Golf IV/ Bora Puslien päivitys

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

Golf IV/ Bora Puslien päivitys

ViestiKirjoittaja Mro » 24.8.2012 17:35

Nyt kun tuli itellekkin aiheelliseksi noiden alatukivarsien puslien päivitys niin haluaisin hieman faktoja mitkä sinne kannattaa laittaa?

Uretaanit ovat ilmeisesti liian jäykät?

TT/R32 pusla eteen ja uretaani taakse? (vai toistepäin?)

Tietääkös joku varaosanumeroa tuolle tt puslalle, kun aikasemmissa keskusteluissa en saanu selkoa siitä?

Cupran iskarin yläpään kumejakin oli jossain suositeltu? Varaosanumeroa niille?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.8.2012 17:54

Uretaanit ovat ilmeisesti liian jäykät?
Ne on just hyvät. Kahteen autoon laittanu, enkä muita enää laitakaan.

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 24.8.2012 18:12

Mulla on taka-akselilla urkut ja oon tykänny, mutta kun tuolla jossakin topicissa luki että ovat eteen liian jäykät?

tumpu
-
Viestit: 104
Liittynyt: 24.6.2009 9:43

ViestiKirjoittaja tumpu » 24.8.2012 18:21

Jos nyt itse joutuisin vaihtamaan eteen puslat niin laittaisin etummaisen uretaanisena ja takimmaisen R32- mallisen. Jotkut sanoo just että takimmainen pusla on liian kova uretaanisena ja hajoaa, tiedä sitte onko näin...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.8.2012 19:25

Mulla kestänyt yhteensä jotain 150 tkm eikä valittamista. En käsitä miten ne rikki saa.

aadde
-
Viestit: 249
Liittynyt: 22.12.2008 18:26

ViestiKirjoittaja aadde » 24.8.2012 21:03

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=15 ... ivitykseen
Tuossa tuo topikki, jossa on pohdittu laajasti neloskorisen golfin alustanosia. Tiedot käyvät pitkälti ristiin muidenkin saman pohjalevyn omaavien automallien kanssa.

Itse suosittelen alustaan orkkisosia. Uusin kaikki alustan puslat ja nivelet muutama viikko takaperin ja itselle laitoin etutukivarren takemmaksi puslaksi r32 osan, muut perusmallisen nelosgolfin osaa.

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 25.8.2012 0:04

Ooukkei taidan sortua tuohon etumainen urkkua ja taakse tt/r32

Olikos jollaki tuolle puslalle sitä oem numeroa, et vois marmorilta tilailla?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.8.2012 1:28

Mielummin taaempaan se jäykempi pusla. Sieltä se "ylimääräinen" joustoliike tulee. Etummainen on niin ohut ja kokokuminen että se ei paljoa jousta.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 25.8.2012 8:34

Se taaempi pusla hajoaa reilun madalluksen takia.
Isolla madalluksella se pusla vääntyy mutkalle eikä kestä niin hyvin silloin kuin kuminen.
Jos kohtuullista madallusta, niin sitten tietenkin kannattaa laittaa uretaania joka paikkaan.
Powerflexillä on tullut myös joku "race" pusla joka saattaisi kestää paremmin.
On vain helvetin kallis.
Taisi löytyä Golf IV alta. Samahan käy Audeihin ja Skodiin ja Seatteihin myös vaikka ei sieltä autosta löytyisi.

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 25.8.2012 9:37

No siis korkeutta tällähetkellä se lain sallima 8cm, mutta ainut tie on alaspäin..

Edelleen sitä varaosanumeroa odotan..

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 25.8.2012 11:56

Tämä taitaa olla Cupra R tukivarren takapusla: 8N0407181B
Tämä taas Cupra R tukivarren etupusla: 1ML407182

R32 tukivarren takapusla: 8N0407181B
R32 tukivarren etupusla: 8N0407182B

Enempää en jaksa kaivella. Noilla pitäisi jo saada vähän valita.
TT puslia on sitte monenlaista. Peltistä ja valurauta tukivartta ja jokaisessa omanlainen pusla.

Korjatkaa jos väärässä.
Olisihan se kiva jos nämä olisi stickynä varmoilla tiedoilla mitkä käy mihinkin malliin.
Moni näitä kyselee, eikä auto eroja oikein kukaa ole varmaksi sanonu.

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 25.8.2012 13:18

Itelle laitoin alatukivarsiin eteen vakiopuslat ja taakse TT:n täyskumipuslat. Tämä kombo on toiminu kyllä hyvin ja suosittelen muillekin. Vaikka auto ei ole lintta, niin yllättävän paljon nuo taaemmat puslat on "vääntyneinä". Kumipusla ainakin kestää eikä ole ajettavuudeltaan mikään heijari.

Taka-akselin puslia jos rupeaa vaihtamaan, niin Skodan vRS:n puslat on varteenotettava vaihtoehto. Briteissä vRS:n puslan ja LCR:n puslan eroja on paljonkin pohdittu, mutta 95% sama pusla kyseessä, Skodaan sopiva on vaan puolet halvempi.

Cupran iskarin yläkumit tuli vaihdettua myös, samaan aikaan meni niin paljon osaa vaihtoon että hankala eritellä miten paljon niiden kumien vaihto jäykensi tuntumaa, mutta ei ainakaan huonompaan suuntaan..

Voi olla että puhun kuraa, mutta muistelisin ettei Cupran alatukivarren puslat oikein käy suorilta Golffiin..?

Tuossa muutama tuotekoodi:
Etutukivarret
2x Golf Front Bush - 357 407 182
2x Audi TT Rear bush - 8N0 407 181B
2x wishbone stretch bolt - N 904 840 03
2x wishbone stretch bolt - N 102 622 01

Iskarin yläkumit
2x Cupra Suspension Strut Bush - 1ML 412 331

2x Etuiskarin yläpään laakeri: 1J0412249

Taka-akseli:
2x Skoda Fabia VRS - 6Q0 501 541 E


Yllä mainitut käyvät todistetusti ainakin IV Golffiin, en usko että Boraan mtn eroja löytyy.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 25.8.2012 14:37

Onko nämä :
Taka-akseli:
2x Skoda Fabia VRS - 6Q0 501 541 E


69 vai 72mm ja mistä sen tietää kumpi koko sopii. Paitsi tietysti mittaamalla, mutta.... Noi näyttäisi olevan Slamitilla noin 34€ per kappale.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 25.8.2012 14:58

69 ja 72 ovat sama asia. Eli mikä tahansa niin sopii. 72 menee helposti akseliin vaikka se onkin 69 halkaisijaltaan. Itse todettua ja todistettua, ibizan puslat taka-akselilla.

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 26.8.2012 10:37

Audi TT Rear bush - 8N0 407 181B
R32 tukivarren takapusla: 8N0 407 181B

Samaa tavaraa siis =)

Ja tilaukseen menee...

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 6.10.2012 17:21

Vaan eipä käynyt mun vm 00 boraan noi TT puslat, varmaan noin sentin halkasialtaan isommat, enshätään alkuperäset tilalle..

A Saari
-
Viestit: 483
Liittynyt: 28.7.2003 15:13

ViestiKirjoittaja A Saari » 16.10.2012 15:19

Vaan eipä käynyt mun vm 00 boraan noi TT puslat, varmaan noin sentin halkasialtaan isommat, enshätään alkuperäset tilalle..


Onkos joku tätä asiaa tutkinut enempi? Olis tarkotus tuohon omaan TDI:hin päivittää vähän alustan osia, ja olen tuon Hartin aloittaman keskustelun käynyt läpi ja poiminut osanumerot. Ainoa mietinnän paikka on tosiaan se että noiden osien on laskettu käyvän GTi malliin. Eli onko jollain oikeesti tietoa että käykö nuo samat palikat myös muihin malleihin, vai onko noissa jotain perustavanlaatuisia eroja?

Tarkoitus olisi siis päivittää ainakin nuo tukivarren taaemmat puslat (TT/R32), etuiskarien yläpäät (LCR) ja taka-akselin puslat (Fabia vRS). Alkaa kaikki olla aika loppu.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 16.10.2012 15:38

Taitaa olla hieman mutuilua aina kun näistä puhutaan.
8N0 407 181B Tämä on myös Cupra R pusla.
Ja Slamitin hinta haulla voi valita myös Skodan. Mallia en tiedä.
Tänään juuri hain Slamitilta tuon puslan omaan RS Ocuun.
Voin sitten kertoilla kuinka kävi paikalleen, kunhan saan asenneltua. (Jos edes käy) =)
Jos käy niin sitten täytyy tutkia missä kaikissa on samaa tukivartta kuin -03 RS Ocussa.

edit.
Joutuu kyllä vähän jännitellä nyt tota sopivuutta.
Mulla tukivarren osanumero sama ku helvetin monessa muussakin.
Sitten tuo Cupra R / TT / R32 pusla on tukivarteen joita on vasemmalle ja oikealle omansa.
Eli noissa oma osanumero eripuolille autoa.
Täytyy varmaan käydä jo vähän ennakkoon mittailee voiko se mennä sinne vai pitääkö tilailla uutta. =)

Esimerkki tukivarsista:
Skoda Octavia RS -03: 1J0 407 151 C
R32 Golffi sekä Beetle: 8N0 407 151 D vasen
R32 Golffi sekä Beetle: 8N0 407 152 D oikea

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 16.10.2012 17:00

Aika omituista ettei ole käynyt. Tuossa yksi lähikuva vielä omasta puslasta, joka upposi kyllä vallan mallikkaasti. Vai onko Borassa sitten erilainen tukivarsi? Oman tietämykseni mukaan kaikissa MK4 Golffeissa 1.4:sta V6 2.8 4wd:hen asti olisi samat varret.

Kuva

Jos on tarvista, niin voin käydä autosta etsimässä listan, mihin on listattu oman tilauksen osat numeroineen, jos ne heittäävät siitä mitä olen tilaillut. Mutta pitäisi olla samat kuin siinä Alusta-topicissa :)

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 16.10.2012 17:20

Jännitti niin paljon että kävin heti mittailee ja ihmettelee.
Tässä kuva nykyisestä tukivarresta ja puslasta.
1J0 407 181:
Vanha pusla 60mm
Oli hieman hankala mittailla, mutta noin 6cm se näytti olevan.

Sitten mittailin kädessä tuota TT/R32 jne puslaa niin samankokoinen näytti olevan.
Tässä vielä muutama kuva mittojen kera.
8N0 407 181B:
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3

Pahoittelen kännykkä laatua :)

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 16.10.2012 17:32

Kerrottaneen vielä kun kaivelin oman tukivarren tietoja, niin samaa vartta löytyy moottorikoodien alta:
AMD, AXP, AEE, AEH, AKL, AVU, AUM, AGU,
AQY, AEG, APK, AUQ, AHF, ASV, AQM, AXR, BCA JA BFQ.
Myös toinen listaus oli samalla tukivarrella ja puslalla:
ARX, AZH, AGR, ATD, AZJ ja ALH.

Eli aika moneen noin niinkuin Skodan alta kaivettuna.
Volkkareita ja Seatteja selaillessa niin oli se ehkä yleisin tukivarsi.
Audeja en jaksanut katsella kuin TT vahvapusla vartta ja se oli omituinen :)

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 16.10.2012 17:55

Öö siis ei kyl ollu tuon näkönen se pusla minkä sain tuolla varaosanumerolla.. Elleivät sit laakkosella myyneet väärää osaa, noh se on nyt palautettu ja tukivarressa urkkua ja orginaalia..

samza
ffp jäsen
Viestit: 1618
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 16.10.2012 18:00

Mimmosia hintoja tosta 8N0407181B puslasta ootte makselleet? tars kakkikseen moiset laitella

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 16.10.2012 18:10

Mulla ei ole tiedossa kuin Slamitin hinta 27.31e /kpl näyttää hinta haku etusivulla.
Olisi kyllä kiva tietää marmorin hintaki.
Speed-autoteile.fi haku antaa samalla osalle 22.61e /kpl.

Mitkäs tukivarret kakkiksessa on ku moisia puslia meinaat änkeä?
Muistelisin omassa murussa olleen hemmetisti isommat puslat, kun uretaaneja vaihtelin.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1618
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 16.10.2012 18:15

no siis ihan orkkispaikallehan toi menee sinne, kuten kaikkiin mk3:iin myös

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 16.10.2012 18:28

No kappas.
Olin siinä muistikuvan uskossa että oli eroa ku yöllä ja päivällä kokojensa puolesta.

eeepi
-
Viestit: 35
Liittynyt: 8.1.2012 19:51

ViestiKirjoittaja eeepi » 11.12.2012 16:44

tietääkö joku sopiiko toi motonetin R32 tarkoitettu pusla ja normipusla keskenään ?

18-1896
Alatukiv takahela VAG
Golf-IV Etualatukivarren takahela (ei 3,2-R32) [1998-2006]
6.90 €
18-3425
Alatukivarren takahela TT/S3/R32
Golf-IV 3,2-R32 Etualatukivarren takahela [1998-2004]
12.90 €

eli näistä kyse

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

ViestiKirjoittaja Mk146 » 12.12.2012 11:18

Mulla oli aikaisemmin motonetin tuo peruspusla ja nyt se päivitettiin R32:sen puslaan, motonetistä sekin tietty. Asentaja sanoi että oli se aika tiukka sovittaa sinne, mutta meni kuitenkin hyvin. Nyt on uretaanit etummaisena ja taaimmaisena R32:sen ja ajotuntuma on kyllä 10x parempi heti kättelyssä.

eeepi
-
Viestit: 35
Liittynyt: 8.1.2012 19:51

ViestiKirjoittaja eeepi » 12.12.2012 12:27

selvä, tarviipa itsekkin tilata ne

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

ViestiKirjoittaja Mk146 » 24.1.2013 17:09

Kirjoitetaampas tänne kokemuksia powerflexin puslista moottorin takatukeen(vaihteistontuki, dogbone mount, mikä se nyt kellekkin on), mallina tuo punainen(PFF85-420R) joka on tarkoittu diesel malliin. Aiheuttaa tärinää ohjaamoon tyhjäkäynnillä, aika melu näin kovilla pakkasilla ja sisäänajamattomana. Pitäisi parantua kun saa kilsoja enemmän alle. Mutta se käytännön hyöty olikin paljon parempi. Pitoa tuntuisi olevan aivan erilailla kuin ennen, jäisellä asfaltilla ei tahdo enään sutia kunnolla ja parkkihallissa renkaat vaan vähän kiljahti ja sitten mentiin. Ennen kummi vaan kiljui parkkihallissa ja pyörät löi heti tyhjää jäisellä asfaltilla kun nilkkaa suoristeli. Pyörien hyppiminen sutiessa loppui myöskin täysin. Kesää odotellessa, niin tietää lyökö ne pyörät enää tyhjää kaasusta. Loppupäätelmä, että hyvin käytetty kolmekymppiä jos kestää pienen täryytyksen tyhjäkäynnillä.

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 24.1.2013 17:22

Olen monesti miettinyt tuon puslan päivityksen tarpeellisuutta, mutta kiittäen edellistä vastausta taitaapi mennä miullakin to-do listalle!

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 24.1.2013 20:21

Itekki asensin juuri tuon puslan ja ensalkuun olin sillee et onpa jumalaton jurina minkä se tekee varsinkin pakkasella, vähentyny kyl ajan kanssa.. Hyötyjä/muita haittoja en oo viä huomannu, katto kesällä sit.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 30.1.2013 18:54

Kertokaas viisaampina/ jonkunsortin manuaalin omaavina kiristysmomentit alatukivarsien pulteille? Molemmat pultit kun ovat 10.9 kovuudella ja maksavat "hunajaa" tiskillä, niin olis kiva ne oikeet kiristysohjeetkin tähän saada.

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 30.1.2013 19:06


Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 30.1.2013 19:33

Tässä taiskin olla oikea linkki :)

http://www.myturbodiesel.com/1000q/a4/L ... -Jetta.htm

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 30.1.2013 19:45

Laitetaan vielä nm taulukkona sama kuin tuossa linkissä on. En vastaa tietojen 100% oikeellisuudesta, muunnokset tehty http://www.convertunits.com/from/ft+lb/to/N+m/ .

Tukivarsien pultit uusittava sekä alapallon kiinnityspultit 3kpl uusittava jos ottaa auki.

Alatukivarsien pultit etu-taka: 70nm + 90 astetta
alapallon kiinnityspultit 3kpl: 20nm + 90 astetta
alapallonivelen mutteri: ~45nm
kallistuksenvakaajan pultit: 15nm

Woo
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.9.2003 20:36

ViestiKirjoittaja Woo » 31.1.2013 14:15

Vakio kumipuslat etutukivarsissa edessä
R32 / TT umpikumiset alkuperäisosat GTIn etutukivarsissa takana

Tuo on hyvä paketti.Tuota ennen oli vakiopuslaa ja uretaania, uretaani ei takapuslana kestänyt.

Lisäksi on ECS-tuning moottorin tukikumit ja dog-bone, CupraR iskarin yläkumit, Bilstein B14 alusta jne..

Moottorin tukikumien ja dog-bonen takia pakkasella koneen jurinat kuuluu todella kovasti ohjaamoon, nollakelissäkin jurisee selvästi. Vaan ei kyllä kone heilu vähääkään.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 31.1.2013 15:24

kovasti puhutaan noista urtsipuslien kestoista mutta miten ne menee paskaksi ja olisko kuvaa mitä niille on käyny? pitäis päästä kakkista purkamaan niin näkis missä kunnossa n.120-130tkm ajetut powerflexit on.

itse säästin venton moottorintukikumeissa ja edellisessä työpaikassa teetin umpikumiversiot orggis-kumeista. aluksi oli ihan pirun kovat ja täristi mutta muutaman viikon jälkeen pehmeni sopivasti eikä enään ole niin häiritsevä. tosin kone ei kyllä heilu.

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 31.1.2013 16:17

Kaikki muut puslat kyllä kestää paitsi toi takimmainen pusla etutukivaressa. Mulla on tallissa yhdet rikkinäiset malliksi, näkee hyvin kun se keskiön metalliholkki on syönyt puslasta reijän soikeaksi ja sitten siellä puslan levemmässä päässä oleva metallilevy on ruostunut olemattomiin.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 31.1.2013 18:49

ja kuparitahnaa käytetty paikkoihin mistä on menny soikeaksi? vissiin jotain muutoksia noissa puslissa ollu ku kakkikseen aikoinaan hommasin niin siinä oli juurikin tuo metallilevy mutta ei tuossa venton puslassa ollu. ku samat puslathan nuo pitäis vissiin olla kolmosessa ja kakkosessa?
kyseinen pusla on siis tuossa kuvassa.
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... Puslat.jpg

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 31.1.2013 21:12

Saman näköiset on tallissa pyörimässä, tosin väri on violetti ja metallilevy on tuolla uretaanin välissä ollut niissäkin, mutta yksi talvi ja ruoste iski.

Woo
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.9.2003 20:36

ViestiKirjoittaja Woo » 1.2.2013 13:04

Muut puslat uretaanisina OK paitsi etutukivarsien takapusla.

Tallissa on yhdet nelosmallin tukivarret irrallaan missä uretaanipuslat vielä paikallaan, pitä ottaa niistä kuvia ja laittaa näytille miten niille on käynyt. Powerflexin violetit puslat on ne.

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 1.2.2013 14:11

Mulla oli kanssa aiemmin Powerflexiä etutukivarsissa. Asennusvuodesta ei ole tietoa, todennäköisesti vuosi 2007 ja vuosi sitten tuli tilalle etumpaan puslaan OEM Golffin kumipusla ja taaemmaksi TT:n täyskumi. Tällöin uretaanipuslat olivat vielä ok kunnossa, hieman alkuperäisestä painuneet tosin. Tosin viime kevääseen saakka autoa ei ollut madallettu -30 mm enempää.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa