OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy   Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Vastaa viestiin    ffp Foorumin päävalikko -> Tekniikka - Diesel
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Racingrabbit
 

LähetäLähetetty: 11.1.2013 20:51    Viestin aihe: 1.9 TDi viritysniksejä?

Pohdittiin uutta tekniikkaa offroad trial autoon ja päädyttiin käyttämään Audi 1.9TDi konetta.

Speksejä:
Tekniikka on kotoisin -92 Audi 80:stä (1Z?)
Koneen perään tulee ZF 4HP22 automaatti.
Auto painaa noin 1400kg
Suhteellisen tiheät välitykset perissä ja jakolaatikossa,huippunopeus noin 60km/h
Hitaat nopeudet,korkeat lämmöt (jäähdytettävä flekteillä)
Moottorin käyttöalue olisi noin 1500-2500 rpm ja hetkellisesti (max muutama sekuntti) jopa rajoittajaan asti.
Päästöistä ei tarvitse välittää (kilvetön laite)
Aika rankat käyttöolosuhteet (vettä,iskuja...)
Mahdollisimman yksinkertainen rakenne/sähköt

Mitenhän tuota konetta kannattaisi alkaa piristämään?
Tehoa/vääntöä mieluummin ehkä alakierroksille.
"Herääminen" kaasun polkaisuun yksi tärkeistä kriteereistä.
Automaatti lisää taas omat haasteensa soppaan.
Mekaaninen ahdin?
Pieni pakokaasuahdin?
Mersun kaksoisahdin?
Vesi vai ilmavälijäähdytin?
Mekaaninen pumppu sähköisen tilalle?

Tommosesta laitteesta kyse:
Sakari75
 
Passat 1.9tdi -08

LähetäLähetetty: 11.1.2013 21:21    Viestin aihe:

Täysin offtopic, mutta missäs noita värkkejä pääsee näkemään livenä?
Racingrabbit
 

LähetäLähetetty: 11.1.2013 22:01    Viestin aihe:

Livenä laitteita näkee ensi kesänä pariin otteeseen ainakin Raisiossa ja kerran Luumäellä

Tapahtumakalenteri löytyy: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=103885

Tuossa meidän teamin esittelyviedopätkä: http://www.youtube.com/watch?v=Ql67FfoFBvE&feature=youtu.be
TDIfreak
 
Kustomoitu DSG

LähetäLähetetty: 12.1.2013 11:54    Viestin aihe:

Ei mitään kokemusta noista vehkeistä, mutta jos toimivaa ja yksinkertaista haetaan niin oma resepti olisi

-mek pumppu, itse säädettävissä
-isot suuttimet eli luokkaa 0.260 niin soppa riittää ja lisää kierrosherkkyyttä
-ilmacooleri syylärin etupuolelle

Ahdinasiaa varten pitäisi tietää myös vaadittava huipputeho niissä rykäisyissä.
Daword
 

LähetäLähetetty: 12.1.2013 16:31    Viestin aihe:

Syöttöö enempi
jarskii-
 
vento 1.9td -95 und golf mk2 -88 epämoottorilla

LähetäLähetetty: 12.1.2013 16:40    Viestin aihe:

eipä se musta savu hyödytä jos ei ilmaa saa sen vertaa mitä vaatii.
Racingrabbit
 

LähetäLähetetty: 13.1.2013 10:27    Viestin aihe:

Tavoite olisi noin 200 heppaa,joka varmaan riittää.

Entinen tekniikka on vakio BMW 1.8 bensakone manuaalilaatikolla.Tehottomuus oli ongelma ja käytännössä käyttövaihteita kallionousuissa oli vain ykkönen.Kakkosella ei ehtinyt saamaan konetta tehoalueelle lyhyellä kiihdytysmatkalla (muutama metri).

Automaatissa on todella pitkä ykkösvaihde.Kokeilin Volvoa (940) ennen purkamista niin ykkösvaihteella rajoittajaan asti (6500rpm) kelasi vauhtia noin 80km/h.

Syyläri ja laatikon lauhdutus tulee penkkien taakse,mutta välijäähdyttimen voisi laittaa keulalle pinkkaan hydrauliikan lauhduttimen kanssa samalle flektille.

Minkäs laitteen mekaanista pumppua tuohon pitäisi alkaa etsimään?
hattumies
 
Bora TDI

LähetäLähetetty: 13.1.2013 10:36    Viestin aihe:

VNT-ahdin jos ecu mahdollistaa, hyvät alaväännöt ja suhteellisen nopea herääminen kaasuun vastaamaan. Friikiltä isot suuttimet ja ohjelmointipuoli? Kaksoisahdin tietysti toinen hyvä, mutta kalliimpi vaihtoehto.

Reipas välijäähdytin, että ahtoilma jäähtyy riittävästi vaikka vauhtia ei olisikaan paljon.
sms
 
'06 3C Paskatti 2.0TDI 8V

LähetäLähetetty: 13.1.2013 13:25    Viestin aihe:

Tuolle reippaalle välijäähylle vielä oma flekti, joka päällä aina kun virrat päällä? Pysyisi varmaankin viileämpänä koko ajan.
justus
ffp jäsen

mkV 4motion fun, mkII GTI

LähetäLähetetty: 13.1.2013 13:46    Viestin aihe:

Foorumillakin muutama TDI:n moottorirakennusprojekti joista kannattaa ottaa mallia.
Razur
 
A6 C4 AEL Q

LähetäLähetetty: 13.1.2013 14:49    Viestin aihe:

Tänään juuri kilpajäniksen kanssa aiheesta puhuttiin. Tähän projektiin ei välttämättä päde kaikilta osin samat säädöt, kuin normi viri projekteissa. Yleensä tehoa haetaan mahdollisimman paljon, jolloin käyttöalue siirtyy automaattisesti hieman ylemmäs.

Onko kukaan kokeillut sovittaa G60 ahdinta näihin dieseleihin? Tehotavoite kuitenkin maltillinen, eikä välttämättä edes tuota 200 hevosta, kunhan koneen vaste olisi herkkä kaasulle, eli mahdollisimman viiveetön, sekä käyttöalue tuolla alemmilla kierroksilla.

Lähtökohtaisesti pakettia varmaankin suunnitellan mekaanisella pumpulla. Mikäs se malli oli, mikä oli eco laitteista, eli mistä uupuu se yksi säätö. Oliko se puuttuva ahdonalainen syötön säätö tms.

Nämä td pumput taitaa olla 10 mm nestepäällä, tuokin lie kannattaa vaihtaa 11mm? Sen lisäksi nuo suuttimet, välijäähdytin ja pakoputkisto kuntoon. Ahtimeksi joko pienehkö hukkis laite tai vnt? Kenties mekaaninen ahdin ,vaikkapa juuri tuo G60?

Kannen työstö saattaisi herätellä konetta herkemmin, miten lie sitten nokka vaikuttaa, jos sen hieraisee vaikka VP5 profiiliin. Tuo ylös vetoja ,mutta miten paljon hukkaa alhaalta?
Aki-76
 
Klassikko poloinen

LähetäLähetetty: 13.1.2013 16:47    Viestin aihe:

En usko että kukaan olisi G:n ahdinta kokeillut näissä,mutta eatonin M45 ahtimesta löytyy allekirjoittaneella hieman kokemusta.

Itse voisin suositella tämmöistä reseptiä
Mekaaninen pumppu,vaikkapa 2.4 ducato maksista
Ahtimeksi vaikkapa juuri tuo eatonin 45 tai mielummin M62 malli niin saadaan alas ilmaa riittävästi.Ahtimen välityssuhdetta kannattaa miettiä huolellisesti ja tehdä mahdollisesti helposti vaihdettava paketti.
Kannen työstöllä saadaan tarvittavia virtauksia koko alueelle.
Suuttimiksi ultime2 niin saadaan tuosta ducaton pumpusta myös alas riittävästi ruokaa.

Oma esikammio 1.9td antoi eatonilla ja ducaton pumpusta modatulla pumpulla tyhjäkäynnillä jo 136nm vääntöä.Oli melkoisen kiva peli vetää kärryä.
Racingrabbit
 

LähetäLähetetty: 13.1.2013 20:50    Viestin aihe:

No niin,nythän alkaa tulla jo oikeanlaisia ajatuksia koneen piristämisestä.

Ajanpuutteen (ensimmäinen kisa toukokuussa) vuoksi evo1 kone tehdään varmaankin mekaanisella pumpulla ja pienellä jo alhaalta pyörivällä pakokaasuturbolla.

Projektiin on varattu toinenkin samanlainen kone ja siihen aletaan sitten tekemään ominaisuuksia kunhan kokemusta kertyy kisakauden aikana ensimmäisestä versiosta.

Tuo Eaton M62 alkoi kyllä kiinostamaan oikeasti...
hattumies
 
Bora TDI

LähetäLähetetty: 13.1.2013 22:57    Viestin aihe:

Olisko parempi puhua vääntötavoitteesta per tietty rpm kuin yleensä tehotavoitteesta, kun tuollaisessa projektissa tuskin niillä yläkierrosten huipputehoilla niinkään tekee kuin sopivan kierrosalueen kovilla väännöillä?

Sen verran pieni ahdin, että herää hyvin jo alhaalta, mutta tehoa saataisiin kuitenkin kohtuullisesti. Väännöt sitten maksimiin 2000-3000rpm tai alemmaskin.

Remmillä toki saataisiin halutut ominaisuudet varmaan helpommalla? Kosunen osannee kannelle tehdä ihmeitä, jotta ilmaa saadaan riittävästi joka tapauksessa.
Aki-76
 
Klassikko poloinen

LähetäLähetetty: 14.1.2013 6:12    Viestin aihe:

Ei ole kosusen kansia näkynyt näissä yli 300hv tdi:n moottoreissa.
Henkka85
 
T4 2.5tdi acv Suzuki Samurai tulevaisuudessa1.9td

LähetäLähetetty: 7.2.2013 9:35    Viestin aihe: 1.9 TDi viritysniksejä?

Sori Racingrabbit jos sotken sun topicia mut ois sen verran aiheeseen liittyvää asiaa ku itsellä olis kans offi suzukiin tulossa vähän vastaavan lainen setti mut laatikko on volvon automaatti AW71 ja kone 1,9 aaz..

kone on siitä syystä aaz koska olis tarkotus leimata toi kampe ilman dynolla käyntiä (max. teho tolle kopalle 76,8hv)
kone aihiona toimii tällähetkellä "kunkkupultti vikainen" aaz lohko.
nyt miettiny et onko siihen käypää tdi-kantta?
aaz passaavia tdi alakertoja vissi löytyy?
sihen sit joku landrooverin tai fiiatin M-tdi pumppu
turboksi jokin passeli vnt-ahdin. ohjaus vielä kysymysmerkki.
niin ja nuo tehot ei lopputuleman ole sit 76,8hv ;) tavote olis jotain 150hv paikkeilla ja vääntöö rittävästi alhaalta.

-Henkka-
Racingrabbit
 

LähetäLähetetty: 7.2.2013 17:49    Viestin aihe:

Ei mitään,kaikki aiheeseen liittyvä keskustelu on ihan hyvä.

Minkä Land Roverin koneen pumppu mahdollisesti soveltuisi tähän käyttöön?
Itsellä sattuu olemaan nurkissa parikin irrallista Land Roverin 200tdi konetta


Viimeinen muokkaaja, Racingrabbit pvm 7.2.2013 20:26, muokattu 1 kertaa
Henkka85
 
T4 2.5tdi acv Suzuki Samurai tulevaisuudessa1.9td

LähetäLähetetty: 7.2.2013 18:10    Viestin aihe:

minun käsittääkseni juurikin 200tdi:stä ja 300tdi:stä kävis pumppu mtdi käyttöön ja pitäis olla helpoin versio juuri näistä pumpuista.pitäis olla aika plug an play juttu... googlettamalla löytyy jotain tietoo asiasta. myös jande nimimerkki tällä palstalla ja sama nimimerkki offipalstalla osaa luultavasti kertoo asiasta. jandella on vw tdi kone jimnyssä paikoillaan niin voi löytyä muutenkin kokemusta moottorin virityksestä tähän käyttöön.

-Henkka-

edit:kirjoitus virhe nimimerkissä jade->jande


Viimeinen muokkaaja, Henkka85 pvm 8.2.2013 9:17, muokattu 1 kertaa
Henkka85
 
T4 2.5tdi acv Suzuki Samurai tulevaisuudessa1.9td

LähetäLähetetty: 7.2.2013 18:15    Viestin aihe:

tuossa myös pumpusta... http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=848127&sid=341441509a789f5180b7ae851b8cab25
ja pikaisella googletuksella 200 ja 300tdi:ssä olis VISSIINKIN samat pumput..
Henkka85
 
T4 2.5tdi acv Suzuki Samurai tulevaisuudessa1.9td

LähetäLähetetty: 9.2.2013 10:16    Viestin aihe:

olisko tuohon mun edelliseen kysymykseen tietoutta palstalla???
varmaan aika erikoista on käyttää nuin päin noita osia...

tässä miettinyt et itselläni olis ainakin edullisempi vaihtoehto pysyä vielä esikammiollisissa vehkeissä ja normi hukkis turboissa.. mut saako niistä yhtä toimivaa yhtälöä aikaiseksi niin on toinen juttu..
mihin tehoihin/vääntöihin yltää toi 1,6td:en garret t03 turbo pakopaineiden pysyessä vielä maltillisena..
entä kumpi pumppu parempi aaziin oma vai 1,6td:en pumppu? asiasta on ollut palstalla aika kaksihaaraista mielipidettä.

-Henkka-
Akkanen
 

LähetäLähetetty: 10.3.2013 22:04    Viestin aihe:

Millasia tehoja vois kuvitella jos laittas tämmösen ahtimen ATD moottoriin kiinni? Auto on muuten vakio paitsi lastutettu eli ahtimen vaihdon jälkeen vois vissiin lastuttaa uudelleen isommille tehoille? Mihinkähän asti vakio pumppusuuttimet riittää ja kuinka ne saa riittämään pidemmälle?
JukkaA
 
Polo TDI

LähetäLähetetty: 10.3.2013 22:40    Viestin aihe:

Atd moottoriin 1749vb eli pd150 moottorin ahdin ja pd130/150 suuttimet niin ollaan sopivalla softalla 180-200hp haarukassa. Vakio suuttimet riittää max. 160hp.
Racingrabbit
 

LähetäLähetetty: 16.3.2013 17:42    Viestin aihe:

Tuonne sitä pitäisi alkaa sovittamaan



Akilta Sysmästä käytiin Ducaton pumppu hakemassa ja sen verran tuli säätöohjeita mukana että puolet unohtui jo kotimatkalla.
Noo,kun saadaan kone edes käymään,niin pistetään auto trailerille ja viedään Sysmään säädettäväksi.
Aki-76
 
Klassikko poloinen

LähetäLähetetty: 17.3.2013 18:32    Viestin aihe:

Juu,tervetuloa.Noissa M-Tdi laitteissa on tuo säätäminen hieman tarkempaa kuin muissa,helposti tulee mäntäpistiäinen kylään.
Racingrabbit
 

LähetäLähetetty: 18.4.2013 15:39    Viestin aihe:

Kone löytänyt paikkansa jo konehuoneessa,vaihteisto sovitettu välilevyllä koneen perään ja pakoputkisto rakennettu.
Seuraavaksi polttoaine ja jäähdytyslinjat kiinni koneeseen ja sähköjen tekoon.









Viimeinen muokkaaja, Racingrabbit pvm 18.4.2013 21:07, muokattu 1 kertaa
TT|
 

LähetäLähetetty: 18.4.2013 16:29    Viestin aihe:

Mielnkiintoinen projekti ja varmasti saa koneesta riittävän ja hyvän ajettavan tähänkin.
Mulla on offi-syncrossa juurikin vastaava setuppi, AHU+Lantikan pumppu, erinomainen peli kun jaksaa mennä tyhjäkäynnillä ja vastaa heti kaasuun. Tällä hetkellä väliaikaisesti K24 turbona.
Minkälaisia ennakoita olette mtdi-koneisiin laittanut?
Racingrabbit
 

LähetäLähetetty: 18.4.2013 21:13    Viestin aihe:

Eatonin M65 ahdinta eilen käsissäni pyörittelin,mutta tämä tuleva kausi mennään nyt Passatin vakio ahtimella.
Mitenhän tuota turboa kannattaisi ohjata,kun sähköinen (venttiiliohjaus) ei enää tässä nykyisessä konstruktiossa ole enää toteutettavissa?
Sakke
ffp jäsen

Patticaddy,G VI tsi, 4x4 toyoda,soft top suzuki ja muita nelikoita.

LähetäLähetetty: 18.4.2013 21:43    Viestin aihe:

Minkäs kokoinen tuo nokkapumppu on ja tunkin mitat kiinostaa kans. ;)

ps. Sulle tulee koht kiire satamahampuusien kisaan
pertti108
 
AGR made in spain

LähetäLähetetty: 20.4.2013 14:40    Viestin aihe:

Ennakkoa 70. Jos haluaa että käy rouvisti niin 100. Eli sama ennakko ku mitä se vagcom näyttäis.

Tuommosella se säätö: http://katuauto.fi/product_info.php/cPath/73/products_id/227
niille ahdoille. Haara vaan sille lda:lle. "Ahtokaran muokkaus" vaan hakuun sitte.-
Antsa
 
jetta 1

LähetäLähetetty: 20.4.2013 14:55    Viestin aihe:

niin toi on sähköttömällä pumpulla
JukkaA
 
Polo TDI

LähetäLähetetty: 20.4.2013 15:05    Viestin aihe:

Jos se on vakio hukkis ahtimella niin kompurakotelosta vaan letku siihen kellolle (ahtopaine ohjaus). Jos ahtoja pitää nostaa niin jousikuulaventtiili tai perus bleedi siihen väliin.
Sakke
ffp jäsen

Patticaddy,G VI tsi, 4x4 toyoda,soft top suzuki ja muita nelikoita.

LähetäLähetetty: 22.4.2013 11:23    Viestin aihe:

Jos jaksaa leikkiä ahtopaineen säädön kanssa niin tuollainen oli omassa ohjaamassa portin kelloa.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1869&pictureid=34978
vwd
 
passat35i

LähetäLähetetty: 23.4.2013 7:19    Viestin aihe:

jos sulla jää yli roverin tdi pumppua niin olisin kiinnostunut ostamaan,ilmoittele vaikka privalla.
TT|
 

LähetäLähetetty: 23.4.2013 13:12    Viestin aihe:

0,70 kuulostaa aika vähälle ainakin lantikan pumpulle. Projektikertomuksia mitä lueskellut niin yleensä laitettu ainakin lantikan 0,85 ja 1,34 tais olla suurin mitä jotkut käyttäneet. Omassa nyt 1,10 ja käy ihan nätisti eikä yhtään rouvisti. Kaverin vastaavaan koneeseen laitettiin 1,0 ja pelaa sekin hienosti. Molemmissa toki vakiota isommat suuttimet.
Racingrabbit
 

LähetäLähetetty: 27.4.2013 13:28    Viestin aihe:

Hieman taas edennyt :)








Kuvaa tulevasta "control panelista"

Racingrabbit
 

LähetäLähetetty: 30.4.2013 20:46    Viestin aihe:

Talliin kulkeutui puoli-ilmainen Garretin VNT-15
Olisko siitä mitään järkeä laittaa tähän projektiin?
TT|
 

LähetäLähetetty: 10.6.2013 10:42    Viestin aihe:

Jokos tämä on kisaamassa?
Racingrabbit
 

LähetäLähetetty: 12.6.2013 19:23    Viestin aihe:

En ole ehtinyt työkiireiltä jatkamaan viimeistelyä,taitaa tämän kesän kisat jäädä väliin
palikka2
 
Golf variant IV 20VT 4-motion

LähetäLähetetty: 12.6.2013 21:51    Viestin aihe:

Pitäisikö tämä siirtää jo johonkin projekti osioon?
Näytä edelliset viestit:   
Vastaa viestiin    ffp Foorumin päävalikko -> Tekniikka - Diesel Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa