Volksvagenin (golf IV ja bora) takajarrut jäätyvät

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

turos_88
-
Viestit: 20
Liittynyt: 6.1.2010 17:29

Volksvagenin (golf IV ja bora) takajarrut jäätyvät

ViestiKirjoittaja turos_88 » 30.12.2010 13:32

Ongelmia on ollut joka talvi ko. kulkineiden kanssa. Takajarrut ovat talvella lähes aina niin jäässä että ainoa keino on ottaa rengas irti ja sulattaa satula. Molemmilla autoilla joudutaan ajamaan paljon teitä joissa on pölyävää lunta joten sulatus täytyy tehdä n. kerran kahdessa viikossa. Jarrulevy jäätyy parkissa seistessään jarrupaloihin, jarrukilpeen ja satulaan niin tiukasti ettei pyörät lähde pyörimään edes betonilattian päällä.(kylmä autotalli). ilmeisesti nykyautoja tai ainakin ko. kulkineita ole tehty enää suomen talveen, sillä audi 80:ssä ei vastaavia ongelmia ole vaikka autolla ajetaan samoja teitä.

Onko kukaan viritellyt noita volkkarin takajarruja niin etteivät ne jäädy yhtä herkästi? Esimerkiksi suojia, tuuliohjareita, satulan käsittelyä jollain aineella yms. Alkaa usko loppuja jo noitten "lelujen" kanssa. Kai se on ostettava seuraavaksi neliveto nii pyörii ainakii pyörät :D. Toisaalta vetävien pyörien satulat on ku rälläkällä ajetut, kun kesän kurat ja talvella jää on hangannu ne aika karun näköiseksi.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 30.12.2010 14:47

Ettei sulla olis vaan liukutapit jumissa siellä, ootko koskaan niitä vaihtanu tai rasvannu?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 30.12.2010 15:06


H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.12.2010 16:49

Ja käsijarruhan ei liity asiaan?

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 30.12.2010 17:11

Nuo neloskoppasten omistajat tuntuvat luottavan mahdollisimman avoimiin aluvanteisiin. On sit ainakin helpompi putsata lumet pois heti ajon jälkeen.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 30.12.2010 17:43

Nuo neloskoppasten omistajat tuntuvat luottavan mahdollisimman avoimiin aluvanteisiin. On sit ainakin helpompi putsata lumet pois heti ajon jälkeen.


Toi on kaikkein paras keino,tietenkään siellä ei mikään saa jumittaa.
Noissa on nuo takapään jarrut niin kovasti mukana,että lämpenee kovasti.

Mullakin vaan peltivanteet,niin joka yö töissä ollessa joutuu vasaralla paukuttelee vanteista moskia pois.

turos_88
-
Viestit: 20
Liittynyt: 6.1.2010 17:29

ViestiKirjoittaja turos_88 » 30.12.2010 21:43

liukuja en ole vaihtanu. toisaalta kun renkaat saa pyörimään pelaa jarrut oikein. myös käsijarrua tulee käytettyä toisinaan eikä sinänsä pyri jumimaan renkaita. Ongelma muodostuu tosiaan sitten kun auto pääsee jäähtymään ajon jälkeen. ilmeisesti ovat takajarrut enemmän normijarrutuksessa mukana ja siitä johtuva lämpö sulattaa lunta ja jäätä joka pääsee valumaan satulan sisuksiin. harvapuolaiset aluvanteet ois ratkaisu vanteeseen tarttuvan jään poistossa. vielä kun keksisi millä estää lumen ja jään pääsy jarrukilven ja satulan väleihin...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.12.2010 0:54

Perstuntumalla jarrutasapainoa voi tutkailla sormin levyn lämpöä koitellen kesyn pysähtymisen jälkeen, mutta harvassa on ne autot jossa jarrutasapaino on taka-akselilla.

Ajatus tossa aiemmassa oli lähinnä se että jääkö käsijarru päälle.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 31.12.2010 13:00

Minunkin golfissa tuntuu olevan takajarrut joka aamu jäässä, joskus jopa muutaman minuutin seisonnan jälkeen, mutta aina irtoavat kun ottaa pikkuisen pakilla.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 1.1.2011 20:33

Ei johdu käsijarrusta tuo jäätyminen eikä oikeastakaan mistään muustakaan jumituksesta, kyllä ne jarrut ihan muutoin tykkäävät jäätyä kiinni kun sitä lunta kertyy vanteen kehälle/jarrujen ympäristöön, sulaa sitten levyihin, paloihin ja satuloihin.
Avonaiset aluvanteet auttaa ainakin siivoamisoperaatiota, mukavasti menee nuo peltivanteet epätasapainoon niihin kertyvän jään ansiosta.
Kaikista paras keino olis omistaa lämmin autotalli jossa saa auton sulateltua ajon jälkeen...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa