Ratkaistu. Golf IV TDI 66kW pakkasella ei jaksa startata.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Gato
-
Viestit: 25
Liittynyt: 12.7.2009 22:52

Ratkaistu. Golf IV TDI 66kW pakkasella ei jaksa startata.

ViestiKirjoittaja Gato » 17.2.2011 18:10

Eilen 16.2. ajoin lämpimäksi n. 100 km ja annoin vielä olla latauksessa noin tunnin (lohkolämmittimeen liitetyllä laturilla.) Irrotin sulakkeen 38, jottei keskuslukitus vie virtoja. Aamulla kokeilin ihan vaan taas mitä kuuluu. Ei toivoakaan käynnistymisestä kylmänä. Ei yksinkertaisesti jaksa starttia pyörittää. Mitattu jännite kylmästä akusta yli 12 V. Kaveri toi erillisakun lämpimästä, ei apua kaapeleilla, yhtä hengetön startti. Apukaapeleilla käynnissä olevasta autosta sama juttu. Piti lukuisia kertoja kiusata, ennen kuin lähti vaivaisesti käyntiin. Pakkasta oli tosin 35. Eikö tämä auto ole tarkoitettu näihin keleihin, vai mikä ihme, kun ei lähde millään virralla. Joskus vilauttelee pakkasilla ajonestolaitteen merkkivaloa, mutta valo sammuu, kun ottaa avaimen pois ja laittaa takaisin. Jos siinä on ongelmaa, ei kai se estä starttia pyörimästä. Kun auton saa lämpimäksi toimii yleensä kuin ajatus. Paitsi eilen, jolloin yli 60 km ajamisen jälkeen jätin pariksi tunniksi tolppaan lämpöihin. Kolme kertaa käyntiin ja välittömästi sammui. Neljännellä kerralla lähti käyntiin kun huudatin kaasun kanssa.

Yksi epäilys oli maadoitus, vaan voiko siinä olla syytä.

Tästä samasta selvityksestä foorumilla jo kolme muutakin viestiketjua viime päiviltä:
Keskuslukitus imee virrat Golf IV
Golf IV TDI 66kW ALH ruiskupumppu lämpiää jatkuvasti
Golf IV TDI 66kW ALH pakkasella ei meinaa käynnistyä millään

Osa ratkaistu, osa kesken.

Noista edellä mainituista poimien ja muutenkin mikä auton tilanne on:
350000 km
Akku vaihdettu 1 kk sitten
Startti vaihdettu 1 kk sitten
Hehkut vaihdettu viime viikolla
Öljyt Mobil 1 RF 5W50 ja suodatin alle 10000 sitten
Defan lohkolämmittimen yhteydessä laturi.
Viimeksi muokannut Gato, 23.11.2015 16:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 17.2.2011 19:47

Ainakin tuo Mobilin 5w50 taitaa olla jo aikamoista tervaa noilla pakkasilla. Siinä voisi olla yksi mahdollinen syy miksi ei jaksa pyörittää....
Mersufoorumilta vähän lainattu tekstiä
"Kerran testailin 20 asteen pakkasella 0W40 mobilia, 5W50 mobilia ja 0W40 castrolia. Purkista tuli parhaiten ulos castrol, sitten mobil 0W40 ja mobil 5W50 ei meinannut tulla ollenkaan, kunnes lopulta tuli isona möykkynä, kuin vaseliini. "

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... f=2&t=8373

Baltic
-
Viestit: 267
Liittynyt: 6.8.2003 12:52

ViestiKirjoittaja Baltic » 18.2.2011 7:45

Ei ole syy öljyssä, kyllä 5w on pakkasessa tarpeeksi notkeaa!
Meillä pensakolffissa ja 2,5TDIssä, eikä mitään ongelmaa. Akutkin jo vanhoja.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 18.2.2011 7:54

10w:lläkin toimii vielä nätisti -40asteeseen asti.

Mittaa millainen jännite tulee startille starttaustilanteessa, siitä sitten vertaus akkujännitteeseen. Mikäli on iso pudotus, tarkistamaan virtajohtojen ja maadoituksen jännitehäviöt.

termari
-
Viestit: 34
Liittynyt: 30.10.2005 10:10

ViestiKirjoittaja termari » 19.2.2011 10:27

Minulla ainakin tehnyt pari kertaa tuota käynnistyksen estoa ja se on juurikin niin että pyörittää starttia sen verran että kone käynnistyy ja sammuu lähes heti. Tämä siis bensa kone (66kW). Mutta kyllä sielä mittaristossa on silloin mielestäni palanut avaimen kuva. Lähtisin myöskin tarkistamaan virtahäviöitä kytkennöistä.

termari
-
Viestit: 34
Liittynyt: 30.10.2005 10:10

ViestiKirjoittaja termari » 19.2.2011 10:28

Minulla ainakin tehnyt pari kertaa tuota käynnistyksen estoa ja se on juurikin niin että pyörittää starttia sen verran että kone käynnistyy ja sammuu lähes heti. Tämä siis bensa kone (66kW). Mutta kyllä sielä mittaristossa on silloin mielestäni palanut avaimen kuva. Lähtisin myöskin tarkistamaan virtahäviöitä kytkennöistä.

DuudX
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 14.2.2011 17:58

ViestiKirjoittaja DuudX » 19.2.2011 10:40

Itsellä samaa ongelmaa.. tosin Ocu II 1.9TDi en nyt muista moottorin tyyppiä tähän hätään.

Kyselin liikkeestä vähän ja vastasi että "me ollaan aina alotettu tollasissa tapauksissa pa-suodattimesta, siellä kuitenkin on parafiinia tai muuta sontaa tukkimassa näillä pakkasilla".

noh.. en ole saanu vaihetuksi vielä kun peukalossa tikit. Ei hirmusesti kärsi taiteilla sen kanssa ^^
siis ongelmanahan oli toi äärettön takkunen kylmäkäynnistys..

ruhis
-
Viestit: 155
Liittynyt: 1.10.2007 20:52

ViestiKirjoittaja ruhis » 19.2.2011 13:29

Itselläni alh koneella cordoba ja pari vuotta ollut käyntiin lähtö rykimistä heti - 5 eteenpäin ja kaikea on tullut vaihdettua akku, suodin + o-renkaat, hehkut, lämpötila-anturi jne.
nyt kun tuli -35 pakkasta niin ei mihinkään ja kaikki valot vilkkuivat taulussa startatessa ja hyvä että jaksoi pyöräyttää konetta.

Tänään sisuunnuin ja tein uudet - piuhat akun sekä koneen välille ja eka startti ilman lohkolämppäriä toi hymyn naamalle, lähti kun palmun alta. Lisäksi valot mittaristossa palavat paljon kirkkaammin ja moottorikin pyörähtää yhtä virkeästi kun lämpösenä.

Että Sellaista...

Gato
-
Viestit: 25
Liittynyt: 12.7.2009 22:52

ViestiKirjoittaja Gato » 23.2.2011 9:18

Tuota sähköjohtojen mahdollisuutta ei ole tullut esiin vielä missään, vaikka kysymyksiä on tullut jostain syystä esitettyä aika paljon niin foorumeilla kuin autokorjaamoillakin. Se menee seuraavaksi kokeiltavaksi. Katsotaan sitten mitä tapahtuu.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

Akun kaapelit

ViestiKirjoittaja KKI » 23.2.2011 12:31

Eikös tuo saattaisi olla maadoitus ongelma.
Tai kuten minulla, + kaapeli poikki akun päästä kaapelikengän juuresta.
Jäljestä päätellen viimeinen yhteys oli n. tulitikun paksuinen :-)

Kunhan lämpenee, käyn kaikki akun virtajohdot läpi, putsaan ja suojaan.

Gato
-
Viestit: 25
Liittynyt: 12.7.2009 22:52

ViestiKirjoittaja Gato » 21.4.2011 6:23

Nyt on vaihdettu maakaapeli. Hankin alkuperäisosan, niin ei tarvinnut rakennella. Alkuperäinen kaapeli oli huonosti suojattu. Akun alla kiinnityskohdassa on kaapeli vailla kuorta parin sentin matkalla. Siitä kohdasta olikin aika lailla hapettunut ja kaapelia taivutellessa alkoi murtua melko nopeasti. Uudessa kaapelissa on koko matka kuoren sisällä ja akun alla liitos on toteutettu eri tavalla kuin alkuperäisessä. Ei siis vaikuta ollenkaan turhalta vaihdolta. Nyt täytyy alkaa odotella ensi talvea ja kolmenkympin pakkasia, niin pääsee toteamaan, virkistyikö.

Gato
-
Viestit: 25
Liittynyt: 12.7.2009 22:52

ViestiKirjoittaja Gato » 13.4.2012 21:26

Taas pakkasten tullen jatkui. Lopulta vein Laakkoselle, jossa pitkän väännön jälkeen sain huollon todella tutkimaan mistä on kyse. Lopulta totesivat, että viime vuonna vaihdettu startti olikin viallinen. Hyvin on toiminut, tosin kolmenkympin pakkaset taas loppuivat , joten ensi vuotta odotellaan...

Gato
-
Viestit: 25
Liittynyt: 12.7.2009 22:52

ViestiKirjoittaja Gato » 23.11.2015 16:01

Ongelma ratkaistu (toivottavasti viimein...). Tätä vikaa tuli kuljetettua mukana liian monta vuotta, mutta kun ei löytynyt, niin ei. Kaksoismassakytkin alkoi hajoamaan lopullisesti ja kytkimen vaihdon jälkeen näyttää toimivan käynnistyskin normaalisti.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa