1.9 tdi, käynnistysongelma

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

pekont
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.12.2010 18:52

1.9 tdi, käynnistysongelma

ViestiKirjoittaja pekont » 16.12.2010 19:04

Seat Toledo, vm.2005 1.9 tdi, ajettu 200 tkm. Seuraavanlainen ongelma:
Lämpimänä käyntiinlähtö vaikeaa.Kylmä ja puolilämmin kone lähtee hyvin käyntiin.
Vaihdettu seuraavat osat: jakohihna+rullat+vesipumppu, hehkut, akku,laturi,lämpötila-anturi,"tandempumpppu". Ei vikakoodeja ! Ei hukkaa nesteitä eikä öljyjä. Korjaamolla ovat ymmällään ? Mitähän kannattaisi tehdä seuraavaksi ?Jos jollakulla neuvoja, kiitos jo nyt !
Nyt olisi ylimääräinen ehjä ja edullinen "tandempumppu" hyllyssä, jos joku tarvii.

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 17.12.2010 4:25

Villi arvaus koittaa vaihtaa uusi lämpönappi vaihdetun tilalle...

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 30.12.2010 18:34

Laitetaanpa samaan ketjuun hieman erilainen ongelma. Autona Toledo 1.9 TDI -03 (punaisella i:llä)

Eli -20 asteen pakkasella lähtee lämmittämättä hyvin käyntiin (hehkutus x2), mutta kun pistetään auto roikan nokkaan pariksi tunniksi niin eipä enää lähdekään.

Lämmitettynä auton käynnistys on kuin käynnistäisi autoa jossain >30 asteen pakkasessa, siis ihan ne ensimmäiset sekunnit avaimen väännöstä siihen kun kone käy tasaisesti.

Syynä mitä ilmeisimmin se, ettei lämmitetty auto hehkuta kuin about sekunnin. Eli auto lähtee huomattavasti vaikeammin käyntiin roikan nokasta mitä ilman, joka ei minun kaaliin uppoa pätkääkään. Onko olemassa mitään kikkaa että tuon saisi hehkuttamaan vähän pitempään? Tuskin?

Lueskelin että joissain siittimissä olisi veden tiivistymisongelmaa välijäähdyttimessä. Voiko tuo mitenkään vaikuttaa? Kuulemma harvinainen vika.

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 30.12.2010 19:40

.
Onkos nämä niitä "softaongelmaisia" autoja.
Jos se huono käynnistyminen lämpimänä/lämmitettynä on softasta johtuvaa, niin se on helppo korjata.
Kun anturi tunnistaa moottorin "riittävän" lämpimäksi, niin polttoainetta aletaan käynnistymishetkellä ruiskuttamaan vasta korkeammalla kierrosluvulla, jota startin on vanhemmiten vaikea tavoittaa, kun taas riittävän kylmällä ruiskutus alkaa heti, kun moottori vaan pyörähtää.

pekont
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.12.2010 18:52

ViestiKirjoittaja pekont » 1.1.2011 8:41

Seuraava toimenpide on startin vaihto Toledoon. Liekköhän kuinka vaikea vaihtaa ?

Aje
-
Viestit: 240
Liittynyt: 27.5.2006 13:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Aje » 1.1.2011 10:54

Itse jauhoin aikanaan Borassa vissiin kolme starttia loppuun puolentoista vuoden aikana ennen kuin tehtiin ohjelmaan muutos -> lähti käyntiin todella herkästi minkä lämpöisenä vaan.
Sitä enen kaivoin netistä jotain virivinkkejä lämpötilan anturin huijaamiseksi vastuksella tjsp.
mutta eipä niistä parannukseksi ollut.

Tosin sinulla taitaa olla pumppusuutin kone, tuossa minun tapauksessa kyseessä oli jakajapumpullinen AGR.

pekont
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.12.2010 18:52

ViestiKirjoittaja pekont » 1.1.2011 12:32

Onko "softaohjelman muutos" minkä hintainen ja voiko sitä tehdä muualla, kuin merkkikorjaamolla ?

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 1.1.2011 18:22

.
Jos se nyt softaongelma on, mutta juuri noinhan se esiintyy.
Merkkikorjaamo sitä muutosta ei tee.
Lähimpänä sulla taitaa olla ihan Karalan Mika, jolta voi kysyä.
Eikä friikkikään, tai LTR kovin kaukana vaikuttele.

pekont
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.12.2010 18:52

ViestiKirjoittaja pekont » 1.1.2011 19:22

Kiitoksia vastauksista ja ohjeista, kaikille keskusteluun osallistujille ! Kerron kuulumiset, kun vika on korjattu, jos se löytyy.

Toni.S
-
Viestit: 150
Liittynyt: 14.2.2006 20:56

ViestiKirjoittaja Toni.S » 7.3.2011 10:43

Laitetaas tähän jatkoksi. 1.9 AFN, profiilin kulkine..

Eli nyt pakkasten jälkeen tullut ongelmaksi että joutuu sahaamaan käyntiin todella pitkään, n 5s. Ihan sama onko kone kylmä vai lämmin.

Käynnistystä saa parannettua niin että hehkuttaa sellaiset 5krt putkeen eli antaa hehkuttaa>virrat pois>uudestaan jne.
Onkohan syy lämpötila-anturissa vai hekuissa? Kertokaas gurut.
Muuten auto toimii normaalisti.

Toni.S
-
Viestit: 150
Liittynyt: 14.2.2006 20:56

ViestiKirjoittaja Toni.S » 9.3.2011 7:57

Eikö ole kellään tietoa?

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 9.3.2011 9:32

Voipihan sulla olla hehkujakin rikki, mutta ajoituksen tarkastuksen itse tekisin ensimmäisenä.
Kuuman AFN:n pitäisi käynnistyä heti, eikä kylmän koneenkaan käynnistys sekuntia ota (siis hehkutuksen jälkeen). Tietenkin akun ja startin kunto vaikuttaa tilanteeseen.

D-Iivil
-
Viestit: 60
Liittynyt: 30.1.2009 12:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja D-Iivil » 9.3.2011 9:56

Ajoitusta liputan minäkin.

Itselläni ei meinannut lähteä yli kymmenen asteen pakkasissa roikatta käyntiin millään. Sahata sai hulluna ja sitten yskien lähti savupilven kera lopulta käyntiin.

VAG-COMilla tutkailtuani selvisi että pumpun ajoitus oli myöhäisellä (melkein ulkona skaalasta). Sen kun sai kohalleen niin johan rupes starttaamaan ja kulutuskin putosi litralla per sata kilometriä.

AFN-pannu siis kyseessä.

Toni.S
-
Viestit: 150
Liittynyt: 14.2.2006 20:56

ViestiKirjoittaja Toni.S » 9.3.2011 13:15

Okeij, pitääpäs ihmetellä vähän VAG-COMia et miten ton ajoituksen saa katottua. Eiköhän siitä ohjeet löydy täältä tai internetin ihmeellisestä maailmasta.
Ajoitus pitänee mekaanisesti säätää sitten?

Toi käynnistys on nyt yhtä pitkä kylmänä ja lämpimänä. Tuli tos 2vk sitten, sitä ennen lähti käymään heti kuin palmun alta niin lämpimänä kuin kylmänäkin. Ja tosiaankin pölläyttää nyt käynnistyessään mihekkäästi..

D-Iivil
-
Viestit: 60
Liittynyt: 30.1.2009 12:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja D-Iivil » 9.3.2011 14:03

Okeij, pitääpäs ihmetellä vähän VAG-COMia et miten ton ajoituksen saa katottua.


- auto käyntiin
- vag-com tulille
=> klikkaa modules
=> klikkaa engine
=> klikkaa mes blocks
=> kirjoita kanavaksi "000" ja klikkaa GO-namiskaa
=> klikkaa alhaalta vasemmalta basic view (tms)
=> klikkaa oikealta alhaalta TDI Timing

Keltaisen pisteen pitäisi osua johonkin 50 tuntumaan ollakseen kohdallaan. Jos piste on ruudun alalaidassa, on ajoitus myöhäisellä (ennakkoa liian vähän), ja jos ruudun ylälaidassa, on ennakkoa silloin liikaa.

Huomio että kone pitää olla lämmin ja VAG-COMin rekisteröity versio.

Toni.S
-
Viestit: 150
Liittynyt: 14.2.2006 20:56

ViestiKirjoittaja Toni.S » 9.3.2011 20:17

Noniin, kävin VAG-COMilla kattomassa ton ajoituksen ja lukemat pomppi 38 ja 56 välillä..suurimmaksi osaksi siinä 54 paikkeilla.
Jouduin ruksaamaan sen kohdan "80 C hot", muuten valitti liian kylmästä koneesta..ei vaan ajossa meinaa nostaa lämpöjä edes 80:een, vaikka ulkolämpötila oli mittauksen aikana +2.
Polttoaineen lämpö oli n.140C. Paikallaan ollessa kierroksia 3-4t välillä pitäen sain lämmöt nousemaan riittävästi ja tuloksena oli lopulta hieman aikaisella "Slightly Advanced"

Oiskohan se lämpötila-anturi vai hehkujen vaihto seuraavana.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 9.3.2011 20:27

Vaihdapa termostaatti seuravana. AFN pitää 40 asteen pakkasellakin lämmöt 90 asteessa, kunhan termari on kunnossa ja vauhtia (lue kuormaa) kohtuudella.

Sitten, kun kone on oikeasti lämmin, tsekkaa säädöt uudelleen.

Toni.S
-
Viestit: 150
Liittynyt: 14.2.2006 20:56

ViestiKirjoittaja Toni.S » 9.3.2011 21:04

Varmaan lämpöihin vaikuttaa sekin kun ei noit EGR:iä yms paljon enää ole..vakiota tossa koneessa ei oo oikeestaan ku lohko enää. Mut pitää toi termari vaihtaa..eikä ne hehkutkaan kalliit ole niin vois vaihtaa kans nekin..

Jos illalla kävis viel ajaa pidemmän lenkin pohjalle ja kokeilis onko lämmöt riittävän ylhäällä.

Toni.S
-
Viestit: 150
Liittynyt: 14.2.2006 20:56

ViestiKirjoittaja Toni.S » 15.3.2011 8:32

Uusi oire!

Tänä aamuna käynnistys yhtä nihkeä kuin viimeiset 2vka, mutta nyt kun lähidin ajamaan töihin meinasi auto hyytyä kuin mopo josta loppuu bensa. Ei pysynyt yhtään tyhjäkäynnillä. Tasakaasulla kierrokset tippu ja kone ikään kuin kuoli aina sekunneiksi. Pysyi kaynnissä kun kierroksia piti yli 3000rpm.
No selvisin kehä I:ltä pois ja ajelin, auton kakistellen, pikkuteitä ykkösellä ja kakkosella auton lämpimäksi, jonka jälkeen auto taas toimi suht normaalisti sekä pysyi tyhjäkäynnillä. Ei savutusta ei mitään..vaikuttaisi polttoainepuolen ongelmalta. Perhana ja katsastus olisi lauantaina edessä...

edit: Ei vikakoodeja

Onko AFN koneisessa siirtopumppua tankissa? Näin ainakin merkkikorjaamolta neuvoivat tarkastamaan sen kunnon kun soitin ja kysyin neuvoa..

Toni.S
-
Viestit: 150
Liittynyt: 14.2.2006 20:56

ViestiKirjoittaja Toni.S » 15.3.2011 15:53

No nyt se sit lähtikin työpaikan pihasta pitkän sahaamisen jälkeen käyntiin ja käy ihan normaalisti tyhjäkäyntiä. Tossa pikaiseen tutkin niin oli lisäsiirtopumppu märkänä..vuotanu dieseliä. Voi olla syy siinä. Tohon kun on sellanen sähköinen lisäsiirtopumppu laitettu ettei ihan niin koville joudu oma pumppu 12mm nestepään takia.

Clonk
-
Viestit: 34
Liittynyt: 12.5.2010 21:02

ViestiKirjoittaja Clonk » 15.3.2011 20:21

Auttaa noihin lyhyihin hehkutuksiin kun ajastaa lämmittimet niin että on sammunu ~10-30min ennenku menee kokeilemaan.

Toni.S
-
Viestit: 150
Liittynyt: 14.2.2006 20:56

ViestiKirjoittaja Toni.S » 15.3.2011 22:07

Eipä oo tossa pelissä minkäänlaista moottorinlämppäriä..

Toni.S
-
Viestit: 150
Liittynyt: 14.2.2006 20:56

ViestiKirjoittaja Toni.S » 21.3.2011 14:39

Joo eli vikana oli tiensä päähän tullut sähköinen lisäsiirtopumppu..vuosi kuis seula. Otin sen pois välistä ja auto rokkaa taas loistavasti. Ja leimankin sai huomautuksetta.

pekont
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.12.2010 18:52

käynnistysongelma

ViestiKirjoittaja pekont » 26.5.2011 16:12

Vika on korjattu. Startin vaihto auttoi. Hinta startilla 245 euroa.Vaihdoin itse. Vanha meni vaihdossa.Nyt käynnistyy oikein, sekä lämpimänä,että kylmänä.

T1mo
-
Viestit: 156
Liittynyt: 6.4.2007 19:22

ViestiKirjoittaja T1mo » 30.6.2011 20:20

Lainataanpas tätä ketjua, kun jotenkin aiheeseen liittyy. AGR motilla varustettu cordoba piti pienimuotoisen käynnistys lakon tässä päivällä. Sammutin auton ylämäkeen kun piti puhelimeen puhua ja papereita selailla siinä samalla. Hetken päästä matkan piti jatkua, mutta parin pitkän startin jälkeen totesin, että ei se nyt lähde käymään. Valutin auton tasaiselle ja kokeilin uudemman kerran, mutta ei lähtenyt vieläkään. No peltiä auki ja kurkistus, että pa-suodatin on kiinni ja linjoissa näytti ainettakin menevän, joten uus yritys ja sehän hörähti heti käymään.

Eli kai tuo on jostain ilmaa hörpännyt? Tankissa oli kuitenkin pikkasta vajaa puolet jäljellä joten ei siellä päässä pitäisi olla ongelmaa. Valuukohan pa-suodattimelta syöttöpumpulle menevät letkut tyhjiksi kun auton nokka on ylöspäin?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 30.6.2011 21:49

109 rele? Kannattaa ihan varmuuden vuoksi vaihtaa... Hehkunvalo ei syty jos toi vika ilmenee. Starttaa vasta kun hehkunvalo syttyy. Maksaa parikymppiä marmorilla.

T1mo
-
Viestit: 156
Liittynyt: 6.4.2007 19:22

ViestiKirjoittaja T1mo » 1.7.2011 16:51

Ok pistetään korvan taakse muistiin. Hehkun valo syttyy ainakin tällähetkellä, mutta oireiden aikana en huomannut moista katsoa. Auto on kuitenkin toiminut jo lähes 200km moitteetta tuon pienen kyykkäyksen jälkeen. Olisiko sitten vain ollut ilmaa jossain tjsp.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 1.7.2011 23:12

vaiha se rele... on niin halpa hinta toimivasta autosta nimittäin, Kokemuksesta voin sanoa :D

T1mo
-
Viestit: 156
Liittynyt: 6.4.2007 19:22

ViestiKirjoittaja T1mo » 3.7.2011 19:08

^Hehe olis pitäny näemmä vaihtaa :D. Tänään se taas oireili ja jouduttiin hinaamaan pihaan. Ja tosiaan hehkuvalo ei syttynyt, mutta pihaan päästessä koitin niin hehkuvalo sytty ja auto hörähti käymään. Toivottavasti paikallisesta varaosapuljusta tuota relettä saisi.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 6.9.2011 19:13

Ja jos kolvi pysyy kädessä niin releen muovikuori auki ja tinaa uudelleen ne piirilevyn juotokset. Säästyy se pari-kolme kymppiä.
Ei paha rasti tsekata jo ennakkoon vaikkei ole aiemmin oireillutkaan. Yleensä se lakkaa toimimasta kun kolvi on kaukana ja ulkona huonoin mahdollinen keli.

create
-
Viestit: 16
Liittynyt: 9.7.2008 22:31

ViestiKirjoittaja create » 13.9.2011 12:00

1,9TDI 105hv kylmäkäynnistys ongelmaa. joutuu monesti starttaamaan pitkään ennenkö lähtee käyntiin. ei tee tuota aina, niin tuskin on hehkuissa vikaa? mitäs muita vaihtoehtoja tuossa voisi olla? vikakoodeista ei löydy mitään.

edit: merkkiliikkeessä sanoivat että korkeapainepumppu tai suuttimet voi vuotaa paineet pihalle ja sitten starttauttaa pidempään kun kerää paineet. onko miten todennäköistä ja saako pumppua korjattua?

V Marjamäki
-
Viestit: 256
Liittynyt: 23.7.2003 8:14

ViestiKirjoittaja V Marjamäki » 13.9.2011 16:14

Lämpöanturia lähtisin ekana veikkaamaan.

Vekke
-
Viestit: 96
Liittynyt: 5.9.2011 22:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Vekke » 4.1.2015 14:48

Tässä selvitellyt tuommosta 74kw AVB pumppari 580 tkm ajettu kylmänä ei lähde käyntiin vikaa jo parin viikon päivät. Tuohon oli vaihdettu jo nokat ja suuttimien tiivisteet, koneen päässä oleva korkeapainepumppu sekä hehkuja ja suuttimien johtosarja. Ongelmat oli alkaneet pakkasilla, eli pitkiä startteja.

Johdon päästä lähti käyntiin jollain tavalla pienillä pakkasella. Kuumana ei mitään ongelmia lähteä tulille.

No ensin kokeilin tukkia paluu letkun ja sitten startata ja auto lähti tulille todella pitkällä startilla ja vähän kaasua polkemalla. Tukos pois ja ei yrittänytkään käyntiin vaikka tankin pumppu hörähteli

Seuraavaksi koitin kanisterista toisella siirtopumpulla (oli paljon isompi pumppu joka teki enemmän painetta), ja paluu oli auki. Lähti kun palmun alta. tankin pumppu siirsi ainetta, mutta epäilin kuitenkin että vika olisi paineeseen liittyvä ongelma.

No tilasin pumpun ja se vaihdettiin. Ei muutosta muuta kun startti oli saatu sahattua rikki, kun sitä oli rasitettu todella pitkillä starteilla koko syksyn ajan.

No uusi startti paikoilleen ja vianetsintä jatkui. Nyt irroitin välistä polttoainesuodattimen jos sieltä vetää ilmaa. Hinaamalla auto käyntiin ja antoi kävin pienellä koeajolla. Auto sai seisoa yön yli ja eiku kokeilemaan. Ei luvannutkaan.

No sitten koneen pumppua ennen laitettiin takaiskuventtiili polttoainelinjaan
Kuva
Taas hinaamalla käyntiin ja yön yli seisotus. Pakkasta oli aamulla -8 astetta ja lähti 5 sekunnin käynnistyksellä käyntiin. Aikasemmin ei ollut mitään toivettakaan.

Tänään laitoin nyt oman suodattimen takaisin mukaan kiertoon ja siirsin takaiskun mahdollisimman lähelle moottorin korkepainepumppua. Tarina ei vielä kerro lähteekö huomennakin tulille yhtä hyvin vai paremmin.

Tarinan opetus kuitenkin on, että vaikka diesel autosi lähtisi tällä hetkellä hyvin käyntiin kannattaa polttoainelinjaan asentaa tuollainen takaiskuventtiili kaiken varalta. Säästyy ehkä todella monelta murheelta.

Ja tuon mallinen ventiili ei sitten lähde niistä omista letkuista irti muuten kuin leikkaamalla, eli kannattaa laittaa se sellaiseen väliin mistä voi letkua lyhentää jos joudut sen paikkaa muuttamaan.

Ei se kone tiedä sitä pyöriikö se startilla vai hinaamalla, eli virrat päälle ja lyhyt kokeilu. Hinaamalla lähti ainakin tuo melkein heti käyntiin 5-20 metriä hinaus kakkosella ja auto käynnissä eli saa vissiin vähän enemmän kierroksia niin ilma poistuu paremmin järjestelmästä. Toki jos siellä ei ole polttoainetta ollenkaan niin eihän se hinaamallakaan lähde käyntiin se on varma. Vikaa etsiessä kun on ensin saatu käyntiin kerran niin tuo ainakin lähti sen jälkeen sitteen startillakin käyntiin.

Vekke
-
Viestit: 96
Liittynyt: 5.9.2011 22:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Vekke » 8.1.2015 21:33

Suodatin mukana kierrossa ei pelittänyt niin laitettiin toinen takaisku ennen suodatinta. Nyt lähtee käyntiin. Eli vuosi ilmaa suodattimesta sekä koneen pään pumpusta.

Vekke
-
Viestit: 96
Liittynyt: 5.9.2011 22:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Vekke » 6.4.2015 21:07

Maailman lopun laite :D. Ei se muuten tuolla toisellakaan takaiskulla aina lähtenyt käyntiin vaikka tilanne paranikin.

Tämä ongelma ratkaistiin sillä, että ahtoputkeen laitettiin rosterinen rengasventtiili, mistä voi sitten laittaa starttipilottia ahtoputkeen (sekunnin suihkaus riittää). Tuolla tavalla se on aina lähtenyt käyntiin ja käy ja kukkuu.

Nyt kun kelit on lämmenneet niin on vähentynyt tuo käyntiin lähtemättömyys.

Tuohon on siis vaihdettu melkein kaikki mahdollinen. Itse epäilen edelleen että suuttimien o renkaat vuotaa. Olisiko ne reiät hankautuneet niin karheaksi että uudet tiivisteen menisi rikki nopeasti?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa