Passat 3c käsijarru hälyyttää

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

jako
-
Viestit: 4
Liittynyt: 17.3.2009 6:40

Passat 3c käsijarru hälyyttää

ViestiKirjoittaja jako » 6.7.2011 9:19

parikertaa käynyt niin, että liikkeelelähtiessä käsijarrun vapauttamisen jälkeen (napista painettu) alkaa hälyyttää pimputtaja ja merkkivalot käsijarrun vapauttamisesta (release manually, tai jotain).

Jarrut ei ole päällä, auto kulkee ihan hyvin, mutta herjaa vaan kovasti. muutaman sadan metrin ajon jälkeen kun pysähtynyt, niin häiriö poistunut itsestään. Mistähän tuo johtuu?

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 7.7.2011 9:46

Eiku liikkeeseen luetuttaa mitä tietokone sanoo viaksi.
Voiskohan olla että alkaa olla palat lopussa....

villho
-
Viestit: 28
Liittynyt: 28.10.2010 14:11

ViestiKirjoittaja villho » 13.10.2011 9:43

Jatketaanpa tätä ketjua, koska menee tuon otsikon alle.

Autona -06 3C Passat variant ja ongelma seuraavanlainen:
- Käsijarru ei aina toimi, eli mene päälle/pois, vaan pistää pling-äänimerkin ja heittää näytölle: "Parking brake fault, see manual"
- Tilanne esiintyy satunnaisesti pysäköitäessä (käsijarrua laitettaessa päälle) tai autoa pysäköinnin jälkeen käynnistäessä. Minkäänlaista kaavaa tälle en ole havainnut, vaan virhe tulee ja menee.
- Auto hold -toiminnolla homma toimii, eli jos AH on pysäköitäessä päällä, niin käsijarruhan surisee päälle, kun auto sammutettu. Tämän jälkeen autoa käynnistettäessä käsijarru surisee pois päältä itsestään, vaikka se aluksi antaisikin virheen.
- Myös ajon aikana käsijarrunapin avulla tehtävä "hätäjarrutus" toimii.

- Viime kevään huollossa (VV-auto) sanoivat/arvelivat johtuvan siitä kojelaudan katkaisimesta, mutta tuo kuulosti lähinnä joltain hihavakion heittämiseltä.

- Yhden kerran on käynyt niin, että tankkaamisen jälkeen en ole meinannut saada autoa mittarilta pois lainkaan, kun käsijarru ei kerta kaikkiaan mennyt pois päältä. Hieman kasvoi jo otsaan tappia, kun takana odottaa seuraava auto vuoroaan ja minä rämppään käsijarrun nappia ja käynnistelen autoa. Lopulta onneksi lähti.
- Sittemmin olen keksinyt menetelmän, jolla olen saanut aina käsijarrun ongelmatilanteissa pois päältä: auto sammuksissa, jalka jarrulla, sormi painaa käsijarrun nappia pohjassa, avain aukkoon ja auto käyntiin. Saattaa heittää herjan, mutta käsijarru surisee kuitenkin pois päältä ja sen jälkeen kojelaudan virhekin nollautuu.

Eilen oli auton einsimmäinen katsastus minun omistuksessa ja tekihän se herjaa sielläkin, mutta onneksi inssi antoi leiman, kun sain tuolla edellämainitulla menetelmällä virheen pois. Jarru kuitenkin toimii ja tehot riittävät.

Onko kellään ollut vastaavia ongelmia / tietoa / apua ongelmaan?

villho
-
Viestit: 28
Liittynyt: 28.10.2010 14:11

ViestiKirjoittaja villho » 13.10.2011 9:51

Vastaan itselleni, kun Google löysi vähän vastaavaa.

Eli ongelma saattaa kuin saattaakin johtua tuosta katkaisimesta.

http://www.boards.ie/vbulletin/showthread.php?p=68232536

***

Lisäystä: pistin tuon käsijarrunapin Ebaysta tilaukseen postikuluineen 30 eurolla (marmoritiskillä taisi olla liian kiire, etteivät ehtineet puhelimeen). Katsotaan uudelleen, kun saan napin vaihdettua.

arppaj
-
Viestit: 156
Liittynyt: 27.2.2004 13:17

ViestiKirjoittaja arppaj » 13.10.2011 11:33

Vastaavan kuuloinen vika korjaantui katkaisijan vaihdolla eikä ole sen jälkeen temppuillut.

edit. typoja
Viimeksi muokannut arppaj, 13.10.2011 19:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

pela
-
Viestit: 18
Liittynyt: 20.10.2007 19:37

ViestiKirjoittaja pela » 13.10.2011 14:25

Samma här,tyyppivialta vaikuttaa. Hoitona napin vaihto ja taas kovaa ajoa...

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 14.10.2011 20:44

Tuolla vagarenan puolella ovat noita nappeja vaihdelleet ja ongelmat aina loppuneet siihen.

villho
-
Viestit: 28
Liittynyt: 28.10.2010 14:11

ViestiKirjoittaja villho » 17.10.2011 17:23

Briteistä tulikin huippunopea toimitus postilaatikkoon saakka ja nappi nyt vaihdettu. Ainakaan ensitestien aikana ei tehnyt enää virheitä.

jaas2
-
Viestit: 11
Liittynyt: 19.4.2010 8:07

ViestiKirjoittaja jaas2 » 8.1.2012 19:50

Kertokaapas miten tuo nappi lähtee irti? Itellä rupes kansa hälyyttelemään käsijarrusta, pitänee vaihtaa tuo nappi kunhan vaan sais irti entisen.

villho
-
Viestit: 28
Liittynyt: 28.10.2010 14:11

ViestiKirjoittaja villho » 8.1.2012 23:11

Napin irroittaminen selviää, kun saa uuden napin kouriinsa. Siitä pystyy helposti näkemään, miten napin runko on kiinni. Sitten riittää, kun avaa kojelaudan sivussa olevan sulakerasian kannen ja on varovainen käsijarrunapin johtoliittimien kanssa.

Ja jatkokommenttina uuteen nappiin: ei ole ollut mitään ongelmia käsijarrun kanssa napin vaihtamisen jälkeen, joten homma toimii.

jaas2
-
Viestit: 11
Liittynyt: 19.4.2010 8:07

ViestiKirjoittaja jaas2 » 9.1.2012 19:14

Nappi vaihdettu, mutta sama pimputus jatkuu. Vikakoodina Supply Voltage for Left Parking Brake motor, kun yrittää vag comilla nollata koodin tulee samantien takaisin.
Mikähän lie vikana? Ja mitenkä tuon sais nollattua niin, että ees tuon pimputuksen sais pois?

mERcy
-
Viestit: 21
Liittynyt: 23.9.2003 17:45

ViestiKirjoittaja mERcy » 12.1.2012 17:07

Juuri palasin pajalta entistä köyhempänä ja vian arvaus: vasen takasatula rikki. Uusi marmorilta 488e. Auto kulkee normaalisti mutta pimputtaa jatkuvasti kun liikkuu ja valo vilkkuu mittaristossa sekä napissa. Ongelmat alkoivat jäätymisellä 2.1., sulatus auttoi ja kaikki toimi normaalisti. Eilen laitoin jarrun päälle ja antoi aiemmin mainitun perusherjan. Vikakoodina tällä kertaa joku 282? Jarru raskas toiminen tjsp. Pärjäisihän tolla automaatilla ilman käsijarruakin mutta pimputus tekee autosta käyttökelvottoman. Millähän sen saisi pois? Huh, tulipahan avauduttua....

mERcy
-
Viestit: 21
Liittynyt: 23.9.2003 17:45

ViestiKirjoittaja mERcy » 12.1.2012 21:46

Ryhdistäydyin ja menin taliin "ei mitään hävittävää" asenteella ja auto on taas kunnossa. Sähkömoottori oli kahdella pultilla kiinni satulassa, irtosi helposti. Irtojohtimet kiinni ja testaus suoraan akulta, pyörii! Putsasin/rasvasin systeemin ja ajelin sitä aikani edestakaisin. Kasasin romut takaisin ja ta-daa vika on poistettu. Pikku homma joka oli maksanut 600e merkkiliikkeen "korjaus" metodeilla. Nyt harmittaa vain se etten jaksanut sitten suoraan katsoa mikä siellä on vikana ja maksoin tyhjästä merkkiarvaamolle, kiitos siitä...

rambleri
-
Viestit: 4
Liittynyt: 30.7.2011 14:03

ViestiKirjoittaja rambleri » 5.3.2012 11:09

Juu. Nyt napsahti omalle kohdalle. Auto oli yön parkissa ilman käsijarrua vaihde silmässä. Ajattelin laittaa auton käymään tyhjää hetkeksi aikaa ja käyntiin---> vapaalle ---> käsijarru päälle. Siinä se muutaman minuutin rotkotti tyhjää ja meinasin lähteä ajoon niin molemmat takafillarit lukossa ja summerit soi kera merkkivalojen.
Siinä sitten kokeilin liikkuuko eteen tai taakse, ei toivoakaan että aukeaisi, moottorit ääntävät kyllä, eli niissäkään ei luulisi olevan mitään. Mitäs kannattaisi kokeilla?

villho
-
Viestit: 28
Liittynyt: 28.10.2010 14:11

ViestiKirjoittaja villho » 5.3.2012 11:33

Jos olet varma, etteivät takajarrut ole vain jäässä, niin napin uusiminen on ohjelmassa.

Oman autoni opin rikkinäisen napin kanssa saamaan liikkeelle seuraavalla komentosarjalla.

1. Istu penkissä, avaimet kädessä (= auto sammuksissa, virrat poissa)
2. Vaihde P (manuaalissa toiminee N), käsijarrunappi pohjaan (pidä se siellä) ja jalka myös toki käyttöjarrulle
3. Avain virtalukkoon, auto käyntiin (pidä käsijarrunappia pohjassa, kun käynnistät autoa)
4. Toivo parasta. Itselläni käsijarru surisi rikkinäisestä napista huolimatta aina käynnistymisen yhteydessä pois päältä.

rambleri
-
Viestit: 4
Liittynyt: 30.7.2011 14:03

ViestiKirjoittaja rambleri » 5.3.2012 12:11

Ok. Kokeillaan ja katsellaan miten käy...

MRJH
-
Viestit: 24
Liittynyt: 19.11.2008 16:22

ViestiKirjoittaja MRJH » 21.2.2013 12:43

Sama ongelma ollut päällä pari kertaa. Tässä ohjeet miten saa nollattua.

1. akun kenkä irti 10 minuutiksi
2. kenkä paikalleen (virrat takaisin)
3. paina jarrua 35 sek (avain virtalukossa)
4. paina jarrua ja käsijarru nappia yhtäaikaa 10 sek

eli jarrua 45 sek joista 10 viimeistä sekuntia käsijarrua ja jarrua yhtäaikaa.

ajotietokone käynnistyy uudelleen ja ongelma poistuu, ainakin mulla.

Niin ja auto 07 passat


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa