Vnt ahtimen puhdistus Mr musclella toimii!
Valvoja: ffp jäsenet
Vnt ahtimen puhdistus Mr musclella toimii!
Muuttuvasiipisen ahtimen puhdistus onnistuu lähes jokaisessa autossa.
Omat oireet oli limp mode eli vedot loppui 3.4.5 vaihteilla kuin seinään..kiitos korkeiden ahtojen ja jumittavien vnt siipien
Kun kaikki oli melkein koitettu
Alipaine letkut, putkisto,katti n75,maf jne niin vaihtoehdoksi jäi siivet jumissa ahdin vaihtoon.. Tai ainakin näin kerrottiin.
Onneksi ulkomaalaisella palstalla ja täältä vinkiksi saatu linkki osoittautui toimivaksi.
Mr muscle uunin puhdistus aine, Egr aukosta kumiletkulla syötettynä aine puhdisti turbon ja pelasi sen jälkeen 5-6tkm ilman ainuttakaan ongelmaa.
5-6tkm jälkeen ahdot olivat nousseet yli1.5bar ja tein käsittelyn limp moden ennalta ehkäisyksi udestaan ja siittähän se apu löytyi.
Täällä pari kuvaa ja infoo (englanniksi)
http://www.briskoda.net/forums/topic/24 ... -of-sorts/
Edit: 7.2021
Kestotestinä +100tkm ja 12 muskeli kylvyn jälkeen ahdin toimii edelleen eikä ylimääräisiä oiretta ole tullut pesujen seurauksena.
Omat oireet oli limp mode eli vedot loppui 3.4.5 vaihteilla kuin seinään..kiitos korkeiden ahtojen ja jumittavien vnt siipien
Kun kaikki oli melkein koitettu
Alipaine letkut, putkisto,katti n75,maf jne niin vaihtoehdoksi jäi siivet jumissa ahdin vaihtoon.. Tai ainakin näin kerrottiin.
Onneksi ulkomaalaisella palstalla ja täältä vinkiksi saatu linkki osoittautui toimivaksi.
Mr muscle uunin puhdistus aine, Egr aukosta kumiletkulla syötettynä aine puhdisti turbon ja pelasi sen jälkeen 5-6tkm ilman ainuttakaan ongelmaa.
5-6tkm jälkeen ahdot olivat nousseet yli1.5bar ja tein käsittelyn limp moden ennalta ehkäisyksi udestaan ja siittähän se apu löytyi.
Täällä pari kuvaa ja infoo (englanniksi)
http://www.briskoda.net/forums/topic/24 ... -of-sorts/
Edit: 7.2021
Kestotestinä +100tkm ja 12 muskeli kylvyn jälkeen ahdin toimii edelleen eikä ylimääräisiä oiretta ole tullut pesujen seurauksena.
Viimeksi muokannut Daword, 19.7.2021 16:37. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
EI ole paha homma tehdä itsekkään. Omasta AFN:stä puhdistin itse. Turbo oli koko puhdistuksen paikallaan. Koneen ollessa kylmä, tungin EGR-putken alapäästä letkua turbon pakopesän sisään, ja letkua pitkin mr. musclea :D
Tuosta vielä linkki lontoolaiselle sivulle mistä tuon tavan löysin.
Tuosta vielä linkki lontoolaiselle sivulle mistä tuon tavan löysin.
Nyt alkoi kiinnostaa toi mr. muscle käsittely! omassa ATD:ssa (ohjelmoitu) ilmeisesti siivet jumittaa kiihdytyksessä. Tuntuu, että puutuu hetkeksi ja sekunnin päästä jo mennäänkin taas.
Ainakin lontoon pojilla näyttäis onnistuneen, mutta voiko tota hommaa ryssiä mitenkään? Kuulostaa kuitenkin radikaalilta tunkea uuninpuhdistusainetta turboon.
Ainakin lontoon pojilla näyttäis onnistuneen, mutta voiko tota hommaa ryssiä mitenkään? Kuulostaa kuitenkin radikaalilta tunkea uuninpuhdistusainetta turboon.
mielenkiintoiselta kuulostaa tuo ajatus tuosta puhdistus aineen ruiskuttamisesta. veikkaan kuitenkin että sillä ei pitkä ikäistä korjausta saavuteta. on kuitenkin aika pienessä välissä noi siivet ja tuo ratas mikä niitä liikuttaa. sanoisin, että ota auki ja puhdista kunnolla niin ei tarvii taistella sen kanssa jatkossa.
Noniin nyt Mr muscle käsittely on suoritettu.
egr pakokaasu letku irti egr päästä ja siittä taipuisaa silikooniletkua alaspäin. (voi avata myös pakokaasu letkun ala kiinnikkeistä)
mr musclee päästin niin kauan että vaahtoa tuli täyttöaukosta ulos. hetkenpäästä laitoin vielä lisää täytettä.
pitkäpihtisillä tongeilla vnt säätötangosta kiinni ja humppausta ylös kellolle päin. n1min ja tanko tuntui selkeesti pidempi liikkeiseltä ja silmin nähden huomasi sen "pudonneen alemmaksi" (vapautui siis)
tanko liikkui aluksi n.4-5mm (voi tarkistaa kun nyppää vnt kellosta alipaine letkun irti/kiinni edes takaisin ja tarkkailee tankoa) nyt liike rata on n.15-20mm
autolla baanalle ja reilusti kaasua +3500rpm 1. 2. ja 3. sama uusiksi muutaman kerran. Löi kunnon savupilven kun paskat tuli putkesta pois.
Loppu tulos: vnt liikerata palautui, tehoja +3000rpm tuplasti enemmän ja auton veto muutenkin erittäin paljon parempi koko alueella.ja mikä parasta ei enään Limp mode vikaa! :-)
40min kesti 2,59e maksoi ja Toimii! Suosittelen!
ja vnt liikerata kannattaa tarkistaa pitäis liikkua sen 15-20mm toimivana
egr pakokaasu letku irti egr päästä ja siittä taipuisaa silikooniletkua alaspäin. (voi avata myös pakokaasu letkun ala kiinnikkeistä)
mr musclee päästin niin kauan että vaahtoa tuli täyttöaukosta ulos. hetkenpäästä laitoin vielä lisää täytettä.
pitkäpihtisillä tongeilla vnt säätötangosta kiinni ja humppausta ylös kellolle päin. n1min ja tanko tuntui selkeesti pidempi liikkeiseltä ja silmin nähden huomasi sen "pudonneen alemmaksi" (vapautui siis)
tanko liikkui aluksi n.4-5mm (voi tarkistaa kun nyppää vnt kellosta alipaine letkun irti/kiinni edes takaisin ja tarkkailee tankoa) nyt liike rata on n.15-20mm
autolla baanalle ja reilusti kaasua +3500rpm 1. 2. ja 3. sama uusiksi muutaman kerran. Löi kunnon savupilven kun paskat tuli putkesta pois.
Loppu tulos: vnt liikerata palautui, tehoja +3000rpm tuplasti enemmän ja auton veto muutenkin erittäin paljon parempi koko alueella.ja mikä parasta ei enään Limp mode vikaa! :-)
40min kesti 2,59e maksoi ja Toimii! Suosittelen!
ja vnt liikerata kannattaa tarkistaa pitäis liikkua sen 15-20mm toimivana
pitäis kuulua merkkiliikkeiden vuosihuoltoon tämä. ties kuinka monta ehjää vain jumissa olevaa turboo on vaihdettu. nyt takana 200km ja vetää komiasti puutumatta punaselle asti, ihan eri auto on :-)
kannattaa varoo ettei pääse imusarjaan roiskumaan kun ei sovi alumiinille.. mutta muuten homma on helppo tehdä ihan koti konstein.
kannattaa varoo ettei pääse imusarjaan roiskumaan kun ei sovi alumiinille.. mutta muuten homma on helppo tehdä ihan koti konstein.
eipä taida kovin herkästi mennä kun egr aukosta syöttää letkulla turbon pesään suoraan vaahtoa.. eikä toi ole kuin alumiinille haitallista.
kuitenkin kun lähtee autoo polkeen niin ei siellä paljoo mr musclett säily, on sen verran palavaa/haihtuvaa tavaraa. mutta nyt pelittää ja vnt liikkuu sormillakin :-)
Ulkomaalaisilla vw/tdi foorumeilla on kymmeniä hyviä kokemuksia eikä mitään sivu oireita ole tullut.. kyllä uskaltaa tehdä muscle operaation :-)
eli tuosta egr reijästä letku turbolle ja vaahtoa kuten kuvassakin.

kuitenkin kun lähtee autoo polkeen niin ei siellä paljoo mr musclett säily, on sen verran palavaa/haihtuvaa tavaraa. mutta nyt pelittää ja vnt liikkuu sormillakin :-)
Ulkomaalaisilla vw/tdi foorumeilla on kymmeniä hyviä kokemuksia eikä mitään sivu oireita ole tullut.. kyllä uskaltaa tehdä muscle operaation :-)
eli tuosta egr reijästä letku turbolle ja vaahtoa kuten kuvassakin.

Tossa ei ole mitään riskejä niin kauan kuin ei mr. muscle saavuta kannen alumiinia. Pientä varovaisuutta siis sen aineen tuuttaamisessa sisään. Muutenhan patarauta kestää ton litkun. Vaikutus perustuu siihen, että mr. muscle hajottaa hiilikovettumia ja pehmentää niitä niin paljon, että mekanismi pääsee jälleen liikkumaan ja toimimaan. Hieman raskaampi kaasujalka käsittelyn jälkeen pitäis helpottaa mekanismin toimivuutta entisestään kun sonta lähtee liikenteeseen. Tuo kemiallinen puhdistus voi olla jopa monesti tehokkaampi kuin mekaaninen puhdistus, koska hankaamalla pienimmistä väleistä ei saa hiiltä pois.
Toi muskeli on varmasti myös jokin hyvin vahva emäs, kuten vaikka kotimaiset viemärinavausrakeet, jotka ovat kaliumhydroksidia. Itse käytän vahvaa liuosta erilaisten rakennus- ja kalustehelojen maalinpoistoon. Esim. alumiiniset (lue pa..kat) ikkuoiden sormihaat syöpyvät jo muutamassa tunnissa todella paljon. Varmasti alumiinin laatu vaikuttaa todella paljon. Muskelia en ole käyttänyt joten väkevyydestä en tiedä, mutta voisin kuvitella että jos ainetta jää ahtimen aluosiin niin syöpyminen on aika varmaa. Vartissa nyt tuskin mitään mainittavaa tapahtuu. Jos haluaa pelata varman päälle (ja jos mahdollista) niin kannattaa huuhdella pesun jälkeen miedolla etikkavedellä. Tuo neutraloi emäksen vaarattomaksi.
juu on emäksinen mutta teho ainehan on natriumhydroksidi, sen takia se ilmeisesti toimii.
nyt 500km ja useita kiihdytyksiä 3.4.5 vaihteilla ja ei mee limppiin. yllätyinkin miten hyvin tällänen diiseli kiihtyy evryn kanssa nyt kun on kunnossa.
ei tuota tarvii pakosta huuhdella se aine katoo ihan jo ekalla minuutilla kun alkaa kierrättään. tuosta vnt tangon liikkeestä voin ottaa kaikille mahdollisille epäilijöille live kuvaa :-)
nyt 500km ja useita kiihdytyksiä 3.4.5 vaihteilla ja ei mee limppiin. yllätyinkin miten hyvin tällänen diiseli kiihtyy evryn kanssa nyt kun on kunnossa.
ei tuota tarvii pakosta huuhdella se aine katoo ihan jo ekalla minuutilla kun alkaa kierrättään. tuosta vnt tangon liikkeestä voin ottaa kaikille mahdollisille epäilijöille live kuvaa :-)
ei oo evry ollut kuin 2viikkoa kiinni ja jumitus vika tuli about 2kk sitten. evryn hankein siksi että auto kulkis alakierroksilla hiukan paremmin koska kierroksia ei voinut käyttää. auto oli aika kevyessä käytössä koko talven ja silloin tais alkaa kerään karstaa siipiin.
laitan ennen/jälkeen videon illemmalla vnt liikkeestä.
laitan ennen/jälkeen videon illemmalla vnt liikkeestä.
juu kuulemma on niissäkin käytetty.
ei löytynyt matskua miten vnt liikkui ennen mr musclea mutta n.5mm se oli.
Nyt liikkuu tähän malliin.
http://www.youtube.com/watch?v=IPftD5yn ... ure=vmdshb
ei löytynyt matskua miten vnt liikkui ennen mr musclea mutta n.5mm se oli.
Nyt liikkuu tähän malliin.
http://www.youtube.com/watch?v=IPftD5yn ... ure=vmdshb
No niin, Mr. musclet vaahdotettu AFN:ään samasta egr-rööristä, aika homma saada jumahtaneet mutterit auki laipasta. Raportoin myöhemmin, auttoiko itsellä. Jouduin ruuvaamaan "tehoboksin" potikan pari kierrosta pienemmälle talvella, overboost.
Nyt on käyty karstoja polttelemassa ja ei mene limppiin millään. Annoin vaikuttaa tunnin ja ennen kasausta ruuttasin vielä lisää, sitten käyntiin. Boksin ruuvasin rynkytysrajalle. Toimii auto taas niinkuin pitäisikin!
Nyt on käyty karstoja polttelemassa ja ei mene limppiin millään. Annoin vaikuttaa tunnin ja ennen kasausta ruuttasin vielä lisää, sitten käyntiin. Boksin ruuvasin rynkytysrajalle. Toimii auto taas niinkuin pitäisikin!
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Ei kukaan operaation tehneistä satu asumaan Riihimäki-lahti seudulla, olisiko kiinnostusta tehdä kyseine käsittely korvausta vastaan.. Rouva lähti tänään autolla ja ei kuulemma kulkenut mihinkään lisäksi meni vikatilaan. Kävin äskettäin tarkistamassa alipaineletkut ja muutenkin kulku kohdillaan. 355tkm ajettu turbolla:)
ei siinä voi oikeen mikään mennä vikaan.
auki egr pakokaasu letku ala kiinnikkeistään ja siitä suoraan letku alas turbon pakopesään ja truuttaa niin kauan ainetta että tulee vaahto aukosta näkyviin kuten aikasemmin olevassa kuvassa.
vaikutus 20min-1h ja voi humpata vnt tankoa samalla jotta vapautuu nopeempaa. (alipaine pumppu on tähän hyvä jos löytyy. sitten putki paikoilleen ja kaasutteleen.
ainetta ei kannata laittaa kuumaan koneeseen, on hyvä antaa jäähtyä tovi.
lämpöseen koneeseen voi laittaa
auki egr pakokaasu letku ala kiinnikkeistään ja siitä suoraan letku alas turbon pakopesään ja truuttaa niin kauan ainetta että tulee vaahto aukosta näkyviin kuten aikasemmin olevassa kuvassa.
vaikutus 20min-1h ja voi humpata vnt tankoa samalla jotta vapautuu nopeempaa. (alipaine pumppu on tähän hyvä jos löytyy. sitten putki paikoilleen ja kaasutteleen.
ainetta ei kannata laittaa kuumaan koneeseen, on hyvä antaa jäähtyä tovi.
lämpöseen koneeseen voi laittaa
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Se karsta liukenee ja palaa savuna läpi putkiston alle minuutissa.
saahan sitä irrottaa turbon ja rauhas putsata.. mutta yhtälailla ne moskat lähtee tuollakin ja alle tunnissa.. ymmärrän että on skeptikoita koska eihän mikään voi olla näin helppoo, mutta niin se vaan on helppoo kuin mikä :-)
Ja mitä välii loppujen lopuks on katalysaattorilla? sama vaikka löis kangella tyhjäksi tai hankkii downpipee tilalle..ei vaikuta katsastuksessa.
Mutta ei mr musclella kuitenkaan ole vaikutusta kattiin.
toistaseks omassa tiedossa 5/5 kellä on tämä toiminut ilman ongelmia
saahan sitä irrottaa turbon ja rauhas putsata.. mutta yhtälailla ne moskat lähtee tuollakin ja alle tunnissa.. ymmärrän että on skeptikoita koska eihän mikään voi olla näin helppoo, mutta niin se vaan on helppoo kuin mikä :-)
Ja mitä välii loppujen lopuks on katalysaattorilla? sama vaikka löis kangella tyhjäksi tai hankkii downpipee tilalle..ei vaikuta katsastuksessa.
Mutta ei mr musclella kuitenkaan ole vaikutusta kattiin.
toistaseks omassa tiedossa 5/5 kellä on tämä toiminut ilman ongelmia
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Voi olla ahdasta mallista riippuen mutta jos egr putken löydätte ja ala kiinnikkeistä saatte auki niin silloin homma on kuin puoliksi tehty.. voi toki joutua irrotteleen suodatin koteloo tms.
periaatehan on kuitenkin sama kaikissa moottoreissa eli egr pakokaasu letkun alaosasta aine sisään.(yläosasta voi myös mutta alhaalta helpompaa jne)
Kovin mahdottoman moni ei varmaan ole vielä kerennyt tekeen kun vaikuttaa aika uudelta konstilta täällä suomen puolella :-)
rapakon takana näitä onkin sitten enempi.
periaatehan on kuitenkin sama kaikissa moottoreissa eli egr pakokaasu letkun alaosasta aine sisään.(yläosasta voi myös mutta alhaalta helpompaa jne)
Kovin mahdottoman moni ei varmaan ole vielä kerennyt tekeen kun vaikuttaa aika uudelta konstilta täällä suomen puolella :-)
rapakon takana näitä onkin sitten enempi.
Oliskohan tuota puhdistus operaatiota järkevä alkaa tekemään ennaltaehkäisevästi, ennen kuin vikaa edes kunnolla ilmenee?
T5 porterissakin tuo näyttäisi olevan helppo tehdä, egr laippaan kun pääsee helposti käsiksi. Täytyy kokeilla joskus T5:seen, tuossa kun kylmänä ahdin vislailee joskus varsin erikoisesti ja kiihtyminen on hetken hakusessa.
T5 porterissakin tuo näyttäisi olevan helppo tehdä, egr laippaan kun pääsee helposti käsiksi. Täytyy kokeilla joskus T5:seen, tuossa kun kylmänä ahdin vislailee joskus varsin erikoisesti ja kiihtyminen on hetken hakusessa.
BKD sai Muscle käsittelyn eilen tuloksena vikatilaan meno loppui, savutus loppui ja vetää nyt punarajalle asti nätisti, pienenä miinuksena aikaisempaa enemmän viheltävä turbo
Hommaan tuhraantui lähes 2 tuntia ja heikkohermoisille ei voi hommaa suositella tuossa konemallissa! Alapuolelta irroitettava painekellon letku, turbon sisäänmenoputki sekä sen yksi kiinnitysruuvi (t30 torx). Yläpuolelta pois suojakoppa, ilmaputki (t30) sekä EGR väliputki (12mm pitkä hylsy sekä 6mm kuusiokolo) joka on todella hankala irroittaa koneen takapuolelta EGR-coolerin alta
Hommaan tuhraantui lähes 2 tuntia ja heikkohermoisille ei voi hommaa suositella tuossa konemallissa! Alapuolelta irroitettava painekellon letku, turbon sisäänmenoputki sekä sen yksi kiinnitysruuvi (t30 torx). Yläpuolelta pois suojakoppa, ilmaputki (t30) sekä EGR väliputki (12mm pitkä hylsy sekä 6mm kuusiokolo) joka on todella hankala irroittaa koneen takapuolelta EGR-coolerin alta
Mulla loppu ns.dumppimainen ääni kun kiihdytyksessä vaihdoin vaihdetta 1. Ja 2. Myös kiihdytyksessä aikasemmin vihelsi erillailla, nyt jotenkin asiallisemmin vislaa (ei niin korviin pistävää kuin ennen)
tyhjäkäynti alueella hiukan enempi pientä vihellystä. 1000-1200rpm (saattaa tulla flektistäkin toi vihellys) :)
Jos siivet jumissa niin ahdot nousee ja turbo pyörii nopiampaa samalla, joka johtaa kovempaan vislaukseen ja alhaisempaan tehoon. Eli periaatteessa suoranainen vaikutus on vnt siivillä turbon ääneen.
tyhjäkäynti alueella hiukan enempi pientä vihellystä. 1000-1200rpm (saattaa tulla flektistäkin toi vihellys) :)
Jos siivet jumissa niin ahdot nousee ja turbo pyörii nopiampaa samalla, joka johtaa kovempaan vislaukseen ja alhaisempaan tehoon. Eli periaatteessa suoranainen vaikutus on vnt siivillä turbon ääneen.
OT: Tää alkaa kuulostaa vähän tv-shop -meiningiltä. Ehkä Daword laittaakin kohta oman putiikin pystyyn. Möis vaikka 10 e/pullo jotain pirkkaa, johon painattais uudet etiketit. Turbo quick clean tjsp...
Lyhyen aikavälin kokemusten sijaan ois kiva, jos joku testais esim. käytettyihin tiivisteisiin, rupeeko tuommonen mr.muscle syövyttämään sitä edes pidemmällä altistuksella. Itellä ei oo nyt jemmassa sellaisia, nii en voi toteuttaa. Jännä ois myös tietää mitä siellä katalysaattorissa oikeasti tapahtuu, kun sinne tuutataan reilun emäksistä litkua. Että jos joku on vaikka viime aikoina tyhjentänyt kattinsa, niin kennon palasilla asiaa voisi testata. Siitä, miten katti toimii emäskylvyn jälkeen on varmasti hankala saada käsitystä, mutta jos nyt edes nähtäisiin miten kenno reagoi tuon uuninpuhdistajan kanssa.
Tähän sinänsä mielenkiintoiseen keskusteluun toivoisin siis julistuksellisen otteen vastapainoksi pientä testailua, etenkin ns. worst case scenarion kannalta.
Lyhyen aikavälin kokemusten sijaan ois kiva, jos joku testais esim. käytettyihin tiivisteisiin, rupeeko tuommonen mr.muscle syövyttämään sitä edes pidemmällä altistuksella. Itellä ei oo nyt jemmassa sellaisia, nii en voi toteuttaa. Jännä ois myös tietää mitä siellä katalysaattorissa oikeasti tapahtuu, kun sinne tuutataan reilun emäksistä litkua. Että jos joku on vaikka viime aikoina tyhjentänyt kattinsa, niin kennon palasilla asiaa voisi testata. Siitä, miten katti toimii emäskylvyn jälkeen on varmasti hankala saada käsitystä, mutta jos nyt edes nähtäisiin miten kenno reagoi tuon uuninpuhdistajan kanssa.
Tähän sinänsä mielenkiintoiseen keskusteluun toivoisin siis julistuksellisen otteen vastapainoksi pientä testailua, etenkin ns. worst case scenarion kannalta.
Tv shoppiin verrattuna tässä on se ero että tää toimii.
Oishan tuota helppo testata, tiivisteet aineeseen lilluun ja joku vanha katti täyteen ainetta päiväksi.
Mutta itelle melki riittää että toi auto vaan toimii.
E: tulipa koitettuu vm97 opelin katalysaattoriin (irtonainen) että miten muscle vaikuttaa.. laitoin reippaasti ainetta katin läpi ja ainut mitä huomasin oli että mustaa litkuu alkoi valuun, toistin käsittelyn pariin kertaan ja kyllähän ne kennot näyttää nyt melkosen paljon puhtaammilta. mitään vaurion merkkejä en näe pinnassa.
Ei ainakaan vielä reilun tunnin likoomisella saa muutakuin puhdistavan vaikutuksen.
Oishan tuota helppo testata, tiivisteet aineeseen lilluun ja joku vanha katti täyteen ainetta päiväksi.
Mutta itelle melki riittää että toi auto vaan toimii.
E: tulipa koitettuu vm97 opelin katalysaattoriin (irtonainen) että miten muscle vaikuttaa.. laitoin reippaasti ainetta katin läpi ja ainut mitä huomasin oli että mustaa litkuu alkoi valuun, toistin käsittelyn pariin kertaan ja kyllähän ne kennot näyttää nyt melkosen paljon puhtaammilta. mitään vaurion merkkejä en näe pinnassa.
Ei ainakaan vielä reilun tunnin likoomisella saa muutakuin puhdistavan vaikutuksen.
En epäile, etteikö toimisi. Pikkusen vaan tosiaan mietityttää mahdolliset sivuvaikutukset. Mut dosetin kommenttiin viitaten, eipä siinä hirveesti voi hävitä, jos on esim. 400 tkm rullattu turbo ja katti.
Btw, eikös se vihellys lähtökohtaisesti ole oire huonosta virtauksesta tai pyörteilystä? Jäiskö siipien pintaan jotain schaibaa, joka aiheuttaa pyörteilyä? Vaihtoehtoisesti käsittely voisi "avata" pintaa ja tehdä siihen huokosia, jotka heikentävät virtausta. Nää nyt on tällaisia heittoja vaan...
Btw, eikös se vihellys lähtökohtaisesti ole oire huonosta virtauksesta tai pyörteilystä? Jäiskö siipien pintaan jotain schaibaa, joka aiheuttaa pyörteilyä? Vaihtoehtoisesti käsittely voisi "avata" pintaa ja tehdä siihen huokosia, jotka heikentävät virtausta. Nää nyt on tällaisia heittoja vaan...
Toi muscle liuottaa sen paskan,eli ei se klöntteinä lähde.
Mielestäni turbon kuumalle puolelle laitettaessa ei ole aineella vaikutusta itse turboon?
Mutta toisaalta on vaikee lähtee spekuloida mahdollisia aiheutuvia vikoja kun rapakon toisella puolella on turbot pelittänyt vielä reilun vuodenkin jälkeen hyvin ilman ongelmia, jotkut ovat tehneet parikin puhdistusta ja vieläkin mennään.
Jos tästä joitakin vaurioita olisi koitunut niin varmaan niistä löytyisi paljonkin mainintoja.
1000km ja vieläkin toimii
Mutta heti ku lakkaa toimimasta niin huutelen tänne taas :-)
Mielestäni turbon kuumalle puolelle laitettaessa ei ole aineella vaikutusta itse turboon?
Mutta toisaalta on vaikee lähtee spekuloida mahdollisia aiheutuvia vikoja kun rapakon toisella puolella on turbot pelittänyt vielä reilun vuodenkin jälkeen hyvin ilman ongelmia, jotkut ovat tehneet parikin puhdistusta ja vieläkin mennään.
Jos tästä joitakin vaurioita olisi koitunut niin varmaan niistä löytyisi paljonkin mainintoja.
1000km ja vieläkin toimii
Mutta heti ku lakkaa toimimasta niin huutelen tänne taas :-)
Itsellä kesti n. 10tkm ensimmäisen käsittely kerran jälkeen. Sen ajan oli tehoboksi kiinni ja aika runsaille voimasavuille säädettynä. Seuraavan käsittely kerran tein tuplana, eli putsauksen jälkeen ajoa n. 500km jonka jälkeen putsaus uudestaan. Sen kestosta en kyllä osaa sanoa, sillä auto kerkesi lähtemään kiertoon ennen oireiden uusiutumista.
En kyllä osannut arvata että tätä näinkin moni lähtisi kokeilemaan :)
En kyllä osannut arvata että tätä näinkin moni lähtisi kokeilemaan :)
Miten voi varmistaa, että se letku syöttää sitä sinne turbolle eikä koneen pakopuolelle? Ootteko kiinnittänyt letkun suoraan muscle pulloon? Ja sitten painetaan pullon tappiaa joillain pihdeillä alaspäin?
Otetaanko tanko irti kellolta, kun musclet on sisällä ja tankoa heilutellaan? Tänään olis töiden jälkeen tarkotus tehdä käsittely :)
Otetaanko tanko irti kellolta, kun musclet on sisällä ja tankoa heilutellaan? Tänään olis töiden jälkeen tarkotus tehdä käsittely :)
Olenpa ollut tyhmä. Tässä on siis varmaan kyse Spray pullossa olevasta vaahtomaisesta uunin puhdistukseen tarkoitetusta Mr. Musclesta eikä mistään nestemäisestä viemärinavaajasta. :D Jotenkin menin varmaan sekaisin kun verrattiin viemärinavaus rakeisiin ja itsellä ensimmäinen mielleyhtymä Mr.Musclesta on juuri toi kodin putkimies.
Pakokaasuletku siittä egr alimmaisesta kiinnikkeestä irti ja ujutat siittä alaspäin kumi letkuu turbon kuumalle puolelle.
About näin ja sama periaate toimii kaikkiin malleihin
http://i75.photobucket.com/albums/i306/ ... 9357-1.jpg
vnt tankoa ei tarvitse irroittaa vaan liikuttaa sitä pihdeillä varovasti tai alipainepumpulla vnt kellosta.
Ei toki ole pakko.. irtoaa kyllä itekseenkin jos jumii
About näin ja sama periaate toimii kaikkiin malleihin
http://i75.photobucket.com/albums/i306/ ... 9357-1.jpg
vnt tankoa ei tarvitse irroittaa vaan liikuttaa sitä pihdeillä varovasti tai alipainepumpulla vnt kellosta.
Ei toki ole pakko.. irtoaa kyllä itekseenkin jos jumii
En tiä uskaltasko testata. Mulla vähä eri tilanne.. Autossa "uus" 80tkm ajettu mylly ja uus turbotukun tehaskunnostettu ahdin. Auto ei väännä alhaalta yhtään ja välii ei ylhäältäkään.. Täytyy melkee koittaa ja pistää sitte käyttäjäkokemuksia jälkeenpäin räjähtikö koko mylly.
Autosta on EGR tulpattu, ja muutenki ohjelmoitu pois käytöstä. Ennen tulppausta auto sammu aina välillä kesken ajonki. Epäilin kyllä siirtopumpun hajoamista, ku se kurisee kummallisesti aina välillä.
Autosta on EGR tulpattu, ja muutenki ohjelmoitu pois käytöstä. Ennen tulppausta auto sammu aina välillä kesken ajonki. Epäilin kyllä siirtopumpun hajoamista, ku se kurisee kummallisesti aina välillä.
Testasin, otin EGR tulppauksen pois ja laitoin normitiivisteen. irrotin sen "pakoputken" mikä lähtee egr:stä. löin sen täytee mr musclee ja sit painoin sitä myös sinne alempaan pako-aukkoon jonku verran. Annoin vaikuttaa n. 40min, en käyttäny tota silikoniletkua, ehkä teen senki vielä tässä..
EGR oli tulpattuna vaan n. 10km ja nyt ku otin sen peltilätkän pois niin se oli iha perkeleen karstanen.
Lähin testiajolle ja kas kummaa, alaväännöt tuli takas, mutta vain hetkellisesti. Sit auto alko käymään kolmella ja sammu. Sain sen käyntii ku aikani sahasin ja testailin uudestaan.. Max kierrokset oli testiajon alussa n. -> 5000rpm, ja sit lopulta en saanu ku 4100rpm.
Vähä ihmehommaa. Taidan tulpata sen EGR:n takas ja koittaa keksiä missä se vika piilee, mutta kumma ku ekan kerran puolee vuotee sai niitä alavääntöjä hetkellisesti ton mr musclen jälkee ja se karsta ihmetytti..
EGR oli tulpattuna vaan n. 10km ja nyt ku otin sen peltilätkän pois niin se oli iha perkeleen karstanen.
Lähin testiajolle ja kas kummaa, alaväännöt tuli takas, mutta vain hetkellisesti. Sit auto alko käymään kolmella ja sammu. Sain sen käyntii ku aikani sahasin ja testailin uudestaan.. Max kierrokset oli testiajon alussa n. -> 5000rpm, ja sit lopulta en saanu ku 4100rpm.
Vähä ihmehommaa. Taidan tulpata sen EGR:n takas ja koittaa keksiä missä se vika piilee, mutta kumma ku ekan kerran puolee vuotee sai niitä alavääntöjä hetkellisesti ton mr musclen jälkee ja se karsta ihmetytti..
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Ehdottomasti letkun kanssa sinne turbon kuumallepuolelle jossa vnt siivet. siihen perustuu sen korjaava teho.. eikä aine pääsis vääräänpaikkaan.
Saatto mr muscle puhdistaa vnt osittain ja siksi toimi mutta koska se kaikki karsta ei voinut liueta niin sinne saatto jäädä vielä karstaa joka kiilas uudestaan vnt jumiin. siksi sillä letkulla pitää syöttää se täyteen ettei sinne jäis mitään karstaa sitä tukkimaan.
Suosittelen kokeilemaan uudestaan sillä jos tehot palas edes hetkellisesti niin viittaa vnt jumimiseen.
Saatto mr muscle puhdistaa vnt osittain ja siksi toimi mutta koska se kaikki karsta ei voinut liueta niin sinne saatto jäädä vielä karstaa joka kiilas uudestaan vnt jumiin. siksi sillä letkulla pitää syöttää se täyteen ettei sinne jäis mitään karstaa sitä tukkimaan.
Suosittelen kokeilemaan uudestaan sillä jos tehot palas edes hetkellisesti niin viittaa vnt jumimiseen.
Imusarja taitaapi ola alumiinii, pitää mielellään varoo aineen joutumista sinne.
mutta mr muscle+forte tankkiin saa autossa ihmeitä aikaan.
Yksi pumppari tuli korjattuu, limp mode ja alavääntö hukassa, savutusta sekä armoton vihellys kaikki katosi tuolla combolla 10km ajamisen aikana ja on kuin eri auto nyt.
mutta mr muscle+forte tankkiin saa autossa ihmeitä aikaan.
Yksi pumppari tuli korjattuu, limp mode ja alavääntö hukassa, savutusta sekä armoton vihellys kaikki katosi tuolla combolla 10km ajamisen aikana ja on kuin eri auto nyt.
Onneksi vilkasin tänne, täällähän on mielenkiintoista juttua. Tullut luettua vaan variantclubin t4/5 osiota. Ahdot karkaa 2.5tdi T5:ssä jopa 2.6bar 3,4 ja 5 vaihteella vaunu perässä ku lähtee kiihdyttää ennen kun limbmode. Tätä täytyy kokeilla joko ahdin irti tai sit kiinni jos niin onnistuu. Ajettu vasta 593tkm.
Jumittava vnt tuota ainakin tekee ja samat oireet oli mulla. limp mode vain 3. 4. Ja 5 vaihteilla.
Katto kuinka helposti se egr pakokaasu letkulähtee irti, erimalleissa joskus hiukan työläämpi kun tilaa vähempi.
Ja helpompi tehdä kun ahdin kiinni..pääset heti polttaan liuenneet karstat turbosta pois.
Katto kuinka helposti se egr pakokaasu letkulähtee irti, erimalleissa joskus hiukan työläämpi kun tilaa vähempi.
Ja helpompi tehdä kun ahdin kiinni..pääset heti polttaan liuenneet karstat turbosta pois.
Ei auttanut ainakaan ensimmäinen käsittely. Tiedä menikö sitä ainetta edes kunnolla perille asti, on vähän hankala saada se letku taipumaan turbon suuntaan kun pitäisi melkein 180 astetta saada kääntymään. Tai saahan sen mutta ei sitä letkua kovin pitkälle sinne saa työnnettyä. Autona siis Passat AVB koneella ja automaatti.
Täytyy vielä kokeilla ja tutkia muutenkin.
Täytyy vielä kokeilla ja tutkia muutenkin.
Laitoin juu.
Nyt sain letkun paljon pidemmälle ja ainetta meni huomattavasti enemmän. Löysin pätkän pientä kurkkuputkea ja tuin sen rautalangalla mutkalle, työnsin sen mutkan ohi ja sen jälkeen ujutin pienemmän letkun tuon kautta pakopesään. Nyt sitä ainetta meni kyllä sen verran, että varmasti on koko pakopesä täynnä.
Vikana on se, että menee vikatilaan kiihdyttäessä. Vika ilmenee vain puolilämpimällä moottorilla, ei kylmänä eikä lämpimänä. Tuosta päättelin, että siivet jumittaa. N75 vaihdettu, alipainekello liikkuu kun imee letkusta. Tuon kyllä seuraavana vaihdan jos ei nyt parane.
edit:
Ei se vika noissa siivissä ole, ei auttanut toinenkaan kerta. Vian etsintä jatkuu.. Letkut näyttää ehjiltä, täytyy kuitenkin hakea letkua ja vaihtaa vaan kaikki kun ei se paljoa maksa.
Nyt sain letkun paljon pidemmälle ja ainetta meni huomattavasti enemmän. Löysin pätkän pientä kurkkuputkea ja tuin sen rautalangalla mutkalle, työnsin sen mutkan ohi ja sen jälkeen ujutin pienemmän letkun tuon kautta pakopesään. Nyt sitä ainetta meni kyllä sen verran, että varmasti on koko pakopesä täynnä.
Vikana on se, että menee vikatilaan kiihdyttäessä. Vika ilmenee vain puolilämpimällä moottorilla, ei kylmänä eikä lämpimänä. Tuosta päättelin, että siivet jumittaa. N75 vaihdettu, alipainekello liikkuu kun imee letkusta. Tuon kyllä seuraavana vaihdan jos ei nyt parane.
edit:
Ei se vika noissa siivissä ole, ei auttanut toinenkaan kerta. Vian etsintä jatkuu.. Letkut näyttää ehjiltä, täytyy kuitenkin hakea letkua ja vaihtaa vaan kaikki kun ei se paljoa maksa.
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
Nyt on ahf koneisessa a3 mr musclet muhimassa, katotaan tunnin päästä lähteekö enää ollenkaan käyntiin =D tosin vikaa tossa nyt ei enää ollu mut varmuudelta ja mielenkiinnosta pitää koittaa. On muuten sen verran vähän tilaa tossa roplata että toivottavasti ei tarvii uudestaan alkaa tohon.
Edit. Vetoa tuli yläkierroksille pikkasen lisää, ja karstat kyllä lähti. Sen verran musta pilvi tuli putkesta kun ekan kerran kunnolla kiihdytti. Joskus jos jaksaa niin ehkä vois tehä ton uusiks mut toivotaan ettei tartte. Mutta ei voi kun suositella!
Edit. Vetoa tuli yläkierroksille pikkasen lisää, ja karstat kyllä lähti. Sen verran musta pilvi tuli putkesta kun ekan kerran kunnolla kiihdytti. Joskus jos jaksaa niin ehkä vois tehä ton uusiks mut toivotaan ettei tartte. Mutta ei voi kun suositella!
Alapuolelta irroitettava painekellon letku, turbon sisäänmenoputki sekä sen yksi kiinnitysruuvi (t30 torx). Yläpuolelta pois suojakoppa, ilmaputki (t30) sekä EGR väliputki (12mm pitkä hylsy sekä 6mm kuusiokolo) joka on todella hankala irroittaa koneen takapuolelta EGR-coolerin alta[/quote]
kävin katsomassa omasta konehuoneesta ja ilmaputken pois ottamisenkaan jälkeen ei nähnyt edes sitä egr jäähdyttimeltä turbolle lähtevää putkea, turbon kelloa saati edes koko turboa. Ylempi egr putki lähtee kyllä irti. Mitenköhän kuumalle koneelle tuon voisi tehdä jos ajaa jonnekin vuokranosturipaikalle?
kävin katsomassa omasta konehuoneesta ja ilmaputken pois ottamisenkaan jälkeen ei nähnyt edes sitä egr jäähdyttimeltä turbolle lähtevää putkea, turbon kelloa saati edes koko turboa. Ylempi egr putki lähtee kyllä irti. Mitenköhän kuumalle koneelle tuon voisi tehdä jos ajaa jonnekin vuokranosturipaikalle?
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 24.6.2012 12:22
kävin katsomassa omasta konehuoneesta ja ilmaputken pois ottamisenkaan jälkeen ei nähnyt edes sitä egr jäähdyttimeltä turbolle lähtevää putkea, turbon kelloa saati edes koko turboa. Ylempi egr putki lähtee kyllä irti. Mitenköhän kuumalle koneelle tuon voisi tehdä jos ajaa jonnekin vuokranosturipaikalle?
Ei se näy kovin hyvin yläkautta. Käsikopelo hommia BKD:ssa jos meinaa yläkautta jotain turbolle tehdä. Turbon näkee parhaiten kun tunkkaa apukuskin puolen ilmaan ja ottaa renkaan irti. Siitä voi testata sen varren liikkeen. Aineen laittoa varten on melkeimpä saatava koko keula vähintään ilmaan. Pakoputki ei ainakaan omassa lämmennyt liian kuumaksi 10km ajon aikana (osa matkasta maantiellä 80km/h). Koneen lämmöt näytti jo 90 kun tulin perille. Meneehän siinä aikaa kun touhuaa ensin mahdolliset panssarit pois auton alta ja irroittelee pakoputken niin kone ehtii jäähtyä. Hanskat kädessä en ainakaan polttanut itseäni.
Sain lauantaina tehtyä mr muscle -hoidon omaan paskaattiin ja täytyy kyllä myöntää että olihan siitä apua. Limppimoodiin ei mee vaikka yrittäis, ahtoja tulee huomattavasti alempaa ja muutenkin tuntuu ripeemmältä (jos tota 74kw voi ripeeksi sanoa).
Irroitin egr:n ja putsasin sen samalla kun vaahdot muhi koneessa. Eipä ollut vaikea homma vaikka yleensä toi jakari onkin keskellä kämmentä näissä asioissa.
Kiitokset vaan ketjun aloittajalle ja muille jotka "hoitoa" testasivat, olin jo valmistautunut vaihtamaan koko föönin uuteen..
Irroitin egr:n ja putsasin sen samalla kun vaahdot muhi koneessa. Eipä ollut vaikea homma vaikka yleensä toi jakari onkin keskellä kämmentä näissä asioissa.
Kiitokset vaan ketjun aloittajalle ja muille jotka "hoitoa" testasivat, olin jo valmistautunut vaihtamaan koko föönin uuteen..
AHF 81kw
Heheh, tämä threadi kyllä vakuutti! Itsellä 440tkm ajettu AHF, joka on vedellyt limppiin vedossa jo ties mitenkä pitkään. Välillä on satunnaisesti turbo pelannut normaalisti, mutta en ole asialle sitten mitään sen enempi jaksanut tehdä kun on normiajot onnistuneet kuitenkin ihan moitteetta.
Mr Musclet on ostettu ja tämä testataan heti kun ehtii!! :D Lähtökohtana on se että 70kmh vitosella lappu lattiaan ei tapahdu oikeastaan yhtään mitään, katotaan muuttuuko. Kerron sitten!
Edit: Jees, tulipa tässä aamusta kokeiltua kolhviin, ja muuten varmasti olis ollut erittäin helppo homma, hyvin tilaa ja kaikki hyvin nähtävillä, mutta olipa egr:n putken toinen pultti junttaantunut niin jumiin et onnistuin särkemään sen niin ettei siitä millään enää otetta saa. Vähän koitin mielenkiinnosta uitella letkua siitä putken yläpäästä sisään, mut ei se oikein tahdo mennä, eikä sit tiedä mihin reikään se siellä sujahtaa... Vai liekö mahdollista ees mennä niin mutkalle et jonnekin pakokäyriin taipus? ;p Noh pitää paremmalla ajalla tuhota se mutteri siitä pois ja laitella uudet tilalle.
Ainiin! Siitä imusarjan aukosta kun kurkkii sisään niin varmaan sentin kerros karstaa ympäriinsä, olis varmaan syytä käyttää irti... :D
Mr Musclet on ostettu ja tämä testataan heti kun ehtii!! :D Lähtökohtana on se että 70kmh vitosella lappu lattiaan ei tapahdu oikeastaan yhtään mitään, katotaan muuttuuko. Kerron sitten!
Edit: Jees, tulipa tässä aamusta kokeiltua kolhviin, ja muuten varmasti olis ollut erittäin helppo homma, hyvin tilaa ja kaikki hyvin nähtävillä, mutta olipa egr:n putken toinen pultti junttaantunut niin jumiin et onnistuin särkemään sen niin ettei siitä millään enää otetta saa. Vähän koitin mielenkiinnosta uitella letkua siitä putken yläpäästä sisään, mut ei se oikein tahdo mennä, eikä sit tiedä mihin reikään se siellä sujahtaa... Vai liekö mahdollista ees mennä niin mutkalle et jonnekin pakokäyriin taipus? ;p Noh pitää paremmalla ajalla tuhota se mutteri siitä pois ja laitella uudet tilalle.
Ainiin! Siitä imusarjan aukosta kun kurkkii sisään niin varmaan sentin kerros karstaa ympäriinsä, olis varmaan syytä käyttää irti... :D
egr yläpäästä mäki ujutin letkun ku alhaalta oli niin tiukasti kiinni. katot paljoko letku menee alas, otat pois ja laitat siihen viereen josta vertaat pituudesta ylettääkö just sinne turbon kuumallepuolelle.. riittävän jäykähkö silikoni letku ei pääse kaksinkerroin heittään eikä pääse kääntyyn väärään suuntaan. Sitten truuttaat niin kauan että vaahto tulee egr putkesta näkyviin.
eipä tossa ole mitään mikä rikki vois mennä vaikka se vaahto hetkeks meniskin väärään paikkaan joka tosin on hyvinkin epätodennäköistä :-)
eipä tossa ole mitään mikä rikki vois mennä vaikka se vaahto hetkeks meniskin väärään paikkaan joka tosin on hyvinkin epätodennäköistä :-)
kyllä sieltä välistä pitäis vähän pilkistää jos on laipattu.. vai voikohan olla niin karstas ettei ole kovin isoa aukkoa. aika paljo sitä letkuu piti käännellä ja pyöritellä kunnes sen sai ihan riittävän alas meneen.
jos se mahdottomalta tuntuu niin ei siinä auta muu kuin alkaa availeen alaputken kiinnikkeitä jotenkin.
jos se mahdottomalta tuntuu niin ei siinä auta muu kuin alkaa availeen alaputken kiinnikkeitä jotenkin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa