korisessa A4/A4 allroadissa samalla koneella?


03G 145 702H by TurboDriven, uutta saa meiltä.

Tiedossa olisi PD 150 ahdin, joka on otettu Passatista, tyyppi gt1749vb. Mitään muuta tietoa ei tässävaiheessa ole. Sopiiko tuo ATD koneiseen Golf IV:een? Onko noissa ahtimissa eroja jos kone on pitkittäin tai poikittain, laipat tms?


Ahdin ilmeisesti rakennettu passattiin, ja sen voinee sovittaa poikittaiseen AFN:n pakosarjalla. Koteloa saattaa joutua kääntämään. Alipainekello on tässä ylöspäin ja poikittaisessa normaalisti alaspäin.

maneesi
-
Viestit: 333
Liittynyt: 13.5.2004 17:36

ViestiKirjoittaja maneesi » 4.5.2010 22:15

millainen pilleri mahtaa majailla 1.9tdi audissa vm 2005 moottorikoodi muistaakseni bke?
116hv 285nm vakiona...
onko kukaan tehnyt pioneerityötä ja vaihtanut jotain isoa/jonkun muun mallin jalkapalloa?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 23 vierailijaa