OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy   Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Vastaa viestiin    ffp Foorumin päävalikko -> Tekniikka - Diesel
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
antti_volkkaristi
 
G3 avo,,G1 gti, Bora 1.9 tdi, Caddy 1.9 td retro,Amarok bitdi, Jetta III 2.0, Golf III farkku

LähetäLähetetty: 30.4.2011 9:42    Viestin aihe: T5 Kytkin ongelmaa(ko)

T5 131 hp, vm 06 ajettu 210tkm
Elikkäs kuinka monella on jo mennyt portterista kytkin? eilen nimittäin omasta se tais halvaantua.
Tietääkös joku minkälainen se vauhtipyörä hässäkkä siellä oikein on , onko massa vai ihan normaali?
Jos joku on kytkimen laittanut niin mitä tuli kustantamaan?
Jotenkin heikolta vaikuttaa kyllä nämä T5 mallit..valitettavsti. ollut kilometreihin nähden paljon vikaa ja autokin on siviili, pitkän matkan ajossa.
Timos
 
T5 2.5TDI 2004 Carsport GLE VIP

LähetäLähetetty: 2.5.2011 16:49    Viestin aihe:

Kyllä kai siellä kaksoismassapyörä on. Kytkin ja pyörä vaihdettu edellisen omistajan aikana ja lisäksi pakin synkrot. Nippeleistä ei tietoa, mutta jopa turbo pitäisi olla alkuperänen. Kilsoja nyt 575tkm sama kone ja vuosimalli 2004. Itse ajanut puolivuotta ilman ongelmia, ainoastaan hehkut vaihdoin (ja akun) kun ei oltu koskaan niitäkään vaihdettu. Pelotti ostaa, mutta ihmetellä täytyy miten hyvä peli tämä yksilö on ollut, ex-koululaistaksi alavieskasta. Viitsisitkö kertoa mitä kaikkea sulta on vaihdettu, kiinnostaa sikäli, kun tarkoitus pitää oma auto itse tekemällä kunnossa jatkossa.
pete73
 
cordoba AGR, scenic DTI, Renault 19 16v, vectra 16v 4x4

LähetäLähetetty: 2.5.2011 16:54    Viestin aihe:

Millaisilla oireilla se halvaantui? Eli loppuiko kyyti totaalisesti vai jotain muuta...
antti_volkkaristi
 
G3 avo,,G1 gti, Bora 1.9 tdi, Caddy 1.9 td retro,Amarok bitdi, Jetta III 2.0, Golf III farkku

LähetäLähetetty: 3.5.2011 8:40    Viestin aihe:

Kerrasta veto pois, ja ilmeni että se vänkärinpuolen vetoakseli korkkas niistä booreista, eli se laatikon tattura ja vetoakseli uus, noin 600 euroa. :-D
Minä olen ajanut tuolla 110 t km 1.5 vuoteen, toinen omistaja olen. Mennyt mm. Etupyöränlaakeri,Takapyöränlaakeri, kaasupoljin,lämppärinmoottori,vesipumppu,ikkunan nostin,edestä koiranluut,muutamia sähkövikoja.. mutta tietystihän nämä on niitä perus juttuja ja kun autolla vasta nyt ajettu 210 niin eiköhän nyt jonkunaikaa mene.
adsl2+
 
Golf V 2.0tdi 4motion BKD

LähetäLähetetty: 3.5.2011 10:13    Viestin aihe:

Aika pitkälti tyyppivikoja taitaa olla tuo vetarihomma ja lämppärin etuvastus.
Kytkin omassa tapauksessa antautui jo alle 100tkm, oli levy repeillyt niittien kohdilta.
Takapyörän laakerikin meni 100tkm hujakoilla.
alusta kertaalleen vaihdettu mutta luettelen sen kuluviin osiin.
pete73
 
cordoba AGR, scenic DTI, Renault 19 16v, vectra 16v 4x4

LähetäLähetetty: 3.5.2011 11:06    Viestin aihe:

Just tuo vetarin boori asia mulla oli mielessä kun kysyin... Kerran olen istunut kyydissä kun korkkas vähän päälle 100tkm ajetusta oikean puolen akseli. Oli puhelimessa huoltomiehen ensimmäinen arvaus viaksi... ja huoltopäälikkö sitä mieltä, että "ei niitä ole tarkoitettukaan satoja tuhansia kestämään" :)
Ei kyllä naurattanut silloin moinen kommentti noin 3-vuotiaan auton kohdalla, joka oli uudesta asti samalla omistajalla ja tasaisessa matka-ajossa...
Tyyppivikahan se... vaikkei sitä suoraan tunnustetakaan. Muistaakseni silloin tulivat vastaan 70% osien hinnasta.

Samaisessa autossa oli ikkunannostimien kanssa vikoja jo ensimmäisen vuoden aikana, eli ne meni takuuseen.. samoin tuli takuuseen lommot ja naarmut ovipeltiin, kun huolllossa repivät oviverhoiluja auki...
antti_volkkaristi
 
G3 avo,,G1 gti, Bora 1.9 tdi, Caddy 1.9 td retro,Amarok bitdi, Jetta III 2.0, Golf III farkku

LähetäLähetetty: 3.5.2011 20:27    Viestin aihe:

Jooh... akseli pöydällä,menihän tuohon 25 minuuttia irroitukseen, ja ruosteinen kulunut boorihan sieltä löytyy. kovin pieni se kooltaan on kun omasta mönkiästä meni kardaani ja ihan oikeasti booritus on saman kokoinen. Mutta varmaan on suositeltavaa rasvata sitä asennuksen yhteydessä kun minulla ainakin ihan pölyinen ruoste siltä tuli. että kuiva oli.
Eikö tosiaan maahantuoja oo ottanut kantaa kun tänäänkin hinuri joka toi minun auton vei mennessään samanlaisen portterin samalla vialla.. :-D
cordo-00
 
Seat Cordoba Tdi -00

LähetäLähetetty: 2.1.2012 9:32    Viestin aihe:

Eilen jäi Transporter T5 vm. 2004 pihalle. Peruutin katoksesesta ja lähdin eteenpäin. Kaasua reilummin polkastaessa (yritin tehdä käkkäri käännöstä:) veto loppui. Luultavasti vetoakselin boordit korkannut. Käsittääkseni noita vetoakseleita ei oo vaihdettu kuin kerran ja siitä on aikaa ainakin 400tkm.

Pitää vähän soitella hintoja, mutta taitaa merkkiliikkeessä vetoakseli maksaa noin 500€. Kattelin, että Saksasta sais uuttaa vajaalla 300€:llä, mutta taitaa postitus kestää aika kauan sieltä. Ainakin Ebayn normitilauksiin tahtoo mennä se 2 viikkoa. Voishan sieltä tietysti saada nopeammallakin toimitukselta. Suomen purkaamoilla hinnat pyörii 200-350€ välillä. Löytyy myös 20tkm ajettuja. Arveluttaa ostaa jotain 100tkm ajettua, koska saattaa olla jo aika huonossa kunnossa. Tähän saa antaa jotakin hyviä mielipiteita.

Mitenkäs vetoakselin vaihto menee? En nimittäin oo koskaan edes vaihtanut vetoniveltä. Eli irrotetaanko ensin vetoakseli renkaan päästä? Siinä on varmaan jokin lukitesokka. Kuinka lujaan tuo tapaa jymähtää. Pitääkö olla jokin ulosvetäjä? Pitääkö alapallo irrottaa vai riittääkö renkaan kääntäminen. Kuinka lähtee laatikon päästä irti? Onko laatikossa jokin laippa, joka irrotetaan? Vai lähteekö vain vetämällä? Kumpi puoli pitää irrottaa ensin, renkaan vai laatikon? Sitten lopuksi, paljonko on kiristysmomentit?

Kuten näette paljon kysyttävää ja vähän tietoa...
Nikke L
 
A6 2.7BiT -99. T5 Transporter 2.5TDI -05

LähetäLähetetty: 2.1.2012 11:44    Viestin aihe:

Mulla maksoi vetoakseli vaihto osana 300€ ja Vetarin tumppi 209€.
cordo-00
 
Seat Cordoba Tdi -00

LähetäLähetetty: 2.1.2012 12:09    Viestin aihe:

^Mistä ostit ja kuinka kauan sitten? Oliko sama auto samalla koneella?

Soittelin marmoritiskille ja sain hinnat, tumppi 277€ ja vetari 397€. Toisesta paikasta sais vain tumppia hintaan 235€. Kummassakaan paikassa ei puhuttu mitään vanhan osan palauttamisesta.

Onko muuten toi tumppi aina pakko uusia. Olen ymmärtänyt, että tumppi saattais olla ihan hyvässäkin kuosissa. Eli vetarin olis heikompaa materiaalia.

Tuleeko lootasta öljyt pihalle, kun tumpin irrottaa?
Mikhauta
 
Golf IV TDI Trendline (AHF)

LähetäLähetetty: 2.1.2012 16:21    Viestin aihe:

Kannattaa myös selvittää Slamitin ja Speed Autoteilen hinnat.
cordo-00
 
Seat Cordoba Tdi -00

LähetäLähetetty: 3.1.2012 8:21    Viestin aihe:

Sain vetarin irti ja vetarin boordit aivan pyöreät. Tumpin boordi oli paremman näköinen, mutta oli sekin "vääntynyt". Eli molemmat menee vaihtoon.

Yllättävän löysästi oli kiinni. Napamutteri aukes helposti puolen metrin varrella. Hylsy oli muuten 30mm 12-kanta. Pikkusen vasaralla naputtelemalla lähti navasta irti. Vetarin ja tumpin liitos irtos aivan vain vetämällä.

Tumpin sisällä on ruuvi, jolla tumppi on kiinni laatikossa. Tietääkö joku, millanen kanta tässä ruuvissa on?

Lisäksi olisin kiitollinen, jos joku osais kertoa kiristysmomentteja. Pannaanko tuohon tumpin ja vetarin liitokseen ihan normivaseliinia. Tai kai se vois olla sitä "vettä kestävää vaseliinia".
cordo-00
 
Seat Cordoba Tdi -00

LähetäLähetetty: 4.1.2012 9:51    Viestin aihe:

^Ruuvin kanta oli 6mm kuuskolo. Tumppi lähti nätisti irti, kunhan sai ruuvin irti. Ruuvi oli aika tiukassa ja pelotti kannan pyöristyminen.

Alapallon ja raidetangon irrottaminen riittivät siihen, että vetari tulee navasta pois. Tämän jälkeen vetari lähti tumpista irti vetämällä. Akselin sai pois iskarin etupuolelta, kun käänsi iskarin aivan taka-asentoon. Se pieni muovisuoja piti irrottaa vetarin ja sisälokasuojan välistä. Lisäksi jarruletkut ja abs-anturi piti irrottaa pitimistä (ei siis päästä, vaan pitimistä, jotka ovat iskarissa).

Nyt pitää vielä odotella uusia osia, että saisi nippuun.
cordo-00
 
Seat Cordoba Tdi -00

LähetäLähetetty: 9.1.2012 8:10    Viestin aihe:

Auto taas ajossa.

Kasaaminen meni ilman suurempia vastoinkäymisiä. Vaihdoin samalla laatikon ja tumpin välisen stefankin. Tumpin ja vetarin väliseen liitokseen laitoin paljon vaseliinia. Vetari tuli hajottamolta ja oli hyvä kuntoinen, kuten myyjä lupasikin.

Ensimmäisellä koeajolenkillä hieman puolsi keskelle. Ruuvasin raidetankoa kolme varttikierrosta, jonka jälkeen tuntuu kulkevan suoraan.

Napamutteriin löytyi korjausoppaasta seuraavanlainen kiristysohje: "kiristä 200Nm - löysää 180 astetta - kiristä 200Nm". Tämän mukaan kiristin ja tuntui, ettei tuosta paljon kireämmälle saiskaan.
Näytä edelliset viestit:   
Vastaa viestiin    ffp Foorumin päävalikko -> Tekniikka - Diesel Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa