Vaihdelaatikko vaihtoon Borasta (vm. 2000, 1.6 AKL)
Valvoja: ffp jäsenet
Vaihdelaatikko vaihtoon Borasta (vm. 2000, 1.6 AKL)
Vaihdelaatikko hajosi VW Borasta. Kyseessä tunnettu tyyppivika näissä 02K-sarjan laatikoissa. Tässä kyseessä on DUU-mallin vaihdelaatikko. Auto on vuosimallia 2000 ja sillä ajettu reilut 120.000. Koneena 1.6 bensa 8V AKL.
Laatikko on mennyt niin pahasti (ymmärsin että kuori rikki tai jotain), että uutena varaosana sitä ei enää saa vaan käytännössä järkevät vaihtoehdot ovat käytetyn laatikon hankkiminen jostain purkuautosta tai sitten koko auto purettavaksi. En tiedä onko järkeä hommata toista DUU-laatikkoa tilalle kun ne kerran ovat tyyppivikaisia ainakin vm. 99-01 osalta. Olisin lähinnä vailla neuvoa mitkä muut VAG:n laatikkomallit sopivat juuri tähän Boraan. Korjaamolta olivat sitä mieltä, että pitäisi olla DUU-mallia, jotta varmasti sopii, mutta mietin, että kävisikö jokin muukin. Kun nyt näyttää siltä, että nämä purkuautoista saatavat DUU-mallin laatikot ovat lähinnä juuri vm 99-01 ja niiihin en rahojani mielellään laittaisi.
Yksi vaihtoehto olisi hommata paranneltu loota Hellsteniltä Ruotsista, mutta tuleehan sillekin hintaa.
Auton tiedot: http://www.topcarguide.com/index.php?to ... ZjNNOuwjrG
Laatikko on mennyt niin pahasti (ymmärsin että kuori rikki tai jotain), että uutena varaosana sitä ei enää saa vaan käytännössä järkevät vaihtoehdot ovat käytetyn laatikon hankkiminen jostain purkuautosta tai sitten koko auto purettavaksi. En tiedä onko järkeä hommata toista DUU-laatikkoa tilalle kun ne kerran ovat tyyppivikaisia ainakin vm. 99-01 osalta. Olisin lähinnä vailla neuvoa mitkä muut VAG:n laatikkomallit sopivat juuri tähän Boraan. Korjaamolta olivat sitä mieltä, että pitäisi olla DUU-mallia, jotta varmasti sopii, mutta mietin, että kävisikö jokin muukin. Kun nyt näyttää siltä, että nämä purkuautoista saatavat DUU-mallin laatikot ovat lähinnä juuri vm 99-01 ja niiihin en rahojani mielellään laittaisi.
Yksi vaihtoehto olisi hommata paranneltu loota Hellsteniltä Ruotsista, mutta tuleehan sillekin hintaa.
Auton tiedot: http://www.topcarguide.com/index.php?to ... ZjNNOuwjrG
Onkohan näihin laatikoihin mahdollista ennakoida ja vaihtaa jotain osaa kun tuntuu, että nämä on herkkiä rikkoontumaan? Itsellä sama Bora ja ajettu 200tkm niin rupee pelottamaan, että meneekö loota kans pian vaikka vielä toimii niinkuin pitää. Eli odotanko vain vai voiko saada mielenrauhan jollain konstilla? Jos pystyy, niin onko kova remontti se laatikon ennakkovahvistaminen?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
VAG konsernin 16v 1.6 koneissa, (joita ollut Golfissa, Borassa, A3:ssa jne.), on jatkona ERT koodin laatikko. Siinä on korvattu niitit ymmärtääkseni pulteilla. Ja tämä laatikko käy vetarin laipat vaihtamalla suoraan DUU laatikon tilalle.
Eli ei mitään muita eroja kuin vetarinlaipan koko (ERT 90mm ja DUU 100mm). Ja se niittien korvaus pulteilla.
Laatikko tuntumaltaankin "tarkempi" ja vahteet menevät mielestäni paremmin pesään. Varmasti vaikuttaa myös uudet öljyt ja uusi Sachsin kytkin.
Nimimerkillä DUU vaihdettu Tammikuussa 2012 ERT:hen ;) Autona AKL Golffi -99. Kilometrejä mittarissa 168 000...
EDIT: Tuolla jauhettu lisää--> http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=16 ... ht=duu+ert
Eli ei mitään muita eroja kuin vetarinlaipan koko (ERT 90mm ja DUU 100mm). Ja se niittien korvaus pulteilla.
Laatikko tuntumaltaankin "tarkempi" ja vahteet menevät mielestäni paremmin pesään. Varmasti vaikuttaa myös uudet öljyt ja uusi Sachsin kytkin.
Nimimerkillä DUU vaihdettu Tammikuussa 2012 ERT:hen ;) Autona AKL Golffi -99. Kilometrejä mittarissa 168 000...
EDIT: Tuolla jauhettu lisää--> http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=16 ... ht=duu+ert
Kiitoksia kaikille kommenteista. Vielä tuo jäi arveluttamaan, että niissä ERT-laatikoissakin voi ilmeisesti olla eroja riippuen vuosimallista. Tuossa toisessa aihetta käsittelevässä ketjussa neuvottiin mm. että:
"Mutta kannattaa olla tarkkana että saa lootan samalla vaihdemekanismilla, sillä 8V lootat on tankolootia ja osa 16V lootista on jo vaijerilla."
Eli jos hommaan jonkun ERT:n niin siinä voi olla sellainen vaihdemekanismi, joka ei käy vm. 2000 Boraan? Nimittäin olen löytänyt netistä joitakin ERT-laatikoita vm. 2005, 2006 esim. Golf IV:stä. Arveluttaa vain että ovatko nuo liian uusia.
"Mutta kannattaa olla tarkkana että saa lootan samalla vaihdemekanismilla, sillä 8V lootat on tankolootia ja osa 16V lootista on jo vaijerilla."
Eli jos hommaan jonkun ERT:n niin siinä voi olla sellainen vaihdemekanismi, joka ei käy vm. 2000 Boraan? Nimittäin olen löytänyt netistä joitakin ERT-laatikoita vm. 2005, 2006 esim. Golf IV:stä. Arveluttaa vain että ovatko nuo liian uusia.
Nyt on Boraan vaihdettu ERT-laatikko vm 2005 Golf:sta. Ensinnäkin kiitokset vielä kaikille neuvoista. Vaihteet tuntuvat toimivan hyvin, MUTTA nyt huomasin, että 5.vaihteella kuuluu jotain ujellusta. Kun kytkimen painaa pohjaan, ääni lakkaa. Mikähän voisi olla ongelmana? Liian vähän öljyä?
Huollosta en ole vielä saanut kiinni ketään ja toki sieltä odotankin kommentteja.
Päivitystä: Huollosta olivat sitä mieltä, että öljyn puutteesta tuskin on kyse vaan vaihdelaatikossa voi olla kulumaa tai muuta ongelmaa. Niin no, purkaamon mukaan kyseessä on 50+ tkm ajettu loota, joten enpä tiedä tuostakaan. Merkkihuoltoon en varmaan autoa enää vie, sen verran kallista puuhaa. Pitänee löytää joku, joka osaa tarvittaessa korjata vaihteiston tai vaihtaa purkaamon takuuseen menevän toisen lootan tilalle. Ja mielelään vähän huokeammin kuin joku merkkihuolto, jossa pelkkä vaihteiston irrotus ja asennus maksaa satasia. On nämä VW:t hienoja!!
Huollosta en ole vielä saanut kiinni ketään ja toki sieltä odotankin kommentteja.
Päivitystä: Huollosta olivat sitä mieltä, että öljyn puutteesta tuskin on kyse vaan vaihdelaatikossa voi olla kulumaa tai muuta ongelmaa. Niin no, purkaamon mukaan kyseessä on 50+ tkm ajettu loota, joten enpä tiedä tuostakaan. Merkkihuoltoon en varmaan autoa enää vie, sen verran kallista puuhaa. Pitänee löytää joku, joka osaa tarvittaessa korjata vaihteiston tai vaihtaa purkaamon takuuseen menevän toisen lootan tilalle. Ja mielelään vähän huokeammin kuin joku merkkihuolto, jossa pelkkä vaihteiston irrotus ja asennus maksaa satasia. On nämä VW:t hienoja!!
Itte "taistelen" tämän asian kanssa juuri nyt ja en kieltämättä ymmärrä et mite tää kytkin juttu menee. Täällä puhutaan et laatikon vaihdosta ja samalla vaihdetaa jo kertaalleen vaihdettu kytkin eli kyllä himppa tipuin kärryiltä. Kuitenkin levy itsesään on sama mutta asetelmassa 10mm ero niin just nyt heti kiinnostais tietää et käykö DUU kytkin kaikkineen ERT laatikkoo vai ei. Ehkä sit rautalangasta pitää vääntää mutta tietoa en löydä kuin vetareiden laipan vaihdolle.
Itse itselleni vastaten nyt on DUU laatikkoon ALK koneelle ostettu kytkinpaketti ja laatikko vaihtui ERT versioon ja kytkin kävi helposti ja tosiaan vetarin laipat vaihdettu ja loppukasausta vaille. Sit alkanee thyyning osuus ! Oli yllättäen laatikosta tullu kurkistelemaan osat ulko ilmaa ja ei vois enää huonommin ylipäätään autoa entinen omistaja pitää muutenkaan. No samaa kastia tuo toinen 5D kikotin mutta ompahan kohta omilta jäljiltä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa