Onko Touranit ja etenkin 2.0 TDI:t oikeasti huonoja?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

busdriver
-
Viestit: 91
Liittynyt: 8.8.2007 14:37

Onko Touranit ja etenkin 2.0 TDI:t oikeasti huonoja?

ViestiKirjoittaja busdriver » 11.11.2011 12:28

Päivän polttava kysymys; kannattaako iskeä kouransa tuollaiseen 2.0 TDI koneiseen autoon? Ja vieläpä Touraniin? Jääkö käteen muuta kuin sitä ihteensä (korjaamolaskun lisäksi)?

Vaihtokaupoissa olisi ehkä tulossa 2006 Touran 103kW/140hp ja manuaalilootalla. Ajettu joku 230tkm. Olen löytänyt verkosta paljon informaatiota jonka mukaan juuri Touran olisi melkein huonoin nykyvolkkari. Ja 2.0 TDI epäluotettava moottori. Pitäneekö paikkansa? Pumppusuuttimia menee ainakin siinä isommassa 170hp koneessa, mutta kai tässä pienemmässäkin. Ainakin Saksan Auto Bild rankkasi Touranin paskimmaksi kestotestiautoksi, 18 pv korjaamolla 100 tkm:n testin aikana. Listassa olevat viat on tosin minusta aika pieniä, paitsi aiheeton turbon vaihto.

http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-touran-2.0-tdi-58765.html

Tyytyväisethän ei yleensä palstoilla raportoi että ongelmia ei ole ollut. Touraneita on aika paljon myyty, joten kai siellä jokunen hyväkin on? Tämä kyseinen yksilö tuntui ainakin olevan teknisesti ihan ok kunnossa kun kävin koeajolla.

Saattaa olla että jos vaihto tulee niin Touran lähtee joka tapauksessa pian kiertoon kun en varsinaisesti sellaista koppiautoa ole nyt hakemassa. Se olisi vaan parempi vaihtoväline autokaupoissa kuin tuo nykyinen 1990-luvun autoni jota ei kannata paljoa liikkeisiin tarjota. Vai hyvittääkö automyyjätkään Touraneista mitään?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 11.11.2011 19:32

On kai niitä 140hp (BKD jne) pumppusuuttimia jokunen mennyt mutta ongelma painottuu ihan valtaosin 170hp versioiden Siemensin valmistamiin suuttimiin ja ehkä myös 2.0 TDI:n 8v versioon. Näissä yhdistävänä tekijänähän on DPF, liekö asia ollut niin että Boschilta ei ole saanut jälkiruiskutukseen kykeneviä pumppusuuttimia ja siten DPF-malleissa on noita Siemensin tekeleitä jouduttu käyttämään. Hajonneet 170hp suuttimet korvautuvat erimerkkisillä mutta en nyt muista ulkoa kenen tekemiä ovat, valmistaja oli kyllä jotenkin outo kun sitä oikein hämmästeltiin.

Touranissa on muutama huono/vikaherkkä ominaisuus, tosin ne korreloivat pääosin muihinkin samaa moottoria, vauhtipyörää, webastoa tai muita osakokonaisuuksia käyttäviin volkkareihin. Poikkeuksena ehkä takaluukkujen ja ovien saumavauriot. Ruoste päässyt valloilleen vanhempien Touraneiden takaluukun nurkissa ja ovien rungoissa ulkopellin liitoksessa saumakitin alla.

Profiilini 195tkm ajettuun Touraniin vaihdettu vuosien saatossa 3 ovea ja takaluukku ja korjattu takalattian ruostumisvauriot takuuna.
VarmaRatkaisu-turva vaihtoi heti oston jälkeen syl.kannen takuuna kun puski jatkuvasti hiukan öljyä paisuntasäiliöön, sen jälkeen ei mitään teknisiä pulmia.

Itse uusin vauhtiksen, kytkimen ja painelaakeri-työsylinterin 190tkm kohdalla kun vauhtiksen ääni alkoi voimistua. Alkuperäinen avaamaton webasto on nyt viimein ainakin puhdistuksen tarpeessa, ensi viikolla näkee riittääkö se vai joudutaanko uusimaan palopesä. 7vuotias webasto pelannut meillä jokseenkin moitteetta (vesipumppu uusittu) lähes 4vuotta mutta nyt tehnyt häiriöitä koko syksyn, aina sama liekinvalvonnan vika. Auton oston jälkeen asennettiin kellolaite ja T91 kauko-ohjain, selittää ehkä hyvää toimintavarmuutta webastossa.

pasi.
-
Viestit: 400
Liittynyt: 23.9.2004 19:43

ViestiKirjoittaja pasi. » 11.11.2011 20:04

Itse uusin vauhtiksen, kytkimen ja painelaakeri-työsylinterin 190tkm kohdalla kun vauhtiksen ääni alkoi voimistua.


millä tavalla tuo vauhtipyörän ääni sinulla kuului, onko tuo työsylinteri vaihdettava jos vaihtaa painelaakerin?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 11.11.2011 20:33

Sellainen epämääräinen kolkotus/kolina johon sekoittu laahaavaa ääntä. Kylmänä pahimmillaan, aluksi rauhoittuu hieman moottorin lämmetessä mutta ei siltä tieltä paluuta ole.

Painelaakeri on samaa osaa työsylinterin kanssa.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 11.11.2011 22:16

140 heppaisen Touranin suuttimet ei ole hajoamisherkkiä, ongelmaa tosiaan koskee lähes pelkästään 170-heppaisia. Muuten ylläolevat jutut suuttimista onkin tietämättömien arvailua ja metsään meni.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 11.11.2011 22:19

^ Onko noi 8v 140heppaisten suuttimet kenen valmisteita? Ite en ole joutunut niitä uusimaan niin en ole päässyt asiaan tutustumaan.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 12.11.2011 6:50

Eiköhän nuo ole Boschin valmistamia...

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 12.11.2011 8:27

Itselläni on ajossa reilut 230tkm ajettu 2004 Touran, tosin 1.9TDI koneella.

Varsinaisia korjauksia tuohon on minun ja edellisen omistajan aikana tehty vauhtikseen/kytkimeen (kuten jyrilläkin) sekä pyörännapoihin. Takaluukku vaihdettiin maahantuojan piikkiin viime talvena, kun oli sisältä ruostunut ulospäin. Muuten autoa on huollettu normaalin huolto-ohjelman mukaisesti ja vaihdettu kuluvaa osaa esim jarruja, nesteitä ja hihnoja.

Moottorit on täysin samoja kuin esim Golfissa ja Passatissa sekä iso osa muistakin toiminnallisista osista esim webasto tai DSG. Joten sikäli samaan "paskaan" kätensä työntää lähes missä tahansa muussakin samanikäisessä VAG:ssa.

Muutamia Turreja on tullut koeistuttua, missä on mittarissa ollut vähän reilumpiakin kilometrimääriä, esimerkkinä 380tkm ajettu TDI-Touran vakioturbolla. Ainahan autossa jotain pientä löytyy kun mittarissa alkaa yli 200tkm olla, mutta ei tämä nyt omien ajojen perusteella huonoin VAG tekele missään nimessä ole. :)

Itse olen ollut pirssiin varsin tyytyväinen. Touranin käyttäjäryhmä yleensä ei ehkä ole sitä tyypillisintä nettiin asioista kirjoittelevaa kansanosaa. Sen vuoksi niitä positiivisia kommentteja ei ehkä samaan tapaan löydy kuin vaikka GTI Golfista tai 1.8T moottorista.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 12.11.2011 9:47

jyri.h: onko kyseessä siis webasto vai eberi? jos webasto niin taitaa tulla järkevämmäksi ostaa koko webasto ennenkuin palopesä

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 12.11.2011 10:15

jarskii :
Webastohan tuossa on, mulla on jemmassa yksi vähän käytetty täydellinen lämmitin josta on elektroniikka pimentynyt. Tiedän ettei niitä palopesiä pysty normaalisti puhdistamaan mutta sopivilla kikkakutosilla täytyy yrittää.

Sen takia tuossa ylempänä kyselin 140hp 8v 2.0 TDI suuttimien valmistajaa kun niissäkin pitäisi olla se jälkiruiskutusmahdollisuus. Ymmärtääkseni kaikki kyseiset motit ovat DPF:llä.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 12.11.2011 18:49

On 2.0 8V Boschin suuttimilla.
Onhan kaikki 2.5 TDI T5 Portteritkin Boschin pumppusuuttimilla ja kaikissa -07 ja uudemmissa on DPF.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 12.11.2011 21:16

Kiitos tiedosta.
Ihmettelin vain kun hajonneiden 170hp korvaavat suuttimet eivät olleet boschilaisia 140hp tapaan, siksi oli kehittynyt harhaluulo ettei boschilla olisi jälkiruiskutuskykyisiä pumppusuuttimia. Eli ei pitäisi vetää johtopäätöksiä :)

ripe71
-
Viestit: 14
Liittynyt: 26.3.2009 13:15

ViestiKirjoittaja ripe71 » 13.11.2011 13:08

Täällä kans Touran 2005 1,9 TDI BKC ja DSG kin vielä.331 tkm mittarissa ja mukavasti raksuttelee eteenpäin.
Sanonpa vaan sen että tuollainen tilatötterö on oikeasti kätevä kun pitää kuskata polkupyörää tms juttuja , esim Jopon voi heittää kokonaisena kyytiin. Lisäksi hieman korkeampi kabiini on hyvä kokemattomankin (nais) kuljettajan käytössä. Sieltä näkee ja laatikkomainen muoto on helpompi hahmottaa.

Count
-
Viestit: 77
Liittynyt: 20.10.2006 20:05

ViestiKirjoittaja Count » 15.11.2011 11:28

Mulla on 2006 mallinen 2.0TDI (BKD) DSG turaani ollut käytössä viime vuoden kesäkuusta ja siitä lähtien ajettu 72000km. Nyt mittarissa 372000. Entinen taksi siis :)

Ainoa ikävä ongelma auton kanssa oli se, että kovilla pakkasilla sitä ei saanut ilman apuvirtaa käyntiin vaikka akkukin vaihdettiin uuteen AGM-akkuun. Liian jäykkä pyörittää tuo DSG. Sähkölämmitintä kun ei ollut (kohta on) ja webaston käyttö taas sitten vei akusta ne vähätkin mehut mitä -30C lämmöissä oli saatavissa.

Takaluukussa on alkavaa ruosteongelmaa jota takuu ei enää suostunut korvaamaan. Muuten ei ole tarvinnut kun öljyt vaihtaa ja tankata. Nyt webasto alkoi vähän piiputtaa eikä suostu käynnistymään, sitä tongitaan samalla kun öljypohjaan pultataan lämmitin.

360tkm kohdalla vaihdettiin öljyt koneeseen ja DSG:hen sekä jakoremmi ja sen heebelit.

Voisi olla myynnissäkin jos jotakuta kiinnostaa kun ei ole enää tarvetta tuollaiselle kaapille...

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 15.11.2011 16:52

^ Miksi säteilylämmitin?
BKD+DSG yhdistelmään löytyy Defalta vesilämmitinkin (nrolla 778) joka lämmittää aivan eri tavalla kuin öljypohjaan pultattava lätkä (vaikka tuo lämmitin nro.850 onkin isoimpia säteilijöitä).

778 elementti tulee DSG:n lauhduttajan ja lohkon väliseen letkuun, tuo sarja on tarkoitettu nykyisen defan luettelon mukaan Jetta/Passat BKD/BKP+DSG yhdistelmälle mutta kun vielä muinoin uusia autoja meillä duunissa varusteltiin niin vastaavanlaista sarjaa olen asentanut kymmenittäin eri volkkareihin jossa 2.0 16v pumppari ja DSG mukaanlukien Touran. Harmikseni en vaan enää muista sarjan numeroa, nro.750 jostain syystä kummittelee mielessäni mutta pikaisella etsimisellä en sellaista löytänyt.
Tuossa ohje tuohon 778 lämmittimen asennukseen:
http://www.defa.net/doc/700/778.pdf

Tuo vesielementin luulisi laatikkoakin ainakin ihan pikkasen hiukan notkistavan, ehkä?

Count
-
Viestit: 77
Liittynyt: 20.10.2006 20:05

ViestiKirjoittaja Count » 19.11.2011 11:10

Säteilylämmitin siksi että sellainen sattui "sopivasti" löytymään kun muut piuhat sun muut oli jo valmiina. Ja myös asennuksen helppouden takia, meinasin tehdä sen itse mutta noh, toisin kävi. Kiitos vinkistä, pitää miettiä tuotakin jos auton pidän.

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 20.11.2011 8:41

Ihmettelin vain kun hajonneiden 170hp korvaavat suuttimet eivät olleet boschilaisia 140hp tapaan

Bosch suuttimet tarvii Bosch moottorinohjauksen....
Siemensit taas Siemensin moottorinohjauksen...
Eivät käy ristiin..
Viisaammat korjatkoon mikäli olen väärässä..

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 20.11.2011 9:45

Noinhan se menee ja 170-heppaisen suuttimet on aina Siemens-Continentalin valmistamat.

busdriver
-
Viestit: 91
Liittynyt: 8.8.2007 14:37

ViestiKirjoittaja busdriver » 20.11.2011 18:40

No se Tourani tuli nyt sitten taloon. Ei se nyt kovin pahalta vaikuta, oikeastaan perhekäyttöön oikein oiva auto mutta eihän se kovin seksikkäältä näytä. Ihan mukava auto ajella mutta rengasmelu on kyllä aika huumaava ainakin nastoilla.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 20.11.2011 18:50

Rengasmeteli tuntuu olevan vakiovaruste joka vagissa.
Parilla kaverilla on touran tuolla pienemmällä koneella ja kytkinmurheita on kummassakin vaikka alle 200tkm ajettu ja pääosin maantieajoa.

Mutta näyttää tuo kaksoismassarakennelma olevan kulutustavaraa joka merkillä tuossa ajomäärässä, näin ainakin volvo ja toyota.

lukaszm
-
Viestit: 27
Liittynyt: 15.1.2009 8:45

ViestiKirjoittaja lukaszm » 22.11.2011 0:18

Ehkä menee OT:n puolelle, mutta tulipa vain yksi asia mieleen noista säteilylämmittimistä.

Ajatelkaa nyt itsekin kun on -30 pakkasta, mikä on tärkeämpi lämmittää:

- hiukan vettä letkuista ja osa lohkoa (vesihän ei kierrä koko koneessa kun auto lämmityksessä ja kone pois päältä)
- öljy, joka on jähmeää kovalla pakkasella

Kylmäkäynnistyksen aihettamat viathan yleensä tulee esim. kanteen, menee venttiileitä solmuun kun ei ole öljynpainetta ja sen vuoksi voitelua kun öljy on jähmeää ja ei kierrä kunnolla.

Itse laitan ehdottomasti säteily- eli öljynlämmittimen, koska se todella auttaa autoa käynnistymään paremmin.
Pahimmassa tapauksessa olen kuullut, että jotkut letkulämmittimet lämmittävät väärin asennettuina vesiletkua, jonka lähellä lämpötila-anturi ja kun kone luulee olevansa lämmin niin ei lähdekään käyntiin ollenkaan...

Mut se siitä....

Jafe
-
Viestit: 175
Liittynyt: 20.6.2004 9:47

ViestiKirjoittaja Jafe » 22.11.2011 15:04

Itse laitan ehdottomasti säteily- eli öljynlämmittimen, koska se todella auttaa autoa käynnistymään paremmin.


OT mutta kuitenkin pitää kommentoida...

Tuossa tallissa seisoo 2.0 TDI Jetta ja tuo oma 2.0 TDI A4. Jetassa tuo säteilylämmitin ja Audissa letkulämmitin.
Jettaa on edes turha yrittää käyntiin -30 asteen pakkasella jos ei ole ollut roikassa vuorokautta (eikä sittenkään varmaa lähteekö käyntiin)... Audiin riittää parin / kolmen tunnin lämmitys.
Tämä on oma kokemus ja mielipide nuiden lämmittimien eroista parin talven kokemuksella.

arppaj
-
Viestit: 156
Liittynyt: 27.2.2004 13:17

ViestiKirjoittaja arppaj » 22.11.2011 19:52

^Itsellä on ihan samanlaisia kokemuksia.

Säteilylämmittimellä varustettua Passattia sai starttailla useamman kerran kovilla pakkasilla ennenkuin se lähti käyntiin, letkulämppärillä varustettu Leon taas lähti joka kerta käyntiin ensimmäisellä yrityksellä.

Autot varustettu samanlaisilla TDI-koneilla, lämmitysaika sama kaksi tuntia ja hehkut kunnossa molemmissa.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 24.11.2011 18:42

Jatketaan vähän lohkolämppäreistä. Jostain syystä Touranin 2.0TDI, siis 100-103kw 16v moottorityypit AZV/BKD, ei löydy Defan sivuilta vesilämmitintä manuaalin yhteyteen, mutta samaa moottoria käyttävän Jetan sivuilta se löytyy:
http://www.defa.net/doc/700/761.pdf

Asentelin omaan Touraniin (100kw AZV -04) eilen tuollaisen manuaali-BKD Jettaan tarkoitetun elementin nro.761, letkutus oli AZV:ssä yksi-yhteen Jetta BKD:n kanssa, lisäksi tuo oli vieläpä TODELLA mukava asentaa, letkunpuristimilla lohkolle menevä letku kiinni ja toisella puristimella öljynjäähdyttäjälle menevä letku tukkoon-
Kuva
..niin ulos ei valunut kuin tilkka nestettä. Elementti jää tukevasti kahden letkun väliin niin ettei elementtiä tarvitse tukea erikseen, mulla sattui pakin pohjalla olemaan Defan kannatinrauta joten laittelin joutessani sellaisenkin-
Kuva
Touranissamme on kyllä toimiva webasto kelloineen mutta taloyhtiön autokatoksessa ei viitsi aina lämmittää webastolla, tiedä milloin joku omatoiminen idioottinaapuri soittaa palokunnan tai pahimmillaan tyhjentää jauhesammuttimensa webaston vähän savuttaessa :D
Laitan vaikka raporttia kun pääsee ensikertaa tuota testaamaan, täällä etelässä vieläkin hellettä, +7 tänäänkin..

aniskasa
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.9.2011 9:04

ViestiKirjoittaja aniskasa » 1.12.2011 17:09

Minun mielestä pelkästä säteilylämmittimestä ei ole kovin suurta hyötyä. Sehän lämmittää ainoastaan öljyn. Käynnistettäessä kylmää moottoria lämmin öljy jäähtyy nopeasti kylmien öljykanavien vuoksi.

Ite laitoin heti letkulämppärin säteilylämmittimen kaveriksi, kun ostin nykyisen rakkineeni. Nyt saa olla minkälaiset pakkaset tahansa, koska lohko ja öljyt lämpiää.

Letkulämppäri tosiaan sotkee moottorin ohjauksen, koska jos on vain tunnin roikassa, niin autoa saa sahata jonkin aikaa. Mutta sitten kun on pari tuntia roikassa, niin ongelmia ei ole. Ehkä tässä on syy siihen, miksi tuohon omaan autooni suositellaan tuota letkulämppäriä ainoastaan vuosimallista 2009 alkaen.

Niin, ja auto on octavia 2005 2.0 tdi dsg.

harri81
-
Viestit: 268
Liittynyt: 19.2.2004 17:35

ViestiKirjoittaja harri81 » 12.7.2012 17:44

alkoi tuollanen touran kiinnostamaan. Mitä sellasen hankinnassa kannattaa huomioida? Koneena tulee olemaan diesel,joko 1.9 tai 2.0.
103kw 2.0 jaksaa varmaa liikuttaa tuota koppaa kohtuullisesti mutta mitenkäs tuo 77kw 1.9? Lastuttamalla pääsee samoihin tehoihin tietysti tuon 2.0 kanssa mut miten voiman siirto kestää?
Onkos tuo ylempänä puhuttu 170 heppanen kone 2.0,netti autossa ei ainakaa sattunu silmiin alle 10k€ hintaluokassa sellasta.
Korit noissa ruostuvat?miten vag voi ruostua?
Mihin kokoluokkaan tuo touran sattuu? Tällä hetkellä c5 koppanen a6,onko se miten paljon pienempi?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 12.7.2012 18:44

Ota nyt ihmeessä 2.0 TDi, toi 1.9 on kahvinkeitin verrattuna 2 litraseen.

Kannattaa muistaa että kaikissa autoissa on vikoja. Kuuntelet vauhtiksen ja turbon ni muuten noi kestää.

Älä ota 170hp konetta, suuttimet laukeaa. 140hp bkd tai toi azv kone on hyviä.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 12.7.2012 20:59

Kyllä tolla 1.9:llä eteenpäi pääsee... kulutus vaan nousee ison kopin vuoksi samoihin kakslitraisen kans. Voimansiirto on 1.9TDI:ssä pykälää keposampaa kuin 2.0TDI:ssä. Vaikka vaihteita on kuusi molemmissa, on 1.9:n laatikko ns. pikkukuorilla ja pienellä vauhtipyörällä/kytkimellä. Tuo rajoittaa monesti suurempia vireistyksiä. Toki peruskäyttöä tuo "mopompikin" kestää.

Perusvaivat kaikissa dieseleissä tulee joskus vastaan... EGR:t tukottaa imusarjaa, turbot menee joskus, vauhtipyörät ja kytkimet uusittava jne... Tekniikka on jokseenkin samaa kuin esim V-korisessa Golfissa ja 3C Passatissa osin, ja autossa on suhteellisen hyviä perusratkaisuja noudatettu.

Ruostepeikon piilopaikkoja on ainakin helmat ja takaluukku, muualta en omasta 2004:sta ruskeaa ole löytänyt alustan peltiosia lukuunottamatta. Suht hyviä kuitenkin mielestäni ruostumista vastaan..

Muita huomioitavia juttuja on ilmastoinnin ja webaston toiminta. TT-V webasto (vakiona suomiautoissa) on kuuluisa vikaherkkyydestään, lisäksi esilämmitystä ei välttämättä ole. Vakiomankka ei mikään häävi ole, mutta markkinoilla on normaali 1-DIN ja 2-DIN soittimien lisäksi automerkkikohtaisia soittimia suhteellisen edullisesti hifinälkään, joten siitä ei homma jää kiinni.

Touran on takapenkeiltä leveämpi kuin A6, mutta pituudessa ottaa turpaan. Kontin muunneltavuus ja pikku säilytyslokerotilat onkin sitten omaa luokkaansa. Silti... hyvin Turressa 3 äijää "keskirivilläkin" istuu. Itselläni on vain 5-paikkainen tuo, joten keskirivi on minun takapenkki, mutta myös 7-paikkaisia on. Taaimmaiset penkit pystyssä kontti on olematon ja alhaallakin vajaan 10cm korkeammalla tuossa 7-paikkaisessa lattia on. Äänekkyydessä Touran otti pattiin vakiona minua. Pari nippua vaimennusmattoa autoon piilotettuna tekee ihmeitä kuitenkin. Suosittelen jos harrastuneisuutta piisaa.

harri81
-
Viestit: 268
Liittynyt: 19.2.2004 17:35

ViestiKirjoittaja harri81 » 13.7.2012 15:57

kyllä se varmaa tuon 2.0 litrasen puolelle kääntys. Tuollasta 1400kg vaunua se jaksaa varmaa vetää paremmin ku 1.9.
Mites tuo webasto ja dsg vaihteisto? Ne taitaa olla aika murheenkryynejä?
Ei tuo tippi laatikkokaa kyllä sielt luotettavimmasta päästä ole tuossa a6:ssa.miten nuo laatikot kestää?jos seuraavat 5-6 vuotta ajelen ni onko odotettavissa kalliita remontteja laatikon puolesta? Onko enemmän ajettuihin laatikko jo korjattu niin että se kestää? Tarkotus olis tuollanen n.200tkm ajettu yksilö,max 250tkm.
Minkalainen elin ikä noilla webastoilla on?onkos niissä minkalaisia eroja?

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 13.7.2012 18:46

No DSG on aina DSG. Se voi toimia tai olla toimimatta. Tuota sun 1400kg kärryilyhommaa ajatellen kuitenkin suosittelen manuaalia. Manuaaliin saa kovan VP:n ja jämerämpää kytkintä jos alkaa luistamaan. DSG:n kanssa on aina naimisissa kaksoismassassa ja vakio kytkinpaketissa. Mekatroniikat nuista tahtoo mennä ja korjaus maksaa $$$$ euroa eikä taida alkaa edes ykkösellä...

Webastot on tehdasmallisina nuita TT-V mallisia. Niissä on volkkarin toivomuksesta "hieno" venturimallinen poltin/palopesä joka on herkkä karstoittumaan pätkittäisessä käytössä mihin lisälämmitin voi joutua. Normaalissa TT-C webastossa tuota ongelmaa ei ole, koska webastolla yleisesti esilämmitetään ja ehkä lisälämmitetään kovalla pakkasella ja kun vielä palopesän rakenne on erilainen. Tehdasmalli lämmittä aina kun on alle 5 lämmintä ja jäähdytysnesteen lämpötila alle 80 mikäli Climatronicista/climaticista ei ole ECON-nappi päällä. Eli automatiikka imee tuossakin mielessä...

Itsellä on 245 ajettu toi oma Touran 1.9TDI. Itse olen ajanut tuon n. 50tkm ja suurin remppa oli juurikin kytkimen ja vauhtipyörän vaihto viimekesänä n. 225 ajettuna. Muuten perus huoltoja ja kuluvien osien uusintaa ollut. Nyt pitäisi eteen tukivarren puslia uusia, mutta muuten varsin vähän ollut "sanomista" huollon sössimisiä lukuunottamatta. :)

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 13.7.2012 20:56

Montako tonttua dsg korjaus kustantaa keskimäärin?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 13.7.2012 21:01

Kaverille laitettiin 1.5v sitten marmorilla 2.0TDI:hin (BKD) uudet vauhtis ja laatikko mekatroniikkoineen, lasku oli miltei 7k€..

Suosittelen lämpimästi manuualia kuten ConD.

pasi.
-
Viestit: 400
Liittynyt: 23.9.2004 19:43

ViestiKirjoittaja pasi. » 13.7.2012 21:20

Jotenkin skeptisesti uskon nuihin 6v manuaali lootiinkaan. omassa bkd:ssä ensimmäinen laatikko paskana heti uudesta asti, takuuseen uusi laatikko (hintaa tais olla töineen 5000e)
uusi laatikko alkoi vuotamaan öljyä viikon päästä kytkinakselin stefasta sekä 3 vaihteen synkronointi.. sitä ei ole. takuu ei korvaa koska on jo yhdesti korvannut..
Viimeksi muokannut pasi., 15.7.2012 16:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lucifer
-
Viestit: 555
Liittynyt: 30.11.2010 21:33

ViestiKirjoittaja lucifer » 13.7.2012 22:55

Älä ota 170hp konetta, suuttimet laukeaa. 140hp bkd tai toi azv kone on hyviä

On sitten niin essonbaari-satu kuin ollakkin voi.

Mulla oli 2.0TDI BKP moottorilla 140hp ja mulla oli menny 3.suutin kun möin pois.
Käsittääkseni KAIKISSA 2.0tdi pumppareissa pl.Audi on Siemensin suuttimet joista poikii suuttimen elektroniikka joka ei ole yksistään vaihdettavissa vaan aina joutuu vaihtaa koko suutinyksikön.

Sitten on eri konetyyppien kesken eri ongelmat kuten edellämainitsemani BKP jossa ö-pumpun akseli on kuusikulmainen joka tuo omat hauskuutensa...

Kyllähän noi 1.9tdi on niin paljon parempia (tästä varmaan saa taas kuulla) kuin mitä 2.0tdi:t
CR on taas asia toinen.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 13.7.2012 23:13

On sitten niin essonbaari-satu kuin ollakkin voi.

Mulla oli 2.0TDI BKP moottorilla 140hp ja mulla oli menny 3.suutin kun möin pois.
Käsittääkseni KAIKISSA 2.0tdi pumppareissa pl.Audi on Siemensin suuttimet joista poikii suuttimen elektroniikka joka ei ole yksistään vaihdettavissa vaan aina joutuu vaihtaa koko suutinyksikön.

Olet käsittänyt väärin.

BKD ja AZV koneet on 2.0TDI koneita ja niissä on Boschin pumppusuuttimet samoin kuin 1.9TDI koneissakin. BKP, BMA, BVE, BUZ, BWV ja BMR koneisissa Passateissa esimerkiksi on sitten ollut tuota Siemensin piezo-pumppusuutinta. 3C Passatisakin kuitenkin on yksi 2.0TDI kone eli BMP, missä on Boshin pumpparit. Selkeää eikö totta?

Touranin tapauksessa kun puhutaan 103kw 2.0TDI:stä ja moottorityypistä BKD tai AZV, ei suutinhuolia pitäisi tuonvuoksi olla. Touranissa on käytetty moottorikoodissa BMN tuota Siemensin pumpparia, ja sillon paukkuja on 125kw. Käy kysymässä huollon tai varaosapuolen tiskiltä jos et usko. Luulisi olevan tuttu paikka... ;) tarzi puhui yllä täysin asiaa.

lucifer
-
Viestit: 555
Liittynyt: 30.11.2010 21:33

ViestiKirjoittaja lucifer » 14.7.2012 8:15

Ahaa.
Olin siinä käsityksessä että kaikki 2.0tdi paitsi Audi olis ollut Siemensin pumppareilla.
No mutta hyvä sttä siihenkin tuli korjaus.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 14.7.2012 22:15

Täällähän on oikein perkeleen ammattilaisia äänesssä.

Kannattais tietää asioista enneku alkaa väittään muuta...

Bossia on 140 heposet kaikki.

Semmonen 1.9tdi manuaali on joo tosi kiva vetää kärryä, lähtee ku mummo hangesta... Kyllä kärryn vetämiseen tollanen 2.0 TDI DSG on vaan kunkku peli. Autot voi aina hajota, ja noita DSG6 on myös hajonnut. Noihinkin saa aivobokseja yms. ulkomailta sopivaan hintaan, ei tartte maksaa 5000-7000 euroa edes koko askista. Kaksoismassanki vaihtaa n. 150K km välein melkein mielellään tuosta DSG:n mukavuudesta.
Viimeksi muokannut -tarzi-, 14.7.2012 22:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 14.7.2012 22:50

Bossia on 140 heposet kaikki.

Touraneissa kyllä, muissa malleissa ei välttämättä. :)

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 14.7.2012 22:53

Missäs 140 heppasissa niitä sit on ku ei itelle ole tullut viel vastaan?

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 14.7.2012 22:59

Esimerkiksi tuo luciferin mainitsema BKP on 2.0TDI 103kw ja siinä on Siemensin pumpparit. Passatissa on myös viittä muuta 2.0TDI konetta eri tehoversioina (88kw, 90kw, 100kw, 120kw ja 125kw) joissa nuita Siemensin pumppareita on käytetty.

Moottorikoodit luettelin yllä Passatin tapauksessa. En ihan kaikkia konsernin muita malleja jaksanut kaivaa tähän hätään, mutta ainakin nuo on tullut vastaan.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 14.7.2012 23:17

Ok, hyvä tietää. Bkd tai azv onneksi bossi...

harri81
-
Viestit: 268
Liittynyt: 19.2.2004 17:35

ViestiKirjoittaja harri81 » 15.7.2012 21:54

vaunun vetoon 2.0 tdi 140heppasena ja manuaali laatikolla...
sit ei tarvia ku ootella millon webasto hajoaa. penkkejä viidelle ni mahtuu varapyörä matkaa eikä tarvi paikkapulloilla pelata,vaikka käteviä nekin on.

harri81
-
Viestit: 268
Liittynyt: 19.2.2004 17:35

ViestiKirjoittaja harri81 » 8.3.2013 16:06

touran tuli hommattua, 2.0 tdi 100 kW AZV koneella. nyt vaan sit vikoja korjailemaan että saadaan mukavuus tasoa nostettua ohjaamossa.
VAG- areenan puolella jo kyselin ilmenneistä viosta.(webasto ja puhaltimen läpät)

3AHG
-
Viestit: 274
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 8.3.2013 17:23

Miten puhaltimen läpät oireilee ?

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 8.3.2013 22:22

http://www.vagarena.fi/index.php?topic= ... #msg329449

Siellä sulle vastailinkin jo... eli automaatti-ilmastoinnin sisäkierron ja raitisilmaläppien moottorit jos porsii nii puhaltimelle voi tulla "tyhjiö" josta se koittaa imeä ilmaa koppiin sisään. eBay auttaa uusien moottorien hankinnassa kohtuuhintaan.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 9.3.2013 10:20

Vedän bxe-koneisella touranilla kesäisin 1500kg asuntovaunua. Minusta teho ei ole vaunun vedossa mikään ongelma, hyvin pysyy tollakin koneella vauhti sakon puolella jos niin haluaa. Tuon touranin oma kulutusmittari on anatanut kulutukseksi vaunun kanssa kymmenen litraa. Eli ihan ok.

Toiranin muoto ja lyhyt peräylitys vaikuttaa vetoon enenmmän kuin kone. Sopivilla rengaspaineilla ja kitkavetopäällä tuo yhdistelmä on vakaa ajaa, mikä on tärkeintä. Ja sitten uskaltaa pitää ajonopeudenkin sopivana auton välityksille.

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 10.3.2013 22:50

Lainataanpa topickia, ku tuli vahingossa tuollanen pikku vikanen tourani taloon, että onko kellään kokemuksia tälläsesta. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=84-2098

Jaska.T
-
Viestit: 54
Liittynyt: 10.3.2004 22:47

ViestiKirjoittaja Jaska.T » 8.7.2013 21:53

Mistä tietää millä moottorilla oma Touran on, kyseessä siis 2.0tdi 2006 (käyttöönotto 11/2005) ? Yritin Vindecoderilla katsoa ja ne ei kerro mitään, merkkiliikkeestä pyysin tarjouksen jakopäänremontista ja lapuissa luki BKD ja sen mukaan kun tilailin osat niin tottakai toinen kiristinrulla on väärä, vanhassa rullassa 10mm pultti ja uudessa 12mm.



edit.

selvisi jo, oviaukossa tyyppikilpi siinä moottorin tyyppi. väärä rulla on azv koneesta.

Jaska.T
-
Viestit: 54
Liittynyt: 10.3.2004 22:47

ViestiKirjoittaja Jaska.T » 9.7.2013 23:37

Jatketaan kyselyä jos joku sattuisi tietämään vastauksia. Jakopääremontti tehty onnistuneesti, seuraava remontoinnin kohde työsylinteri/painelaakeri. Osaisiko joku kytkinremontin tehnyt kertoa millainen homma pelkästään tuon painelaakerin vaihto on? Mitä kaikkea joutuu purkaan pois?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 10.7.2013 14:43

Vaihteisto pois, työsylkky-painelaakeri taisi olla parilla ruuvilla kytkinkopassa kiinni. Näin siis jos vaihteisto on 'iso' 6vaihteinen jollainen pitäisi löytyä kaikista 2litraisista dieselTouraneista.

Jaska.T
-
Viestit: 54
Liittynyt: 10.3.2004 22:47

ViestiKirjoittaja Jaska.T » 11.7.2013 8:33

Juu homma tuli tehtyä onnistuneesti. Lähinnä tarvitsin tietoa mitä kaikkea piti purkaa että aski mahtuu tulemaan pois ja nuo ohjeet sainkin. Etupalkkia joutui pudottamaan ja siirtämään että homma onnistui. Aikaa tuohon meni 5h ja siinä ajassa oli reilu tunti pelkästään työkalujen etsimistä ;-)

PowerUp
-
Viestit: 13
Liittynyt: 19.3.2013 13:59

ViestiKirjoittaja PowerUp » 31.7.2013 12:48

Terve.

Ajattelin tämän 2.0 touran topicin alle laittaa omakohtaisen kokemuksen viime sunnuntailta. Omassa touranissa ollut voimakasta repimistä tyhjäkäynnillä. Eli moottork ottaa etenkin kylmänä voimakasta ravistusta n. 3...5 sekunnin välein kerrasta muutamaan (selkeetä? :D ). Oston jälkeen yritin tätä kysellä autoliikkeeltä ja siellä laitettiin vainoharhaisuuden piikkiin. Nyt 15 000 kilometriä myöhemmin meinasi koko romu palaa kiinni hirttäneen laturin takia. Ja kuinka ollakkaan, ravistus on laturin vaihdon jälkeen poissa :s

Perjantaina kahdesti pölläytti savut konehuoneesta ja vaihdoin kiristinrullan että hihnan. Näytti pelaavan ok, joskaan laturin vapaapyörää en tajunnut tarkistaa. Näytti silloin päällisin puolin olevan ok. Sunnuntaina sitten 4km ajon jälkeen tie täyteen savua ja hullunmoinen vinkuminen konehuoneesta. Melkein litran kaatelin vettä laturin ja ympäristön päälle ennen kuin sihinä loppu. Nyt jälkiviisaana niin on ehken aika pitkään ollut vapaapyörä särki kun on 6mm hävinnyt laturin akselista toiselta reunalta :D Eikä ole edes ääntä sen enempää pitänyt :s Olisko kuumentanut akselin ja leikkuuttanut laakerit tuo uusi kiristin.. Näin epäilisin.

Autossa ollut muutenkin hauskoja oireita esp:n ja abs jarrujen kanssa. Saattaneet kesken jarrutuksen lakata toimimasta. Myös ohjaustehostin on satunnaisesti "bootannut" itsensä ja kerran liikenneympyrä tämän vuoksi mennyt hieman omia ajolinjoja kanttareiden yli. Saas talvella nähdä, onko koko ongelmapaletti aiheutunut tästä Latausjännitteet heitteli talvella kelistä riippuen jopa 12.6...14.4 välillä, joka minusta oli paljon, mutta autoliikkeen mukaan täysin normaalia.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 7.8.2013 8:52

Touraneiden takaluukun nurkissa ja ovien rungoissa ulkopellin liitoksessa saumakitin alla.


Siis missä kohdassa tämä ruoste on? Siis kitin alla, vai peltien välissä jota kitti peittää? Siis mistä ruostuminen lähtee? Oven sisäisen kosteuden kautta, vai taas joku muu outo sinkki vika?

Mulla näkyy parissa kohtaa hiussuonen näköisiä ruosteviivoja jotka tulevat kitin alta.

Aikomuksena tehdä jonkin sortin ruostesuojausta. Jos sais valutettua kotelosuojaa oven päätyä pitkin koko sauman matkalle. Jos se siis tuota kautta se ruostuminen tapahtuu.

Mulla olis kuitukamera ja sillä jos kurkkais ovenkahvan aukosta sisään. Tiedä sitten näkyykö tuo sauma sieltä.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 8.8.2013 23:49

Kaveri on töissä Laakkosella ja kertoi, että tuota ruosteongelmaa noissa saumoissa löytyy monista konsernin automalleista.

Vika liittyy pieleen menneeseen sinkitykseen. Jotenkin se alkaa paisumaan siellä kitin alla ja sitten se puhkaisee maalin. Tästä alkaa hapettuminen. Ovissa se leviää onneksi sisäpeltiin ja ei kovin äkkiä pääse ulkopeltiin. Konepellin saumat sitten ruostuvatkin mallikkaammin pintapeltiä myöten.
Kuulema ei mene edes takuuseen jos mikrometri kielii ylimaalauksesta.
Tässähän on se hauska puoli, että uusi auto saattaa jo ostaessa olla ylimalattu useammastakin kohdasta. Tästä ei mainintoja järjestelmään jätetä. Hienoa vag.

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 6.4.2015 16:56

Kertokeepas nyt vielä ku olis tässä kiikarissa tollanen crossi mallin torakka vm.2008, se olis 140heponen ja siinä on toi dpf, ni mikähän se moottorikoodi koodi siinä tappauksessa olis? Onko tuossa ne susimallin pumpparit?
Saapiko noista ton dpf:n pois käytöstä? Joku sellanen käsitys on itellä ollu et jos autoa lastuttaa ni enemmän sais kutia irti jostuon dpf,n heivaa samalla mäkeen.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 7.4.2015 17:45

Konemalli on BMM jossa on bosch suuttimet eikä ole sitä tasapainomoduulia mikä särkyy herkästi. DPF voi offia kyllä. Pönttö tyhjäksi vaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa