Eilen 16.2. ajoin lämpimäksi n. 100 km ja annoin vielä olla latauksessa noin tunnin (lohkolämmittimeen liitetyllä laturilla.) Irrotin sulakkeen 38, jottei keskuslukitus vie virtoja. Aamulla kokeilin ihan vaan taas mitä kuuluu. Ei toivoakaan käynnistymisestä kylmänä. Ei yksinkertaisesti jaksa starttia pyörittää. Mitattu jännite kylmästä akusta yli 12 V. Kaveri toi erillisakun lämpimästä, ei apua kaapeleilla, yhtä hengetön startti. Apukaapeleilla käynnissä olevasta autosta sama juttu. Piti lukuisia kertoja kiusata, ennen kuin lähti vaivaisesti käyntiin. Pakkasta oli tosin 35. Eikö tämä auto ole tarkoitettu näihin keleihin, vai mikä ihme, kun ei lähde millään virralla. Joskus vilauttelee pakkasilla ajonestolaitteen merkkivaloa, mutta valo sammuu, kun ottaa avaimen pois ja laittaa takaisin. Jos siinä on ongelmaa, ei kai se estä starttia pyörimästä. Kun auton saa lämpimäksi toimii yleensä kuin ajatus. Paitsi eilen, jolloin yli 60 km ajamisen jälkeen jätin pariksi tunniksi tolppaan lämpöihin. Kolme kertaa käyntiin ja välittömästi sammui. Neljännellä kerralla lähti käyntiin kun huudatin kaasun kanssa.
Yksi epäilys oli maadoitus, vaan voiko siinä olla syytä.
Tästä samasta selvityksestä foorumilla jo kolme muutakin viestiketjua viime päiviltä:
Keskuslukitus imee virrat Golf IV
Golf IV TDI 66kW ALH ruiskupumppu lämpiää jatkuvasti
Golf IV TDI 66kW ALH pakkasella ei meinaa käynnistyä millään
Osa ratkaistu, osa kesken.
Noista edellä mainituista poimien ja muutenkin mikä auton tilanne on:
350000 km
Akku vaihdettu 1 kk sitten
Startti vaihdettu 1 kk sitten
Hehkut vaihdettu viime viikolla
Öljyt Mobil 1 RF 5W50 ja suodatin alle 10000 sitten
Defan lohkolämmittimen yhteydessä laturi.
Ratkaistu. Golf IV TDI 66kW pakkasella ei jaksa startata.
Valvoja: ffp jäsenet
Ratkaistu. Golf IV TDI 66kW pakkasella ei jaksa startata.
Viimeksi muokannut Gato, 23.11.2015 16:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ainakin tuo Mobilin 5w50 taitaa olla jo aikamoista tervaa noilla pakkasilla. Siinä voisi olla yksi mahdollinen syy miksi ei jaksa pyörittää....
Mersufoorumilta vähän lainattu tekstiä
"Kerran testailin 20 asteen pakkasella 0W40 mobilia, 5W50 mobilia ja 0W40 castrolia. Purkista tuli parhaiten ulos castrol, sitten mobil 0W40 ja mobil 5W50 ei meinannut tulla ollenkaan, kunnes lopulta tuli isona möykkynä, kuin vaseliini. "
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... f=2&t=8373
Mersufoorumilta vähän lainattu tekstiä
"Kerran testailin 20 asteen pakkasella 0W40 mobilia, 5W50 mobilia ja 0W40 castrolia. Purkista tuli parhaiten ulos castrol, sitten mobil 0W40 ja mobil 5W50 ei meinannut tulla ollenkaan, kunnes lopulta tuli isona möykkynä, kuin vaseliini. "
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... f=2&t=8373
Minulla ainakin tehnyt pari kertaa tuota käynnistyksen estoa ja se on juurikin niin että pyörittää starttia sen verran että kone käynnistyy ja sammuu lähes heti. Tämä siis bensa kone (66kW). Mutta kyllä sielä mittaristossa on silloin mielestäni palanut avaimen kuva. Lähtisin myöskin tarkistamaan virtahäviöitä kytkennöistä.
Minulla ainakin tehnyt pari kertaa tuota käynnistyksen estoa ja se on juurikin niin että pyörittää starttia sen verran että kone käynnistyy ja sammuu lähes heti. Tämä siis bensa kone (66kW). Mutta kyllä sielä mittaristossa on silloin mielestäni palanut avaimen kuva. Lähtisin myöskin tarkistamaan virtahäviöitä kytkennöistä.
Itsellä samaa ongelmaa.. tosin Ocu II 1.9TDi en nyt muista moottorin tyyppiä tähän hätään.
Kyselin liikkeestä vähän ja vastasi että "me ollaan aina alotettu tollasissa tapauksissa pa-suodattimesta, siellä kuitenkin on parafiinia tai muuta sontaa tukkimassa näillä pakkasilla".
noh.. en ole saanu vaihetuksi vielä kun peukalossa tikit. Ei hirmusesti kärsi taiteilla sen kanssa ^^
siis ongelmanahan oli toi äärettön takkunen kylmäkäynnistys..
Kyselin liikkeestä vähän ja vastasi että "me ollaan aina alotettu tollasissa tapauksissa pa-suodattimesta, siellä kuitenkin on parafiinia tai muuta sontaa tukkimassa näillä pakkasilla".
noh.. en ole saanu vaihetuksi vielä kun peukalossa tikit. Ei hirmusesti kärsi taiteilla sen kanssa ^^
siis ongelmanahan oli toi äärettön takkunen kylmäkäynnistys..
Itselläni alh koneella cordoba ja pari vuotta ollut käyntiin lähtö rykimistä heti - 5 eteenpäin ja kaikea on tullut vaihdettua akku, suodin + o-renkaat, hehkut, lämpötila-anturi jne.
nyt kun tuli -35 pakkasta niin ei mihinkään ja kaikki valot vilkkuivat taulussa startatessa ja hyvä että jaksoi pyöräyttää konetta.
Tänään sisuunnuin ja tein uudet - piuhat akun sekä koneen välille ja eka startti ilman lohkolämppäriä toi hymyn naamalle, lähti kun palmun alta. Lisäksi valot mittaristossa palavat paljon kirkkaammin ja moottorikin pyörähtää yhtä virkeästi kun lämpösenä.
Että Sellaista...
nyt kun tuli -35 pakkasta niin ei mihinkään ja kaikki valot vilkkuivat taulussa startatessa ja hyvä että jaksoi pyöräyttää konetta.
Tänään sisuunnuin ja tein uudet - piuhat akun sekä koneen välille ja eka startti ilman lohkolämppäriä toi hymyn naamalle, lähti kun palmun alta. Lisäksi valot mittaristossa palavat paljon kirkkaammin ja moottorikin pyörähtää yhtä virkeästi kun lämpösenä.
Että Sellaista...
Akun kaapelit
Eikös tuo saattaisi olla maadoitus ongelma.
Tai kuten minulla, + kaapeli poikki akun päästä kaapelikengän juuresta.
Jäljestä päätellen viimeinen yhteys oli n. tulitikun paksuinen :-)
Kunhan lämpenee, käyn kaikki akun virtajohdot läpi, putsaan ja suojaan.
Tai kuten minulla, + kaapeli poikki akun päästä kaapelikengän juuresta.
Jäljestä päätellen viimeinen yhteys oli n. tulitikun paksuinen :-)
Kunhan lämpenee, käyn kaikki akun virtajohdot läpi, putsaan ja suojaan.
Nyt on vaihdettu maakaapeli. Hankin alkuperäisosan, niin ei tarvinnut rakennella. Alkuperäinen kaapeli oli huonosti suojattu. Akun alla kiinnityskohdassa on kaapeli vailla kuorta parin sentin matkalla. Siitä kohdasta olikin aika lailla hapettunut ja kaapelia taivutellessa alkoi murtua melko nopeasti. Uudessa kaapelissa on koko matka kuoren sisällä ja akun alla liitos on toteutettu eri tavalla kuin alkuperäisessä. Ei siis vaikuta ollenkaan turhalta vaihdolta. Nyt täytyy alkaa odotella ensi talvea ja kolmenkympin pakkasia, niin pääsee toteamaan, virkistyikö.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa