Venton lämmitys

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Zippaaja
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.6.2008 2:01

Venton lämmitys

ViestiKirjoittaja Zippaaja » 29.3.2011 21:37

Tuossa kävin hakemassa itselleni käyttöautoksi Volkswagen Vento 1.8i CL vm.-92 ja heti tuli ihmeteltävää. Ostopaikalta ajoin 40km omaan pihaan ja tämän matkan se työnsi lämmintä koppiin ihan kiitettävästi. Lämmötkin näytti pysyvän kurissa ja totesin kaiken olevan okei.

Pihassa jätin auton tyhjäkäynnille seisomaan pariksi minuutiksi ja lämmöt nousi reilusti tappiin. Hyttiin näytti tulevan vain kylmää. Hurautin pihasta liikkeelle ja lämmöt alkoi tasaisesti laskemaan normaaliin lukemiin, mutta sisällehän ei tule lämmintä ollenkaan. Ilmeisesti kaupunkinopeudessa ei lämpiä ja maantiellä kyllä.

Termostaatti vika vai isompaa? Kiva kun hain auton korvaamaan aikasempaa hajonnutta bmw:tä mihin tuli äkillinen kansiremontti ja nyt tämäkin lotjake työntää pelkästään kylmää ilmaa.

edit: Niin ja kaupungissahan ajaessa lämmöt pysy mittarin mukaan liiankin alhaalla.

nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

ViestiKirjoittaja nnasu » 2.4.2011 22:59

Oma samanikäinen golffi teki suurinpiirtein samaa, eri koneella tosin mutta vesipumpun ja termarin vaihdolla onneksi parani.

Mittarin lukemiin ei kannata luottaa, varsinkaan jos on tarvike-anturi. Saattaa näyttää mitä haluaa.

Zippaaja
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.6.2008 2:01

ViestiKirjoittaja Zippaaja » 3.4.2011 13:08

Täytin ja ilmasin järjestelmän uusiksi. Onneksi pääsi näinkin vähällä. Nyt tuntuu pelaavan.

keke12
-
Viestit: 7
Liittynyt: 8.4.2011 12:51

ViestiKirjoittaja keke12 » 8.4.2011 13:37

Miten se ilmaus suoritetaan? 96-vento 1.8 bensa.
Letkuja olen puristellut mutta ei auta, keittää vaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.4.2011 14:00

Eikös tuo ilmaannu itsestään?

Säiliö täyteen, korttelin ympäri ajo ja taas säiliö täyteen. Toistaa tarvittavan määrän jotta pinta ei enää laske. Tosin itsellä on aina riittänyt paikallaan käyttö.

keke12
-
Viestit: 7
Liittynyt: 8.4.2011 12:51

ViestiKirjoittaja keke12 » 8.4.2011 15:14

Ei voi ajaa, 2-3 minuuttia tyhjäkäynnillä niin kiehuu. Nyt sentään lämmityslaitteesta alkoi tulemaan vähän lämmintä.
Flekti on jatkuvatoiminen ja vesipumppu uusi, termost,ja kansipahvi vaihdettu, mikään letku ei tukossa. Ilmalukko sanoi puhelimessa vw asentaja.
Kun vaan osaisi ilmata.

Zippaaja
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.6.2008 2:01

ViestiKirjoittaja Zippaaja » 8.4.2011 16:25

Ilmalukko estää siis kierron järjestelmässä, jolloin nestettä ei pääse lämppärinkennolle. Jolloin auto lämpiää nihkeästi. Näin olettaisin.

Itsehän ilmasin yksinkertaisesti vain täyttämällä säiliön ja pumppaamalla alavesiletkua. Täytin aina, kun nestesäiliön pinta putosi. Sitten, kun pumppaamisella ei mitään vaikutusta, niin auto käyntiin ja lisätään nestettä, kunnes alkaa tulemaan paisuntaletkun puolelta takas säiliölle.

vetopyörä
-
Viestit: 106
Liittynyt: 26.1.2011 18:42

Oisko flekti

ViestiKirjoittaja vetopyörä » 8.4.2011 21:41

Tuo kun mainitsit, että kotimatkalla kaikki toimi moitteettomasti, mutta tyhjäkäynnillä keittää. Tämä viittaisi siihen, ettei jäähdyttäjän flekti lähde pyörimään. Kun autolla ajetaan niin ajoviima hoitaa flektin tehtävän, mutta kun auto pysähtyy loppuu ajoviima ja kone keittää.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.4.2011 22:20

Ja jos korkki auki autoa käyttää niin jotkut autot keittää jo sen jäähdytysjärjestelmän paineen puutteesta.

Mitä lämpömittari näyttää?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 8.4.2011 22:22

Jos paikallaan keittää niin vois olla että paisarin korkki ei toimi oikein.

Ainakin kakkiksessa itsellä vastaavat oireet parani ehjällä korkilla.

keke12
-
Viestit: 7
Liittynyt: 8.4.2011 12:51

ViestiKirjoittaja keke12 » 9.4.2011 19:07

Onnistui! Lämmöt kohdallaan. Ensimmäinen auto meillä jossa termostaatti on alhaalla, se alavesiletkun pusertelu auttoi (kädet kipeät). Tuntikausia siinä meni.
Kiitoksia neuvoista.

keke12
-
Viestit: 7
Liittynyt: 8.4.2011 12:51

ViestiKirjoittaja keke12 » 9.4.2011 19:15

Tässä meidän -96 ventossa tämä lämpömittari vaikuttaa vähän epäluotettavalta, se näytti kaiken aikaa n.90 astetta, vaikka vesi kiehui koneessa. Sen sijaan vedenpinnan varoitusvalo toimii hyvin, syttyy kun paisuntasäiliön pinta laskee.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa